
شايد توليدکنندگان سينمايي اين شخصيت تلويزيوني مشهور برآورد کرده بودند که کلاه قرمزي همچون گذشته ها نميتواند سيل تماشاگران را راهي سينماهاي تهران و سراسر کشور کند. کلاه قرمزي براي نخستين بار پس از ساخت در يک برنامه تلويزيوني سر از سينما درآورد و خود را بر سردر سينماها ديد. سال73 بود و در حالي که بليتهاي سينمايي به 500 تومان هم نميرسيد سعي کرد راه پرفروش ميلياردي را در پيش بگيرد و اگر اقتصاد به تناسب ارزش پولي آن دوران گيشه آن دوره را با فروش بليتهاي يک، دو و سه هزارتوماني سالهاي اخير مقايسه کنيم، کمتر فيلمي توانسته است به رکورد ارزش پولي کلاه قرمزي دست پيدا کند. کلاه قرمزي پس از يک دوره تلويزيوني ديگر در سال81 نيز تصميم گرفت به سينما قدم بگذارد. کلاه قرمزي اين بار به همراه «پسرخاله» به روي پرده نقرهاي آمد.
«کلاه قرمزي و پسرخاله» عنوان فيلمي پرتماشاگر بود که نهتنها در دنياي کودکان به شخصيتي کاملاً شناخته شده تبديل شد و بهانه گيري کودکان را از والدين براي رفتن به سينما درپيداشت، بلکه براي تماشاگران بزرگسال نيز به شخصيتي جذاب و سرگرم?کننده بدل گشت. علاوه بر اين صدها هزار نسخه از سيدي آن فروش يا کپي شد و به صورت گسترده در ميان خانواده?ها مورد تماشا قرار گرفت. کلاه قرمزي در اين سال نشان داد که ميتواند در حوزه سينماي خانگي نيز صاحب «گيشه» شود و رسم کنوني قرارداد با فيلمهاي پس از اکران را به صورت جدي به وجود آورد و براي توليدکنندگان ديگر فيلمهاي سينمايي نيز محل درآمد ديگري به نام «سينماي خانگي» را مطرح سازد. کلاه قرمزي در ميان ديگر شخصيت هاي عروسکي تلويزيون از جمله هادي و هدي، «چاق و لاغر» کاراکترهاي «خونه مادربزرگه»، «مدرسه موشها» و... شهرتي فراگير داشت؛ البته شهرت آثاري همچون مدرسه موشها را نيز ميتوان همسطح و همتراز با کلاه قرمزي دانست اما نکته مميز کلاه قرمزي با آنها در مطرح ساختن مقوله اقتصادي توليدات تلويزيون در ژانرهاي ديگر (سينما) بود. آن دوره ضربالمثل رايجي بود مبني بر اينکه توليدکنندگان اين سريال به وسيله فروش اين فيلم پرتماشاگر توانستهاند در شمال شهر تهران خانه بخرند و در روند زندگي گذشته تغييري بنيادي ايجاد کنند. حالا راست و دروغ اين حرف و حديثها به کنار، اما آنچه که پرواضح است اوج گرفتن ساده ترين ايدهها در عين برآورد نشدن و غيرمنتطره بودن آنهاست.
کلاه قرمزي حالا پس از 2 دهه تاخت و تاز و شهرت قرار است سال 90 دوباره سر و کلهاش در سينماها پيدا شود؛ دو سال است که بر سر ساخت سينمايي اين اثر تصميمگيريهاي متفاوتي است. توليدکنندگان همواره بر سر اين دو راهي قرار گرفتهاند که آيا فيلم سينمايي کلاه قرمزي سوم را خواهند ساخت يا خير؟ تهيه?کننده فيلم سينمايي کلاه قرمزي3 چندي پيش به رسانهها گفته بود: اين پروژه بسيار سنگين است و عروسکها و پرسوناژهايش اضافه شده است. «کلاه قرمزي3» اثر متفاوتتري از قسمتهاي قبلي و موزيکالتر است و «محمدرضا عليقلي» مدتهاست که مشغول ساخت آن است.
وي گفت: «يک مقداري هم به خاطر گراني و سخت شدن توليد فيلم و مسائل حاشيهاي به تعويق افتاده است که براي همه دفاتر تهيه فيلم پيش ميآيد. ولي نيت ما اين است که فيلم را براي امسال آماده کنيم و به زودي نيز زمان شروع فيلمبرداري را اعلام ميکنيم.»
شواهد امر از اين حکايت دارد که توليدکنندگان کلاه قرمزي3 با هوشمندي خاصي نسبت به اين کاراکتر برخورد ميکنند و براي ساخت آن بدون ريسک عمل مينمايند. طوريکه تمام معادلات بازار، فصل تماشاگر، تعطيلي يا عدم تعطيلي مدارس و کودکستانها و پيش زمينههاي اطلاعرساني آمدن کلاه قرمزي به سينما را مطرح ميکنند. به ويژه اين که حرفهاي بعدي توليدکنندگان اين فيلم چنين واقعيتهايي را در ذهن فراهم ميکند. تهيه کننده اين فيلم بازگفته بود: يکي از اهداف اصلي ما رساندن «کلاه?قرمزي3» به جشنواره فيلم کودک و نوجوان همدان است که هم جشنواره پررونق شود و هم اين که افتتاحيه فيلم در جشنواره همدان باشد.
وي يادآور شده است: با توجه به شرايط سخت اکران، اميدواريم با حضور در جشنواره همدان، بتوانيم اکران ويژهاي داشته باشيم. اين تمامي تلاش ماست و حالا اگر به هر دليلي اتفاق نيفتد، بايد برخلاف نيت ما باشد ولي اين لحظه هدف ما رساندن فيلم به جشنواره است و اميدواريم با موفقيتاش و نبود فيلم کودک خوب، اکران مناسبي داشته باشد.
همين استدلالها نشان ميدهد که مطرح ترين شخصيت عروسکي اين بار با برنامهريزي و احتياط خاصي قصد دارد قدم به عرصه سينما بگذارد، اين در حالي است که اکران سال 90 قطعاً اکران پرتب و تابي خواهد بود و فيلمهاي شهيري همچون اخراجيها3 نيز خود را براي اکران در اين سال آماده خواهند کرد. بايد ديد که کلاه قرمزي در چنين شرايطي قدرت دارد، قد علم کند يا پس از اکران احتمالي در جشنواره کودک در روزهاي آينده از خير سينما خواهد گذشت و مستقيم به سوي شبکه سينماي خانگي ميرود.
اما پيشبيني معادلات اقتصادي گيشه با توجه به بازخواني و بررسي فيلمهاي پرفروش سالهاي گذشته دو نکته اساسي را در ذهن مطرح ميسازد، اول اين که فيلمهاي قصه محور که از فيلمنامههاي قوي برخوردار بودهاند، گيشه سينما را در سيطره خود قرار دادهاند و فيلمهاي سرگرم کننده تا حدودي نسبت به سالهاي گذشته دچار افت شدهاند.
فروش نجومي فيلمهايي همچون اخراجيها، درباره الي و... از همين امر حکايت دارد. بنابراين شک و ترديد توليدکنندگان کلاهقرمزي براي تأخير ساخت آن تا حدود زيادي درست بوده است. به ويژه اين که قدرت شخصيتهاي اضافه شده به متن به هيچ وجه در حد «پسرخاله» نيست و حتي قدرت خود «کلاه?قرمزي» نيز تا حدودي تحليل رفته است. بنابراين سرنوشت محتوم کلاه قرمزي رفتن به شبکه سينماي خانگي است. حتي بيش از اين هم ايرج طهماسب و حميدجبلي، ايدهپردازان شخصيت کلاه قرمزي اذعان کرده بودند که فيلم سينمايي کلاه قرمزي ساخته نخواهد شد و درست اندکي پس از اين خبر، خبر بازتوليد فيلم تلويزيوني آن در قالب سيدي منتشر شده بود.