کد خبر 654392
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱

در حالی طولانی‌ترین عکس پانورامای جهان با موضوع پیاده روی اربعین در انتظار درک نهاد های فرهنگی مانده‌است که شنیده می‌شود یک تیم هالیودی ضد مسلمانان برای ساخت فیلم علیه این حرکت عظیم راهی عراق شده اند.

به گزارش مشرق، مدتی پیش خبر تولید بزرگترین پانارومای جهان و رکورد شکنی عکاس ایرانی درحالی منتشر شد که گفته می‌شد این عکس از عظیم‌ترین گردهمایی جهان گرفته شده و پیاده‌روی مشتاقان امام حسین (ع) را به نمایش گذاشته است.

«سید احسان باقری» عکاس و فیلمساز کشور که پیش از این عکس صحنه پردازی شده «داستان یک پرچم» را کارگردانی کرده بود؛ سال گذشته با حضور در این مراسم با وجود مشکلات متعدد به ثبت 8 کیلومتر از این گردهمایی عظیم کرد. او پس از یک سال و با توجه به نزدیک شدن به مراسم اربعین سال 95 ناگفته‌هایی را از سختی‌های ثبت اثر و عدم همکاری برخی نهاد‌های فرهنگی در قالب یادداشتی منتشر می‌کنیم.

در ادامه این یادداشت را می‌خوانید.

«سید احسان باقری» عکاس و فیلمساز

توفیق زیارت اربعین برای اولین بار در سال 1383 نصیبم شد و پس از وقفه ای از سال 1387 ادامه یافت... هر چند تلاش میکردم هر سال موضوعات جدیدی از جذابیت های این زیارت نورانی را ثبت و منتشر کنم اما همیشه در نشان دادن عظمت این پیاده روی عظیم احساس عجز می کردم.

در مسیر پیاده روی حسرت می خوردم که چرا هیچ تصویر هوایی از جمعیت در مسیر ثبت و منتشر نمی شود.تا کم کم سر و کله هلی کوپتر نظامی ارتش عراق پیدا شد و در ارتفاع بالا از روی سر زائران میگذشت اما این هم آن چیزی نبود که می خواستم.

فکری ذهنم را درگیر کرده بود. ثبت طولانی ترین عکس پانورامای جهان از عظیم ترین پیاده روی و تجمع تاریخ!همه تلاش ها برای هماهنگی هلی کوپتر به شکست می انجامید و فقط یک راه باقی بود. مولتی راتور های کنترلی که دوربین را بالا می برند.اما آن ها هم مجوز و هماهنگی می خواستند و آن هم به این راحتی نبود.

بالاخره در سال 1393 با حمایت حوزه هنری تیمی را فراهم آوردم و در همان حوزه هنری جهت مجوز و هماهنگی های امنیتی تلاش زیادی شکل گرفت.

خرید تجهیزات حرفه ای مناسب برای این کار بسیار دشوار و نفس گیر بود، همچنین راضی کردن خلبانان ماهر برای کنترل این دستگاه آن هم در کشور عراق و آن هم روی سر مردم و گردآوری تیم تولید مستند پشت صحنه این کار و از همه سخت تر مجوز پرواز.

با جلسات متعددی که در حوزه هنری با نهاد امنیتی که تامین بخشی از امنیت اربعین را بر عهده داشت برگزار شد، قول مساعد دادند تا این کار را حمایت کرده و به انجام رسانند. اجاره و خرید دستگاه بسیار دشوار بود و در نهایت بالاخره تمام هماهنگی ها انجام و تیم اعزام شد.

اما این انتهای پروژه بود!! تمام تجهیزات در فرودگاه نجف ضبط شد و نهادی که متعهد بود هماهنگی های لازم را برای انجام این کار انجام دهد هیچ کمکی نکرد. و ما پس از زیارت نورانی اربعین و با یک دنیا حسرت بیشتر و شرمندگی به کشور بازگشتیم.

اما ثبت این عکس چیزی نبود که بشود از آن صرف نظر کرد.

با نهاد دیگری وارد گفتگو شده و قبل از اربعین 94 توافقات خوبی انجام شد. این بار اما حوزه هنری به خاطر وضعیت اسفبار بودجه ای دیگر قادر به حمایت مالی نبود،حالا پای قصه از جای دیگری لنگ می خورد. با کمک های مردمی پول ناچیزی فراهم شد و فقط توانستیم خود را به نجف برسانیم. آن هم با حداقل تجهیزات که مناسب چنین کاری نبود.هر باطری این دستگاه 5 دقیقه اجازه پرواز میداد و یک ساعت و نیم طول می کشید که شارژ شود! و ما سه تا باطری بیشتر نداشتیم یعنی یک ربع پرواز و دو ساعت شارژ.

در صورتی که اگر ده عدد باطری داشتیم می توانستیم پنجاه دقیقه پرواز کنیم ولی پول نداشتیم. نهاد امنیتی تمام تلاش خود را می کرد و انصافا هم موفق بود که راه را برای کار ما باز کند البته اجازه پرواز در مکان های شلوغ جاده را نداشتیم. بالاخره و با تمام مشقت ها که خود کتابی است، 8 کیلومتر از جاده نجف کربلا را در سه روز قبل از اربعین عکاسی کردیم.

4 ماه چسباندن عکس ها توسط یک تیم متخصص به طول انجامید و نتیجه یک عکس پانوراما در مقیاس یک به صد بود!

عکسی که اگر چه با ایده آل ما فاصله ی زیادی داشت اما قطعا در دنیا ثبت رکورد بود.

عکسی که اگر در عرض 160 سانتی متر چاپ میشد 160 متر طول داشت!

شب ولادت امام حسین ع، خبر چسبانده شدن عکس ها و خلق پانوراما را به من دادند و از آن زمان رایزنی با نهاد های مختلف برای نمایش و رونمایی این عکس در ایران و کشور های دیگر شروع شد.

اما در این 6 ماه به سرانجامی نرسید و فقط تعریف و تمجید از کار و در نهایت بهانه های مختلف برای عدم حمایت.

این کار قرار بود در قالب یک اینستالیشن و در فضای شهری در طول 160 متر نمایش داده شود.

نهاد هایی که مدعی و متولی کار در زمینه های فرهنگی هنری و مذهبی هستند و در حال انجام خدمت رسانی به زائران اربعین و برخی شان میلیاردها تومان خرج قیمه پزان و موکب داری اربعین می کنند اما حاضر نشدند از چنین کاری که در نوع خود ثبت رکورد و یگانه است حمایتی انجام دهند.

کاری که میتوانست تا حدی با گذشتن از فیلتر های رسانه ای در جهان، گوشه ای از عظمت اربعین را به رخ جهانیان بکشد. بدهی انجام این کار تاکنون و عدم نمایش کار و انجام رسالت ترویجی آن غم ها را صدچندان می کند.
اما قصه اینجا تمام نمی شود و هنوز در تلاشم که عکس کاملتری در اربعین امسال با هلی کوپتر ثبت شود و اگر عکس سال گذشته به نمایش عمومی می رسید قطعا اقناع تکمیل این عکس کار ساده تری بود.

می گویند شما مسایل امنیتی را نمی فهمید! باید گفت شما متوجه نیستید! که اگر این عکس تکمیل و در جهان منتشر شود و داعش و تکفیریها و صهیونیست ها و در یک کلام جبهه استکبار عظمت شیعه را ببینند، می فهمند که اگر این جمعیت هر کدامشان یک لیوان آب بریزد همه آنها و دنیایشان را آب میبرد! چه چیز از این امنیتی تر؟

این امنیتی تر؟

نهاد های فرهنگی فرسنگ ها عقبند! و به همین خاطر رهبر فرزانه مان دلخوش جوانان جناح فرهنگی مومن، انقلابی و خودجوش هستند.
هنوز اربعین تمام نشده کتابهای چند جلدیشان برای گزارش کار در اربعین بسته شده است!!!!


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس