دلالان خودروهای آمریکایی به دنبال روزنه ای برای واردات مجدد این خودروها هستند و دراین راه از کشورهای ثالث به عنوان جایگزین استفاده می کنند.

به گزارش مشرق، حدود یک ماهی است که خبری با این مضمون که عده ای با دورزدن قانون و با این توجیه که خودروهای ساخته شده سفارش کشوری ثالث است؛اقدام به ورود خودروهای تولید آمریکا به کشور کرده اند و بازار اظهارنظرها در خصوص ممنوع بودن یا نبودن واردات این خودروها داغ بود،که خبرگزاری خانه ملت در گفت وگویی با نمایندگان به ممنوع بودن یا نبودن واردات این خودروها پرداخت و نمایندگان مجلس با قاطعیت واردات آن را ممنوع اعلام کردند، اما ظاهرا بحث برسر این موضوع تمامی ندارد و متاسفانه وزارت صنعت،معدن و تجارت تاکنون اظهاری نظری رسمی مبنی بر ممنوع بودن یا نبودن واردات خودروهای آمریکایی با برند کشور ثالث نداشته است.

چند روز پیش رییس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت وگویی اظهار کرد که در مذاکراتی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با وضعیت قانونی واردات خودروهای غیرآمریکایی تولیدی در آمریکا صورت گرفته این وزارتخانه،واردات این خودروها را بلامانع دانسته است و همچنین نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو امروز (6 آذرماه)از مذاکره با پلیس راهنمایی و رانندگی برای آغاز شماره‌گذاری خودروهای وارد شده از آمریکا خبرداد،این اقدامات خلاف بیانات صریح مقام معظم رهبری مبنی بر عدم واردات کالاهای مصرفی از آمریکا است و مطمئنا هیچ دلیلی مجوز برای واردات خودروهای آمریکایی نیست،درهمین راستا خبرگزاری خانه ملت درگفت وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی،دلایل تعلل وزارت صنعت برای اعلام نظر رسمی در این خصوص و اقدامات مجلس برای ممنوعیت آن را جویا شده که به شرح زیر است:

باستانی:واردات خودروهای آمریکایی با برند کشور ثالث ممنوع است/ وزارت صنعت اعلام نظر رسمی کند

سعید باستانی درخصوص انتشار برخی اظهارات از سوی مسئولان وزارت صنعت،مبنی بر قانونی و بلامانع بودن واردات خودروهای با برند غیر آمریکایی تولید شده دراین کشور،گفت:واردات هرنوع کالای تولیدی آمریکا به کشور ممنوع است و مجلس نسبت به واردات هرنوع کالای مصرفی که در آمریکا تولید می شود،حساس بوده و واکنش نشان می دهد.

نماینده مردم تربت حیدریه درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه وزارت صنعت هنوز در خصوص واردات خودروهای آمریکایی با برند کشور ثالث موضع گیری رسمی نداشته است، افزود:وزارت صنعت باید نظر رسمی خود را درباره واردات خودروهای آمریکایی با برند کشور ثالث اعلام کند و تا زمان بیان نظر ازسوی وزارت صنعت مجلس چنین استنباط می کند؛بر اساس رویه گذشته واردات خودروهای تولید آمریکا حتی با برند کشور ثالث ممنوع است.

برخورد مجلس با واردات خودروهای آمریکایی با برند کشور ثالث

باستانی با اشاره به اینکه نظر کمیسیون صنایع و مجلس بر این است که واردات کالاهای تولید آمریکا و خودرو با برند کشور ثالث ممنوع است،ادامه داد:اگر رفتار یا اقدامی مغایر با این قانون صورت گیرد و خودروی تولیدی آمریکا با برند کشور ثالث وارد کشور شود،کمیسیون صنایع قطعا این موضوع را از وزارت صنعت پیگیری کرده و با متخلفان برخورد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه واردات کالای لوکس ضرورت امروز اقتصاد کشور نیست، یادآور شد: با توجه به اعتقاد جدی و راسخی که باید برای اجرای اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، نباید بعد از رفع تحریم ها به یک وارد کننده صرف تبدیل شویم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درخصوص ممنوعیت واردات هرگونه خودروی آمریکایی،یادآور شد:درشرایطی که ایران هیچ گونه مراوداتی با کشور آمریکا ندارد،دلیلی برای واردات کالا از این کشور آن هم کالای مصرفی به کشور وجود ندارد و به جای آن نیز باید با همکاری با شرکت های صاحب نام دنیا در داخل کشور خودروهای با کیفیت تولید شود.

حسینی کیا:اولویت واردات خودروهای خارجی به کشور نباید از آمریکا باشد/ صنعت خودروسازی برای پیشرفت نیاز به رقیب دارد

سیدجواد حسینی کیا با اشاره به موضوع آزادشدن واردات خودروهای آمریکایی با شرایطی خاص،گفت:اگر ظرفیتی برای رقابت ایجاد شود مطلوب است تا خودروسازی ما بتواند خود را به روز کند.

وی افزود:به روزنبودن یکی از اشکالاتی است که به عرصه خودروسازی ما وارد است؛چراکه در این صنعت رقابتی وجود ندارد،اما اگر محصولی بخواهد وارد کشور شود و با تولیدات داخلی رقابت کند،تولیدکننده داخلی ناچار می شود خود را براساس شرایط،خواست مشتری و تنزل قیمت وفق دهد که همه این ها به نفع کشور است.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید واردات خودرو به سمت واردات بی رویه  برود،تصریح کرد:باید به خودروهایی اجازه ورود بدهیم که اصل تکنولوژی آن نیز وارد کشور شود و قیمت آن مناسب بوده و خدمات پس از فروش آن نیز وجود داشته باشد اما همه این ها به گونه ای نباشد که سیستم خودروسازی ما را با تعطیلی مواجه کند که با این شروط اگر عرصه رقابتی ایجاد شود،منعی ندارد و باید از آن استقبال کرد.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره واردات خودرو ازکشور آمریکا،خاطرنشان کرد:غیر از آمریکا کشورهای دیگری وجود دارند که ما می توانیم از آن ها این واردات را انجام دهیم و دلیلی ندارد که با شیطان بزرگ این دادوستد را انجام دهیم  و  فرانسه،آلمان،ژاپن و کره جنوبی می توانند کشورهایی باشند که ما می توانیم درعرصه خوردروسازی با آن ها همکاری کنیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد:به نظر می رسد برای واردات خودرو اولویت ما نباید آمریکا باشد؛چراکه تولیدات آمریکایی از حیث مصرف سوخت بسیار بالاست و معمولا آن ها این خودروها را بیشتر برای کشورهای جهان سوم تولید می کنند.
محسن کوهکن

کوهکن :طرح دوفوریتی مجلس جلوی ورود همه کالاهای آمریکایی به کشور را می گیرد

محسن کوهکن با اشاره به آزادشدن واردات خودرو از آمریکا گفت:هفته ای که گذشت تعدادی از نمایندگان دارای سلایق سیاسی مختلف ،طرحی را امضا کردند که بر ممنوعیت کالاهای مصرفی آمریکایی با واسطه یا بی واسطه تاکید دارد.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،افزود:قید تولید با واسطه یا بی واسطه بودن این کالاها شامل این می شود که اگر واردات ممنوع باشد؛یعنی ما می خواهیم از این محل و تحت این عنوان،آمریکایی ها منفعت نبرند؛بنابراین اگر این کالاها از طریق کشور دیگری وارد کشور ما شود،به نوعی می توان گفت که دورزدن قانون است که در طرح دوفوریتی نمایندگان از این اقدامات جلوگیری می شود.

منصوری:وزارت صنعت واردات خودروهای آمریکایی با برندکشور ثالث را ممنوع اعلام کند

محمدرضا منصوری درخصوص انتشار برخی اظهارات ازسوی مسئولان وزارت صنعت،مبنی بر قانونی و بلامانع بودن واردات خودروهای با برند غیر آمریکایی تولید شده در این کشور گفت:دشمنی آمریکا بار دیگر در تمدید تحریم ایران توسط کنگره ثابت شد و اگر این کشور کالایی وارد ایران می کند،در راستای ضربه زدن به اقتصاد ایران است.

نماینده مردم ساوه و زرندیه درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه آزادگذاشتن واردات کالاهایی که برای ایران ضروری نیست و تحریم کالاهایی که ایران به آن نیاز دارد،یک هشدار برای کشور است،افزود:مقام معظم رهبری بارها براین موضوع تاکیدکرده اند که واردات خودروهای آمریکایی دردی از مردم دوا نمی کند و استفاده از این خودروها با خروج ارز از کشور به اقتصاد لطمه می زند.

گنجاندن ممنوعیت واردات خودروهای تولیدی آمریکا در طرح دوفوریتی مجلس

منصوری با بیان اینکه وزارت صنعت باید با قاطعیت واردات خودروهای تولید آمریکا با برند کشور ثالث را ممنوع اعلام کند،ادامه داد:ایران حتی اگر به خودروهای خارجی نیاز داشته باشد،می تواند از خودروهای مرغوب و مناسب اروپایی و آسیایی استفاده کند،البته به جای واردات خودرو باید برای جلوگیری از خروج ارز فرهنگ سازی کرد.

وی با اشاره به تهیه طرح دوفوریتی نمایندگان برای ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا یادآور شد:قطعا درطرح مذکور ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی با برندکشور ثالث گنجانده می شود و در این راستا هرگونه کسب درآمد از طریق واردات کالاهای آمریکایی اشتباه است.

ورود خودروهای تولید آمریکا با برند کشور ثالث درتناقض با اصول اقتصادمقاومتی

منصوری با بیان اینکه ورود خودروهای تولید آمریکا با برند کشور ثالث متناقض با اصول اقتصادمقاومتی است،یادآور شد:با واردات خودروی آمریکایی از کارخانه ها و کارگران آمریکایی حمایت کرده و مصرف انرژی و سوخت درکشور را افزایش می دهیم.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،با تاکید براینکه  برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی باید الزامات سختی درنظر گرفته شود،تصریح کرد:تنها باید مجوز ورود خودروهایی که تکنولوژی و فناوری منتقل می کنند،داده شود و با انتقال تکنولوژی خودروهای داخلی را به روز و متنوع کرد.

اسدی کرم خبرداد: پیگیری واردات خودروهای آمریکایی با برند کشور ثالث از وزیر صنعت

علی اسدی کرم درخصوص انتشار برخی اظهارات از سوی مسئولان وزارت صنعت،مبنی برقانونی و بلامانع بودن واردات خودروهای با برند غیر آمریکایی تولید شده در این کشور،گفت:واردات خودروهای آمریکایی با واسطه و بی واسطه باید ممنوع شود و وزارت صنعت باید به صورت رسمی واردات خودروهای مذکور را ممنوع اعلام کند.

نماینده مردم شهربابک درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه واردات هرکالای مصرفی از آمریکا به اقتصاد کشور ضربه می زند،افزود:در شرایطی که آمریکایی‌ها در راه پیشرفت اقتصادی ایران مانع‌تراشی می‌کنند و به صور مختلف مانند جلوگیری از مبادلات بانکی سعی در ضربه زدن به اقتصاد کشور دارند،واردات خودرو از این کشور با چه توجیهی انجام می شود.

تاکیدات مقام معظم رهبری بر جلوگیری از ورود خودروهای آمریکایی

اسدی کرم با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برجلوگیری از ورود خودروهای آمریکایی، ادامه داد:مسئولان وزارت صنعت،معدن و تجارت باید شفاف‌سازی کنند که با وجود تاکیدات و دستور موکد مقام معظم رهبری مبنی برممنوعیت واردات کالاهای مصرفی آمریکایی،چگونه خودروهای تولیدی در آمریکا با برند کشور ثالث مجوز واردات دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس به نمایندگی از مجلس واردات خودروهای آمریکایی با برند کشور ثالث را از وزیرصنعت،معدن و تجارت پیگیری می کند،یادآور شد:باید مشخص شود که آیا وزارت صنعت با واردات خودروهای آمریکایی با برند کشور ثالث موافق بوده است و آیا مجوزی برای واردات این خودروها صادر کرده است یا خیر؟

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،با تاکید براینکه حمایت از تولید داخلی حمایت از کار و کارگر ایرانی و اشتغال در کشور است،تصریح کرد:با برخورد ناشیانه و واردات هر کالای مصرفی خارجی به ویژه آمریکایی تعداد زیادی کارگر بیکار شده و ساخت چند خودرو از چرخه تولید حذف می شود و سبب ضربه به اقتصاد کشور می شود.

رضایی: واردات خودروهای آمریکایی حتی از طریق کمپانی‌های کشور ثالث خلاف فرامین مقام معظم رهبری است

میثم رضایی درخصوص اعلام اخباری مبنی بر قانونی اعلام شدن واردات خودروهای با برند غیرآمریکایی تولید شده دراین کشور ،گفت: واردات خودروهای آمریکایی خط قرمز ما بوده و ممنوع است،اما ظاهرا برخی افراد با دروغ پردازی و عوام فریبی طی ماه های اخیر،تلاش می‌کنند واردات خودروهای آمریکایی را عادی جلوه دهند.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو، با بیان اینکه عده ای بی توجه به بدعهدی های آمریکا در برجام،سعی در زیرپاگذاشتن خطوط قرمز نظام دارند، افزود:عده ای برای تامین منافع خویش با افزایش میزان اظهارات سودجویانه خود،اظهاراتی که هم منافع مردم و هم خط قرمزهای نظام جمهوری اسلامی ایران را هدف گرفته مطرح می کنند و وزارت صنعت و پلیس راهور را برای به شماره‌گذاری این خودروها تحت فشار قرار داده اند.

آمریکا برای ما خط قرمز بوده و خواهد بود

رضایی با اشاره به اینکه این افراد سودجو به دنبال عادی جلوه دادن واردات خودروهای ساخت آمریکا هستند،ادامه داد:آمریکا برای ما خط قرمز بوده و خواهد بود و اقدامات برخی افراد برای واردات خودروهای تولید آمریکا حتی از طریق کمپانی‌های کشور ثالث خلاف فرامین مقام معظم رهبری و قوانین کشور است.

نهادهای نظارتی از موج سواری عده‌ای سودجو در بازار خودروهای وارداتی،جلوگیری کنند

وی با بیان اینکه ورود هر نوع کالایی که در کشور آمریکا تولید می‌شود،برای ما خط قرمز بوده و واردات آن ممنوع است،یادآور شد:نهادهای نظارتی باید با اظهارنظرهای نسنجیده برخی افراد به منظور جلوگیری از موج سواری عده‌ای سودجو از بازار خودروهای وارداتی، مقابله کنند، تا منافع نظام برای دستیابی عده ای قلیل به سودهای کلان،ضایع نشود.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو،تصریح کرد:به منظور جلوگیری از اقدامات سودجویان وزارت صنعت،باید در بخشنامه ای واردات خودروهای تولید آمریکا با برند کشور ثالت را به صورت شفاف ممنوع اعلام کند.

درپایان لازم به ذکر است؛با توجه به میزان حقوق و دستمزد کارگرآمریکایی واردات خودروی تولید شده در آمریکا به معنی خرید گران‌تر خودرو و همچنین هزینه حمل و نقل بالا تا ایران است که از این نظر نیز واردات خودرو از آمریکا به ایران منطقی به نظر نمی‌رسد.
منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس