به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از ايسنا، سهراب صلاحي رييس سازمان بسيج اساتيد كشور در حاشيه سيزدهمين همايش اساتيد بسيجي دانشگاههاي کشور، اظهار داشت: سازمان بسيج اساتيد در دانشگاهها، متولي کمک به مراکز و دانشگاههاي اسلامي است.
صلاحي ادامه داد: 30 سال است که برغم همه توطئههايي که عليه ما هست در حوزه سياسي، پيشرفتهاي بسيار خوبي داشتهايم. امروز تنها ابرقدرت بانفوذ در منطقه، ايران اسلامي است و در حوزه دفاعي، همه دشمنان و دوستان ما ميدانند ايران به جايي رسيده است که هيچ قدرتي جسارت اينکه تهاجم و حملهاي به ايران را داشته باشد، ندارد و اين بحثها ديگر تمام شده است. در حوزه اقتصادي هم پيشرفتهايي داشتهايم، به خصوص در زيرساختهايمان از جهت انرژي، مهار آب و از لحاظ شبکههاي مواصلاتي، وضعيتمان نسبتا بد نيست، هر چند که تا رسيدن به وضع مطلوب، هنوز خيلي فاصله داريم.
وي تاکيد کرد: اگر اين دانشگاه اسلامي تحقق پيدا نکند، ما نه به آن الگوي ايراني - اسلامي پيشرفت ميرسيم و نه به يک مرجع جهاني علمي مبدّل خواهيم شد.
صلاحي ادامه داد: ما امروز از نظر علمي، در منطقه وضع خيلي خوبي داريم، بالاخره ايران هستهاي شد، فضايي شد و به بسياري از فناوريهاي پيشرفته دسترسي پيدا کرد، ولي ما يک قدرت علمي جهاني نيستيم، ما بايد تبديل به يک قدرت علمي جهاني بشويم.
وي با تاکيد بر اينکه "ما براي اينکه به يک قدرت بزرگ بينالمللي تبديل شويم، محتاج اين هستيم که به يک قدرت علمي جهاني مبدّل شويم"، گفت: قدرت علمي جهاني شدن هم نيازمند دانشگاه اسلامي است؛ ما رسالت و هدفمان را در کمک به تحقق دانشگاه اسلامي تعريف کردهايم. در اين بحث مهمترين حوزه که بايد روي آن کار شود، بحث علوم انساني است، چون همه علوم مرتبط با آن بوده و اين علوم انساني است که چگونگي راه رفتن جامعه ما را در حوزههاي گوناگون تعريف ميکند.
وي با اشاره به اينکه "در حال حاضر مردم دنيا و به خصوص مردم منطقه به اين رسيدهاند که مردم ايران و مسوولان نهضت و انقلاب ايران به دنبال تسلط بر منابع ديگران نيستند، دنبال نجات ديگران هستند"، خاطرنشان کرد: ما امنيت و نجات خودمان را در نجات اطرافيانمان ميبينيم؛ اگر کشورهاي همسايه ما درگير ظلم و ستم و استعمار باشند، ما هم تهديد ميشويم يعني اين گونه نيست که کسي در کشور بگويد ما ميخواهيم خودمان زندگي کنيم و زير بار هيچ قدرتي نخواهيم رفت، اما اطراف ما، همه دشمنان مردم منطقه و کساني باشند که به دنبال تسلط بر منابع منطقه هستند.
صلاحي ادامه داد: اينکه چرا ما نبايد با رژيم صهيونيستي ارتباط برقرار کنيم يا اينکه چرا نبايد جلوي آمريکا سر خم کنيم را علوم انساني مشخص ميکند نه فيزيک و شيمي؛ مباني علوم انساني اين را تعيين ميکند. اگر ما به مباني علوم انساني غرب ابتلا پيدا کنيم، اين مباني به ما ميگويند که شما کار خيلي بي خودي ميکنيد که جلوي آمريکا ايستادهايد، او قدرت اول سياسي و نظامي دنياست و شما اگر ميخواهيد زنده باشيد، بايد با او کنار بياييد.
وي تاکيد کرد: ما براي اداره جامعه، حتما به علوم انساني نياز داريم و اگر اين علوم نباشند، اصلا امکان اداره جامعه نخواهد بود؛ اما علوم انساني که حاوي آموزههايي باشد که آن آموزهها هدفش سعادت بشر باشد، نه سلطه بر او.
وي تاکيد کرد: بحث تحول در علوم انساني يک گفتمان ملي است و اختصاص به دانشگاه ندارد و همه بايد در آن شرکت داشته باشند.
وي ادامه داد: مهمترين بحث براي تحول در علوم انساني، نيروي انساني است، يعني اساتيد دانشگاهها. وضع اساتيد دانشگاهها در حال حاضر بد نيست، اما مطلوب هم نيست. بايد ما و اساتيد فن براي اساتيد دانشگاهها به خصوص در زمينه علوم انساني تبيين کنيم که آنچه در حال حاضر در دانشگاهها مثلا به عنوان جامعهشناسي تدريس ميشود ، ترجمههاي 30 - 20 سال قبل کتابها و نظريات غرب است، انسان را به سمتي مي برند که مدنظر ما و شما نيست، به سمتي ميبرند که مورد نظر غرب است.
رييس سازمان بسيج اساتيد دانشگاههاي کشور در پاسخ به اين سوال که "پس از گذشت 6 ماه از سال جهاد اقتصادي، سازمان بسيج دانشگاههاي کشور چه برنامههايي را در اين خصوص مدنظر قرار داده است؟"، گفت: ما پيرو فرمايشات و منويات مقام معظم رهبري، کارگروههاي جهاد اقتصادي تشکيل دادهايم که در تهران چند جلسه داشتهاند و دو جلسه را در مشهد برگزار خواهند کرد که از اين پس ادامه خواهد يافت؛ هدف اين کارگروهها پيدا کردن و توصيه راهحلها براي کمک به بهرهوري بيشتر است.
وي در پاسخ به اين سوال که "چقدر از نظريات توليد شده در اين کارگروه ها اجرايي شده است؟"، عنوان کرد: هنوز در حال کار هستيم و اجرايي نشده است.
وي در خصوص برنامههاي آينده اين سازمان در راستاي "رويکرد تحول در علوم انساني"، گفت: در بحث تحول در علوم انساني يکي از بحثهاي مهمي که دنبال ميکنيم، تشکيل حلقههاي علمي در دانشگاههاست.
رييس سازمان بسيج اساتيد دانشگاههاي کشور در ادامه به تبيين اين حلقهها پرداخت و گفت: هر حلقه متشکل از يک استاد و 10 تا 30 دانشجوست که امسال تا به اينجا حدود 200 حلقه را تشکيل دادهايم و به دنبال اين هستيم که اين موضوع را به دليل کارکردهاي فرهنگي و علمي بسياري که دارد، گسترش دهيم.
وي از تشکيل "خانوادههاي دانشگاهي" در دانشگاهها خبر داد و گفت: در حال شکل دادن خانوادههاي دانشگاهي در دانشگاهها با محوريت يک استاد و بحث هاي علمي هستيم که استقبال زيادي هم تا به حال شده است و کاري بر زمين مانده بود.
صلاحي در اين خصوص توضيح داد: دانشجوها پس از ورود به دانشگاه ارتباطشان با اساتيد بسيار کم و بيشتر در حد انتخاب واحد و حضور در کلاس است ،ولي اين طرح به دنبال تشکيل خانوادهاي است که در آن، دانشجو تا دوره دکتري با آن استاد خاصش در ارتباط باشد.