کد خبر 649976
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹

رئيس محیط زیست شهر تهران گفت : نوشیدن شیر و مایعات زیاد، مصرف میوه‌ها و سبزیجات و عدم تردد و ورزش در فضای آزاد از مهم‌ترین اقدامات برای مقابله با کاهش آثار آلودگی هوا است.

به گزارش مشرق، محمد حسین بازگیر رئیس محیط زیست شهر تهران در رابطه با راهکارهای مقابله انسان‌ها با آلودگی هوا، اظهار داشت: در زمان آلودگی هوا ، هیچ راه حلی جز اضافه نکردن آلودگی بیشتر به هوای ساکن آلوده و مراقبت از خودمان با قرارگیری کمتر در این فضا وجود ندارد.  
 
وی افزود: تردد با خودرو شخصی را به حداقل ممکن رسانده و فعالیت کارخانه، پروژه‌های صنعتی و معادن شن و ماسه را به عنوان فعالیت‌های آلاینده، کاهش دهیم.  
 
رئیس محیط زیست شهر تهران گفت :کودکان، سالمندان و بیماران قلبی، ریوی،تنفسی و عروقی تا حد امکان در منزل بوده و از ترددهای غیر ضروری در فضای آزاد خودداری کنند.  
 
بازگیر با تأکید بر اینکه در زمان آلودکی هوا باید به نوشیدن مایعات زیاد و شیر روی آورد، افزود: استفاده از سبزیجات و میوه‌های فراوان، مصرف ماهی، تخم‌مرغ و روغن زیتون، استفاده نکردن از غذاهای سنگین، پر حجم و چرب از دیگر راهکاری مقابله با اثرات زیان‌بار آلودگی هوا است.  
 
*ورزش ممنوع است  
 
بازگیر به استفاده از گلدان‌های متعدد در خانه برای ایجاد یک سيستم تهویه طبیعی و حفظ اکسیژن مورد نیاز زمان آلودگی هوا تأکید کرده و گفت: ورزش کردن در فضای آزاد ممنوع بوده و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
 
وی ادامه داد: ورزشکاران نیز باید از ورزش در فضای آزاد اکیداً خودداری کنند، چرا که به هنگام ورزش هوای بیشتری به بدن می‌رسد و هوا در این فصل مملو از آلودگی است.  
 
 
*انتقال منابع آلاينده به نقاط دور از شهرها  
 
رئیس محیط زیست شهر تهران گفت: بدون ترديد يکي از منابع مهم آلودگي هوا، مجموعه‌هاي صنعتي و کارخانجات هستند، چرا که در آلودگي هوا  بين ميزان صنايع داخل و نزديک شهرها و ميزان آلودگي آن‌ها ارتباط کاملا مستقيمي وجود دارد، مثلا در شهري مثل تهران که 37 درصد از صنايع مصرفي کشور را در اطراف خود جاي داده، يکي از عوامل اصلي آلودگي همين مورد است و البته يکي از کاربردي‌ترين راهکارها مي‌تواند اتخاذ تصميماتي باشد که تا حد امکان زمينه انتقال اين کارخانجات به نقاط دورتر را فراهم کند.
 
بازگیر ادامه داد: نکته ديگر در زمينه آلودگي ناشي از صنايع اين است که به کارگيري آخرين دستاوردهاي تکنولوژيکي در سيستم‌هاي مختلف و از جمله نصب فيلترهاي استاندارد و پيشرفته در مسير دودکش‌ها مي‌تواند تأثيرگذار باشد.
 
 
*گسترش شبکه حمل‌ونقل عمومي  
 
وی افزود: گسترش شبکه حمل‌ونقل عمومي دومین راهکار مطرح شده برای کنترل و كاهش آلودگی هوا است ؛ را‌ه‌اندازي و گسترش يک شبکه حمل ونقل عمومي اعم از شبکه‌هاي مترو و يا سيستم اتوبوسراني و تاکسيراني منطبق با استانداردهاي روز دنيا و مبتني بر ويژگي‌هاي فرهنگي و اجتماعي جامعه، عامل بسيار مهمي است که مي‌تواند تا حجم زيادي از تراکم و انبوهي اتومبيل‌هاي موجود در معابر شهري جلوگيري نمايد.
 
 
*سوختی با کيفيت بهتر و آلايندگي کمتر  
 
رئیس محیط زیست شهر تهران تصریح کرد: علاوه بر اين دو عامل راهکارهاي ديگري نيز وجود دارند برنامه‌ريزي و اقدام جهت توليد بنزين و گازوئيل با کيفيت و آلايندگي کمتر، وضع قوانين محکم با پشتوانه اجرايي جدي در ارتباط با مديريت سيستم حمل‌ونقل، فرهنگ‌سازي عمومي به وسيله رسانه‌هاي ارتباط جمعي، سومین راهکار پیشنهادی کارشناسان برای مقابله با آلودگی هوا به ویژه در فصل وارونگی دما است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس