وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه روسیه و ایران در کمک به سوریه برای مبارزه با تروریسم کاملا صداقت دارند، گفت: ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا به دنبال نابودی داعش نیستند و واشنگتن اراده‌ای برای حل مسئله سوریه ندارد.

به گزارش مشرق، ولید المعم وزیر خارجه سوریه امروز جمعه پس از نشست سه جانبه با همتایان روس و ایرانی خود در نشست مشترک مطبوعاتی با حضور ظریف و لاوروف گفت: از مسئولان روس و ایران که در کنار ما در مبارزه با تروریسم قرار گرفتند، قدردانی می‌کنم و گفت‌وگوهای سه جانبه در مسکو تأکید مجددی بود در خصوص هماهنگی بیشتر بین سه کشور در مبارزه با تروریسم.

وزیر خارجه سوریه اضافه کرد: ما در سوریه به این باور رسیده‌ایم که روسیه و ایران در کمک به سوریه در مبارزه با تروریسم کاملا صداقت دارند.

ولید معلم ادامه داد: ما در مورد موضوعاتی که آقای لاوروف عنوان کرد توافق نظر داریم. کسانی که علیه سوریه دسیسه راه انداختند و توطئه آنها با راهبری آمریکا از ۵ سال پیش ادامه دارد، همانها هستند که حمله و تبلیغات رسانه‌ای را علیه روسیه و سوریه مدیریت می‌کنند.

وزیر خارجه سوریه گفت: واقعیت یک چیز است، واقعیت این است که آنها به نتیجه نرسیده‌اند و البته حملاتشان را نیز متوقف نکرده‌اند. علت آن هم صبر و ایستادگی ما بوده است.

ولید معلم تصریح کرد: این تبلیغات و حملات رسانه‌ای نمی‌تواند مانع از این شود که تلاشمان را در مبارزه با تروریسم کنار بگذاریم و حلب را از حضور تروریست‌ها خارج کنیم و این یک ارده جدی است. البته مراعات موضوع انسانی در حلب برای ما اهمیت دارد.

وزیر خارجه سوریه گفت: در آتش بس اعلامی در حلب همه متوجه شدند که چه کسی آتش بس را نقض کرد و اجازه نداد غیرنظامیان و زخمی‌ها از حلب خارج شوند.

*آمادگی داریم آتش بس را بار دیگر از سر بگیریم


ولید معلم اضافه کرد: ما آمادگی داریم که بعد از اینکه تضمین داده شود که طرف‌های حامی گروه‌های تروریستی کمک‌هایشان را متوقف کنند و تضمین داده شود که این کشورها از آتش بس حمایت می‌کنند، آمادگی داریم باز هم این آتش بس را بار دیگر از سر بگیریم.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به اظهارات لاوروف درباره موصل با بیان اینکه موصل اهمیت فوق العاده‌ای دارد، عنوان کرد: ما از ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا خیلی رنج و صدمه دیده‌ایم. آنها به دنبال مبارزه با داعش نبوده‌اند. آنها زیرساخت‌ها و اقتصاد سوریه را هدف قرار دادند و پل‌ها‌ی مهمی را ویران کرده‌اند. آنها دنبال نابودی داعش نیستند دنبال این هستند که داعش را از موصل به رقه بکشانند.

وی با قدردانی از مواضع لاوروف در این باره خاطرنشان کرد: در روابط دوجانبه با همتایان روس و ایرانی صحبت کردم. خوشحالم دو طرف موضوع حمایت سیاسی، اقتصادی و نظامی از سوریه را به عنوان دو کشور دوست سوریه مطرح کردند.

وی در پاسخ به سؤالی عنوان کرد: ما در جمهوری عربی سوریه با توجه به تجربه عملی که در گذشته داشتیم اعتمادی به حرف‌های خارجی‌ها و غربی‌ها نداریم. ائتلاف بین‌المللی دو سال است وعده داده با تروریسم در سوریه مقابله کند. سوال این است آنها دو سال عملیات انجام دادند خروجی این مسئله چه بوده است. همین مسئله را در موصل هم می‌بینیم. الان درست است صحبت‌هایی از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیان می‌شود ولی ما به آنها اعتمادی نداریم.

وزیر خارجه سوریه گفت: هماهنگی واقعی بین نیروهای سوریه و روسیه در اینجا وجود دارد که مقابله با طرح ورود تروریست‌ها به سوریه بشود.

*آمریکایی‌ها اراده‌ای برای حل مسئله سوریه ندارند


به گزارش فارس، ولید معلم در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا که گفته حل مسئله سوریه بدون حضور ایران و روسیه امکان ندارد و اینکه آمریکایی‌ها نمی‌توانند جبهه النصره را از دیگران منفک کنند، اظهار داشت: آمریکایی‌ها اراده‌ای برای حل مسئله سوریه ندارند. آمریکایی‌ها چطور اعتراف می‌کنند ایران و روسیه نقش دارند اما از سوی دیگر نمی‌تواند با روسیه و ایران درباره سوریه همکاری داشته باشد. این سؤالی جدی است.

وی گفت: بین واشنگتن و مسکو توافقنامه‌ای امضا شد، ولی متاسفانه آمریکایی‌ها پایبند نبودند، زمانی که به دیرالزور حمله و مواضع ارتش را بمباران کردند. اگر آمریکایی‌ها به این توافق التزام داشته و متعهد بودند الان وضعیت فرق می‌کرد و اوضاع به سمت گشایش حرکت می‌کرد. آمریکا به دنبال راه‌حل در سوریه نیست.

وزیر خارجه سوریه افزود: آمریکایی‌ها سیاست‌هایی را دنبال می‌کنند که به نفع برخی کشورها در منطقه است و در خدمت سیاستی هستند که تکفیری‌ها و وهابی‌ها طرح‌هایشان را در منطقه پیگیری کنند. بر همین اساس می‌گویم اعتماد به آمریکا سراب است و آنها به دنبال راه‌حل در سوریه نیستند و دنبال این هستند که عملیات روانی را علیه ایران، سوریه و روسیه داشته باشند.

وی گفت: آیا آمریکایی‌ها به توافقی که ایران با ۱+۵ در موضوع هسته‌ای داشتند، التزام داشته؟ همه ملتزم بودند جز آمریکا و همچنان به تحریم‌ها ادامه می‌دهد. باید آمریکایی‌ها در قبال موضوع سوریه از خودشان اراده نشان دهند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس