کد خبر 652983
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲

همزمان با اعلام هیات نمایندگی روسیه در سازمان ملل مبنی بر مخالفت با اعمال محدودیت در کاربرد امتیاز وتو در تصمیم های شورای امنیت، آمریکا نیز آن را غیرقابل پذیرش اعلام کرد.

 به گزارش مشرق، فرانسه و انگلیس با ارائه طرح اولیه ای پیشنهاد کرده اند در روند استفاده از وتو که پنج عضو دائمی شورای امنیت با استفاده از آن می توانند مانع تصویب قطعنامه های مهم شوند، تغییراتی داده شود که چین تصمیمی نیازمند موافقت آمریکا، روسیه و چین سه عضو دیگر دارای این امتیاز است.

خبرگزاری ایتارتاس روز سه شنبه با اشاره به برگزاری نشست ویژه اصلاحات شورای امنیت در مقر سازمان ملل، گزارش داد: ولادیمیر سافرونوف معاون هیات روسیه اعلام کرد، مسکو هر پیشنهادی که حوزه اختیارات اعضای دائمی شورای امنیت از جمله وتو را کاهش دهد، قابل قبول نمی داند.

وی افزود: وتو عامل مهمی برای اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل با هدف پیدا کردن راهکارها و اتخاذ تصمیم های مهم است و نباید به این «حق تاریخی و سیاسی» تعرض نادرست صورت گیرد.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه نیز به نقل از میشل سیسیون معاون هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل گزارش داد که واشنگتن مخالف هر گونه تغییر در استفاده از امتیاز وتو است.

هیات نمایندگی چین در سازمان ملل نیز اعلام کرده که پیشنهادهای ناپخته برای ایجاد اصلاحات در شورای امنیت نباید مطرح شود.

در همین حال، پنج عضو دائمی شورای امنیت در نشست برگزار شده افزایش شمار اعضای این شورا را خواستار شدند.

مقام روسی گفت: مسکو افزایش کرسی های شورای امنیت با عضویت نمایندگان کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین را ضروری می داند.

نشست دیروز مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان دور جدید مذاکرات کشورهای عضو برای تدوین برنامه های اصلاحات در ساختار مهم ترین سازمان جهانی برگزار شد.

افزون بر عضویت دائمی پنج قدرت برتر در شورای امنیت با امتیاز وتو، 10 عضو دیگر این شورا با حق رای عادی به صورت دوره ای هر دو سال یک بار از بین کشورهای عضو سازمان ملل انتخاب می شوند.

امتیاز وتو که سال 1945 همزمان با تشکیل سازمان ملل به پنج کشور پیروز جنگ دوم جهانی داده شد، اکنون به یکی از دلایل اصلی محدودیت قدرت و تصمیم گیری تمامی اعضای سازمان ملل تبدیل شده، زیرا در بسیاری از موارد دارندگان این امتیاز به ویژه آمریکا تصمیم ها و مصوباتی را که به صلاح جامعه جهانی است ولی با آن مخالف می باشند، رد می کنند.

از سوی دیگر، این امتیاز می تواند مانع بروز بحران یا یک جنگ شود که نمونه آن مخالفت روسیه با تصویب قطعنامه ضدسوری در پنج سال پیش به بهانه برقراری پرواز ممنوع در سوریه بود.

این پیشنهاد از سوی اتحادیه عرب با پشتیبانی آمریکا برای آغاز حمله هوایی به این کشور ارائه شده بود تا براساس تکرار سناریوی لیبی ضمن حمایت از تروریست ها دولت بشار اسد را نیز سرنگون کنند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس