برای روان‌شناسی سیاسی مردم آمریکا و تحلیل آراء دو نامزد اصلی انتخابات، قطعاً باید این داده‌ها را چندین بار دید و خواند.

سرویس جهان مشرق - داده‌های رسمی در مورد انتخابات آمریکا در آینده منتشر می‌شود اما مرکز Edison Research for the National Election Pool پرسشگران خود را به جایگاه‌های اخذ رأی فرستاده و بلافاصله پس از انداختن آرا در صندوق از مردم پرسیده به چه کسی رأی دادند. این فعلاً معتبرترین آمار در زمینه ویژگی‌های نژادی، جنسیتی، تحصیلی، سنی و درآمدیِ رأی‌دهندگان به ترامپ است.
 
ترامپ پنجمین رئیس‌جمهور در تاریخ ایالات متحده است که رأی الکترالِ بیشتر اما آرای مردمی کمتری کسب کرده است. از مجموع بیش از 120 میلیون رأی صحیح از حدود 126 میلیون آرای ریخته‌شده در صندوق‌ها که نشان‌دهنده مشارکت دست‌کم 55 درصدی در انتخابات است (پایین‌ترین میزان در 20 سال گذشته)،‌ اختلاف بیش از 600‌ هزار نفری میان هواداران ترامپ و کلینتون دیده می‌شود.
 
این اختلاف آرا احتمالاً یکی از دلایل مهم اعتراضات مردمی در چند روز اخیر است، کمااینکه مشارکت پایین نیز احتمالاً به دلیل تبلیغات منفی کم‌سابقه از سوی دو نامزد علیه یکدیگر است.
 
اول و مهمتر از همه، تفاوت 21 درصدی در آرای سفیدپوستان به ترامپ است. 58% از آنها به دانلد و تنها 37% به کلینتون رأی داده‌اند. در انتخابات گذشته نیز تقریباً همین میزان اختلاف وجود داشت (59% به رامنی و 39% به اوباما) با این تفاوت که اوباما توانسته بود در عوض هواداران زیادی از رنگین‌پوستان جمع‌کند، آنچه بانوی بلوند، هیلاری کلینتون از عهده‌اش برنیامد. اوباما 93% از آرای سیاه‌پوستان را برای خود جمع کرد، اما هیلاری 88%. 
 
رأی‌دهندگان به ترامپ چه کسانی بودند؟ 
 آرای تفکیک‌شده گروه‌های نژادی به ترامپ و کلینتون
 
اختلاف آرای ترامپ و کلینتون در سایر گروه‌های رنگین‌پوست نیز به نفع نامزد دموکرات است. هیلاری کلینتون 65% از آرای لاتینی‌تباران و آسیایی‌ها را (در برابر 29% برای ترامپ) از آن خود ساخته است.
 
 
 رأی‌دهندگان به ترامپ چه کسانی بودند؟
 
خطوط رنگی در نمودار بالا و همچنین نمودارهای پایین از نقاطی تشکیل شده است که هر یک به یکی از ادوار انتخاباتی (خط زمانی در پایین نمودار از دهه 1970 یا 1980 تا سال 2016 میلادی) مربوط است. خط صفر در وسط نمودار، به معنای میزان آرای یکسان برای هر دو حزب است. هر چه نقاط موجود در خطوط رنگی به بالا یا پایین حرکت کند، به ترتیب به معنای آرای بیشتر برای دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان است. مثلاً طبق نمودار بالا در سال 2012 میلادی نامزد جمهوری‌خواه (R) در میان سفیدپوستان (خطی که با کلمه White مشخص شده) 20% بیشتر از نامزد دموکرات رأی آورده در حالی که در میان لاتینی‌تباران (خطی که با عبارت Hispanic مشخص شده) نامزد دموکرات (R) بوده است که با 44% بیشتر پیش افتاده و در میان سیاه‌پوستان نیز (خطی که با کله Black مشخص شده) 87% بیشتر رأی آورده است.
 
شاخص بعدی به جنسیت رأی‌دهندگان مربوط است. وزنه آرای زنان به سمت هیلاری چربیده است، 54% در برابر 42%. اما باز هم با توجه به اینکه خودش زن بود و یکی از محورهای اصلی تبلیغات انتخاباتی‌اش بر همین موضوع تکیه داشت، نتوانست به اندازه اوباما برای زنان آمریکای جذاب باشد. اوباما در دو دور گذشته 56 و 55% از آرای بانوان آمریکا را برای خود برداشته بود. انتظار ستاد هیلاری این بود که پس از انتشار موارد متعدد از توهین و تعرض دانلد ترامپ به دختران و زنان،‌ این گروه جنسیتی از مردم آمریکا بسیار بیش از این به سمت هیلاری بیایند.
 
رأی‌دهندگان به ترامپ چه کسانی بودند؟ + نمودار 
 
 در میان مردها نیز اتفاق مشابهی افتاده است. 53% از آنان ترامپ را پسندیده‌اند، با اختلاف 12 درصدی، یعنی به همان میزانی که هیلاری در میان زنان، بیشتر رأی آورده است. خلاف آنچه در مقایسه آرای نژادی به اوباما و هیلاری گفتیم،‌ ترامپ در جذب آرای مردان توانسته است از سلف جمهوری‌خواه خود پیش بیافتد. رامنی نامزد حزب جمهوری‌خواه در سال 2012 میلادی تنها 7% بیشتر از رقیب خود از هوادارانِ مرد بهره‌مند شده بود.
 
 
 رأی‌دهندگان به ترامپ چه کسانی بودند؟
 آرای تفکیک‌شده مردان و زنان آمریکایی به نامزدهای ریاست‌جمهوری
 
شاخص سوم به تحصیلات رأی‌دهندگان می‌پردازد که آمریکا در این انتخابات شاهد بزرگترین اختلاف آرا میان دو نامزد از زمان پیروزی ریگان بوده است. از میان کسانی که هیچ مدرک دانشگاهی ندارد، 52% به ترامپ و 44%‌به کلینتون رأی داده‌اند. اگر فقط تحصیل‌نکرده‌های سفیدپوست را در نظر بگیریم، اختلاف آرا میان دو نامزد به رقم جالب توجه 39% می‌رسد (67% به ترامپ در برابر 27% به کلینتون).
 
اگر چه تحصیل‌کردگان با اختلاف 9 درصدی هوادار هیلاری بوده‌اند (52% به کلینتون و 43% به ترامپ)، اما اثر اختلاف نژادی در انتخابات اخیر تا جایی بود که تحصیل‌کردگان سفیدپوست بیشتر به ترامپ رأی داده‌اند، با اختلاف 4 درصدی. او البته در این مورد از سلف جمهوری‌خواه خود عقب افتاد،‌ رامنی 56 به 42 در میان تحصیل‌کردگان سفیدپوست از اوباما بُرده بود.
 
 
 رأی‌دهندگان به ترامپ چه کسانی بودند؟
  آرای تفکیک‌شده تحصیل‌کردگان و دانشگاه‌نرفته‌‌های آمریکایی به نامزدهای ریاست‌جمهوری
نمودار سمت راست، تمایل انتخاباتیِ این دو گروه را صرفاً در میان سفیدپوستان در نظر گرفته است که نشان می‌دهد به جز دو انتخابات 1992 و 1996 میلادی تحصیل‌کردگان نیز به جمهوری‌خواهان رأی داده‌اند
 
مورد بعدی مربوط به سن رأی‌دهندگان آمریکایی است. بیشتر جوانان، کلینتون را و بیشتر سالمندان ترامپ را پسندیده‌اند. 55% از 18 تا 29 ساله‌ها هوادار هیلاری بوده‌اند و 37% هوادار ترامپ. حتی در این شاخص نیز اوباما وضعیت بهتری از کلینتون داشت. او در دو دور انتخابات، 60 به 37 رامنی را و از آن بهتر، 66 به 32 مک‌کین را در میان رأی‌دهندگان جوان شکست داده بود.
 
باز هم اثر آرای نژادی در این انتخابات تا حدی بوده که اگر فقط آرای جوانان سفیدپوست را در نظر بگیریم، ترامپ رأی بیشتری دارد، نه هیلاری. او 48% و کلینتون 43% از آرای این گروه سنی-نژادی را به خود اختصاص داده‌اند.
 
 رأی‌دهندگان به ترامپ چه کسانی بودند؟ + نمودار
 
در پایین‌‌ترین طبقه از هرم سنی یعنی سالمندان، ترامپ بر کلینتون پیش گرفت، 53% در برابر 45%. او نیز البته در برابر رامنی که با اختلاف 12 درصدی (56% در برابر 44%) از هوادارن سالمند بیشتری نسبت به باراک برخوردار بود، کَم آورده است. بنابر این سرجمع اختلاف آرای ترامپ و کلینتون در دو گروه سنی جوان و سالمند، شبیه انتخابات گذشته بود چون هر دو نتوانستند رکورد سلف خود را در گروه سنی که بیشتر از آنها حمایت می‌کرده است،‌ بشکنند.

 
 رأی‌دهندگان به ترامپ چه کسانی بودند؟
  آرای تفکیک‌شده جوانان و سالمندان آمریکایی به نامزدهای ریاست‌جمهوری
 
 مورد آخر به اختلافات درآمدی اختصاص دارد. کم‌درآمدها به کلینتون و پردرآمدها به ترامپ رأی داده‌اند. همان‌طور که در نمودار پایین مشخص است، 52% از کسانی که درآمد سالانه آنها زیر 50 هزاردلار درآمد است، نامزد دموکرات را به نفع خود ارزیابی کرده و در عوض 49% از کسانی که درآمدی بیش از این داشته‌اند، هوادار ترامپ شده‌اند. معمولاً تفاوت‌هایی در این حد، معنادار به حساب نمی‌آید، اما وقتی هر چهار گروه درآمدیِ بالای 50 هزار دلار نظر مشترکی داشته‌اند،‌ می‌توان دلیل غلبه اکثریتِ هوادارِ کلینتون را در میان کم‌درآمدها مسائل نژادی دانست، زیرا اکثریت این گروهِ درآمدی را رنگین‌پوستان تشکیل می‌دهند.
 
رأی‌دهندگان به ترامپ چه کسانی بودند؟ 
 آرای تفکیک‌شده گروه‌های درآمدی به ترامپ و کلینتون
 
اینکه هیلاری در عمده شاخص‌ها از اوباما عقب افتاده است، اصلاً عجیب نیست. همان‌وقت که در انتخابات داخلی حزب دموکرات در سال 2008 میلادی تمایل مردم به اوباما بیشتر از کلینتون بود، می‌شد حدس زد او به عنوان نامزد نهایی نمی‌تواند به اندازه باراک رأی‌آور باشد.
 
رأی‌دهندگان به ترامپ چه کسانی بودند؟ + نمودار

 اگر فقط  _ _ _ _  رأی می‌دادند، جمهوری‌خواهان (قرمز) و دموکرات‌‌ها (آبی) در کدام ایالت‌ها پیروز می‌شدند؟
 
این‌ها تنها داده‌های آماری نیست که پس از انتخابات منتشر شده است. در گزارش‌های بعدی به موضوعات مشابه خواهیم پرداخت تا بتوان از مجموع آنها تصویر دقیق‌تری از سیاست در این روزهای ایالات متحده به دست داد. 
 
منابع:
http://www.pewresearch.org/fact-tank/2016/11/09/behind-trumps-victory-divisions-by-race-gender-education
http://edition.cnn.com/election/results/exit-polls
http://fivethirtyeight.com/features/voter-turnout-fell-especially-in-states-that-clinton-won

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 1
    بابا دست از سر آمریکا بردار برو از هزار و یک مشکل مردم خبر بذار برو از سن فرار دختران از منزل که شده 9 سالگی خبر بذار چقدر کاسب آمریکا و نفرت پراکنی هستی آخه
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 1
    واقعا...مشکلات مملکت ما همه حله....؟!
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 2
    چقدر قشنگ و دقیق انواع و اقسام آمارها رو دارن اونوقت واسه یه تورم چهل تا آمار داریم بالاخره یه فرقی باید بین توسعه یافته و کره شمالی باشه دیگه
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 1
    توسعه نیافتگی از فحوای کلامتان میتراود
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    2 0
    تحلیل جامع و خوبی بود
  • محمود ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    2 0
    تمام مشکلات ما از ارمیکا و غرب است وقتی مدل های غربی را سیاستمداران ما در ایران الگو برداری میکنن مشخصا ما هم به همان فلاکت دچار میشویم پس خواهشن انقدر اسپم نفرسید اگر دوست ندارید این حرف بشنوید نخونید و داخل این سایت نیاید یا بهتر دوست ندارید از این مملکت بروید هر خراب شده که دوست دارید خوشحال میشویم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس