کد خبر 647381
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱

نشریه ایندیپندنت روز سه شنبه در گزارشی فاش کرد که همزمان با افزایش فشارها بر گروه تروریستی داعش، سربازان انگلیسی رسما درصدد دادن آموزش به معارضان سوری هستند.

 به گزارش مشرق، ایندیپندنت نوشت: این حرکت انگلیس می تواند سبب جنجال های جدید شود چرا که این نیروها که تحت عنوان معارضان 'میانه رو ' از سوی غرب آموزش دیده و مسلح می شوند، در واقع همان گروه های افراط گرای گذشته هستند.

به نوشته ایندیپندنت، این اقدام انگلیس همزمان با افزایش رقابت های بین المللی برای نفوذ در جنگ داخلی سوریه در آستانه حمله قریب الوقوع علیه شهر رقه که پایتخت گروه داعش شمرده می شود و نیز تلاش نیروهای نظامی سوری برای کنترل شهر حلب با حمایت روسیه و متحدان دیگرش صورت می گیرد.

این نشریه افزود: 'مایکل فالون' وزیر دفاع انگلیس قرار است روز سه شنبه در نشست امنیتی در پاریس درارتباط با مبارزه با گروه داعش، در مورد اعزام مربیان نظامی انگلیس به منطقه سخن بگوید.

ایندیپندنت اضافه کرد: در حدود 20 نیروی نظامی انگلیس قرار است در مرحله نخست به منطقه اعزام شوند اما انتظار می رود که شمار آنها در آینده افزوده شود.

به نوشته این نشریه، این تصمیم انگلیس در پاسخ به درخواست وزارت دفاع آمریکا( پنتاگون) صورت می گیرد.

ایندیپندنت افزود: شماری از نیروهای نظامی انگلیس به همراه سربازان آمریکایی در مأموریتی مشابه در اواخر نوامبر گذشته در پایگاهی در اردن مستقر شده بودند، اگرچه بعداً نیروهای انگلیسی با بیان اینکه نیروهای کافی وجود ندارد که به آنها آموزش داده شود، به این مأموریتشان پایان دادند.

این نشریه افزود: این گروه جدید آموزشی انگلیس، به گفته منابع دفاعی، به احتمال زیاد در منطقه 'الکورا' در جنوب غرب اردن و در اردوگاه هایی که در سال گذشته میلادی ساخته شده اند، مستقر خواهند شد.

ایندیپندنت نوشت: این باور هست که این نیروهای انگلیسی قرار است به افراد موسوم به 'ارتش جدید سوریه' (NSA) که گفته می شود از نیروهای نظامی سوریه جدا شده اند، آموزش دهند.

به نوشته این نشریه، انتظار می رود که واحدهای نخبه ارتش انگلیس موسوم به 'SAS ' که در قبل نیز با معارضان سوری همکاری داشته اند، نقش اساسی در اجرای این طرح آموزشی ایفا کنند.

ایندیپندنت افزود: وزارت دفاع انگلیس تصریح کرده است افرادی که آموزش می بینند، 'همه داوطلب بوده و از میان معارضان میانه رو انتخاب و آموزش های در زمینهٔ حقوق بشردوستانه بین الملل دریافت خواهند کرد و همچنین در تمام مراحل زیر نظر خواهند بود.'

این نشریه اضافه کرد این حرکت انگلیس با هدف به دست آوردن یک مزیت راهبردی در حمله به شهر رقه انجام می شود .

ایندیپندنت نوشت: آمریکایی ها خواهان هدایت این حمله توسط متحدان کردشان و گروه های معارض میانه رو هستند، اگر چه ترکیه نیز که در حال حاضر درگیر با کردها است، خواهان ایفای یک نقش در این میان است. ضمن آنکه روس ها تأکید دارند که نیروهای سوری نیز در این حمله باید مشارکت داشته باشند.

انگلیس در حالی درصدد علنی کردن حمایتش از گروه معارض سوری است، که منابع انگلیسی بارها از عملیات نیروهای ویژه انگلیس در خاک سوریه خبر داده بودند.

نه دولت قبلی دیوید کامرون و نه دولت کنونی 'ترزا می' تاکنون حاضر به تایید خبرهای منتشرشده در مورد حضور نیروهای نظامی این کشور در خاک سوریه نشده اند.

منابع انگلیسی در اواسط مرداد ماه گذشته برای اولین بار تصاویری از حضور نیروهای ویژه ارتش انگلیس موسوم به 'اس آی اس ' در خاک سوریه، منتشر کرده بودند.

این تصاویر که در روزنامه های دیلی میل و دیلی تلگراف منتشر شده بود، مؤید، حضور یک واحد از نیروهای ویژه انگلیس ( اس آی اس ) مسلح به سلاح های سنگین و نیمه سنگین در یک پایگاه گروه تروریستی موسوم به ' ارتش آزاد سوریه'، واقع در شرق سوریه بودند.

روزنامه دیلی میل در گزارشی در این خصوص با اشاره به اینکه نیروهای انگلیسی درخاک اردن استقرار دارند، نوشته بود: 'برخی اوقات نیروهای ویژه انگلیس برای کمک به گروه موسوم به 'ارتش آزاد سوریه ' با عبور از مرز اردن وارد خاک سوریه می شوند.'

این روزنامه عنوان کرد: 'یک سخنگوی ' ارتش آزاد سوریه' گفته است: ما از شرکای انگلیسی و آمریکایی خود آموزش نیروهای ویژه دریافت می کنیم و همچنین ضمن دریافت کمک های هوایی، سلاح و تجهیزات از پنتاگون می گیریم.

گفته می شود نیروهای ویژه انگلیس، برخلاف ارتش این کشور، برای اعزام به عملیات در کشورهای دیگر نیازمند مصوبه مجلس عوام نیستند.

مجلس عوام انگلیس در روز یازدهم آذرماه سال 94 ( دوم دسامبر سال 2015 میلادی) ،با 397 رای مثبت در برابر 223 رای به دولت کامرون برای شروع حملات هوایی در سوریه چراغ سبز نشان داد.

'جرمی کوربین' رهبر حزب کارگر پیش از این در همین ارتباط ضمن اشاره به حضور نظامیان انگلیسی در سوریه و لیبی، خواستار محدود شدن اختیارات نخست وزیر انگلیس برای اعزام مخفیانه نیروهای ویژه این کشور موسوم به 'اس آی اس' شده بود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس