کد خبر 651282
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق (ع) زیارت اربعین را فرصت مناسبی دانست که می‌تواند به نقطه‌ی شروعی در نهضت حذف دلار از معادلات جهانی تبدیل شود.

به گزارش مشرق، حجت‌الله عبدالملکی عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه اربعین بدون دلار این است که زیارت اربعین را با حذف دلار از مبادلات اقتصادی‌مان شروع کنیم، گفت: پیشنهاد می کنیم در گام اول زائران اربعین که بالاخره بخشی از این زائران برای سفرشان دلار تهیه می‌کنند، مثلاً به عنوان بودجه احتیاطی یا کار، دلار نخرند و به‌جای استفاده از دلار از پول عراقی، دینار عراقی استفاده کنیم یا از پول ملی خودمان که در عراق هم معتبر است استفاده کنیم.

وی افزود: اگر این امر اتفاق بیافتد بالاخره سه چهار میلیون زائر اربعین می‌تواند در سطح کشور یک اثر خیلی جدی بگذارد و اگر این موج از طرف ایرانی‌ها به زائران اربعین در خارج از کشور منتقل بشود، قطعاً زائران کشورهای دیگر هم از خرید دلار خودداری می‌کنند و پول عراقی را تهیه می‌کنند. برای زیارت اربعین و از این حوزه به‌ هر حال نهضت حذف دلار از معاملات جهانی می‌تواند شروع بشود. این امر می‌تواند گام اول باشد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) در خصوص گام دوم عملیاتی کردن این طرح عنوان کرد: در گام دوم از مسافران کل کشور به مقصد همه‌ی کشورهای دیگر بخواهیم که آن‌ها هم دلار نخرند. مثلاً اگر کسی مسافر چین است چه لزومی دارد دلار بخرد؟! یوان چین را خریداری کند. اگر قرار است سفر به ترکیه داشته باشد از لیره‌ی ترکیه استفاده کند. در گام‌های بعدی از مسئولان و مقامات دولتی بخواهیم و ملت‌های مسلمان دیگر از همدیگر بخواهند که همه‌ی مبادلات رسمی که هر کشور با کشوری دیگر می‌خواهد انجام دهد با پول‌های مبدأ و مقصد باشد. این نیاز دارد به بسته شدن قراردادهایی بین بانک‌های مرکزی دو کشور که به آن به‌اصطلاح پیمان دوجانبه‌ی پولی می‌گویند و این کار بسیار ساده‌ای است.

وی با تأکید بر اینکه این امر جزو سیاست‌های کلی برنامه ششم است، گفت: این موضوع به‌نوعی جزو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم هست که متأسفانه به آن توجهی نشده و همچنان شبکه‌ی بانکی ما در ایران و متأسفانه در کشورهای اسلامی دیگر اصرار دارند همچنان براساس دلار معاملات خود را تنظیم کنند.

دبیر شورای اقتصادی سازمان صداوسیما با بیان اینکه یکی از عوامل اصلی سلطه اقتصادی آمریکا بر روی جهان مسئله دلار است، افزود: آمریکایی‌ها دلارشان را در یک دوره‌ی بیست‌وشش‌ساله با نوعی فریب که برای ملت‌های جهان به کار بستند، تزریق کردند. آمریکایی‌ها از 1946 دلار را مطرح کردند و به اروپایی‌هایی که بعد از جنگ دوم جهانی احتیاج به پول داشتند برای توسعه قول دادند که در ازای این دلارهایی که از آمریکا می‌گیرند و استفاده می‌کنند، به آن‌ها طلا بدهند؛ یعنی بانک مرکزی آمریکا متعهد شد که در مقابل دلار طلا بدهد. به همین دلیل، اقبال کشورهای دنیا به دلار خیلی زیاد شد و آمریکایی‌ها از این فرصت استفاده کردند و حجم زیادی دلار را در جهان منتشر کردند.

وی ادامه داد: در سال 1971 دیدند حجم دلاری انتشار یافته بسیار بیشتر از ذخایر طلایی موجود است؛ لذا رئیس‌جمهور آمریکا رسماً در 1971 اعلام کرد که دیگر در مقابل دلار طلا نمی‌دهد. بخش زیادی از دلارهایی که در دنیا پخش شده بود، به‌خصوص در اروپا، در همان‌جا ماند و مشهور شد به دلارهای اروپایی چون اگر این دلارها به آمریکا برمی‌گشت دیگر در ازای آن چیزی پرداخت نمی‌شد؛ اما کشورهای دنیا باوجوداینکه دیدند دلار کاملاً بدون پشتوانه است،به انجام مبادلاتشان توسط دلار ادامه دادند.

عبدالملکی با اشاره به انتشار حجم زیادی از دلار بدون پشتوانه توسط آمریکا، گفت: همین‌که کشورها تبادلاتشان را توسط دلار شروع کردند و این کار را ادامه دادند باعث شد که اعتبار دلار در جهان بیشتر شود به پشتوانه‌ی این اعتباری که کشورهای دیگر به دلار می‌دادند، آمریکایی‌ها شروع کردند سالانه حجم زیادی دلار بدون پشتوانه را چاپ و در دنیا پخش کردند. شما می‌بینید وقتی بانک مرکزی آمریکا دلار چاپ می‌کند و در دست دولتش می‌دهد، این دولت با این دلار می‌رود از کشورهای دیگر خرید می‌کند، مثلاً خودرو و تجهیزات و نفت می‌خرد به‌وسیله‌ی این دلارهای بدون پشتوانه و آن‌ها نیز درازای این دلارهای بدون پشتوانه کالا می‌گیرند. حال این دلار در جهان پخش می‌شود. دلاری که به‌صورت واقعی هیچ ارزشی ندارد.

او با تأکید بر اینکه اگر یک روزی همه مردم جهان بپذیرند که همه‌ی دلارهای آمریکایی را به آمریکا برگردانند و در ازای آن از آمریکا کالا بخواهند، اقتصاد آمریکا فرومی‌پاشد، تصریح کرد: به همین جهت آمریکایی‌ها تمام سعی خود را می‌کنند تا اعتبار دلار را در جهان حفظ کنند حتی اگر لازم شود برای این کار جنگ کنند. حالا مردم دنیا باید از یک‌زمانی شروع کنند این پول بدون پشتوانه را کنار بگذارند. اگر من ایرانی با یک کشوری مثل ترکیه قصد مبادله داشته باشم، اصلاً منطقی نیست که با پول سومی مثل دلار این کار را انجام بدهم. تازه دلاری که پشتوانه ندارد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: حال من ایرانی باید چه کنم؟ راه‌حل این است که اگر می‌خواهیم از یک ترکیه‌ای خرید کنیم، اگر طرف ترکیه‌ای پول ما را قبول می‌کند از پول خودمان و اگرنه، از پول ترکیه استفاده کنیم و اینکه کشورها در معاملاتشان دلار را به عنوان واسط حذف کنند و با پول‌های ملی خودشان مبادله کنند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • نيكتا ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    0 0
    ما هم همين تصميم را داشتيم. عالى است.
  • علی میرزا ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    0 0
    با سلام نکته مهمی که باید حل شود تعیین ضریب تبدیل بین پول دو کشور است.
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    0 0
    تا ارزش پولتان از دلار بالاتر نرود نمی توانید پول شما ارزش نداره
  • ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    0 0
    خیلی عالی ... اونوقت برای پول بی ارزش و بدون پشتوانه ترکیه چه اتفاقی می افته و هکذا برای سایر پولهای بی ارزش و بی پشتوانه ... و طبق طرح شما ؛ باید خسارت ناشی از پولهای بی اعتبار از جیب ما هزینه شود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس