رئیس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال گفت: وقتی در روز بازی با کره جنوبی نه شعار مذهبی در استادیوم سرداده شده نه توهینی به اعضای تیم ملی کره صورت گرفته یعنی قوانین فیفا را نقض نکرده ایم.

براتی:سرویس ورزش مشرق – انتشار جرایم و محرومیت های سنگین برای تیم ملی فوتبال کشورمان اعم از بازیکنان و کادر فنی اش همچنین جریمه فدراسیون فوتبال به دلیل برگزاری مراسم سوگواری روز تاسوعا در ورزشگاه آزادی با واکنش بسیاری از رسانه های معتبر دنیا مواجه شد که تعدادی نسبت به این اتفاق اظهار تعجب کرده و برخی دیگر از رسانه های مخالف نظام با سوء استفاده از این احکام علیه نظام بهره برداری های سیاسی به عمل آوردند.  

احمدرضا براتی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی مشرق، درباره جریمه های در نظر گرفته شده برای بازی تیم ملی با قطر و ورود نیمکت نشینان به میدان همچنین دلایل برخورد سخت فیفا با این قبیل تخلفات انضباطی حرف زد و در ادامه به موضوع روز بازی با کره جنوبی و برگزاری مراسم تاسوعای حسینی در ورزشگاه آزادی هم پرداخت.

*قبل از بازی قطر کلاس برگزار کردیم
رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال در ارتباط با حمله اعضای نیمکت نشین تیم ملی کشورمان به درون زمین در بازی با قطر اظهار داشت: زمانی که این اتفاقات رخ داد هم گفتیم که همه آنها ناخوشایند بود. ورود افراد غیر مسئول به داخل زمین مسابقه جزو تخلفات خیلی سنگین محسوب می شود که فیفا و مراجع انضباطی فیفا به شدت با آن برخورد می کنند.
وی ادامه داد: به همت آقای ساکت مدیر سازمان تیم های ملی قبل از این بازی هم کلاس هایی برای همه سرپرستان تیم های ملی برگزار شد که در آن تمام این مطالبی که به حوزه سرپرستی مربوط می شد اعم از حقوقی، مدیریتی و غیره همه و همه آموزش داده شد و من هم نسبت به یکی از همین مسایل که خیلی به آن تأکید کردم بحث نظم و انضباط روی نیمکت تیم ملی بود. به ویژه هجوم به زمین بدون هماهنگی داور.

*کنترل زمین و نیمکت در اختیار تاج و ساکت نبود
براتی در ادامه همین موضوع خاطر نشان کرد: من روی همین موضوع خیلی تأکید می کردم. خود مسئولین فدراسیون آقایان تاج و ساکت هم روی این موارد خیلی تأکید دارند که مسایل حاشیه ای خدای نخواسته عملکرد تیم ما را تحت تأثیر قرار ندهد که متأسفانه در بازی با قطر این اتفاق افتاد. یعنی همان موضوعی که ما روی آن تأکید داشتیم و در آموزش هایمان روی آن پافشاری می کردیم. قطعا همه تصدیق می کنند که بالاخره آنجا کنترلش دست بنده و تاج و ساکت نیست و ما می توانیم از قبل آموزش بدهیم و متذکر شویم که این کارها را هم انجام دادیم.
 
 

*جوسازی های قبل بازی کار دستمان داد
این عضو حقوقی فدراسیون فوتبال افزود: متأسفانه به هر حال متأثر از فضاسازی هایی که پیش از این مسابقه در خصوص این رویارویی صورت گرفته بود و تحریکات قطری ها و این مسایل این اتفاقات رخ داد و امیدوارم که درس عبرتی باشد برای آینده که ما به هیچ عنوان تحت تأثیر حواشی مسابقه رفتاری بروز ندهیم که عملکرد فنی ما را تحت تأثیر قرار بدهد.

*از نظر فنی ضرر کردیم
براتی در این باره که تبعات این بی انضباطی ها چه مشکلاتی را می تواند برای فوتبال مان به همراه داشته باشد به مشرق گفت: همین بی توجهی باعث شد تا چند تن از بازیکنان اصلی ما با محرومیت مواجه شوند و خود آقای نکونام که از اعضای کادر فنی ماست هم با محرومیت روبرو شود. اینها همان چیزهای است که عملکرد فنی ما را قطعا تحت تأثیر قرار می دهد. وقتی مربی دستیار و بازیکنان کلیدی اش را در اختیار نداشته باشد قطعا در نتیجه گیری اش تأثیر می گذارد. حالا باید منتظر باشیم تا فدراسیون اعتراضش را تقدیم فیفا کند تا ببینیم که چه نتیجه ای عایدمان خواهد شد.
 
  

*اتفاق کمی در دیدار با قطر رخ نداد
این مقام مسئول در فدراسیون فوتبال در این باره که آیا جرایم نقدی در نظر گرفته شده سنگین تر از حد معمول بوده یا نه گفت: به هر صورت اتفاقی هم که رخ داد یک اتفاق کوچک نبود و از طرف دیگر ورود به زمین مسابقه بدون اجازه داور یکی از تخلفات سنگین است. چون وقتی شما وارد زمین مسابقه می شوید یعنی حضور مدیریت برگزاری مسابقه، سازمان برگزار کننده بازی و قاضی میدان و همه را نادیده می انگارید.

*فیفا نمی خواهد جان کسی به خطر بیفتد
براتی درباره اتفاقات خطرناکی که ممکن بود در آن دیدار رخ بدهد و نداد توضیح داد: یکی از مهمترین موضوعات این است که این هجوم به زمین چه تبعاتی می توانست داشته باشد و شکر خدا اتفاق نیفتاد. اگر تماشاگران ما در آن زمان بر رفتارشان مسلط نبودند و به زمین مسابقه هجوم می آورند چه اتفاقی ممکن بود رخ بدهد. اینکه گفته می شود این اتفاقات نباید بیفتد یا فیفا خیلی سخت با آن برخورد می کند قطعا مجموعه مسایل را در نظر می گیرند نه اینکه فی نفسه حالا یک نفر وارد زمین چمن می شود نگران خراب شدن چمن باشند.
 
 

وی اضافه کرد: اگر سخت جریمه می کنند برای این است که می بینند در آن زمان کنترل از دست مقامات رسمی مسابقه خارج می شود و به تبع آن ممکن است تماشاگران رفتار هیجانی از خودشان نشان بدهند و در آن صورت آثار ناگوار آن دیگر جبران شدنی نیست. خدای نخواسته اگر خون از بینی یک انسان بیاید دیگر با کسر صد امتیاز هم جبران شدنی نیست. یعنی ارزشی ندارد که به خاطر فوتبال جان انسانها به خطر بیفتد.

*فیفا مخالف ورود مذهب و سیاست به فوتبال است
براتی در ارتباط با بخش دوم جرایم که به بازی ایران – کره و عزاداری مربوط می شود هم به مشرق گفت: بحث نود دقیقه فوتبال نیست. فیفا و ای اف سی و بطور کلی فوتبال دنیا می گوید ما مسایل مذهبی و سیاسی و نژادی و جنسی و مسایلی از این دست را نباید در فوتبال دخالت بدهیم، یا اینکه نباید این مسایل در فوتبال تأثیر گذار باشند.
 
 

*فیفا سوگواری کردن را نهی نکرده است
این عضو حقوقی فدراسیون فوتبال در همین باره توضیح داد: اما بحثی که در رابطه با بازی ما و کره وجود دارد این است که به نظرم دوستانی که وظیفه دفاع از این پرونده را برعهده دارند باید روی این موضوع تمرکز کنند که ما اولا شعار مذهبی به معنای اینکه به مذهب دیگران توهین کرده باشیم، سرندادیم. ثانیا مذهب دیگری را زیر سئوال نبردیم. ما در واقع یک مراسم سوگواری مذهبی را برگزار کردیم و این چیزی نیست که فیفا آن را نهی کند.

*هیچ شعار مذهبی و تبلیغاتی سرندادیم که جریمه شویم
کارشناس حقوقی فوتبال تأکید کرد: افرادی که در این باره به فیفا اعتراضیه ای تنظیم می کنند باید روی این موضوع تمرکز کنند که به مناسبت یکی از روزهای مذهبی - دینی ما، تماشاگران مان در ورزشگاه یک مراسم سوگواری برگزار کردند. شعار دادن به این معنی که ما پلاکارد درست کرده باشیم و شعاری علیه مذهب خاصی سرداده باشیم صورت نگرفته است. هرگز هم تبلیغی برای دین و مذهب مان صورت ندادیم. بنابراین مرتکب تخلفی هم نشده ایم. ما یک مراسم مذهبی داشتیم که تقارن پیدا کرد با یک بازی فوتبال و تمام تلاش مان را هم کردیم که آن را به تعویق بیندازیم و مؤثر واقع نشد و تماشاگران مان آمدند آنجا چون دوست داشتند آن بازی فوتبال را بینند و سوگواری خودشان را هم کردند بدون آن که به مذهب دیگری توهین کنند یا آسیبی به کسی برسانند و به نظرم اگر می خواهیم این جرایم را تقلیل بدهیم باید به این مسایل تمرکز کنیم.
 
 

*کره ای ها هم رفتار ما را توهین آمیز تلقی نکردند
براتی در پایان بیان داشت: به نظرم ما باید مقررات را تفسیر کنیم. فیفا هم می گوید ما هیچ گونه تبعیض نژادی، قومی، جنسیتی و فلان و بهمان را نمی پذیریم. یا اینکه قانونگذارش می گوید نباید پلاکاردهایی که حمل می کنید حاوی شعارهای سیاسی و مذهبی باشد. اما هدف فیفا چیست. هدف قطعا این است که فوتبال باعث تفرقه و جدایی نشود. فیفا می گوید ورزش هدفش تألیف قلوب و جمع کردن مردم و متحد کردن انسان هاست.
 
  

رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال گفت: خب اگر شعارهای مذهبی و شعائر مذهبی که ما در ورزشگاه سردادیم توهین به کسی تلقی شود بله حق با فیفاست. اگر آن سوگواری توهین به کره جنوبی تلقی شود بله حق با فیفاست. اما در شرایطی که خود بازیکنان کره جنوبی، تماشاگران و خبرنگاران شان هم با ما همراهی کردند و پارچه مشکی به دست شان بستند یعنی آنها هم این را توهین تلقی نکردند و اتفاقا با ما همراهی کردند. بنابراین اهداف قانون گذار نقض نشده که فیفا بخواهد ما را جریمه کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • Roohollah Zohrevand ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    «فیفا مخالف ورود مذهب و سیاست به فوتبال است» می فرمایید شخصی مثل کیسینجر چرا در فیفا نفوذ دارد؟میزبانی آمریکا در سال 1994 رو چه کسی برای آمریکا جور کرد؟ (جز کسینجر چه کسی میتونست انجام بده؟) چرا فیفا مطالبات ایران رو نمیده؟
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    فیفا مثل بقیه سازمانهای بین المللی یک نهاد فاسد و ماسونی است که هدف آن تخدیر ملتها و گسترش پوچی و بی هویتی در مردم دنیا است. فیفا اشکالی نمی بینند دختران نیمه برهنه به عنوان چیرلیدر جلوی تماشگران برقصند. اما اینکه سخنی از امام حسین علیه السلام گفته شود را بر نمی تابید. اتفاقا دلیل اصرار فیفا و سر قوز افتادنش برای برگزاری مسابقه در شب عاشورا این بود که عاشورا در پایتخت شیعه شکسته شود. مسوولین ما متاسفانه هوشیار نیستند. آنها می توانستند به راحتی مسابقه را در زمین کشور ثالثی برگزار کنند. اما نمی خواستند حضور تماشاگران را از دست بدهند. پس فکر کردند با تمهیدات شدید امنیتی ورزشگاه را حسینیه کنند!!! اما با وجود تلاش آنها و تلاش صدا و سیما این حرمت شکسته شد و صدای سوسانو سوسانو بود که از تماشاگران بی هویت حاضر شنیده شد و البتهشبکه های دیجیتال هم برای سانسور هم صداها و سخنان خلق شده اند. اما حقیقت عوض نمی شود. هم چوب و هم صد تومن و هم پیاز. جای تاسف برای کسانی که سخن دلسوزان را نمی شنوند و به خود اجازه می دهند مقدسات را فدای ورزش پوچی مانند فوتبال بکنند.
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    جریمه اش هم از بیت المال دادید دیگه؟؟ چرا از بیت المال ؟ از جیب اونهایی که دلواپس بودند از جمله مشرق پرداخت کنید.
  • ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    فیفا کلا مافیاست و میخواد به هر شکلی‌ پول در بیاره. اگر نشان دادن دین و مذهب در ورزش ممنوع هستش پس باید همه ورزشکارانی که صلیب میکشند و یا سجده میکنند باید جریمه بشن. ضمنا اونها خودشون مقصر هستند که تاریخ مسابقه را عوض نکردند با اینکه ایران کلی‌ اصرار هم کرد. ایران نباید زیر بار این اراجیف فیفا مافیا بره وگرنه رویشون زیادتر خواهد شد.
  • ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    کره ای ها اعتراضی نکردن ولی اعراب ناراحت شدن
  • حسین ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    فیفا به هیچ وجه با بعضی‌ افراد و مذاهب و حتی نمادها و شعارهای توهین آمیز مذهبی‌ مشکل نداره اون وقت به چه حقی‌ ما را محکوم میکنه به خاطر عزاداری بسیار مسالمت آمیز و اظهار علاقه به یکی‌ از مقدساتمون که اتفاقا نماد انسانیت و عشق و بزرگواری هست؟ چرا هیچ وقت فوتبال انگلیس را جریمه نمیکنه که در بسیاری از بازیهاشون هواداران انگلیسی‌ از نماد جنگهای صلیبی و نماد نیروهایی که در جنگهای صلیبی بیشترین تعداد مسلمان را کشتند؟ چرا هیچ وقت تیم‌ جعلی و غیر قانونی‌ اسراییل را جریمه نمیکنه که تماشاگرانش از افراطی‌ترین افراد و سیاسی‌ترین نمادها در طول مسابقات استفاده می‌کنن؟ چرا هیچ وقت اوکراین جریمه نشد که همیشه گروه‌های نژاد پرست در بعضی اونها بیشترین توهینهای نژادی و سیاسی را به رقیب داشتند؟
  • ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    این دولت ترسو اینقدر ایرانو خوار و خفیف کرد که هر کی از هر جا میرسه یه لگد بهش میزنه.از جیبوتی بگیر تا فیفا.هیهات من الذله.
  • ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    فیفا در ارتباط با رفتار استرالیائیها در یکی از مقدماتیهای جام جهانی که فردی وارد شد تور دروازه پاره کرد چیکار کرد چه جریمه ای برای استرالیائیها لحاظ کرد - جمع کنید عامو - از کیسه میهمان خرج می کنید که آبروی مردم است.
  • کیان ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    تا وقتی کوتاه بیاییم همین است. ابتدا زمان بازی را روزی انتخاب کردند که برای ما اصلا مناسب نبود و ما را تحت فشار قراردادند و مسئولین ما هم به صورت جدی و با غیرت پیگیری قضیه نشدند و بازی برگزار شد. حال که بازی به این صورت برگزار شده و مراسم برپا شده باز هم جلوتر آمده اند که نباید مراسم عزاداری برپا می شد. چند وقت دیگر خواهند گفت که اصلا بازیکنان نباید مسلمان باشند و باید تغییر مذهب بدهند و الی آخر. به این می گویند پیشروی خاکریز به خاکریز.
  • احمدخواجوند ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    عزاداري جايگاه خودش دارد مثل مسجد وياحسينه بازي فوتبال هم جايگاه خودش را دارد مثل زمين فوتبال آيا ميشود در مسجد وياحسينه بازي فوتبالكرد چرا نميخواهيم به واقعيت برسم وهمه كارهارا بااحساسات وچشم هم چشمي انجام بدهيم هر سازماني مقرات خودش رادارد ماكه نميتوانيم مقررات دنيارا بميل خودمان در بياوريم .وقتي عضوسازماني ميشويم ومتعهد ميشويم مقررات آن سازمان را يپذيريم اجرا ان مقررات براي ماالزام آور هست چرا نميخواهيم بپذيريم دنيادارد طبق مقررات دارد جلوميرود .حالانتيجه عدم توجه به قانون بايد خسارتهاي را متقبل بشويم .
  • حسین ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    رد دادی ها
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    معلوم می شود که کاملا عمدی و به قصد ازار و اهانت به عقاید شیعه بازی را روز تاسوعا گذاشتند فیفا و مزدورانش هستند که فوتبال را الوده کثافتکاری های خود کرده اند
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    سپردم که تمام مطالبات رو بدن. نگران نباشید
  • محمد ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    اصولا فوتبال را سیاستمداران برای جداکردن قشر جوان از سیاست ومذهب ایجاد نموده اندومذهبی شدن را چالشی بزرگ می پندارند.
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    و این سازمانهای بین المللی دقیقا برای ایچاد همین دین چدید بین المللی ایچاد شده اند! یعنی اینکه مناطقی را در دل کشورها ایجاد می کنند که خارج از سلطه دین باشد و در عوض ارزشهای ماسونی بر آن حاکم شود. از فیفا گرفته تا سازمان انرژی اتمی همه یک هدف دارند. این ماییم که باید هوشیار باشیم و فیفا را بشکنیم .
  • شوش ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    قانون قانونه قانون شکنی می کنید باید جریمه بشید
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    اطاعت از هر قانون غیر الهی چیزی جز شرک نیست
  • ممدوح ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    بازی مقابل کره که به لطف خدا ومردم خوب برگزار شد اما از همین لحظه دقیقا از همین حالا برید بگید به کل جهانیان به کل فیفا به کل اون کسانی که خیال خام به سرشون زده به همه ی اونها بگید اگر قراره از این به بعد بازی در روزهای مقدس ما برگزار کنید ما هم سنگ تموم میگذاریم این رو همه بدونن چه مراسم مذهبی چه مراسم وطنی همه ی اینها برای ما مقدسه وفیفا پاشو از گلیشم فراتر نذاره برید تهدید کنید اصلا ما باید طلبکار باشیم نه اونها کسی که کم میاره بهش حمله میکنن
  • ادیب ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    تنها ملتی در کره زمین هستیم که کارهای عوضی انجام می دیم. یعنی مسئولین انجام میدن و جریمه اش هم باید از جیب ملت پرداخت بشه. خوب چرا این جریمه ها رو کسانی نپردازند که یا به خاطر حفظ موقعیت خودشون و یا به خاطر ترس، اون کارا را کردند. یه مسابقه فوتبال بین المللی که وقتشو از قبل فیفا تعیین کرده بود ، این قدر هارت و هورت نداشت که همه درباره اش اظهار نظر بکنند. تازه مدعی هم هستیم. اون کره هم اگر اعتراضی نمی کنه برای اینه که بازارهای این مملکت رو از کالاهای بنجل و غیر بنجل خودش پر کرده، فهمش خیلی آسونه.
  • کیان ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    آقای احمد خواجه وند، شما که اهل فرهنگ هستین، شما که با فرهنگ بین الملل اشنا هستین، شما چرا به غربیها نمیگین که چرا عمدا بازی ایران و عراق رو در روز تاسوعا انداختند. شما چرا به میل غربیها رفتار میکنی ولی اونها به فرهنگ ما احترام نمیذارن که هیچ توهین هم می کنند. حرفهات در خصوص سازمان و عضو و مقررات شبیه حرفهای دولت عزیزمان است. تا امثال شماها هستند نیاز به نفوذ نداریم، تازه صادر هم باید بکنیم.
  • احمدخواجوند ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    بنده اهل بحث واثبات موضوع نيستم ولي ميدونم اين زمان بازي بدون هماهنگي واطلاع ايران نبود ومسئولين ايراني بايد درتغييرات زمان بازي تلاش ميكردن وچون جدي نبودن اين بازي طبق برنامه اجرا شد وحالا مابياييم مقررات ناديده بگيريم اين ديگه سليقه شخصي ماست وان آقاييكه ميفرمايد اطاعت از هر قانون غيرالهي چيزي جزشرك نيست بااين منطق من درآوردي همه ما مشرك هستيم .
  • لطیف ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    ملت عزیز ایران میدانند ارزش داره برا امام حسین همه مملکت رو هم پرداخت کرد هرچه روی زمین است مال این آقا زاده ( امام حسین علیه السلام وخاندانش ) است ولی حداقل سایر کشورها فهمیدن ما محکم پای مکتب و مذهبمون ایستادیم و بهترین زمان برا نشان دادن مظلومیت ابا عبدالله به گوش جهانیان مخصوصا وهابیت تکفیری و سران استعمار و استبداد بود. همین سرو صدای فیفا خودش جلب توجه میکنه و انشاالله اغاز شیعه شدن همه مسلمانان و مردم جهان خواهد شد.
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    نهههههههههههههههههههههه پوففففففففففففففففففففف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس