رئیس بانک مرکزی در حالی می‌گوید بیش از 10 هزار میلیارد تومان به 13هزار بنگاه اقتصادی پرداخت شد که دولت قبلاً اعلام کرده بود 7500 واحد تولیدی و صنعتی مشکل کمبود منابع مالی و نقدینگی دارند و نمی‌توانیم به بیش از 4 هزار واحد تسهیلات بانکی پرداخت کنیم.»

به گزارش مشرق، روزنامه آفتاب یزد ضمن درج این مطلب نوشت: اظهارات رئیس کل بانک مرکزی قابل باور نیست. او از اعطای بیش از 10 هزار میلیارد تومان برای تأمین مالی حدود 13 هزار بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داده است. در شرایطی که از یک سو هنوز واحدهای تولیدی فراوانی در سطح کشور همچنان چشم انتظار دریافت تسهیلات هستند و از سوی دیگر شبکه بانکی نیز منابع کافی برای پرداخت تسهیلات به همه متقاضیان را ندارند هیچ کارشناس و یا ناظری نمی‌تواند این اعداد و ارقام را به راحتی باور کند.
 
12 مرداد ماه سال جاری نیز، مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی با ارائه آماری قابل تأمل گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود 4 هزار و 300 واحد صنعتی به میزان حدود سه هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش و تسهیلات ثابت پرداخت شده است. یک روز بعد یعنی 13 مرداد، روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با استناد به اظهارات مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی نوشت: «هدف ما زیر سؤال بردن آمار اعلام شده نیست اما امیدواریم که مسئولان بانک مرکزی برای رفع هر گونه شک و شبهه‌ای در این خصوص، فهرست واحدهای تولیدی که این 3 هزار میلیارد تومان تسهیلات به آنها پرداخت شده را منتشر کنند.» متأسفانه نه تنها این خواسته محقق نشد بلکه آقای سیف آماری را اعلام کرد که به مراتب پذیرش آن از اعداد اعلام شده توسط مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در 12 مرداد نیز سخت‌تر است.
 
در همین حال، غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با آفتاب یزد درخصوص سخنان رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر پرداخت تسهیلات به 13 هزار بنگاه کوچک و متوسط ابراز تردید کرد. جعفرزاده گفت: دولت قبلاً اعلام کرده بود که 7500 واحد تولیدی و صنعتی مشکل کمبود منابع مالی و نقدینگی دارد و دولت نیز نمی‌تواند بیش از 4 هزار واحد را تأمین مالی کرده و تسهیلات بانکی به آنها پرداخت کند. وی افزود: ضمن اینکه بانک مرکزی باید آمار پرداخت تسهیلات به تفکیک استان‌ها را اعلام کند تا مشخص شود که عدالت در خصوص توزیع منابع در بین استان‌ها به چه میزان بوده است. جعفرزاده گفت: با توجه به تذکر مقام معظم رهبری درباره صحت آمارها بهتر است آقای سیف در سخنانش به این موضوع توجه کند.
 
از سوی دیگر آرمان خالقی کارشناس اقتصادی گفت: در این صحبت‌های آقای سیف، آمارهای جدیدی است که برای خود ما هم تازگی دارد. آنچه که من هم شنیده بودم این بود که 7500 واحد مشکل‌دار وجود دارند که باید مشکلات آنها به ویژه درخصوص سرمایه در گردش را حل کرد.
 
وی افزود: آقای سیف اعلام نکرده که آیا این ارقام پرداخت شده و یا بانک مرکزی تنها آنها را تخصیص داده است. ضمن اینکه در بسیاری از موارد بانک‌ها، تمدید مهلت بازپرداخت تسهیلات قبلی به واحدهای تولیدی را در آمار اعطای تسهیلات جدید می‌آورند.
 
خالقی گفت: اکنون سایت بهین یاب که محل ثبت‌نام واحدهای صنعتی برای اخذ وام است بیش از دو ماه است که بسته شده و تعداد زیادی از متقاضیان پشت صف هستند. باید مشخص شود که تسهیلات بانکی به چه کسی چه واحدی و به چه میزان پرداخت شده است.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس