کد خبر 657320
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵

روی کار آمدن رییس جمهوری غیرقابل پیش بینی با شعارهایی جنجالی و بر هم زننده وضعیت موجود در دوره رقابت های انتخاباتی آمریکا، پرسش های بسیاری را پیش روی مقام های اروپایی در زمینه آینده روابط با واشنگتن قرار داده و سبب نگرانی های بسیاری شده است. این مساله در رسانه های عربی مورد توجه قرار گرفت.

 به گزارش مشرق، موضع گیری ها و شعارهای «دونالد ترامپ» طی کارزار و رقابت های انتخاباتی سبب شده اکنون که وی خود را مهیای ورود به کاخ سفید می سازد نگرانی های بسیاری در آمریکا و خارج از این کشور بروز یابد. از جمله، بسیاری از مقام های اروپا از آینده روابط آمریکا و اروپا نگرانند.

در ادامه این گزارش نگاهی به مهم ترین محورهای تحلیلی رسانه های عربی در مورد نگرانی کشورهای اروپایی از پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا خواهیم داشت.

** دغدغه های اروپا برای دوره ترامپ

روزنامه «الیوم السابع» سه چالشی را که کشورهای اروپایی در دوره ترامپ با آن روبرو خواهند شد، برشمرد. به نوشته بیست و هشتم آبان این روزنامه مصری، هنوز هم رهبران اروپا به دنبال شناخت ترامپ هستند. ترامپ برای آنان مردی مبهم و ناشناخته است. اروپایی ها نمی خواهند تنها به گفته های ترامپ در هنگام تبلیغات انتخاباتی او تکیه کنند. گفته های ترامپ آنان را شوکه کرده است. اروپایی ها انتظار دارند که او فقط شعار داده باشد و با راهیابی به کاخ سفید اظهارات وی درباره اروپا تغییر کند. کشورهای اروپایی همانطوری که «فرانسوا اولاند» رییس جمهوری فرانسه گفته است در یک مرحله بی اعتمادی به سر می برند.

الیوم السابع افزود: نگرانی کشورهای اروپایی از ترامپ در سه زمینه است؛ نخست اینکه آنها از جایگاه روسیه در سیاست خارجی جدید آمریکا می ترسند. کشورهای اروپایی می خواهند به موضع ترامپ درباره روسیه پی ببرند زیرا روسیه برای مرزهای شرقی اتحادیه اروپا تهدید تلقی می شود. دومین مساله، موضع واشنگتن درباره ناتو است. پیش از این، ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود گفته است که در حوزه تعهدهای آمریکا درباره ناتو شرط هایی را وضع خواهد کرد. مساله سومی که رهبران اروپایی از آن نگرانند این است که پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، زمینه را برای رسیدن تندروها به قدرت در اروپا فراهم کند. با نگاهی به اظهارات «مارین لوپن» رهبر راستگرای فرانسه می توان به این مساله پی برد. او ترامپ را تحسین کرده و گفته که پیروزی ترامپ نقطه عطفی برای پیدایش جهان جدید است که جایگزین جهان قدیم خواهد شد.

در ادامه، از این روزنامه مصری می خوانیم: سفر اخیر «باراک اوباما» به اروپا و دیدار او با سران یونان، آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا فرصتی برای آرامش بخشیدن به اروپایی ها است. اوباما اما چیزی ندارد که به اروپایی ها تقدیم کند. اکنون بازی در دست ترامپ و اکثریت جمهوریخواه در کنگره است. تنها چیزی که اوباما می تواند به اروپایی ها تقدیم کند آن است که رهبران اروپایی را راهنمایی کند که بتوانند مسائل خود را با ترامپ، خوب مدیریت کنند و به سازوکارهای تازه ای برای نظم بخشی به اوضاع داخلی خود بدون پشتیبانی آمریکا بیاندیشند. به ویژه این در شرایطی است که ترامپ برای تقویت اقتصاد آمریکا تلاش خواهد کرد و هزینه های نظامی آمریکا را در خارج کاهش می دهد. این نشان می دهد که در روابط آمریکا و اروپا به ویژه در ناتو تغییرهایی به وجود خواهد آمد.

** پیروزی ترامپ مقدمه ای برای قدرت یابی راستگرایان در اروپا

تارنماهای شبکه خبری «الجزیره» قطر، شبکه خبری «روسیا الیوم» و روزنامه «الحیات» چاپ لندن پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا را مقدمه ای برای قدرتیابی راستگرایان و پوپولیست ها (عوام گرایان) در اروپا به شمار آوردند.

شبکه خبری الجزیره نوزدهم آبان ماه نوشت: پیروزی ترامپ آرزوی راستگرایان تندرو را در اروپا زنده کرد. این احزاب در حال قدرتیابی هستند. افزایش محبوبیت این حزب ها در شرایطی که برخی از کشورهای اروپایی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می کنند، زنگ خطر را به صدا در آورده است.

به نوشته تارنمای الجزیره، «دانیلا شوارتز» مسوول شورای روابط خارجی آلمان گفته است که شیوه های جسورانه ترامپ به الگویی برای احزاب پوپولیست اروپا در تبلیغات انتخاباتی آینده تبدیل می شود. در لهستان و مجارستان اکنون ملی گرایان راستگرا قدرت را در دست دارند و این نگرانی وجود دارد در غرب اروپا راستگرایان به قدرت برسند.

شبکه خبری روسیا الیوم نوزدهم آبان ماه نوشت: پیروزی ترامپ و اظهارات و رفتارهای جنجالی او هنگام تبلیغات برای راهیابی به کاخ سفید ضربه دردناکی به رهبران لیبرال اتحادیه اروپا وارد کرد. اکنون آنان از آینده سیاسی خود نگرانند.

روزنامه الحیات بیست و دوم آبان نوشت: سیاست های ترامپ درباره تجارت جهانی، ترس اروپایی ها را به دنبال داشته است. بیشتر پژوهشگران غربی این باور را دارند که ترامپ با ایجاد بی ثباتی در اروپا دست به ماجراجویی خواهد زد.

در ادامه گزارش روزنامه الحیات می خوانیم: پس از ضربه «برگزیت» (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) که پشت اتحادیه را شکست اکنون رهبران اروپا با پیروزی ترامپ با زلزله ای روبرو شده اند که لرزش های آن شکاف های بیشتری در ساختارهای اروپا و نهادهای امنیتی، دفاعی آن به وجود می آورد. این پیروزی شکاف های سیاسی را افزایش می دهد و عوام گرایی را با بی پروایی و پرخاشگری بیشتری رواج می دهد.

الحیات افزود: «گونتر اوتینگر» کمیسر اروپا در امور دیجیتال بر این باور است که اروپا دیگر نمی تواند به طور کامل به آمریکا اعتماد کند. باید اندیشه اروپایی به حدی بارور شود که اروپایی ها احساس کنند پس از این باید بر خود تکیه کنند. دیگر آن زمان که ما فکر می کردیم آمریکا برادر بزرگ ما است، سپری شده است.

** روابط آمریکا و اتحادیه آمریکا در دوره ترامپ و سناریوهای سه گانه

تارنمای شبکه خبری الجزیره به سناریوهای احتمالی پبش روی کشورهای اروپایی پس از پیروزی ترامپ اشاره کرد. این تارنما بیست و یکم آبان به نقل از روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشت: اظهارات ترامپ سبب شده است که کشورهای اروپایی به سه سناریو فکر کنند؛ سناریو نخست دور شدن بیشتر آمریکا از امور اروپا است. این رویکرد در دوره اوباما آغاز شده است. در نتیجه این سناریو، کشورهای اروپایی به جای دل بستن به ناتو اقدام های امنیتی تازه ای را در دستور کار قرار خواهند داد.

در ادامه این گزارش آمده است: سناریو دوم آن است که سیاستمداران اروپا ترامپ را خرسند سازند تا نقش آمریکا در تضمین صلح و ثبات اروپا را به ویژه در چارچوب ناتو ادامه دهد. سناریوی سوم که احتمال رخ دادن آن بیشتر است این که ترامپ برای برقراری تفاهم با کشورهای بزرگ مانند روسیه تلاش کند. این سناریو درجه بالایی از پراگماتسیم را تضمین می کند. کشورهای اروپای غربی و مرکزی بیشتر نگران این هستند که واشنگتن برای تقسیم مناطق نفوذ به مسکو نزدیک شود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس