با توجه به مذاکرات قبلی و برنامه ریزی های صورت گرفته انتظار می رودکه در نشست هفته آینده اوپک آنچه که به نفع صنعت نفت است، محقق شود.

به گزارش مشرق، بازار جهانی نفت طی  چند سال اخیر با نوساناتی مواجه بود؛ بی ثباتی  بازار و نبود مدیریت صحیح بر روند معاملات ،برای بسیاری از کشورهای نفتی از جمله ایران مشکلاتی را به همراه داشت  و قیمت این محصول را تا حد دور از انتظاری کاهش داد اما در چند ماه گذشته اعضای اوپک و غیر اوپک بر آن شدند تا بار دیگر مدیریت مناسب  را اعمال کنند، مدیریتی که افزایش قیمت نفت در گرو آن قرار گرفته است.
 
بر این اساس در این مدت  دو نشست بسیار مهم در حوزه نفت برگزار شده که در نشست ابتدایی که هفت آوریل 2016 (بیست و نهم فروردین ماه 1395)  بدون حضور ایران در دوحه قطر برگزار شد قرار بر آن بود تا فریز نفتی صورت بگیرد اما به دلیل برخی اختلاف نظرها نتیجه نهایی حاصل نشد و به دنبال آن قیمت نفت روند نزولی به خود گرفت.
 
اما در نشست دوم که28  سپتامبر(هفتم مهرماه) در الجزیره برگزار شد و ایران در سطح وزیر در آن شرکت کرد قرار بر آن شد تا فریز نفتی در جهان نفت عملی شود و اعضای اوپک در باره کاهش تولید از حدود33 میلیون و 640هزار بشکه در روز کنونی و رساندن سطح آن به 32میلیون و 500هزار تا 33 میلیون بشکه در روز به منظور بهبود قیمت ها توافق کردند. در این توافق، ایران، لیبی و نیجریه از کاهش تولید معاف شدند.
 
بر این اساس هفته گذشته در حاشیه نشست گازی دوحه قطر وزیر انرژی عربستان نسبت به نهایی شدن توافق 28 سپتامبر اوپک اطمینان داد و وزیر انرژی روسیه نیز این اظهارات را تایید کرد.
 
 با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست30 نوامبر (10 آذر) گمانه زنی ها درخصوص پیش بینی نتیجه نشست شدت گرفته است؛ بسیاری از کارشناسان به توافق اعضای اوپک به منظور فریز نفتی امیدوارند و این  خوش بینی سرمایه گذاران به برنامه کاهش تولید اوپک، قیمت نفت را به بالاترین سطح خود از ماه اکتبر 2016(مهر-آبان) رسانده است. با این حال، تحلیلگران هشدار داده اند، ناکامی اوپک در دستیابی به توافق ممکن است به افزایش چشمگیر مازاد عرضه در اوایل سال 2017 منجر شود.
 
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) می کوشد در این نشست موافقت 14 کشور عضو این سازمان و برخی تولیدکنندگان غیر اوپک از جمله روسیه را در زمینه همکاری برای کاهش تولید نفت، ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و بالا بردن سطح قیمت ها به دست آورد.
 
 
احتمال توافق زیاد است
 
بر اساس این گزارش  صحبت های زنگنه در این خصوص این امید را در دل زنده می‌کند که فریز نفتی به طور حتم اجرایی خواهد شد زیرا وضعیت اقتصادی جهان به سمتی سوق پیدا کرده است که درآمد بیشتر نفتی کشورها برخی از مشکلات اقتصادی دولت‌ها را رفع خواهد کرد.
وزیر نفت پس از دیدار با محمد سانوسی بارکیندو دبیرکل اوپک اظهار داشت احتمال این که در نشست نوامبر وزیران نفت و انرژی اوپک به توافق برسند زیاد است.
 
وی افزود: کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در تلاشند که در نشست عادی آذرماه این سازمان در وین به تصمیمی جامع برسند و اطلاعاتی که دبیرکل  به من دادند، دلگرم کننده است.
 
زنگنه تحولات پیش روی بازار نفت را مثبت پیش بینی کرد و گفت: نگاه مثبتی به تحولات آینده دارم و فکر می کنم در آینده وضع بهتری خواهیم داشت.
 
حرف ایران در اوپک به کرسی می نشیند؟
 
در این ارتباط علی گل مرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار داشت: با توجه به مذاکرات قبلی و برنامه ریزی های صورت گرفته انتظار می رودکه در نشست اوپک آنچه که به نفع صنعت نفت است، محقق شود.
 
وی افزود: تمامی کشورهای عضو اوپک باید بدانند که تنها همگرایی و هم اندیشی می تواند علاوه بر رفع مسائل و مشکلات به بهره گیری هر چه بیشتر از منافع بازار نیز بینجامد.
 
گل مرادی ادامه داد: براساس جلسات کمیسیون انرژی با وزارت نفت، وزیر نفت اظهاراتی مبنی بر نتایج مثبت این نشست برای کشور دارد اما با وجود آنکه تا فاصله برگزاری نشست رایزنی های بین اعضا اوپک در جهت حفظ منافع کشورشان صورت می گیرد نمی توان پیش بینی قطعی در این باره داشت.
 
عضو کمیسیون انرژی در پاسخ به این سوال که نشست اوپک به نفع و ضرر کدام کشورها تمام می شود، بیان کرد: با توجه به نبود ثبات مذاکرات و احتمال مداخله دیگر کشورها تا اعلام نتایج حاصل از این نشست باید منتظر ماند، اما پیش بینی می شود که این نشست نتایج مثبتی برای کشور به ارمغان بیاورد.
 
وی در ادامه افزود: با توجه به آنکه نفت سرمایه این کشورها است از این رو نباید با برخی تصمیمات عجولانه، این صنعت متحمل ضررو زیان شود.
 
گل مرادی تصریح کرد:  با توجه به آنکه وزیر نفت قصد دارد ایران سهم 13 درصدی خود از مجموع تولید نفت اوپک در دوران پیش از تحریم باز گردد انتظار می رود که با برگزاری نشست اوپک این امر مهم محقق شود.
 
بر اساس این گزارش حال با این تفاسیر باید دید که کشورهای عضو و غیر عضو اوپک تا چه میزان در بازار جهانی نفت با یکدیگر همراه خواهند شد و از سوی دیگر آیا کشورهایی که تنها به دنبال منافع خود هستند در عمل به فریز نفتی می‌پیوندند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس