جای بسی شادمانی است که جوهر اصلی انقلاب ایران یعنی مبارزه بی‌امان با امپریالیسم جهانی، یک بار دیگر به همت شما فرزندان ملت در دستور روز قرار گرفت. این متن دفاعیه روشنفکرانی مانند احمد شاملو در حمایت از تسخیر لانه بود.

به گزارش مشرق، آنچه از مواضع گروه‌های شبه روشنفکر درباره تسخیر لانه جاسوسی آمریکا می‌خوانید، اگرچه امروز شگفت‌آور و عجیب می‌نماید، اما کاملا واقعی است. امروزه مروری بر این مواضع می‌تواند برای نسل جوان که مواضع امروزین این گروه‌ها را رصد می‌کند،بس آگاهی بخش و عبرت آفرین باشد وچنین باد.
 
رخداد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، ازجنبه‌های گوناگون،ی ک اتفاق شگرف و کم مانند در کشورما به شمار می‌رود. جنبه‌ای از این رویداد، به حمایت‌های جالبی باز می گشت که توسط عناصر و جریانات گوناگون از جمله گروه‌های شبه روشنفکری از این واقعه انجام گرفت.
 
همگان شاهد بودند که جریان‌های طرفدار ارتباط با امریکا و مرتبط با امریکا و خط سازش - که اسناد ارتباط بسیاری از سردمداران آنان با لانه جاسوسی بعداً به دست آمد - و نیز حزب توده - که وابستگی آن به شوروی و نظام کمونیستی بر کسی پوشیده نمانده است - جزو اولین گروه‌هایی بودند که با عجله تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام را تأیید کردند و حتی از دانشجویان پیرو خط امام تندتر و انقلابی‌تر شدند! یقیناً هدف جریان‌های مرتبط با امریکا زدن نعل وارونه و دستِ جلو گرفتن برای پس نیفتادن و گم کردن سرنخ ارتباطات خود با سفارت امریکا بوده است.
 
اگر چه بعد از پایان یافتن افشای اسناد لانه جاسوسی افرادی از این گروه‌ها که با لانه جاسوسی و جاسوسان امریکایی ارتباط داشتند و از نابودی اسناد ارتباطشان مطمئن شدند و یقین حاصل کردند اسنادشان به دست دانشجویان نیفتاده است و از بابت لو رفتن و رسوا شدن خیالشان راحت شد، به شرارت‌های خود ادامه دادند. حزب توده نیز که منافقانه از نظام جمهوری اسلامی حمایت می‌کرد و مانند سایر گروه‌های ضد انقلاب از تنفر ملت مسلمان ایران نسبت به امریکا سوء استفاده و سلاح مبارزه با امپریالیسم را بلند کرده بود، برای جلوگیری از خلع سلاح شدن از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام شدیداً حمایت می‌کرد. در زیر اطلاعیه‌های هر یک برای قضاوت تاریخ ذکر می‌شود.
 
1ـ نهضت آزادی
 
تعدادی از مرتبطین با لانه جاسوسی از اعضای مهم این گروه بوده‌اند و با هماهنگی جاسوسان امریکایی در بسیاری از توطئه‌های براندازانه نظام جمهوری اسلامی شرکت داشته‌اند. مهم‌ترین توطئه‌ای که اعضای این گروه همگام با سایر گروه‌های مرتبط با لانه جاسوسی طراحی و اجرا کردند، ماجرای انحلال مجلس خبرگان و آمادگی برای استعفای دسته‌جمعی اعضای دولت موقت برای تهدید امام جهت پذیرش انحلال مجلس خبرگان و در صورت عدم پذیرش توسط امام برپایی شورش بوده است. در این توطئه که سازمان‌دهنده اصلی آن عباس امیرانتظام و جاسوسان امریکایی بودند، شخص مهندس مهدی بازرگان و اعضای دولت موقت که اکثراً از نهضت آزادی بوده‌اند و تعدادی از مرتبطین با سفارت امریکا مانند رحمت‌الله مقدم مراغه‌ای شرکت داشته‌اند.
 
اشخاصی که از این گروه با سفارت امریکا تماس داشته‌اند، عبارتند از:
 
عباس امیرانتظام از اعضای اولیه این گروه که با رسوایی او در قضیه انحلال مجلس خبرگان، دستگیری و محاکمه وی این گروه به روش همیشگی و در میان بهت و ناباوری حتی شخص عباس امیرانتظام عضویت او را در نهضت آزادی انکار و اعلام کرد که فقط چند ماه با ما بیشتر همکاری نکرده است.
 
 حسن نزیه، از بنیان‌گذاران اولیه این گروه و رئیس شرکت نفت در دولت موقت
 
 ناصر میناچی وزیر ارشاد دولت موقت
 
نهضت آزادی که اعضای آن دولت موقت را تشکیل داده بودند و از جانب نیروهای انقلاب به علت سازش‌کاری با امریکا و مذاکره با برژینسکی شدیداً تحت تهاجم قرار گرفته‌اند، طی اعلامیه‌ای اعجاب‌انگیز خواستار «قطع رابطه ایران با امریکا»! می‌شوند. در این اطلاعیه با تکیه بر شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» که در آن خصلت ضد استعماری انقلاب اسلامی ایران آشکارا مشاهده می‌شود آمده است:
 
«دانشجویان انقلابی مسلمان با تصرف سفارت امریکا با وضوح تمام خصلت ضد استعماری انقلاب اسلامی ایران را اعلام کرده و مردم مبارز ایران با تأیید خود نشان داده‌اند به‌خوبی راهی را که باید در پیش بگیرند، تشخیص می‌دهند.غرض ما از صدور این بیانیه دو باره‌کاری و تأیید نیست. غرضمان آن است که از این برداشت ضد استعماری انقلابی درس بیاموزیم و نتیجه بگیریم. تصرف سفارت امریکا یک اعتراض ساده به سیاست امریکا نیست. اعتراض به راه و رسمی است که استعمار کور و خشن امریکا در سراسر جهان رهبری می‌کند و یکی از مصادیق کوچک آن حمایت از محمدرضا پهلوی و اطرافیان او و پذیرایی آنان در خاک خود و یا با کمک و تأییدش در گوشه و کنارهای دیگر دنیاست. از این‌رو منطق مبارزه ضد استعماری دانشجویان و همه مردم انقلابی ضد استعماری ایران را نباید نیمه کاره رها ساخت. شورای انقلاب که از طرف امام امت مسئول اداره امور کشور شده است، باید به دنبال یادداشت دولت برادر مبارزمان آقای مهندس بازرگان، در خصوص استرداد محمدرضا پهلوی در صدد قطع روابط سیاسی با امریکا برآید. در اینجا نمی‌توان از نحوه کار سخن گفت. شورای انقلاب با توجه به امکانات موجود می‌تواند و باید هر چه زودتر بهترین راه را در باره اشغال سفارت امریکا و خصوصاً با پیروی از رهنمودهای امام امت تعیین کند و به این قطع روابط که عملاً توسط امام و امت اعلام شده است، جنبه رسمیت دیپلماتیک ببخشد».
 
2ـ حزب ملت ایران (از احزاب تشکیل دهنده جبهه ملی)
 
این حزب در اطلاعیه‌ای این‌گونه در باره تسخیر لانه جاسوسی اظهار نظر کرده است:
 
«اعتراض‌های وظیفه‌داران سیاست خارجی برای مردم قانع‌کننده به نظر نرسید و ملاقات‌های معنی‌دار رجال مملکتی با شخصیت‌های بیگانه آن هم در مجمعی [در الجزایر] که به عنوان یکی از نخستین سنگرهای مبارزات ضد استعماری ملت‌های مسلمان شناخته شده خشم ملی را فزون‌تر ساخت و سرانجام دانشجویان قهرمان کشور به گونه نمایندگان پیشتاز مردم ستمدیده ایران برای بیان خواسته‌های انقلابی جامعه که دولت نتوانسته بود آن را آشکار سازد، سفارت امریکا را اشغال کردند و بدین وسیله صدای مظلومیت و حق‌طلبی هم‌میهنان خود را به گوش جهانیان رساندند. برد سیاسی این اقدام شجاعانه مورد تأیید ملت است و اکنون باید دید آیا با اقدامات سنجیده بین‌المللی و به کار بردن دیپلماسی ملی دولت می‌تواند رسالت خود را در هماهنگی با انقلاب آشکار کند؟».
 
3ـ جبهه ملی
 
همزمان با تسخیر لانه جاسوسی جبهه ملی ایران طی بیانیه‌ای توطئه‌های امپریالیسم امریکا را به‌شدت محکوم کرد:
 
«اقامت محمدرضا پهلوی شاه خائن و مخلوع ایران در امریکا و اجتماع عناصر مرتبط با بیگانه و دست‌نشاندگان سیاست‌های استعماری در خاک امریکا و طرح توطئه علیه انقلاب ایران ابعاد جدیدی به خود گرفته است.
 
محافل امپریالیستی امریکا با فراهم ساختن امکانات ارتباط و کمک به طرح‌ریزی توطئه‌های جدید به شکل مرکز فعال ضد انقلاب ایران در آمده‌اند. اظهارات سفیر عراق در لبنان علیه ایران و طرح ادعاهای جدید دولت عراق که به دشمنی، نفاق و برادرکشی در سرزمین ما دامن می‌زند به نوبه خود جنبه دیگری از هجوم امپریالیسم جهانی علیه انقلاب بزرگ کشور ما محسوب می‌شود. اکنون موقع آن است که یک‌دل، یک‌زبان، هوشیار و آگاه در برابر دسایس امپریالیسم با وحدت و همبستگی هر چه بیشتر اقدام کنیم و نقشه‌های شوم دشمنان حاکمیت و استقلال ملی را خنثی سازیم».
 
4ـ سازمان مجاهدین خلق (منافقین)
 
سازمان مجاهدین خلق ایران با صدور اطلاعیه‌ای با عنوان «به نام خدا و به نام خلق قهرمان ایران» بیان کرد:
 
«همراه با برگزاری بزرگداشت روز سیزده آبان روز دانشجو و روز تظاهرات گروه‌های مختلف مردم در تأیید انقلاب اسلامی ایران و ضمن تقبیح امپریالیسم جهانی امریکا موارد زیر را به حضور رهبر انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی و مردم ایران پیشنهاد می‌دهیم و خاطرنشان می‌سازیم انقلاب بزرگ مردم ایران باید تا حصول نتیجه نهایی همچنان شور انقلابی خود را حفظ کند و برای نیل به اهداف از هیچ‌گونه تلاش و مبارزه‌ای دریغ نکند:
 
1ـ افشا و لغو کلیه قراردادهای مختلف امپریالیست‌ها (قراردادهای نظامی و نفتی)
 
2ـ مصادره کردن کلیه سرمایه‌های ایران و امریکا، به‌ویژه در ایران که سال‌های سال منابع مردم ما را چپاول کرده‌اند.
 
3ـ افشای اسامی کلیه مأمورین، شبکه‌ها و روابط سازمان سیا در ایران و پرونده‌های آنان.
 
4ـ قطع کامل روابط ایران و امریکا تا تحویل شاه خائن به ایران.
 
مرگ بر امپریالیسم جهانی به سرکردگی امپریالیسم امریکا
 
سلام بر مبارزه متحد ضد امپریالیستی خلق ایران».(4)
 
5ـ جنبش مسلمانان مبارز
 
این گروه که رهبری آن را یک دندانپزشک به نام حبیب‌الله پیمان به عهده داشت و شعار ضد امپریالیستی او گوش فلک را کر کرده و مدعی بود: لیبرالیسم و ارتجاع پایگاه‌های امپریالیسم در ایران هستند و به همین دلیل با دولت موقت به عنوان مظهر لیبرالیسم و حزب جمهوری اسلامی و شخص آیت‌الله بهشتی به عنوان مظهر ارتجاع به سختی در افتاده و در بدبین کردن مردم نسبت به آیت‌الله بهشتی نقش عمده‌ای داشت، اولین گروهی بود که با صدور اطلاعیه‌ای خطاب به دانشجویان خط امام از اقدام آنان حمایت کرد:
 
«اشغال مقر امپریالیسم خون‌خوار امریکا به دست پر توان شما نشانه اعتراض و نفرت عمیق ملت ایران از اعمال جنایتکارانه امپریالیسم امریکاست. این امریکا حامی شاه جنایتکار است که باعث شکنجه و کشتار عزیزترین فرزندان انقلابی می‌شود. شما با اشغال لانه جاسوسی سیا و مقر طرح نقشه‌های شوم ضد انقلابی و ضد مردمی بار دیگر پیام شهدای به خون خفته خلق مسلمان ایران را به گوش جهانیان می‌رسانید که تا نابودی کامل امپریالیسم جهانی به سرکردگی امریکا نهضت انقلابی ما ادامه دارد».
 
البته این گروه انقلابی‌نما در نشریه خود به نام «امت» تا دو هفته بعد هیچ‌گونه اشاره‌ای به این اطلاعیه و اظهارنظری در باره تسخیر لانه جاسوسی نکرد!
 
6ـ حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان ایران
 
این حزب که وابسته به آیت‌الله سید کاظم شریعتمداری و اطرافیان اوبود و در چند هفته پیش از تسخیر، در شهر تبریز شورش و اغتشاش به راه انداخت و استانداری و صدا و سیمای این استان را اشغال کرد و در جریان انحلال مجلس خبرگان و حمله به اصل ولایت فقیه پیشتاز سایر گروه‌های ضد انقلاب بود، در باره تسخیر لانه جاسوسی امریکا و توطئه‌های ضد انقلابی امریکا بیانیه‌ای صادر کرد:
 
«ما ضمن تأیید هرگونه مبارزه اصیل ضد امپریالیستی علیه قدرت‌های استعمارگر علی‌الخصوص امریکا و انگلیس استمرار مبارزه اصولی، منطقی و بنیادی را علیه کلیه قدرت‌های استعمارگر خواهانیم و مطمئنیم ملت آگاه ایران همیشه پشتیبان مبارزات حقیقی با ابرقدرت جهان‌خوار و اراده ملت مبارز ایران بر توطئه‌های خائنین پیروز خواهد شد و استعمارگران باید بدانند کسی که باد می‌کارد طوفان درو خواهد کرد. حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان ایران».(6)
 
7ـ جبهه دموکراتیک ملی ایران
 
این گروه که در ماه‌های آغازین پیروزی انقلاب در برابر تمام اقدامات نظام نوپای اسلامی، از جمله رفراندوم جمهوری اسلامی و تشکیل مجلس خبرگان صف‌بندی کرد و به شورش‌های کور دست زد و رهبر آن هدایت‌الله متین‌دفتری توسط دادستانی احضار و قبل از دستگیری به خارج از کشور گریخت و دادستانی نیز دستور مصادره اموالش را صادر کرد، با صدور اعلامیه‌ای در این باره از اقدام دانشجویان حمایت کرد. اگر چه نتوانست در این اطلاعیه نیز کینه و خشم خود را از انقلاب اسلامی و نهادهای آن پنهان سازد. در گوشه‌ای از این اطلاعیه آمده است:
 
«اینک بار دیگر به برکت خیزش و خروش توده‌های مردم مبارزه ضد امپریالیستی در میهن ما دو باره اوج گرفته است. بکوشیم از هر گونه انحرافی که می‌خواهند به آن تحمیل کنند، جلوگیری کنیم. بکوشیم تا برای پیروزی این مبارزه، آزادی و دموکراسی یعنی حق مردم در تعیین سرنوشت خویش را که اینک لگدمال خبرگان شده است، احیا کنیم و بکوشیم تا امپریالیسم را با پایگاه همیشگیش ارتجاع یک‌جا به زباله‌دان تاریخ بفرستیم.
 
ـ باز پس گرفتن شاه خائن لازم است، اما کافی نیست.
 
ـ مصادره سرمایه‌های امپریالیستی در ایران
 
ـ افشای نام تمام عمّال امپریالیسم و انتشار اسناد، مدارک و قراردادهای امپریالیستی
 
ـ گسترش مبارزه برای قطع نفوذ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی امپریالیسم از میهن ما
 
ـ اینها خواست امروز همه مبارزان ضد امپریالیسم است.جبهه دموکراتیک ملی ایران».
 
8ـ کانون نویسندگان
 
کانون نویسندگان ایران در پیامی به دانشجویان مبارز تسخیرکننده سفارت امریکا احساسات ضد امپریالیستی آنان را ستود. متن پیام چنین است:
 
«دانشجویان عزیز!
 
جای بسی شادمانی است که جوهر اصلی انقلاب ایران یعنی مبارزه بی‌امان با امپریالیسم جهانی، به‌ویژه امریکا یک بار دیگر به همت شما فرزندان رشید ملت در دستور روز قرار گرفت. اقدام شما در لحظه‌ای که امپریالیسم امریکا شاه فراری را در دامان خود پناه داده است، نشان می‌دهد دانشگاه همچنان سنگر مبارزه در راه آزادی و استقلال میهن عزیز است و پرچم جهاد ضد امپریالیستی را قهرمانانه به دوش می‌کشد. هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران به نمایندگی از جانب کلیه اعضای این کانون وظیفه خود می‌داند که در این لحظات حساس به روح ضد امپریالیستی مبارزه مقدس شما درود بفرستد و آرزو کند میهن ما در پرتو همبستگی و یکپارچگی همه نیروهای مترقی و ضد امپریالیست از سلطه جهان‌خواران بین‌المللی رهایی یابد و آزادی و دموکراسی مبتنی بر حاکمیت توده‌ها که سنگ بنای شکوفایی اندیشه، تفکر و اعتلای فرهنگی جامعه است...دکتر باقر پرهام / دکتر غلامحسین ساعدی /احمد شاملو/ دکتر اسماعیل خویی/محسن یلفانی».
 
9ـ جنبش انقلابی مردم مسلمان ایران (جاما)
 
جنبش انقلابی مردم مسلمان ایران که رهبری آن را دکتر کاظم سامی، وزیر مستعفی بهداشت و درمان دولت موقت به عهده داشت، طی اطلاعیه‌ای در باره اشغال انقلابی سفارت امریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام خاطرنشان ساخت:
 
«انقلاب ایران علیه استعمار جهانی و امپریالیسم امریکا وارد مرحله جدیدی می‌شود. تظاهرات ضد امپریالیستی مردم ایران در روز عید قربان با عمل انقلابی اشغال سفارت امریکا، جهت‌گیری جنبش ضد استعماری مردم مسلمان ایران را به اوج خود رساند و همان‌طور که در روز سیزده آبان در سال گذشته با شهادت جوانان جانباز ما در دانشگاه نقطه حرکت قطعی به سوی پیروزی انقلاب شد، اقدام انقلابی دانشجویان جنبش پیروزمند ما را به فصل جدیدی از مبارزه ضد استعاری وارد کرد. به این امید که سیزده ابان سال بعد را به روز پیروزی جنبش علیه سرمایه‌داری و استعمار بدل کنیم».
 
10ـ حزب توده ایران
 
حزب توده ایران به رهبری نورالدین کیانوری، با توجه به سابقه سوء وابستگی به شوروی و بی‌آبرویی در سال‌های گذشته رویه نفاق‌آلودی را در پیش گرفته بود و با دورویی کامل، خود را طرفدار انقلاب اسلامی جا می‌زد تا بتواند زمینه حضور خود را در این مرحله فراهم و در آینده نیز امکان تسلط خود را بر سرنوشت کشور و انقلاب به دست آورد. این حزب با صدور اطلاعیه‌ای بیان کرد:
 
«مردم ایران با شنیدن خبر اشغال لانه جاسوسان و توطئه‌گران امریکا درست همانند روزی که شاه خائن فرار کرد، در خیابان‌ها به شادی پرداختند و گل و نقل پخش کردند. همه نیروهای انقلابی نیز پشتیبانی خود را از این عمل به‌جا و شجاعانه ابراز کردند. حزب توده ایران که خود از مبارزان اصلی بر ضد امپریالیسم امریکاست، این آگاهی و دلیری مردم ایران و عزم راسخ و اراده را تحسین می‌کند و تهنیت می‌گوید. مردم ایران امپریالیسم امریکا را نه فقط به عنوان دشمنی که ددمنشی چون رژیم پهلوی را به آنان تحمیل کرده بود، می‌شناسد، بلکه دست جنایتکار و خون‌آلود این دشمن را در تمام توطئه‌های نه ماهه پس از انقلاب ایران، افروختن جنگ، برادرکشی در کردستان و خوزستان و ترور شخصیت‌های سیاسی و مذهبی و انقلابی، خراب‌کاری در اقتصاد کشور و دستگاه دولتی، کارزار تبلیغاتی ضد انقلابی در داخل و خارج، تدارک اشغال نظامی خلیج‌فارس و... به‌خوبی دیده‌اند و می‌بینند».
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    حالا همه اینها مدعی هستند ما مخالف بودیم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس