کد خبر 659854
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷

در نخستین دیدار دونالد ترامپ با یک رهبر جهانی پس از پیروزی در انتخابات، او کوشید که شینزو آبه، نخست‌ وزیر ژاپن را مطمئن کند که اتحاد دیرینه‌ آمریکا با ژاپن حفظ خواهد شد.

به گزارش مشرق، گروهی از مردم به انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهور آمریکا با شوق واکنش نشان دادند.

ما درباره‌ جمهوری‌خواهان، یا درباره‌ شکل‌های سنتی جشن گرفتن صحبت نمی‌کنیم. ما درباره‌ شکلک‌های استفاده شده توسط روس‌ها صحبت می‌کنیم.

تحلیل بیش از 50 هزار توییت پست شده توسط روس‌ها بین 9 تا 10 نوامبر، در حالی که جهان دریافت که دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهور آمریکا انتخاب شده است، نشان می‌دهد که کاربران روسی توییتر به شکل نامتناسبی از نتیجه‌ انتخابات شاد بودند.

استفاده از کامپیوتر برای تجزیه و تحلیل حال و هوای هزاران تماس ارتباطی دشوار است، به ویژه وقتی که متن به زبان‌های مختلف بسیاری باشد. خوشبختانه، یک زبانِ به سرعت در حال رشد تقریبا جهانی وجود دارد: زبان اِموجی‌ها (شکلک‌ها).

اِموجی‌ها، یا شکلک‌ها، در سال 2011 هنگامی که اپل آن‌ها را روی سیستم عامل خود فعال کرد، آوازه‌ بین المللی به دست آوردند. اموجی‌ها معنای ثابتی ندارند، اما برخی از آن‌ها به وضوح احساسات مثبت یا منفی را بیان می‌کنند.

در نمونه‌ توییت‌های روسی ما بیش از 3،300 بار از این تصاویر کوچک استفاده شده است. از بین 20 شکلکی که بیشترین استفاده از آن‌ها شده، 13 عدد مثبت و تنها یکی منفی بود. حال و هوای به تصویر کشیده شده توسط 6 تای باقی‌مانده مبهم بود.

دونالد ترامپ پیش از این هم برای بهبود روابط آمریکا با روسیه تلاش کرده است. رابطه‌ای که در دوره‌ باراک اوباما تلخ شده بود.

از زمان انتخابات، لحن روسیه نیز نسبت به آمریکا، با تغییر موضع کانال‌های تلویزیونی دولتی از ادعاهای تقلب انتخاباتی به ابراز خوشحالی از پیروزی "مردی از جنس مردم"، تغییر کرده است.

بی‌بی‌سی نمونه‌ای از توییت‌های مرتبطی را که از "ترامپ" حرف می‌زنند با استفاده از رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار (API) دانلود کرد. این رابط اجازه می‌دهد که توییت‌ها را بر حسب توییت‌های اخیر یا محبوب بررسی کنیم که مشابه همان امکان جست‌وجوی وب‌سایت توییتر است.

اطلاعات مکانی برای همه‌ کاربران توییتر موجود نیست ولی توانستیم توییت‌ها را بر حسب زبان دسته‌بندی کنیم. شش نمونه از 25 هزار تا 65 هزار توییت هر یک از زبان‌های روسی، اسپانیایی، فارسی، پرتغالی، ژاپنی و انگلیسی دانلود شد.

در جریان مبارزات انتخاباتی، دونالد ترامپ خشم جامعه‌ لاتین‌تبار را با اظهاراتی جنجال‌آمیز درباره‌ی مهاجران مکزیکی برانگیخت. از زمان برنده شدن در انتخابات، ترامپ برنامه‌اش را برای ساختن دیواری بین آمریکا و مکزیک تکرار کرده است.

از میان 20 اموجی برتر که در توییت‌های اسپانیایی زبان درباره‌ ترامپ به کار رفته‌اند، فقط چهار مورد مثبت بودند، در صورتی ‌که شش مورد منفی بودند.

اموجی‌ها در زبان‌های دیگر به همان اندازه منفی بودند. در توییت‌های پرتغالی‌زبان، ده مورد از میان 20 مورد برتر نشان‌دهنده‌ ناراحتی یا اضطراب و 4 مورد نشانگر حس مثبت بودند. در فهرست انگلیسی چهار مورد مثبت و 9 مورد منفی بودند.

هرچند اموجی برتر در بسیاری از زبان‌ها به نظر می‌رسد که حس مثبت را منتقل می‌کند ولی اغلب برای بیان عصبی بودن استفاده می‌شود و می‌تواند معنای طعن‌آلود داشته باشد. این شکلک‌ پرکاربردترین اموجی در جهان است و محبوبیت‌اش دو برابر اموجی بعدی است، در نتیجه رتبه‌ بالای آن شاید جای تعجب نداشته باشد.

توییت‌های فارسی که رایج‌ترین زبان گفتاری در ایران است، با هفت اموجی مثبت و هشت اموجی منفی در میان 20 اموجی برتر‌، احساسات متفاوتی را نسبت به انتخاب آقای ترامپ نشان می‌دهند.

هرچند رییس جمهور منتخب آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را که باعث رفع تحریم‌ها شد و به ایران حقِ داشتن برنامه‌ی صلح‌آمیز هسته‌ای را داد، "احمقانه‌ترین معامله‌ی تمام دوران‌ها" خوانده است، ولی دیدگاهی که از ایران می‌بینیم ظریف‌ و پیچیده است.

ترامپ به شدت از توافق هسته‌ای آمریکا با ایران انتقاد کرده است

موضع آقای ترامپ درباره‌ روسیه که در کنار ایران از رژیم بشار اسد در سوریه حمایت می‌کند و انتقاد او از رابطه نزدیک آمریکا با عربستان سعودی که رقیب اصلی منطقه‌ای ایران است، ممکن است باعث بهبود روابط ایران و آمریکا شود.

در نخستین دیدار دونالد ترامپ با یک رهبر جهانی پس از پیروزی در انتخابات، او کوشید که شینزو آبه، نخست‌ وزیر ژاپن را مطمئن کند که اتحاد دیرینه‌ آمریکا با ژاپن حفظ خواهد شد.

آقای ترامپ عهد کرده است که پیمان تجارت اقیانوس آرام را ملغی می‌‌کند که آقای آبه از آن به عنوان وسیله‌ای برای مقابله با رشد قدرت اقتصادی چین حمایت می‌کند و این نظر را طرح کرده است که ژاپن و کره‌ جنوبی باید سلاح هسته‌ای خودشان را تولید کنند تا با تهدید موشک‌های کره‌ شمالی مقابله کنند.

کاربران ژاپنی توییتر با حیرت به انتخاب آقای ترامپ واکنش نشان دادند. پرکاربردترین اموجی در ژاپن در روزهای 9 تا 10 نوامبر شامل علامت‌های تعجب،‌ علامت سؤال و - چنان‌که در فرهنگ زبان اموجی‌ها مشهور است - "صورتکی که از ترس جیغ می‌‌کشد" بود.
 
منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس