کد خبر 654717
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷

رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: از موضوعاتی که باید رئیس جدید سازمان پیگیری شود بازگرداندن الواح هخامنشی از آمریکا به ایران است که تاکنون در دو دادگاه رأی به نفع ایران صادر شده و کار به انتها رسیده است.

به گزارش مشرق، مسعود سلطانی فر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و مولاوردی، معاون امور زنان ریاست جمهوری در سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: هر چه در این مدت در این سازمان آموختم را در طبق اخلاص می‌گذارم که مدیریت جدید بتواند همان راه را ادامه دهد.
 
وی با اشاره به اقدامات انجام شده طی سال‌های اخیر گفت: مبارزه با فساد در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مجموعه شرکت‌های وابسته به آن یکی از مأموریت‌های ما بود. روزی که به این سازمان آمدم، آقای نجفی  پرونده قطوری را پیش روی من گذاشت و گفت که خدا به دادت برسد. اما ما با کمک قوه قضاییه، توانستیم سازمان میراث فرهنگی را که در این پرونده حکم محکومیتش به ناحق در دو دادگاه صادر شده بود، تبرئه کنیم.
 
سلطانی فر افزود: شرکت توسعه گردشگری که به صورت صوری در دولت گذشته تشکیل شده بود، قرارداد خاصی داشت که بر اساس آن برای ساخت سه هتل کمتر از 500 میلیون تومان هزینه کرد. اما در دادگاه شکایتی را علیه سازمان مطرح و اعلام ضرر 108 میلیارد تومانی کرد. ما در ادامه تقاضای اعمال ماده 18 قانون را کردیم که با صلاحدید قوه قضاییه این پرونده به دیوان عدالت رفت و پس از 2.5 سال پیگیری، حکم تبرئه آن دو هفته پیش صادر شد و به این ترتیب از وقوع بزرگترین فساد در این سازمان جلوگیری شد.
 
رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: ما با پرونده‌های اینچنینی بسیار مواجه بودیم، نمونه دیگرش پرونده بهره‌بردار عمارت مسعودیه بود که تخلفاتی داشت و ما الزام داشتیم جلوی فساد آن را بگیریم. مسعودیه طی یک قرارداد پر حرف و بحثی واگذار شده بود، ولی خوشبختانه در این مورد نیز دستگاه قضایی حامی ما بوده است.

سلطانی فر در ادامه توصیه‌هایی را به رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که باید توسط رئیس جدید سازمان پیگیری شود بازگرداندن الواح هخامنشی از آمریکا به ایران است که تا کنون در دو دادگاه رأی به نفع ایران صادر شده و کار به دم رسیده است و یک فشار دیگر بیاید ان شاءالله الواح را می‌توانیم برگردانیم.
 
سلطانی فر گفت: ما در این دوره تلاش کردیم که سازمان را از سیاسی‌کاری و جنجال دور کنیم و کار تخصصی انجام دهیم هر چند که خیلی‌ها می‌گفتند در این سازمان بیشتر از 6 ماه دوام نمی‌آوریم.
 
وی تصریح کرد: امیدوارم مدیریت جدید همان مسیر و راه سیاست‌های دولت را با قدرت ادامه دهد.
 
رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در این مدت نزدیک به 800 میلیارد تومان اعتبار برای 70 طرح هتل‌سازی از صندوق توسعه ملی دریافت شد که طبق توافق قرار است حدود 600 تا 700 میلیارد تومان دیگر از منابع این صندوق استفاده شود. در این مدت 36 هتل چهار و پنج ستاره به ظرفیت قبل اضافه شده و تا پایان دولت دوم آقای روحانی، 170 هتل چهار و پنج ستاره دیگر آماده خواهد شد.
 
سلطانی فر درباره تحقق منویات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی گفت: فکر می‌کردیم این سازمان علاوه بر مسئولیت فرهنگی دارای ظرفیت در رشد اقتصادی است. بنابراین همزمان با ابلاغ سیاست مقام معظم رهبری در این‌باره، پروژه‌هایی آغاز شد که طرح اشتغال ضربتی از آن جمله بود.
 
سلطانی فر از جمله برنامه‌هایی که باید توسط رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی مورد پیگیری قرار گیرد را تهیه برنامه جامع گردشگری عنوان کرد و گفت: این برنامه که از سال 2001 میلادی آغاز شده به عنوان سند بالادستی می‌تواند حرکت منظم و منسجمی را به صنعت گردشگری بخشد.
 
وی افزود: قوانین و مقررات میراث فرهنگی که مربوط به سال‌های 1309 و 1359 است و تاکنون مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده، لازم است بعد از 40 سال بازنگری شود که مرحله نخست آن انجام شده تا بازنگری دقیق بخشی از قوانین متناسب با شرایط امروز مردم تقدیم دولت و مجلس شود.
 
رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از دیگر برنامه‌هایی که باید پیگیری شود را پیگیری طرح اشتغال 140 هزار نفری، نجات بخشی و مرمت ساختمان‌های قدیمی در قالب صندوق احیای بناهای تاریخی، پیگیری چالش بازرگانی و فروش صنایع دستی ، حل مشکل مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی ، واگذاری شرکت توسعه به سازمان خصوصی سازی و ادامه نهضت هتل‌سازی عنوان کرد.
 
سلطانی فر تأکید کرد: هرچه سریعتر شرکت توسعه گردشگری که هتل‌های لاله نیز متعلق به آن است و سازمان در آن 73 درصد سهم دارد بعد از مختومه شدن پرونده فسادش در دادگاه باید سریعا به سازمان خصوصی‌سازی واگذار شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس