منابع آگاه آمريکايي مدعي شده اند که اميري به همراه يک جاسوس ايراني، به آمريکا منتقل شده بود.

به گزارش مشرق، عصر ايران به نقل از روزنامه واشنگتن پست نوشت: مسؤولاني از سازمان مرکزي جاسوسي آمريکا (سيا) اعلام کرده اند: علاوه بر شهرام اميري، يک تبعه ايراني ديگر به عنوان جاسوس، از ايران به آمريکا منتقل شده است.

شهرام اميري پژوهشگر ايراني 14 ماه پيش از اين در هنگام سفر حج در عربستان سعودي، توسط نيروهاي سيا ربوده شد و پس از يک سال توانست به ايران بازگردد.

در اين گزارش ادعا شده است اميري نيز براي آمريکا جاسوسي کرده است. اين روزنامه به نام فرد دوم اشاره اي نکرد.

اين روزنامه در ادعاهاي خود اضافه مي کند: اميري و جاسوس دوم پس از اينکه شک کردند وزارت اطلاعات ايران به آنها مظنون شده و جاسوسي آنها را کشف کرده است خواستند تا از ايران خارج و به آمريکا منتقل شوند.
اين ادعايي است که ايران و اميري آن را به شدت رد مي کنند.

واشنگتن پست به نقل از مقامات آمريکايي که خواستند نامشان فاش نشود، مدعي شده است: اميري جزئي از شبکه کوچکي از جاسوسان بود که اطلاعاتي را درباره برنامه هسته اي ايران به آمريکا مي داده است. آنها پول دريافت و در آمريکا نيز اقامت کردند. برخي از اعضاي اين مجموعه خواسته بودند در مکان ديگري زندگي کنند لذا به مکان هاي ديگري منتقل شدند اما اميري و فرد ديگري پس از مشکوک شدن به اين که تحت نظر وزارت اطلاعات ايران هستند، از ايران خارج شدند.

بنابر اين گزارش ، علاوه بر اميري و فرد ديگر، در چند سال اخير، شش نفر ديگر از جاسوسان ايراني از ايران به آمريکا منتقل شدند و به هر يک نيز مبلغ هنگفتي پول پرداخت شد.

اين منابع آمريکايي افزودند: ما پارک هاي بازنشستگي نداريم . هر کسي هر چه را که مي خواهد انتخاب مي کند. سيا به هر جاسوس، مبلغي را پرداخت مي کند و در هنگام آغاز همکاري نيز مبلغي را به وي پرداخت مي کند و در صورتي که احساس کند که او کشف مي شود ، آمريکا او را به مکان ديگري منتقل مي کند.

آسوشيتدپرس نيز به نقل از "چارلز فادس" که براي مدتي رياست بخش سلاح کشتار جمعي در قسمت مبارزه با تروريسم در سيا را برعهده داشت گزارش داد: اميري با بازجويي سختي در داخل ايران رو به رو خواهد شد درباره اينکه به آمريکايي ها چه گفت و چه کارهايي را انجام داد. اميري در شرح روايت خود درباره ربودنش و اينکه چگونه از دست ربايندگانش فرار کرد و به سفارت پاکستان در واشنگتن رفت با سختي روبه رو خواهد شد.

اين رسانه آمريکايي نگفته است که اگر اميري با خواست خود به آمريکا رفته و مقيم آنجا شده بود ، چگونه در 14 ماه گذشته ، نتوانسته بود با خانواده اش حتي يک تماس ساده تلفني برقرار کند؟!

به نظر مي رسد شکست گسترده سازمان هاي اطلاعاتي امنيتي آمريکا در ماجراي شهرام اميري، رسانه هاي آمريکا را به اين سمت سوق داده تا ادعاهاي ساختگي را درباره اميري منتشر کنند.

ايران اعلام کرده که ماجراي ربايش اميري را از مجاري حقوقي و ديپلماتيک پيگيري خواهد کرد.

ماجراي ربايش اميري و حوادث بعدي ، از جمله پيچيده ترين رويدادهاي سياسي سالهاي اخير بين ايران و آمريکاست که تنها گذشت زمان مي تواند پرده از روي واقعيت هاي اين پرونده مرموز بردارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس