کد خبر 657991
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷

پلیس ترکیه شمار زیادی از جوانان پناهنده سوری مقیم این کشور را بی‌دلیل بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل کرده و بنابر اطلاعات موثق، آنکارا درصدد کشاندن بازداشتی‌ها به عملیات سپر فرات است.

 به گزارش مشرق، منابع محلی مقیم ترکیه می‌گویند: پلیس ترکیه شمار زیادی از جوانان پناهنده سوری مقیم این کشور را بی دلیل بازداشت و به مکان های نامعلومی منتقل کرده و بنا به اطلاعاتی موثق آنکارا درصدد کشاندن بازداشتی ها به نبردهای سپر فرات در سوریه است.

این منابع گفتند: دستگاه امنیت ترکیه با حمله به هتل زهرة الفرات در شهر اورفا مشرف به اراضی استان رقه سوریه قریب به 20 جوان را که در هتل اقامت داشتند ربودند و پنجاه جوان دیگر را از اردوگاه‌های واقع در این شهر دستگیر کردند.

منابع سوری گفتند: ماموران پلیس ترکیه همچنین با حمله به بسیاری از خانه هایی که سوری ها در مرکز شهر و بخصوص در اطراف ساختمان شهرداری اورفا اجاره کرده بودند ده ها جوان دیگر سوری را ربودند و هنگام مراجعه خانواده هایشان به اداره پلیس شهر به آنها گفتند که از بازداشتی ها به اتهام ارتباط با داعش بازجویی می شود.

این منابع گفتند: مقامات ترکیه در اقدامی پیشگیرانه دوربین های مداربسته را در مناطق مرزی با سوریه در شهر اورفا نصب کرده تا ضمن نظارت بر تحرکات مرزی مانع قاچاق انسان از سوریه به ترکیه و بالعکس شود.

منابع سوری با بیان اینکه تشدید نظارت مرزی ترکیه به منظور رصد تحرکات گروه های کرد در مناطق شمال رقه انجام می شود، گفتند: آنکارا عناصری از ارتش آزاد را که در چارچوب عملیات سپر فرات فعالیت می کنند برای حمله به «تل ابیض» و «سلوک» بسیج کرده چرا که حضور نیروهای سوریه دموکراتیک در این 2 شهر را که نزدیک به خاک ترکیه است، تهدیدی برای امنیت ملی خود می داند.

از سوی دیگر دولت ترکیه از شماری از معلمان سوری که از مدت ها قبل خواستار دریافت تابعیت ترکیه هستند خواسته است مدارک لازم در این خصوص را تکمیل کنند.

در این خصوص آموزش و پرورش شهر اورفا فهرستی از اسامی معلمان و اساتیدی را که در مراکز آموزشی موقت تدریس می کنند به منظور بررسی امکان اعظای تابعیت به آنها به وزارت آموزش و پرورش ترکیه تحویل داده است.

همزمان وزارت آموزش و پرورش ترکیه از معلمان سوری که مدارک خود را برای اشتغال در مراکز آموزش موقت سوری تحویل داده اند خواسته است در مصاحبه جدید در شهر غازی عین‌تاب  شرکت کند تا ضمن اطلاع از سطح آمادگی آنها برای تدریس، از اعتبار مدارک دانشگاهی آنها مطمئن شوند.

این در حالی است که منابع معارض سوری می گویند آنکارا با هدف تایید وفاداری معلمان سوری به دولت ترکیه و میزان اشراف آنها بر شیوه های تدریس ترکیه ای ها اقدام به برگزاری مصاحبه و سخت گیری در استخدام آنها کرده است به گونه ای که دولت ترکیه به دنبال لغو مراکز آموزش موقت سوری ها و الحاق آنها به مدارس ترکیه است امری که طبیعتا موجب توقف تدریس شیوه های تدریس سوری می شود.

مقامات ترکیه این اقدام خود را این گونه توجیه می کند که دانشجویان سوری به دلیل تفاوت فاحش شیوه های تدریسی که در سوریه فراگرفته اند در دانشگاه های ترکیه با دشواری های زیادی روبرو هستند

این تحرکات ترکیه در سطح آموزش و پرورش سوری ها در راستای اقدامات نظام مند این کشور برای کنار گذاشته شدن شیوه های تدریس سوری هاست خواه در خاک ترکیه یا در داخل خاک سوریه در مناطق تحت سیطره نیروهای تحت حمایت آنها برای مثال در جرابلس حلب باشند.

دولت ترکیه در شهر جرابلس دبیرستانی را با عنوان شهدای جرابلس افتتاح کرده و در آن آموزش زبان ترکیه ای را به عنوان زبان اول شرط گذاشته است به گونه ای که زبان عربی به عنوان زبان دوم در این مدرسه خوانده می شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • گامجام ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
    0 0
    کار بسیار پسندیده و خداپسندانه ای هست،،درود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس