وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه امسال بخش صنعت رشد داشته است، گفت: تولید خودرو تا ۱۵ آبان امسال به رشد ۳۰.۹ درصدی رسید.

به گزارش مشرق، محمدرضا نعمت‌زاده در نشست خبری خود در حاشیه نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به پرسشی در خصوص کاهش صادرات در حوزه صنعت و عدم تاثیر بسته خروج از رکود دولت در این بخش گفت: کاهش صادرات را قبول ندارم؛ البته مممکن است در بخش‌هایی مانند سیمان کاهش صادرات داشته باشیم که آن هم، به دلیل ناامنی بازارهای صادراتی ما و همینطور کاهش قدرت خرید این کشورها به دلیل افت قیمت نفت است.

وی با بیان اینکه یکی از بازارهای صادراتی ما کشور عراق بود که در حال حاضر پروژه‌ها در این کشور راکد است، افزود: اما ما در بخش‌های دیگر مانند خودرو افزایش تولید داشتیم؛ به طوری که تا ۱۵ آبان رشد تولید خودرو به ۳۰.۹ رسیده بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در این مدت ۷۵۳ هزار دستگاه خودرو تولید شده است، اظهار کرد: صنعت خودرو بزرگترین گروه صنعتی کشور است و در حال حاضر بخش زیادی از ورق‌های فولادی در این صنعت به مصرف می‌رسد.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه تولید ورق فولادی نسبت به سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است، گفت: ما در بخش صادرات رشد داشتیم، به عنوان مثال به کشور عمان ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش صادرات داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بخش صنعت با رشد ۸  درصدی و بخش معدن با رشد ۳۰ درصدی رو به رو بوده است، گفت: در مجموع ۱۱درصد افزایش صادرات در این دو بخش داشته‌ایم؛ همچنین در کالاهای صنعتی به غیر از پتروشیمی و کالاهایی از این قبیل، رشد صادراتی ما ۴.۲ درصد بوده است.

این عضو کابینه یازدهم با اشاره به اینکه در سه ماهه ابتدای امسال، رشد صنعت به ۴.۲ درصد رسید گفت: امیدواریم که این رشد تا پایان سال ادامه داشته باشد؛ بر این اساس، اغلب صنایع از رکود خارج شده‌اند و تولیدات در حال افزایش است.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه کارخانجاتی که در سال گذشته امکان فروش نداشتند، در حال حاضر مشکلی برای فروش ندارند، گفت: این موضوعات حاکی از این است که به سمت رونق در حال حرکت هستیم؛ اما نیاز به تلاش بیشتری داریم.

رنو، ایران‌خودرو و سایپا را به جان یکدیگر انداخته بود

وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از سیاست‌های وزارتخانه را حمایت از سرمایه‌گذار خارجی به خصوص در بخش‌های مورد نیاز دانست و گفت: ایران‌خودرو توانست با یکی از شرکت‌های اروپایی مشارکت ۵۰-۵۰ داشته باشد که این مذاکرات به بالای ۶۱ درصد پیشرفت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سایپا هم با شرکت دیگری به توافق رسیده است و آنها هم کار را شروع کرده‌اند و قرار شد که یکی از سایت‌های خود را به این موضوع اختصاص دهند؛ اظهار داشت: همزمان درخواست کردیم که سایپا با رنو وارد مذاکره شود که در عمل این مذاکرات به طول انجامیده و به نتیجه نرسیده است.

نعمت‌زاده ادامه داد: با توجه به گذشت زمان سازمان ایدرو که در بخش خودروسازی هم سابقه طولانی دارد قرار بود؛ شروع‌کننده مذاکرات با رنو باشد؛ البته ما در گذشته با رنو مذاکراتی داشتیم؛ زیرا با ایران‌خودرو و سایپا قرار داد داشت و این دو خودروساز را به جان یکدیگر انداخته بود و منافع ما محقق نمی‌شد.

وی افزود: بنابراین تصمیم گرفته شد که سازمان گسترش به صورت یک به یک مذاکره کنند و الان هم این مذاکرات در حال انجام است و امیدواریم که مشارکت اتفاق بیفتد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ایدرو می‌تواند سهام خود را واگذار کند، گفت:طبق قانون ایدرو تا صددرصد می‌تواند سرمایه‌گذاری داشته باشد؛ زیرا یک سازمان توسعه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه هنوز قراردادی با رنو منعقد نشده است، گفت: امیدواریم تا دو ماه آینده این قرارداد به نتیجه برسد.

نعمت‌زاده در خصوص توقف تولید پراید و پژو اظهار داشت: معتقدم باید برخی برندها را حفظ کرد، مانند پیکان که می‌توانست این نام باقی بماند؛ همانطور که مرسدس بنز ۱۶۰ سال است که تولید می‌شود، فقط مدل‌های آن تغییر می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در مورد خودرو باید به سمت تکنولوژی‌های جدید برویم گفت: باید کل پلت‌فرم‌ها را به روز کنیم و از نظر سوخت، آلایندگی، ایمنی و آسایش سرنشینان خودروها به روز شود؛ به همین دلیل وقتی خودروهای جدید وارد بازار می‌شود؛ این مصرف‌کنندگان هستند که تعیین می‌کنند چه خودرویی تولید شود؛ بنابراین در این شرایط خودروسازان تصمیم‌گیری می‌کنند.

نعمت‌زاده ادامه داد: اینکه مطرح شد تولید این دو خودرو تا پایان سال متوقف می‌شود، درست نیست؛ زیرا بستگی به سازنده دارد و باید شرایط بازار را سازنده در نظر بگیرد.

وی در خصوص مهمترین اتفاق در پسابرجام برای بخش‌های صنعت و تجارت گفت: بزرگترین اتفاق این است که فضای امید به کار و توسعه به کشور بازگشت و ما به  عنوان حکومت وظیفه داریم که محیط وامکانات را فراهم کنیم تا مردم وارد این بخش‌ها شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تا دیروز اسم ایران مطلوب نبود و حتی جواب نامه‌هایمان را نمی‌دادند؛ اما الان آنها به ما ایمیل می‌زنند و به دنبال مشارکت و سرمایه‌گذاری در ایران هستند که معتقدم این بزرگترین دستاورد برجام بود.

نعمت‌زاده به ایجاد فضای ارتباطی با جهان و امید در داخل اشاره کرد و ادامه داد: از اوایل سال تاکنون، هیات عالی نظارت بر سرمایه‌گذاری ۳۷ مورد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را به تصویب رسانده است که قراردادهای سیتروئن و پژو از جمله آنها بوده است.

وی با اشاره به اینکه رقم سرمایه‌گذاری به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو رسیده است؛ اظهار داشت:هنوز سرمایه‌گذاری رنو در این بخش به قرارداد نرسیده است که در فاز اول رقم سرمایه‌گذاری این شرکت، ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون یورو است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به قرارداد دایملر بنز اشاره کرد و گفت: این شرکت به منظور تولید موتورهای CNG و دیزل برای کامیون‌های مدل جدید با مصرف کمتر به صورت ۵۰-۵۰ با ایران مشارکت می‌کند که تا آخر سال این قرارداد هم تحقق می‌یابد.

نعمت‌زاده به راه‌اندازی سامانه جامع تجارت برای مبارزه با قاچاق اشاره کرد و افزود: بیش از دو سال بر روی این سامانه کار کردیم و در حال حاضر آیین‌نامه‌های مربوطه همه در هیات دولت به تصویب رسیده است و در حال طی مراحل اجرایی هستیم.

انتخابات آمریکا تاثیری بر قراردادهای ما ندارد

وی در خصوص پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر اجرای برجام، گفت: توافق ما فقط با آمریکا نیست؛ بلکه کشورهای دیگر هم در این توافق حضور دارند؛ بنابراین یکطرفه نمی‌تواند لغو شود. این تصمیم بین‌المللی در سطح سازمان ملل است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ما در قراردادها هم وقتی طرف خارجی این موضوع را مطرح کرد، زیر بار هیچگونه شرط و شروطی نرفتیم اظهار داشت: در قراردادهای ما حتی یک کلمه از برجام نیامده است و ما قراردادها را تحت هر شرایطی اجرایی می‌کنیم.

وی در مورد بسته حمایت از صادرات غیرنفتی گفت: اخیرا نرخ سود تسهیلات را به ۱۱ رساندیم که قبلا ۱۶ درصد بود و سازمان برنامه و بودجه باید مبلغی که در قانون پیش‌بینی کردیم، تخصیص دهد.

خسارت یک هزار میلیارد تومانی رنو درست نیست

وی در مورد خسارت یک هزار میلیارد تومانی رنو به ایران و پرداخت غرامت از سوی این شرکت گفت: مدت قرارداد قبلی تمام شده و ارتباطی با قرارداد جدید ندارد. اگر خسارتی هم بوده باید از سوی سازمان‌های مرتبطی که در قرارداد ذکر شده، پیگیری شود؛ به هر حال هر دو طرف خسارت دیده‌اند و شاکی می‌تواند خسارت را پیگیری کند.

نعمت‌زاده ادامه داد: ما در مذاکرات اخیر کاری به آن قرارداد نداریم، البته نمی‌دانم این رقم یک هزار میلیارد تومان از کجا اعلام شده؛ زیرا ما چنین رقمی را در این خصوص ندیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سرمایه در گردش ارزی برای صادرکنندگان پیش‌بینی شده است گفت: صد میلیون یورو در اختیار بانک توسعه صادرات قرار داده شده که تا یک میلیارد یورو هم می‌تواند اضافه شود. همچنین یک میلیارد دلار به صورت تسهیلات به خریداران خارجی داده می‌شود که قابل افزایش تا دو میلیارد دلار است که البته این رقم تاکنون اختصاص نیافته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد تعیین تکلیف سایت «بن‌رو» سایپا گفت: این شرکت خودروسازی در ساوه است که به سایپا تعلق دارد و قرار شد به عنوان آورده در اختیار رنو قرار بگیرد؛ اما به نتیجه نرسید و قرار شده سازمان گسترش آن را انجام دهد. به احتمال زیاد این شرکت از سوی سازمان گسترش به عنوان مطالبات از سایپا گرفته می‌شود.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس