کد خبر 658973
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹

امیدواریم مسؤولان اندک وقتی را که برای بازدید از باغ‌های خسارت دیده باغداران می‌گذارند بتوانند فرصتی را هم برای پیگیری مجدانه کمک به این افراد از سوی دولت اختصاص دهند و بازدیدها تنها به عنوان رفع تکلیف نباشد.

به گزارش مشرق، بارش برف اگرچه برای بسیاری از مردم شادی و خوشحالی را به همراه دارد اما در این میان افرادی هستند که تلاش یک یا چندین ساله آنها در معرض نابودی این پدیده جوی قرار می‌گیرد.

بارش سنگین برف طی روزهای اخیر در مازندران سبب متضرر شدن باغداران شد و سرما و برف کشاورزان را چنان غافلگیر کرد که تجربه تلخ سال 92 برای آنان تکرار شد.

با توجه به اینکه بیشترین خسارت برف به باغ‌های مرکبات بخش مرکزی و غرب استان وارد شده است، امروز برخی از مسؤولان بازدیدی از باغ‌های خسارت دیده شهرستان بابل داشتند و حال ناخوش این روزهای باغداران را از نزدیک مشاهده کردند.

امیدواریم مسؤولان اندک وقتی را که برای بازدید از باغ‌های خسارت دیده باغداران می‌گذارند بتوانند فرصتی را هم برای پیگیری مجدانه کمک به این افراد از سوی دولت اختصاص دهند و برای دریافت تسهیلات و کمک به باغداران کوتاهی نکنند و بازدیدها تنها به عنوان رفع تکلیف نباشد.

یکی از باغداران خطاب به مسؤولان که برای بازدید آمده بودند، می‌گوید؛ با توجه به اینکه تعداد زیادی از باغداران منطقه ما محصولات باغی خود را برداشت نکرده‌اند بارش برف سبب شده است تا زحمت یک‌ساله ما به هدر برود و تمام امید ما به کمک‌های دولت است.

باغدار دیگری از مسؤولان خواست تا قول‌های آنان عملیاتی شود و به باغدارانی که دچار خسارت شدند از سوی دولت کمک بلاعوض پرداخت شود.

آنان معتقدند با فروش محصولات خود امر معاش می‌کنند و اگر دولت به آنان توجه نکند یقیناً در هزینه‌های زندگی خود و بازپرداخت بدهی‌های خود دچار مشکل می‌شوند.

باغداران در برداشت مرکبات عجله نکنند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران که در این بازدید میدانی حضور داشت اظهار کرد: باغداران در برداشت مرکبات عجله نکنند و طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی تا جمعه هفته آینده سامانه سرما و یخبندانی را  در استاند شاهد نخواهیم بود.

دلاور حیدرپور با بیان اینکه اگر با خسارت سرما میوه تلخ شد باغداران اقدام به چیدن نکنند چراکه درخت تلخی آن را ترمیم می‌کند، افزود: بارش برف هیچ‌گونه تاثیری بر روی کاهش قیمت مرکبات ندارد و باغداران نگرانی از این بابت نداشته باشند.

وی ادامه داد: طبق قانون بند و تبصره 13 قانون بودجه باغدارانی که دچار خسارت شدند وام آنها تا سه سال استمهال می‌شود.

برآورد خسارت اسرع‌وقت به دولت اعلام خواهد شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: در حال جمع‌بندی میزان برآورد خسارت به باغ‌های مرکبات استان هستیم و به محض برآورد، اطلاعات به دولت اعلام خواهد شد تا اقدامات لازم انجام شود.

حیدرپور با بیان اینکه دولت باید کمک کند تا تولیدکننده خسارت سنگینی را که مواجه شد جبران کند، گفت: بعید است کمک بلاعوض از سوی دولت به باغداران پرداخت شود اما با در اختیار گذاشتن وام کم‌بهره با بازپرداخت چند ساله خسارت ناشی از برف جبران خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مقاومت کیوی به سرما کمتر از مرکبات است و تحمل‌پذیری آن به سرما تا یک درجه سانتی‌گراد است که با بارش برف خسارت زیادی به این محصول وارد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: قرارداد صادرات 5 هزار تن مرکبات به سلیمانیه عراق بسته شد که بعد از خریداری از سوی باغداران ارسال خواهد شد.

خرید تضمینی در دستورکار قرار گیرد

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شرایطی که به‌وجود آمد دولت باید کمک کند تا از دغدغه و نگرانی باغداران کاسته شود.

حسین نیازآذری ادامه داد: کشاورز برای نیازهای کشور اقدام به تولید می‌کند و ما باید حامی تولیدکننده باشیم و هر کمکی که در توان داریم دریغ نکنیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیماتی که در مجلس شورای اسلامی گرفته شد مقرر شد 60 هزار تن از محصولات باغی مازندران خریداری شود که در شرایط فعلی خرید باید تسری پیدا کند.

تسهیلات ارزان قیمت در اختیار باغداران قرار گیرد

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: جهاد کشاورزی باید آموزش‌های لازم را به بهره‌برداران در راستای چگونه تولید کردن و تحریک بازار در دستور کار داشته باشد.

نیازآذری با بیان اینکه خرید تضمینی محصولات باغی باید در دستورکار دولت و وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد، گفت: طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی امسال افزایش 20 درصدی تولید مرکبات را در استان داشته‌ایم که نشان‌دهنده عزم جدی باغداران است و ما هم به عنوان دست‌اندرکاران دولت باید حمایت‌های لازم را نسبت به این قشر داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات ارزان قیمت در اختیار باغداران قرار گیرد، افزود: خسارتی که به درختان و محصولات وارد شده می‌تواند در قالب بیمه و تسهیلات ارزان قیمت شرایط را برای تولید بهینه کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس