سه روز از حادثه دلخراش سقوط بالگرد نفت خزر و جان‎باختن 5 سرنشین آن در دریای خزر می‌گذرد و با توجه به متلاشی‌ شدن بالگرد، هنوز اجساد به‎ طور کامل کشف نشدند و ده‎ها تیم غواصی در جست‎‎وجوی پیکر دو قربانی باقی‎ مانده، هستند.‎

به گزارش مشرق، بامداد روز یک‎شنبه بود که یکی از تکنسین‎های سکوی نیمه‎شناور ایران امیرکبیر به نام علی مرداسی دچار عارضه قلبی می‌شود، لذا از پایگاه پشتیبانی در ساحل تقاضای کمک شد.
 
دقایقی بعد، یک فروند بالگرد MI مخصوص حمل بار و مسافر متعلق به سازمان هوا و فضا سپاه پاسداران که در اجاره نفت خزر بود، از پایگاه نفتی واقع در ساحل بهشهر برای انجام مأموریت به سمت سکوی نفتی به پرواز درآمد، این فاصله 137 مایل هوایی و 250 کیلومتر است.
 
بالگرد نفت خزر اندکی پس از فرود بر روی سکو، بار دیگر برای انتقال مصدوم به بیمارستان، به پرواز درآمد، در فاصله 750 متری از سکوی نفتی بود که مسیر بالگرد تغییر یافت و شاهدان متوجه سقوط آن شدند، بلافاصله این خبر به پایگاه پشتیبانی اعلام شد و تیم‎های تجسس، عملیات و امدادی با چند فروند قایق موتوری و شناور متعلق به این پایگاه و دریابانی و بندر امیرآباد به محل حادثه اعزام شدند.
 
شواهد حاکی از متلاشی‌شدن بالگرد داشت و خبر از حادثه دلخراشی می‌داد، با رسیدن نخستین تیم از غواصان برای یافتن سرنشینان بالگرد، عملیات تجسس وارد مرحله حساسی شد، فضای امنیتی حاکم بر ساحل در محدوده پایگاه نفت خزر و اسکله‌های بندر امیرآباد هر لحظه بیشتر می‌شد و محدودیت‎هایی نیز برای اندک خبرنگاران حاضر، در نظر گرفتند و حتی اجازه عکسبرداری را نمی‌دادند.
 
ده‌ها تیم غواصی در جست‎وجوی قربانیان سقوط بالگرد نفت خزر
 نخستین گروه غواصان حاضر در عملیات تجسس سقوط بالگرد
 
معاون سیاسی امنیتی استاندار، معاون جمعیت هلال احمر، مدیرکل مدیریت بحران مازندران، دادستان، فرماندار و رئیس دریابانی امیرآباد بهشهر و تیم‌های حفاظت و اطلاعات استان نیز در نخستین زمان ممکن خود را به ساحل بهشهر رساندند، بهت و حیرت و تأثر و نگرانی در جمعیت حاضر مشهود بود، از حوالی ظهر نیز ‎بر تعداد مسئولان و تیم‎های تجسس که از سایر استان‎ها به‎ویژه تهران به این منطقه آمده بودند افزوده شد، اکنون بیش از 54 ساعت از این حادثه گذشته است.
 
درباره زمان دقیق سقوط بالگرد هنوز اطلاعاتی ارائه نشد و زمان پرواز بالگرد از ساحل به سکو تا اعلام گزارش سقوط، بین یک تا سه بامداد متغیر است.
 
تعداد سرنشینان این بالگرد، پنج نفر و به نام‎های سرهنگ خلبان سید حسن محمدی‌کهنگی اهل شهرستان اردستان، خلبان دوم سرهنگ پاسدار غلام‌رضا میرزایی اهل تهران، مهندس پرواز سرهنگ رضا سنقری اهل شهرستان بیجار، مهندس سرهنگ حسین جعفرزاده کادر پروازی اهل تهران و علی مرداسی تکنسین واحد جوشکاری سکوی نفتی امیر کبیر اهل شهرستان اردل، بودند.
 
به گفته علیرضا یونسی‎رستمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران و بنا بر تأیید پزشکی قانونی این استان، تاکنون پیکر سه تن از قربانیان حادثه به نام‎های سید حسین جعفرزاده فرزند سید مصطفی، رضا سنقری فرزند محمدعلی و سید حسن محمدی فرزند سید مصطفی احراز هویت شدند.
 
با توجه به متلاشی شدن بالگرد و حادثه دلخراشی که برای سرنشینان آن رخ داده، لذا احراز هویت دو جان‎باخته دیگر منوط به شرایط خاصی است، هنوز پیکر دو قربانی این حادثه در آب‌های خزر به‌طور کامل کشف نشده است.
 
براساس اعلام کمیته بحران ویژه پرونده سقوط بالگرد سپاه در خزر، ده‌ها گروه تجسس با تمامی امکانات از هلال احمر، سپاه، دریابانی و سایر دستگاه‌ها برحسب وظیفه و حتی خارج از آن وارد عمل شده‌اند تا به انتظار خانواده دو قربانی احراز هویت‎نشده پاسخ دهند، همچنین با یافتن جعبه سیاه بالگرد بتوانند علت اصلی حادثه را اعلام کنند.

انتقال نخستین اجساد به منطقه عملیاتی نفت خزر
 
پیام تسلیت وزیر نفت، سرپرست شرکت نفت خزر، استاندار مازندران، نمایندگان مجلس و دیگر شخصیت‎ها مبین این نکته است که باید با بررسی دقیق حادثه، از تکرار چنین حوادث دلخراشی در کشور جلوگیری شود.
 
با توجه به اینکه بالگرد اجاره‎ای نفت خزر در ماه گذشته نیز دچار نقص فنی شده بود، نظر اولیه کارشناسان بر سقوط این بالگرد به‎دلیل نقص فنی مورد تأکید است، لذا این سؤال مطرح می‎شود که چرا با وجود نقص فنی در بالگرد، اجازه پرواز به آن داده شد؟ به نظر نمی‎رسد با وجود افراد خبره‌ای که در کادر پروازی بالگرد MI نفت خزر مشغول کار بوده و از بازنشستگان سپاه بودند و بارها و بارها مسیر ساحل تا سکوی نفتی را در ساعات و شرایط جوی مختلف تجربه کردند، بتوان دلایلی چون خطای دید را در این زمینه مطرح کرد اما با این تفاسیر همچنان باید منتظر باشیم که جعبه سیاه بالگرد کشف شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس