کد خبر 65755
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۱

بمب شیمیایی عمل نکرده پس از 22 سال سر از خاک سردشت بیرون آورد. هرچند که کارشناسان بین المللی اعتراف کردند که بمب متعلق به رژیم بعثی عراق بوده اما هنوز 6 هزار جانباز شیمیایی سردشت شناسایی نشده و یکهزار جانباز شناسایی شده از حقوق جانبازی محرومند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از مهر، بمب شیمیایی عمل نکرده هم نتوانست مظلومیت جانبازان شیمیایی سردشت را تاب بیاورد و پس از 22 سال از دل خاک بیرون آمد تا بگوید به دست رژیم بعث به سوی مردم بی پناه سردشت پرتاب شده است. این بار نه ایرانی ها بلکه هیات کارشناسی سازمان منع گسترش سلاحهای شیمیایی لاهه که با پای خودشان برای اولین بار به سردشت آمدند پرده از جنایت غیرانسانی رژیم بعث در طول هشت سال جنگ تحمیلی برداشته و اعلام کردند که ظالم رژیم بعث عراق است و مظلوم مردم بی دفاع سردشت.

بر اساس این گزارش، پس از اینکه خبر کشف بمب شیمیایی عمل نکرده در شهر سردشت را منتشر شد بازتاب زیادی در رسانه ها و سازمانهای بین المللی به همراه داشت. انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت نیز از سازمان منع گسترش سلاحهای شیمیایی در لاهه درخواست کرد تا برای بازرسی و خنثی کردن بمب به ایران سفر کنند و این باعث شد تا هیئتی از سوی سازمان منع گسترش سلاحهای شیمیایی به عنوان تنها مرجعه رسمی بین المللی برای انهدام سلاحهای شیمیایی به سردشت سفر کند.
 
نتیجه این بررسی ها حقانیت ایران را ثابت کرد زیرا کارشناسان بین المللی هم تائید کردند که این بمب شیمیایی توسط جنگنده های ارتش رژیم صدام بر سر مردم سردشت فرود آمده است.
در این مورد عثمان مزین دبیر کمیته حقوق انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت گفت: متاسفانه علیرغم مدارک و استنادات قانونی هنوز تعدادی از مسئولان دستگاه های ذیربط برای پوشش آمار واقعی قربانیان بمباران شیمیایی در شهرستان سردشت اقدام نمی کنند. وی شمار قربانیان تحت پوشش جانبازی را با اصرار و ارایه مدارک واقعی انجمن مصدومان شیمیایی تنها یکهزار و 400 نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد نیز تنها 400 نفر از مزایای جانبازی بالای 25 درصد برخوردار هستند.

وی با اعلام اینکه تاکنون 17 درصد از مجموع قربانیان شیمیایی سردشت شناسایی شده اند، افزود: متاسفانه بعد از گذشت 24 سال از واقعه بمباران شیمیایی سردشت تنها چهار درصد قربانیان از حقوق جانبازی و حمایت های مادی و حقوقی بهره مند شده اند.
 
مزین افزود: بررسیها نشان می دهد که وزارت امور خارجه ایران بعد از پایان جنگ تحمیلی اسامی چهار هزار و 600 نفر از قربانیان بمباران شیمیایی سردشت را به سازمان ملل اعلام کرده است.
 
وی گفت: متاسفانه علیرغم مدارک و استنادات قانونی هنوز تعدادی از مسئولان دستگاه های ذیربط برای پوشش آمار واقعی قربانیان بمباران شیمیایی در شهرستان سردشت اقدام نمی کنند.
 
این مقام مسئول در انجمن دفاع از قربانیان سلاحهای شیمیایی سردشت شمار قربانیان تحت پوشش جانبازی را با اصرار و ارایه مدارک واقعی انجمن مصدومان شیمیایی تنها یکهزار و 400 نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد نیز تنها 400 نفر از مزایای جانبازی بالای 25 درصد برخوردار هستند.
 
وی خواستار بازنگری پرونده جانبازی شمار مصدومان شیمیایی سردشت شد و افزود: محرومیت 96 درصد از جمعیت هشت هزار و 24 نفری قربانیان شیمیایی از حقوق جانبازی و مزایای مادی و حقوقی بعد از 23 سال پایان جنگ تحمیلی سئوالی است که به راستی باید مسئولان پاسخگو باشند.
 
سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی لاهه هلند تنها مرجع رسمی بین المللی است که 160 کشور و 20 انجمن دفاع از حقوق مصدومان شیمیایی جهان عضو آن هستند و دو کرسی از مجموع کرسیهای این سازمان معتبر جهانی به مصدومان شیمیایی سردشت اختصاص دارد.
 
شهرستان سردشت در هفتم تیرماه سال 66 توسط هواپیماهای رژیم بعثی شیمیایی شدند که در اثر این جنایت بیش از 110 نفر شهید و هشت هزارنفر مصدوم شدند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس