نمایندگان آمریکایی اعلام کرده‌اند که می‌خواهند قانون تحریم‌های ایران همچنان به‌قوت خود باقی باشد تا پیام قاطعی برای تهران ارسال شود با این محتوا که آمریکا به اقدامات تحریک آمیز ایران پاسخ خواهد داد و هر رئیس جمهوری در آمریکا می‌تواند فوراً تحریم‌های ایران را بازگرداند.

سرویس جهان مشرق، مجلس نمایندگان آمریکا بامداد چهارشنبه به وقت تهران طرح تمدید قانون تحریم‌های ایران را با 419 رأی موافق تصویب کرد. به موجب این قانون، تحریم های ایران که تحت عنوان ISA مطرح بود به مدت ده سال تمدید می‌شود و تا سال 2026 ادامه خواهد یافت.

این قانون که هدف از آن حفظ زیربنای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران برای استفاده از آن در صورت لغو توافق هسته‌ای و بازگرداندن فوری تحریم‌هاست، برای تمدید نهایی باید در سنا هم به تصویب رسیده و از سوی رئیس‌جمهور آمریکا امضا شود.

قانون تحریم‌های ایران اولین بار در سال 1996 برای مجازات شرکت‌هایی که در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری می‌کنند، وضع شده است و پس از آن برای یک بازه ده ساله در سال 2006 تمدید شد. این قانون پایان سال جاری میلادی منقضی می‌شود.

هرچند کاخ سفید اعلام کرده که نیازی به تمدید این قانون نیست و رئیس‌جمهور می‌تواند در صورت نقض توافق هسته‌ای با اختیارات خود تحریم‌ها را بازگرداند، اما نمایندگان کنگره تمدید این قانون را «پیامی به ایران» خوانده و بر تمدید آن اصرار دارند. نمایندگان آمریکایی اعلام کرده‌اند که می‌خواهند قانون تحریم‌های ایران همچنان به‌قوت خود باقی باشد تا پیام قاطعی برای تهران ارسال شود با این محتوا که آمریکا به اقدامات تحریک آمیز ایران پاسخ خواهد داد و هر رئیس جمهوری در آمریکا می‌تواند فوراً تحریم‌های ایران را بازگرداند.

‎«اد رویس» نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در این باره گفت: این طرح یک ابزار مهم و حیاتی است. انقضای قانون تحریم ایران خسارات واردشده توسط توافق هسته‌ای خطرناک را که توسط رئیس جمهور به دست آمده تشدید خواهد کرد و این پیام را ارسال می کند که آمریکا دیگر مخالفتی با نقش مخرب ایران در خاورمیانه ندارد.‎
 
کاخ سفید هرچند با تمدید قانون مخالفت کرده، اما نگفته است که آن را وتو می‌کند یا نه. منابع نزدیک به کاخ سفید می‌گویند اگر کنگره قانون را بدون افزودن متمم تصویب کند، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا هم آن را امضا می‌کند. در صورتی که این قانون توسط سنا و یا رئیس جمهور آمریکا امضا نشود، تحریم‌های ایران تا پایان سال 2016 میلادی منقضی خواهد شد.

این رأی‌گیری یک هفته پس از آن انجام شده است که دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا معرفی شده است، کسی که به‌شدت با توافق هسته‌ای ایران مخالف است.
 
پس از اعلام خبر تصویب طرح قانون حفظ تحریم های ایران، مقامات و کارشناسان ایرانی نیز به این موضوع واکنش نشان دادند.
 
دریادار علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با بیان اینکه تمدید تحریم‌ها به‌معنای لگدزدن به برجام است گفت: از سال 1986 در زمان کارتر که تحریم‌ها را بر ملت ایران روا داشتند و آن را در دوره‌های مختلف تمدید کردند که گمان می‌کردند که می‌توانند ملت ایران را به زانو در بیاورند، اما سطح ملی ایران قدرت موشکی و توان هسته‌ای و انسجام ملت روز به روز قوی‌تر شده و اگر تحریم‌ها را تمدید کنند به‌منزله لغو برجام است که ما در مقابل با اجرای بسته فنی فراهم شده که تهیه شده آن را به‌سرعت اجرا خواهیم کرد.

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران، گفت: این مسئله نشان‌دهنده اوج بدعهدی آمریکایی‌هاست که ضرورت دارد دولتمردان و نمایندگان مجلس نیز هوشیاری بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر آمریکا در اجرای تعداتش در قبال برجام بدعهدی کند، ایران به اقدامات متقابل روی خواهد آورد ما هم این مسئله را در مجلس بررسی می‌کنیم.تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران نشان‌ داد معتمدان به آمریکا خوش خیال هستند.

مهدی محمدی کارشناس مسایل سیاسی نیز با اشاره به تصویب این طرح ضد ایرانی در کنگره آمریکا در کانال تلگرامی خود نوشت:
 
"سخنان آقاي شمخاني درباره "آماده بودن يك بسته اقدامات فني" كه گفته اند در صورت نقض برجام از سوي طرف مقابل "به سرعت" اجرا خواهد شد، فاصله گذاري معناداري با ادبيات استاندارد دولت است. تا پيش از اين چنين سخناني "تحريك كننده" خوانده مي شد اما اكنون عالي رتبه ترين مقام امنيتي دولت به آن رسميت بخشيده است. اعلام علني اين موضوع، حتي از اصل آن مهم تر است و محاسبه "صفر شدن گزينه هاي پاسخ دهي" ايران را تغيير خواهد داد. مجلس نمايندگان امريكا ديروز قانون ISA را تمديد كرد. ظاهرا قانون تحريم هاي ايران از سد سنا و اوباما هم خواهد گذشت. آن روز است كه بسته اقدامات فني آقاي شمخاني به كار مي آيد."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 0
    آن طور که روحانی میگوید، برجام همچنان سیب و گلابی میدهد!!! همین راهکار برای تحریمهای ده ساله کفایت میکند!
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 0
    حسن اقا حالاحالاها بنشین تا برجام برایت سیب وگلابی بار بدهد . این برجام چغندر هم نمی دهد . برای دور بعد منتظر شکست سنگین انتخابات باش .
  • مجید آقا ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم با یک بررسی ساده می توان فهمید که بسته اقدامات فنی تا چه حد تأثیر گذار است، اولاًکه ما تمام تأسیسات راهبردی اتمی خود را از بین برده ایم و سالها طول خواهد کشید تا دوباره بتوانیم برای مثال نیروگاه اراک را باز سازی کنیم و به محض اقدام برای این کار تحریمهای بسیار شدیدتری را که طبق مکانیزم ماشه در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده و دولت ایران آنرا پذیرفته بر علیه ما اعمال خواهد کرد. از سوی دیگر این بدان معناست که سالهاست کشور را توسط خودمان تخریب می کنیم و دوباره می سازیم و سپس به دست همان کسانی می دهیم که بار قبل تخریب کرده بودند تا دوباره نابودش کنند این یعنی چی؟این یعنی مردم سالاری دینی؟ ییقیناً اینطور نیست ولی در سالهای اخیر ما شاهد رشد لیبرالیسم در کشور هستیم و مسئولینی که به مردم می گویند " از تهران بروید و خود را در خانه زندانی کنید" این زنگ خطر را چند سال پیش آقای چامسکی برای امریکا به صدا درآورد و امروز نتیجه اش را می بینید بهتر است از مسخره کردن و سکوت دست بردارم و کمی بیشتر فکر کنیم
  • نا شناس ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 0
    مرگ برامریکا مربر تمام سناتورهای امریکا ایران باید هرچه زودتر سیستم های هسته ای خودش را راه اندازی کند با تمام قدرت وغنای بسیار بالا چرا رهبر پیش بینی کرده بود مبنی براینکه دررابطه برجام گفته بود من به این مذاکرات خوش بین نیستم واقعیت بود که الان شاهدش هستیم بنابراین ایران باید درجواب امریکا ایندفعه با غنای زیاد که منجر بساخت بمب اتم کنه چرا که امریکا مستحق این است که کشورش با بمب اتم ازبین برود چرا که روزگار قلدری گذشتست و قلدر بازی درهیچ کشوری جا ندارد
  • ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 0
    ابن ها همه از برکت آفتاب ه برجام است
  • ممقانی ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 0
    به قول عبید زاکانی با این دیه همان خواهند کرد که با دیه دیگر کردند
  • ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 0
    برجام دومقوزآبادی بود که مارا آچمز و چرمنگ کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس