با بررسی تیم استقلال در دو فاز اصلی موفقیت یا همان قهرمانی یک تیم متوجه شدیم تیم علیرضا منصوریان در هر دو فاکتور دچار مشکل است. در این گزارش سعی کرده‌ایم شانس شاگردان منصوریان را برای قهرمانی بسنجیم.

سرویس ورزش مشرق با انجام مسابقات هفته دهم لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور تیم‌ها یک سوم از بازی‌های خود را پشت سر گذاشته‌اند و تا حدودی می‌‌توان راحت‌تر درمورد آنها نظر داد.

با بررسی تیم استقلال از دو جهت و در واقع دو فاکتور اصلی قهرمان شدن یک تیم متوجه می شویم که این تیم در فصل جاری در هر دو فاکتور دچار مشکل است. این دو فاکتور از نظر نگارنده فاز هجومی و فاز دفاعی تیم است. در این گزارش سعی کرده‌ایم با مرور 3 قهرمانی قبلی استقلال که در لیگ‌های پنجم، هشتم و دوازدهم به دست آمده است و مقایسه آن با آماری که آبی‌پوشان تا اینجای فصل از خود به جای گذاشته‌اند به نوعی شانس شاگردان علیرضا منصوریان را برای قهرمانی بسنجیم.

* استقلال سال (85-84)
استقلال در این فصل برای سومین سال متوالی امیر قلعه‌نویی را روی نیمکت خود می‌دید. این تیم در پایان فصل (30 بازی) 44 بار توپ را از خط دروازه حریفان عبور داده بود (میانگین 1.46 گل در هر بازی) و تنها 17 بار (میانگین 0.56 گل در هر بازی) دروازه خود را باز شده دیده بود و در پایان با 59 امتیاز (میانگین 1.96 امتیاز در هر بازی) قهرمان شد.
 
دو فاکتور مهمی که استقلال را از قهرمانی دور می‌کند 

استقلالی‌ها در لیگ پنجم بهترین خط دفاعی لیگ را در لحاظ آمار داشتند و در خط حمله همه بعد از پاس که 54 گل در کل مسابقات زده بود عنوان دوم را بدست آوردند.

* استقلال سال (88-87)
آبی‌پوشان تهرانی در این فصل هم امیر قلعه‌نویی را به عنوان سرمربی روی نیمکت خود داشتند. استقلال در این فصل در مجموع 34 بازی انجام داد و 66 امتیاز کسب کرد (میانگین 1.94 امتیاز در هر بازی) و برای دومین بار جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر برد.

تیم قلعه‌نویی در پایان لیگ برتر هشتم 34 گل خورده (میانگین 1 گل در هر بازی) و 70 گل زده (میانگین 2.05 گل در هر بازی) داشت و نه تنها عنوان بهترین خط حمله مسابقات را به خود اختصاص داد که در فاز دفاعی هم بهترین خط دفاع را به طور مشترک با سپاهان در اختیار داشت.
 
 دو فاکتور مهمی که استقلال را از قهرمانی دور می‌کند

* استقلال سال (92-91)
در این فصل باز هم قهرمانی آبی‌‎های پایتخت با امیر قلعه‌نویی بدست آمد. استقلالی‌ها در دوازدهمین دوره لیگ برتر در 34 بازی 67 امتیاز (میانگین 1.97 امتیاز در هر بازی) کسب کردند. آنها 42 بار دروازه حریفان را باز کردند (میانگین 1.23 گل در هر بازی) و تنها 18 بار مقابل مهاجمان حریف مغلوب شدند (میانگین 0.52 گل در هر بازی).

استقلالی‌ها در این دوره باز هم بهترین خط دفاعی لیگ را داشتند اما در فاز هجومی چهارم لیگ شدند و خوب نبودند.

* استقلال سال (96-95)
از شانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور ده هفته را پشت سر گذاشته‌ایم و این یعنی یک سوم از مجموع مسابقات این دوره از لیگ. شاگردان علیرضا منصوریان تا اینجای فصل از 10 بازی 14 امتیاز (میانگین 1.4 امتیاز در هر بازی) گرفته‌اند و در رده پنجم جدول رده بندی قرار دارند.

استقلالی‌ها در این ده بازی 11 بار (میانگین 1.1 گل در هر بازی) دروازه حریفان را باز کرده‌اند و 9 گل هم دریافت کرده‌اند. (میانگین 0.9 گل در هر بازی)

آبی‌پوشان پایتخت تا اینجای فصل چه در خط حمله و چه در خط دفاعی عملکرد مناسبی از خود به جای نگذاشتند به طوریکه در فاز دفاعی تا اینجای کار چهارم هستند و در فاز هجومی در بین پنج تیم برتر قرار دارند.

البته لازم به ذکر است که استقلال از هفته پنجم به بعد عملکرد بهتری داشته است. آبی‌پوشان در 5 بازی آخر خود با درخشش رحمتی و اضافه شدن پادوانی تنها 2 گل دریافت کرده‌‌اند در حالی که در 5 بازی نخست خود 7 گل خورده بودند و حالا امیدوار هستند تا با ادامه این روند بتوانند هم آمار خود را بهبود ببخشند هم خودشان را به بالای جدول برسانند.

شاگردان منصوریان در فاز هجومی هم تقریبا روندی مشابه خط دفاعی خود داشتند. آنها در 5 بازی نخست خود تنها 4 گل زدند اما در 5 بازی دوم 7 گل زده‌اند تا نشان دهند از این حیث هم پیشرفت داشته‌اند.

* رابطه مستقیم آقای گلی با قهرمانی

در مرور قهرمانی‌های استقلال به نکته جالبی برخوردیم. استقلال معمولا در فصل‌هایی که مهاجمانی کارکشته و گلزن داشته توانسته عنوان قهرمانی را از آن خود کند.
 
قهرمانی استقلال در لیگ برتر پنجم و هشتم به ترتیب با آقای گلی غلامرضا عنایتی و آرش برهانی همراه بوده است و تنها قهرمانی استقلالی‌ها در لیگ برتر که با آقای گلی یک آبی‌پوش به اتمام نرسیده مربوط به دوره دوازدهم لیگ برتر است که در آن دوره هم سیدجلال رافخایی از ملوان با 19 گل آقای گل شد و آرش برهانی و فرزاد حاتمی هر دو از استقلال هر کدام 10 گل زده بودند و این یعنی زوجی ایده‌ال برای قهرمان شدن یک تیم.

در دوره پنجم لیگ برتر که استقلال قهرمان شد غلامرضا عنایتی و سیاوش اکبرپور زوج طلایی خط حمله آبی‌ها را تشکیل می‌دادند که جمعا 32 بار دروازه حریفان را گشودند، 21 بار عنایتی و 11 بار اکبرپور.

در هشتمین دوره لیگ برتر هم استقلال در خط حمله زوجی زهردار داشت. این بار سیاوش اکبرپور و آرش برهانی به کابوسی برای حریفان تبدیل شده بودند به طوریکه در پایان فصل برهانی 20 گل زد و اکبرپور 12 گل تا بازهم 32 گل از مجموع گل‌های استقلال در یک فصل را زوجی طلایی زده باشند.

در نگاه دیگر می‌بینیم در استقلال دیگر خبری از زوج‌های هجومی سال‌های گذشته نیست که به تنهایی بیش از نیمی از گل‌های تیم را به ثمر می‌رساندند. در این فصل منصوریان از 3 مهاجم خود بیش از سایر بازیکنان هجومی استفاده کرده که هیچ کدام زهردار و گلزن نشان نداده‌‌اند.
 
دو فاکتور مهمی که استقلال را از قهرمانی دور می‌کند 

علیرضا منصوریان از ابتدای لیگ در همه بازی‌ها از کاوه رضایی که با سر و صدای زیادی به استقلال پیوست، به عنوان بازیکن ثابت استفاده کرده و این درحالیست که این بازیکن در 10 بازی تنها 3 گل زده است و اخیرا خبرهایی مبنی بر پیشنهاد یک باشگاه چینی به رضایی و احتمال رفتن وی از استقلال به گوش می رسد.

دیگر مهاجمی که بیش از سایر مهاجمان استقلال به میدان رفته جابر انصاری است که او هم در 8 بازی بازیکن ثابت بوده است و او هم درست مثل کاوه فقط 3 گل زده است.
 
دو فاکتور مهمی که استقلال را از قهرمانی دور می‌کند
 
علی قربانی هم از ابتدای فصل تا کنون در 3 بازی به عنوان بازیکن ثابت به میدان رفته و در 4 بازی به عنوان بازیکن تعویضی دقایقی را به میدان آمده که این مهاجم هم 2 گل زده است.

به گزارش مشرق، حضور تنها دو بازیکن از استقلال در تیم ملی و تعطیلات طولانی مدت در بحبوحه لیگ امسال بیش از همه به سود شاگردان منصوریان بوده و آمار نشان می دهد که استقلال با استفاده بهینه از این تعطیلات از قعر جدول فاصله گرفته و تا حدودی به مدعیان اصلی قهرمانی هم نزدیک شده است.
 
حال باید دید در سومین مقطع تعطیلی لیگ برتر آیا شاگردان منصوریان می توانند فاصله خود را با پرسپولیس و سایر رقبا کمتر کنند یا نه؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    0 0
    جسارتا یه خورده مقالات درباره استقلال و پرسپولیس بیش از حد شده!....عدم توجه به فوتبال شهرستان ها و تیم های شهرستانی که اصل بازیکن سازی رو اونها انجام میدن و این تیم ها فقط بازیکن های تیم های دیگه رو با پول های دولتی می خورن درست نیست..اکثر بازیکنان تیم های پایه استقلال و پرسپولیس اصلا تهرانی نیستن....و شهرستانی هستن...فوتبال تهران سالهاست مرده....
  • ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    0 0
    استقلال امسال صددرصد قعرمانه قعرمانه قعرمان
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    0 0
    فاکتور سوم وجود علی منصوریان است که با برد های ناپلئونی هواداران رو نگران کرده.....................................
  • ارمین ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    0 0
    متاسفانه منصوریان هنوز ترکیب خط هافبکشو پیدا نکرده هربازی یا جای هافبکاشو تو زمین تغییر میده یا نفراتشو عوض میکنه تو خط دفاع با اینکه حسینی عالی بود به جرم جوانی نیمکت نشینش کرد در خط حمله هم با اینکه کاوه تک مهاجمشه امابیشتر میاد میانه زمین یا کناره ها تا بازیسازی کنه حالا برا کی خدا میدونه وقتی یه تیم با تک مهاجم بازی میکنه وظیفه اون مهاجم میشه گل زنی نه جنگندگی و بازیسازی برا بقیه بازیکنا ای کاش بالاسر این همه مهره کارامد یه مربی خارجی خوب بود
  • وحید کاوسی ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    0 0
    این اخبار مشرق فقط دل خوش کننده برای پرسپولیسی هاست. واقعیت چیز دیگه ست. من که تا حالا ندیدم بخش ورزشی مشرق از ضعف های پرسپولیس بگه. کسی دیده خبر بده
  • ناشناس ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    0 0
    پرسپولیس بدون استثنا در همه بازی هایش حریف را90دقیقه در لاک دفاعی قرار می دهد حرکات و تاکتیک در این تیم کاملا مشخص است.برنامه برای گل زنی دارند ولی بقیه تیم ها هیچ برنامه ای ندارند و استقلال از همه بدتر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس