کد خبر 653763
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی هرچه سریع تر به موضوع تخلف علمی خبر داد و گفت: از دانشگاه ها خواسته شد منشاء این تخلف را بیابند.

به گزارش مشرق، درباره نتیجه جلسه اضطراری کمیته اخلاق کشوری گفت: همانطور که در چند روز گذشته گفته شده است ۵۸ مقاله ایرانی از سوی ناشری با نام «اشپرینگر نیچر» به دلیل سرقت ادبی، تقلب علمی و دستکاری داده، رد شده و این موضوع به صورت یک خبر بین المللی مطرح شده است.

وی افزود: در همین زمینه ما در کمیته اخلاق کشوری که به موضوعات نشر علمی می پردازد یک جلسه اضطراری برگزار کردیم.

آخوندزاده یادآور شد: پیش از جلسه به تک تک دانشگاه های علوم پزشکی نامه ای ارسال شد که موضوع تقلب علمی به سرعت در کمیته های اخلاق دانشگاه ها بررسی شود. در جلسه اضطراری مقرر شد که دانشگاه ها در فرصت سه روزه به این موضوع رسیدگی کرده و گزارش نهایی را به کمیته مرکزی در وزارت بهداشت ارائه کنند.

وی اظهار داشت: دانشگاه های علوم پزشکی موظف شدند که جزء به جزء خطا و اینکه در کدام بخش از روند تهیه مقالات، سرقت ادبی، تقلب یا دستکاری داده صورت گرفته را در گزارش خود قید کنند و در فرصت ارائه شده به ما گزارش دهند.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: در حقیقت این روش بر اساس یک دستورالعمل جهانی اخلاق نشر انجام می گیرد که از کمیته های اخلاق دانشگاهی گزارش کامل می خواهد.

وی افزود: ضمن اینکه دکتر هاشمی وزیر بهداشت نیز دستور اکید داده است که به شدت با این موضوع برخورد شود.

آخوندزاده یادآور شد: از میان ۵۸ مقاله مورد اشاره بیش از نیمی از آنها مربوط به علوم پزشکی بوده و بقیه غیر پزشکی است.

وی خاطرنشان کرد: البته باید دقت کنیم که این ۵۸ مقاله نماینده جامعه علمی ایران نیستند چرا که همین ناشر سال گذشته ۵۰۰ مقاله از چین را هم رد کرده اما نامی از این کشور در گزارش خود نبرده است.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس