دیدگاه خاص هر یک از طرف‌های مرتبط با تحولات شهر «الباب» در شمال سوریه موجب شده است این شهر آبستن تحولات مهمی باشد که یا رویارویی بین این طرفها را رقم می‌زند یا توافق بین آنان را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری المیادین، اهمیت فراوان شهر الباب در 40 کیلومتری شمال شرق حلب برای هر یک از طرف‌های مرتبط با آن از جمله نیروهای ارتش سوریه و سپر فرات موجب شده است این شهر مستعد توافق این طرفها و در عین حال رویارویی آنان باشد.

دو چندان شدن اهمیت الباب در پرتو حضور نیروهای مختلف

با نزدیک شدن نیروهای دموکرات سوریه تحت حمایت آمریکا و نیروهای ترکیه موسوم به نیروهای سپر فرات و نیز نیروهای ارتش سوریه به شهر الباب اهمیت این شهر و موقعیت راهبردی آن و نیز نقش آن در تشکیل آینده تسلط میدانی بر منطقه شمال شرق سوریه دو چندان می شود.

در این شرایط باید پرسید دلایل این رقابت برای رسیدن به شهر الباب چیست؟

اهمیت موقعیت شهر الباب که اکنون تحت اشغال داعش قرار دارد، در این است که دروازه تسلط بر مناطق باقی مانده تحت اشغال داعش در شرق سوریه و به عبارت بهتر استان الرقه و بیشتر مناطق استان دیرالزور به شمار می‌آید.

از دست رفتن مهم‌ترین نقاط تحت اشغال داعش

این مناطق در واقع مهم ترین نقاط تحت کنترل داعش است حال آنکه این گروه از سال گذشته تاکنون مناطق تحت اشغال خود را در شمال و مرکز سوریه از دست داده است.

برای ارتش سوریه تسلط بر الباب در شرایط حاضر بسیار حائز اهمیت است، زیرا پس از توقف حملات به سمت فرودگاه نظامی منغ و گذرگاه اعزاز در شمال حلب که هدف از آن مسدود کردن نقاط مرزی ترکیه با سوریه بود، این شهر که در نزدیکی مرزهای مشترک با ترکیه قرار دارد، به نقطه محوری تبدیل شده است.

تسلط بر الباب به معنی فراهم شدن امکان ایجاد خط فاصل بین سایر مناطق سوریه با نقاط مرزی ترکیه است به اضافه اینکه این شهر نقطه مهمی را برای نیروهای سوریه در شمال حلب ایجاد می‌کند.

اهمیت این تحولات در این است که همزمان با پیشروی نیروهای سوریه به سمت غرب حلب صورت گرفته است که هدف از آن تسلط بر محله های شرقی آن است.

پیشروی بسیار زیاد نیروهای ارتش سوریه به سمت الباب

همچنین این تحولات در حالی در جریان است که نیروهای ارتش سوریه پیش از این توانستند از محور جنوب غربی الباب به سمت «برلهین» واز سمت محور غربی به سمت  تل شعیر ، مدرسه المشاة و مقبله پیشروی قابل ملاحظه‌ای را محقق سازند.

این پیشروی‌ها در راستای هماهنگی با تکاپوی نیروهای دموکرات سوریه و سپر فرات در شمال حلب صورت گرفته است.

نیروهای ارتش سوریه در تکاپوی تبدیل شدن به دست برتر در صحنه میدانی

اکنون نیروهای ارتش سوریه در تکاپوی  پیشروی به سمت جنوب الباب هستند و تلاش دارند امنیت فرودگاه کویرس را فراهم و پشتیبانی هوایی از این عملیات را تامین کنند.

پیش‌بینی می‌شود عملیات ارتش سوریه به سمت دو محور انجام شود، به این ترتیب که محور اول به سمت دیرحافر و فرودگاه الجراح است و محور دوم نیز به سمت شمال در الباب و تادف است.

این وضعیت موجب می‌شود نیروهای ارتش سوریه در صحنه میدانی به دست برتر تبدیل شوند.

اهمیت الباب برای نیروهای سپر فرات در چیست؟
اما نیروهای سپر فرات تحت حمایت ترکیه تسلط بر شهر الباب را فرصت طلایی برای تحقق اهداف راهبردی متعدد خود می‌دانند.

تکمیل منطقه حائل که ترکیه به مساحت 500 کیلومتر مربع درصدد تحقق آن است، از جمله اهداف راهبردی نیروهای مزبور است.

ترکیه همچنین تلاش دارد برای همیشه هرگونه تلاش یگان‌های تحت حمایت نیروهای دموکرات سرویه برای ایجاد ارتباط زمینی بین منطقه کُردی در اطراف عفرین از محور غربی و بین منطقه شرقی از عین‌العرب را ناکام بگذارد.

دیدگاه نیروهای دموکرات سوریه درباره الباب چیست؟

اما برای نیروهای دموکرات سوریه و یگان های کُرد تحت حمایت آنان تسلط بر شهر الباب به این معنی است که به مهره مهم عملیات قریب الوقوع آزادسازی استان الرقه تبدیل می‌شوند.

با تسلط بر الباب دیگر هیچ منطقه اصلی به جز دیرحافر و مسکنه بین نیروهای دموکرات سوریه با شهر الطبقه باقی نمی ماند.

عملیات موصل در عراق  و اهمیت آزادی الباب در سوریه

با این توضیحات روشن است که هر یک از طرفهای مرتبط با تحولات الباب در ارتباط با اهمیت این شهر به‌ویژه پس از آغاز نبرد آزادسازی موصل دیدگاه خاصی دارند.

الباب اکنون ابزار اصلی ارتش سوریه برای متوقف کردن زیاده خواهی های نیروهای دموکرات سوریه و سپر فرات در این منطقه و تحقیق کنترل کامل بر حلب به شمار می‌آید.

همچنین تسلط بر الباب برای نیروهای ارتش سوریه به معنی گام مهمی برای پیشروی به سمت یک مسیر طولانی در حد فاصل الطبقه و الرقه تا دیرالزور است.

این منطقه همان نقطه مورد نظر مرحله سوم نقشه ترکیه برای  بیرون راندن داعش از الباب و نیز دور کردن کُردها از منبج است، حال آنکه منبج تنها راه نیروهای دموکرات سوریه و یگان‌های کُرد برای حفظ نقطه اتصال بین مناطق کُردی در شرق و غرب است.

در این میان این سوال مطرح است که آیا امکان رویارویی این نیروها در الباب وجود دارد یا اینکه این طرفها در این نطقه به توافق می رسند؟

مخالفت ترکیه با حضور نیروهای کُرد در منبج

به هر حال نیروهای سپر فرات در مناسبت های مختلف چه در میدان وچه در سطح رسانه ای اعلام کردند که چنانچه حضور نیروهای دمکرات سوریه در منبج و اطراف آن ادامه یابد، آنان را دوست نمی‌دانند.

علاوه بر این نیروهای ارتش سوریه، نیروهای سپر فرات را در تل المضیق و تل جیحان هدف حملات بالگردهای خود قرار دادند.

همچنین  آمادگی نیروهای ارتش سوریه برای حمله به سمت الباب بر کسی  پوشیده نمانده است به ویژه اینکه به هواپیماهای ترکیه هشدار دادند که در صورت ورود به حریم هوایی سوریه آنان  را سرنگون خواهند کرد.

فضای مناسب مانور ترکیه، روسیه و آمریکا در الباب
در نتیجه احتمال رویارویی این سه طرف در شهر الباب وجود دارد به اضافه اینکه فضای مناسبی برای مانور بین ترکیه و روسیه و آمریکا نیز فراهم است.

به عبارت دیگر ترکیه و روسیه به دنبال رویارویی در نبرد الباب نیستند اما در عین حال نیروهای سپر فرات تحت حمایت زیره پوش ها و نیروهای ویژه ترکیه به فاصله دو کیلومتری محور شمالی الباب رسیده اند و این اقدام با تفاهم قبلی ترکیه و روسیه مبنی بر ممنوعیت تحرک نیروهای ترک در این منطقه در تعارض است.

بنابراین چه بسا  شهر الباب وارد معادله ای تحت عنوان  الباب در مقابل حلب شود.

علاوه براین فضایی برای مانور نیروهای دمکرات سوریه و نیروهای سپر فرات وجود دارد به این ترتیب که چه بسا موضع اخیر نیروهای دموکرات سوریه مبنی بر خروج از منبج به سمت شرق رود فرات موجب نهایی شدن گزینه های مربوط به خودداری از درگیری با ترکیه شود و در مقابل  ترکیه در علمیات آزاد سازی استان الرقه مشارکت داشته باشند.

داعش کجای معادله الباب جای دارد؟

داعش نیز تنها طرفی است که اهمیت شهر الباب برای آن در حال کم شدن است زیرا پیش از این، مناطق شمالی تحت اشغال خود  را از دست داده است و به خوبی می داند که نبرد الرقه و دیرالزور برای آن مهم‌تر و خطرناک‌تر از نبردهای قبلی است از همین رو به میزان زیادی احتمال مقاومت این گروه در این نبرد در حال کم شدن است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس