غول نقد هر چقدر حمله ببیند قوی‌تر می‌شود. سینما و اهالی سینما به جای حمله‌کردن به غول نقد باید فیلم خوب بسازند. آنقدر فیلم خوب بسازند تا این غول آرام شود. غول نقدی که مجسمه‌اش فراستی است و کمک بزرگی است که صداوسیما به سینما کرد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - جمعه شب برای چندمین بار یک درگیری لفظی میان مسعود فراستی و کارگردان "سایه های موازی" پیش آمد و بازتاب زیادی پیدا کرد. در این جدال، آقای کارگردان نقد بیرحمانه فراستی را تاب نیاورد و مدعی شد:

فیلم فارسی شرف دارد به اینکه مثل تو بنشینم جلوی تلویزیون از یک رانت و موقعیت مسمومی استفاده کنم و بدانیم هیچ کسی هم نمی‌تواند جواب ما را بدهد.

تو مسیری که می‌روی مسیر غم انگیزی است و آدم غم انگیزی شده‌ای! من دلم برایت می‌سوزد. از اینکه تو لذت می‌بری من را و فیلم مرا سخیف کنی، من ناراحت می‌شوم. اگر مشکلت پول است من دستمزد حضورت در برنامه «هفت» را می‌دهم تا برای معیشتت، همه را خراب نکنی! فقط برای معیشت صحبت نکن. کار تو نفرت پراکنی است!

مسعود فراستی؛ غول نقدسینما

فراستی در پاسخ به جنجال‌های نعیمی گفت: پشت این جمله‌ها مخفی نشو. عرضه یعنی توان! توان این را نداشته است. تو با ادبیات خودت برداشت کن. بجای آنکه ناراحت شوی و استرس بگیری، به نقد فیلمت پاسخ بده.

حالا هفت و نود رقیبند

مدتها بود که در صداوسیما این بحث مطرح بود که آیا سینما هم به اندازه فوتبال آنقدری ظرفیت دارد که بشود یک نود سینمایی از آن درآورد. نودی که پر از بحث و حاشیه باشد. برنامه سینمایی چموشی که ذره بین روی سینما و همه اطراف و اکنافش بیندازد و خوب و بدش را بریزد روی دایره...

بعد از دو دوره تقریبا همه به این اجماع رسیده بودند که نمیشود. چرایی آن هم چند مورد بود. اینکه سینما در حال احتضار است و لاجان. اینکه روابط عجیب و غریبی در سینما حاکم است و یک نخ را که بکشی یکباره کل کت و شلوار تلنگش در می‌رود و اینکه اصلا اهالی سینما تا یک جایی نقد و بحث و حاشیه را تحمل میکنند و از آنجا که بخواهی بیشتر بروی همه علیه‌ات دست به کار می‌شوند تا ناکارت کنند.

مسعود فراستی؛ غول نقدسینما

با این وجود در سری سوم هفت بهروز افخمی لباس دن کیشوت پوشید و مدعی شد که میخواهد به جنگ آسیاب‌های بادی برود و رفت.

افخمی با هوش و توانی که شاید حاصل سال‌ها کار او در حوزه کارگردانی بود توانست حاشیه‌ها را طوری مدیریت کند که هفت آرام آرام پرمخاطب شود و به جد تنه به تنه نود بزند... تا اینجا درست. اما از آنطرف هم پیش‌بینی‌ها درست بود.

سینما تحمل نود سینمایی را ندارد؟

سینما تا یک جایی افخمی و نود سینمایی اش را تحمل کرد. اما از آنجا به بعدیکباره همه دست به دست هم دادند تا او و تیمش را زمین بزنند. از همه ابزارها هم استفاده کردند. خبر سازی چندباره در مورد تعویض کادر سازنده هفت و بایکوت کردن برنامه و نیامدن اهالی سینما و مجاب کردن اهالی سینما به صدور بیانیه و حتی انتشار پیامکهای شخصی فلان کارگردان و ...

مسعود فراستی؛ غول نقدسینما

اما افخمی زرنگ‌تر از آن بود که بخواهد در مواجهه با این حواشی همان افخمی کارگردان کوچک جنگلی باشد... او هیچوقت لباس دن کیشوت را از تن در نیاورد و دن کیشوت ( و نه افخمی) چنان اهالی سینما را دوباره یکی یکی به هفت آورد که همه حربه‌ها ناکارآمد شد.

اینبار فقط یک شانس مانده بود. منتقد یک دنده و کله شق اما باسواد و محکمی به نام مسعود فراستی که تن به هیچ آداب و ترتیبی نمیداد و باید منتظر میماندند تا از دهانش کلمه‌ای و جمله‌ای بیرون بیاید و آن را نوک چوبی بزنند و از آن پرچمی بسازند که همان پرچم پرونده هفت را برای همیشه بپیچد.

پرچمی که قرار بود هفت را ناکار کند

همان هم که متصور بودند تا جایی رخ داد. فراستی نه حالا و نه هیچ وقتی تن به هیچ قاعده‌ای نداده و نمیدهد. او نه یک بار که چند بار، چیزهایی گفت که بشود پرچمش کرد.. پرچمی برای دریدن هفت و ناکار کردنش. اما آن پرچم نه تنها هفت را نابود نکرد که تن پوشی شد برای محکم تر و قوی تر شدن نقد سینما.

مسعود فراستی؛ غول نقدسینما

پرچمی که ساخته بودند باعث شد تا سینمای لوس و افاده‌ای قدرتی با نام نقد و منتقد را باور کند. نقدی که شاید تا پیش از فراستی هم بود و حتی شاید خیلی هم قویتر. اما چیزی بود بی کاربرد و تزیینی که فقط آکسسوار بود و به درد پز دادن میخورد.

منتقد هم کسی بود که فقط باید در بعض جلسات حاضر می‌بود و چیز بی اثر و پرتعارفی میگفت و پولی میگرفت ناچیز. حقش هم لابد همان مقدار ناچیز بود. چون اصلا اثری نداشت. نه روی دیده‌شدن یا نشدن فیلم. نه روی فیلم بعدی کارگردان و نه بر جشنواره‌ها و انتخاب‌هایشان.

حالا اما فراستی و هفت کاری کرده‌اند که نقد جدی گرفته میشود. خیلی جدی. اصلا حالا دیگر نقد برای سینماگر و تهیه کننده فقط مثل حکم سس را ندارد و ارزشش به قدر تخمه شکستن نیست. نقد ، زمانی که افخمی عروس را ساخته بود آنقدر بی ارزش بود که به گمانم حتی خود افخمی(شک دارم او بود یا کارگردانی دیگر) وقتی نقدی منفی راجع به فیلمش را خوانده بود مدعی شده بود که من اصلا نقد فیلم نمیخوانم و برایم اصلا مهم نیست. چون نقد هیچ کارکردی ندارد و منشا هیچ اثری نمیشود.پس صرفا روده درازی یک آدم است که میخواهد سوادش را به رخ بکشد.

اما حالا نقد آنقدر مهم شده است که وقتی یک کارگردان نقد فراستی را میشنود حتی حاضر میشود تن به جدال لفظی بدهد تا شاید از این مهلکه بگریزد و فیلمش ناک اوت نشود.

اصلا حالا دیگر نیامدن به هفت سخت تر از آمدن است. تا پیش از این کارگردان‌ها نمی آمدند و خلاص. اصلا چه اهمیتی داشت. به قول اهالی سینما کی دم صبح هفت میبیند؟

ولی حالا اینکه به هفت نیایی و اجازه دهی غول نقد و یا به عبارتی مجسمه نقد ایران به جان فیلمت بیفتد و ناکارش کندبی رحمی زیادی میخواهد. هیچ کارگردانی(که حکم پدر فیلمش را دارد) حاضر نمیشود فیلم را در ورطه‌ای رها کند که بیرحمانه و قدرتمند قرار است مورد نقد قرار گیرد و اگر درست از خود دفاع نکند دریده خواهد شد.

بعضی میگویند اینکه نقد، غول شده است خوب نیست. این که بیرحمانه فیلمهای بد را میدرد درست نیست. اما من اعتقاد دارم هست. غول خیلی بهتر از یک موجود بی خاصیت است. موجود بی خاصیتی که لوست کند. آنقدر نباشد که سینما لوس شود و رفته رفته خیال کند بزرگ شده است و قدرتمند .اما یکباره وقتی به خودش نگاه کند ببیند دارد میمیرد. سینمای در حال احتضاری که تا دو سه سال قبل شاهدش بودیم حاصل نبودن نقد بود. حاصل نبودن یک نقد بیرحم. نبودن غولی به نام نقد که حالا فیلمسازها از ترس او هم که شده مجبورند فیلم‌هایشان را دست کم کمی بهتر بسازند.

حالا اگر فیلمسازی و سینما جان گرفته یک دلیلش هم به رو آمدن نقد جدی و بیرحم و با دانشی است که درست مثل یک غول، کمین گرفته تا فیلم‌های بد را تکه و پاره کند. حرفش هم یکی است. فیلم خوب بساز تو تو را ندرم. برایش هم حاشیه مهم نیست. فحشش هم بدهند مهم نیست. اهمیتی ندارد که کمال تبریزی بگوید از ماشین گرانقیمتش او را ترک موتور دیده یا دیگری به او بگوید تو نفرت پراکنی و آن دیگری مدعی شود که باید شلاقش بزنند.

حالا این غول نقد هرچقدر حمله ببیند قویتر میشود. سینما و اهالی سینما حالا باید به جای حمله کردن به غول نقد و بیرحم تر کردن او فقط باید فیلم خوب بسازند. آنقدر فیلم خوب بسازند تا این غول آرام شود و بیشتر و بیشتر با سینما کنار بیاید. غول نقدی که مجسمه اش فراستی است و کمک بزرگی است که صداوسیما به سینما کرد تا آن سینمای در حال مرگ دیروز به سینمای زنده و پویای امروز بدل شود.

* محمدرضا پارسا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 22
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    0 14
    نقد کردن راحت کاردنیااست و نیازی به تخصص ندارد .
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    11 0
    دم فراستی گرم خیلی از فیلمها اشغال به تمام معنا هستن
  • بهنام ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    0 6
    کمونیستهای دو آتشه چین و روس پرست هوای همدیگر را همیشه دارند مشرق جان !!! این آقای فراستی از اعدامیهای دهه 60 پیکاری نبود که تواب شد ؟؟؟؟
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    5 0
    ما حمایت می کنیم! به عنوان یه فرد عامی که استفاده و بهره زیادی از این نقد می بره!
  • حسین از مشهد ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    4 0
    یادداشت قشنگی بود آقای پارسا، من خودم هفت رو دنبال میکنم و این پویایی اخیر برنامه رو دیدم.
  • سامان ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    0 1
    ایناهمش تقصیر امریکاست
  • خوئیینی ها ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    0 2
    چی شده حالا.. من خودم حزب توده بودم مشکلی دارید؟
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    1 0
    مرگ بر امریکا
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    0 2
    دایی جان ناپلئون دیدی اگه ندیدی ببین عین دایی جان صحبت میکنی
  • صادق ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    1 2
    اقای فراستی نقدهای خوبی میکنند اما بعضی وقت ها ادبیات خوبی ندارن مشکل سینماگران با ایشون همین ادبیات نادرست هست که بعضی وقت ها فحاشی میکنه مشرق هم باید این مورد رو توجه کنه مشکل اصلی اقای فراستی ادبیات توهین امیز ایشونه
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    1 7
    این غوله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :)))))))))))))))))
  • میم ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    3 1
    کمال رستمعلی/ سینمای آبگوشتی هر چه که بود ادعا نداشت، حالا ممکن است کسی با نخود و لوبیایش مشکل داشت یا ترشی و نمکش میزان نبود، هر چه که بود اما نمی خواست همه ی حرف های بزرگ فلسفی و عرفانی و اجتماعی همه ی کتاب های تاریخ بشریت را طی نود دقیقه روی پرده سینما نشان دهد، که تهش نه عرفان در بیاید نه فلسفه و نه البته سینما! چرا سینمای ایران و عوامل این سینما باید حق داشته باشند در مسائل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و بورس و دانشگاه و حوزه و ورزش و جدول مندليف و منچ و مارپله و فیزیک و متافیزیک و زندگی خصوصی ما حتا، نقدهای تند و تیز داشته باشند و یک نفر از ما نتواند این سینما را نقد کند؟! چرا بازیگران این سینما می توانند مجسمه بسازند، نقاشی بکشند، عکاسی کنند، کلاس کونفگ فوی صورتی بگذارند، آواز بخوانند، شعر بگویند، در خصوص سیاست و دریدا و فوکو و هایدگر نظریه صادر کنند و لیست انتخاباتی بدهند و احساس کنند صرفا چون بازیگر هستند می توانند در کار عالم و آدم دخالت کنند، اما تاب نمی آورند، یک منتقد و فقط یک منتقد، عملکرد سینمایی شان را نقد کند؟! فیلم های تلخ آقایان را نباید سیاه نامید و اسمش هست بازتاب بدون لکنت و آشکار و عریان واقعیت های اجتماع، ولی نقد تنها منتقد صریح البيان سینمای ایران نامش می شود سیاه نمایی و نه انعکاس بی تعارف واقعیت های سینمای ایران! چرا شما حق دارید درباره ی همه حرف بزنید و درباره ی همه چیز اظهار نظر کنید و حق دارید ملتی را دروغ گو نشان دهید، ملتی را طمع کار و پول پرست نشان دهید، ملتی را تبه کار و سقوط کرده نشان دهید، دفاع مقدس ملتی را حتا، آن گونه که دوست دارید انعکاس دهید، اما یک نفر حق ندارد به اسب شما بگويد یابو؟! چرا؟!
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    5 0
    دم مشرق گرم با حمایت بجا از فراستی همیشه استاد
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    5 0
    نقدهای فراستی قابل فهمه. معنی داره حرفاش. من باهاش موافقم
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    1 5
    این فراستی هم یه اتک به اصغر فرهادی زد شد اسطوره مشرق
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    4 0
    نمی دونم چی شد که مشرق از فراستی حمایت کرد ولی به جرئت می تونم بگم با سوادترین منتقد ایران نه فقط در بحث سینما، حتی در جامعه شناسی، فرهنگ، سیاست و ...
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    2 1
    سینمایی که خروجی مفید و تاثیرگذار و راهگشایی نداره ، صدتا مثل فراستی هم نمیتونن درستش کنن.
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    3 0
    اصفر فرهادی یه کارگردان کاملا معمولی از نظر فرهنگ ایرانی هست
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    0 1
    مخالف آب شنا کردن فقط این نیست که هر هنجار و ناهنجاری که غربی ها از اون ناراحت هستن رو بزنی! و عده ای برات کف و سوت بزنن فراستی داره مخالف آب سینما شنا می کنه و این به مذاقشون خوش نمیاد با هر سیاست و فرهنگی که دارن...
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    0 0
    آخه مهندس! این حرف شما چه ربطی به موضوعِ متن داره؟
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    3 0
    به نظر من، سینماگران ادبیات فراستی را بهانه ای برای پس زدن نقدهای او نموده اند.
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    0 0
    حمایت نکردن، حرف حق زدن.
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    0 0
    فازت چیه رفیق؟
  • hkjjk ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    5 0
    اگه ینفر شما یک صدم سواد فراستی رو داشت روزی ۴۰ نفرو له میکردید..
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    0 2
    آره درست مثل این نقد و نظر جنابعالی!!!!!!!!!
  • علی از تهران ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    1 0
    واقعا سینمای ما نیاز به نقد تند تر و جدی تر حتا از فراسنی داره فراستی داره یک تنه جلوی تمام بد و بیراه ها می ایسته اما لازمه سینما ی پویا امثال فراستی هستش متاسفانه سینماگران مخالف فراستی و برخی طرفدارانشان به جای پاسخ کارشناسی به نقدها توهین میکنند و فرافکنی امثال جمله تواب و نون به نرخ روز خور دقیقا مصداق نداشتن پاسخ علمی و کارشناسیه هر جا کم میارن میگن تواب مگه برفرض مثال فراستی تواب بودن جرمه اتفاقا کسی که توبه کرده باشه و باید بیشتر قدر دونست
  • علی ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    1 0
    توهین کردن و بد و بیرا گفتن مخالفان فراستی نشون میده فراستی داره کارش رو درست انجام میده و زده به هدف کسانی که هیچ پاسخ کارشناسی برای رد نظرات فراستی ندارن مدام توهین میکنن و میگن توابه! خدا اتفاقا توبه کنندگان رو که دوست داره...
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    2 0
    فراستی جان همینطور پر قدرت ادامه بده و از هیاهو ها و توهین ها و برچسب ها نهراس واقعا نقدهای فراستی کلاس درس سینماس درود بر تو منتقد باسواد و واقعی
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    1 0
    همین توهین ها و تهمت ها نشان از بی سوادی و نداشتن پاسخ کارشناسی برای رد نقدهای فراستیه اگر کسی سواد و توانایی پاسخ به نقدهای کارشناسی فراستی رو داشته باشه توهین نمیکنه و هی تواب تواب نمیگه..
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    1 0
    درود بر فراستی منتقد با سواد و واقعی...
  • ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    1 0
    اینجور وقتاس که میشه طرفداران واقعی ازادی بیان و اندیشه رو شناخت برخی ها فقط بلدن شعار ازادی اندیشه بدن اما تو عمل در جواب به یک نقد منطقی فقط فحاشی میکنن واقعا این نقدهای فراستی و نحوه عکس العمل سینماگران باعث شناخت خیلیا شد سینماگران ما حتا طاقت وجود یک نفر مخالف رو ندارن حتا یک نفر...
  • امین ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    2 0
    دم مسعود فراستی گرم که خوب میکوبونه این جماعت بی سواد روشنفکر نما رو که به اندازه انگشتان دستشون کتاب(حتی کتاب رمان)نخوندن و درباره همه چیز اظهار فضل میکنن.یه بار هنرمندها به دیدار رهبری رفته بودن یکی از خبرگزاری ها جمله جالبی نوشته بود که اگه کتابهای رمانی که این هنرمندان خوندن رو روی هم بزاری بعیده به تعداد رمانهایی که رهبر انقلاب خوندن برسه
  • بنده خدا ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    2 0
    مسعود فراستی به کفته دشمنانش هم باسواد و هیچ کس سواد این فرد رو نمی تونه انکار کنه نقدش هم مثل شمشیر برنده است و همین خوبه تا 4،5 سال پیش مذخرف ترین فیلم ها حتی از بالیبود هم سخیف تر رو به خورد مردم میدادن اما الان فراستی چند مرحله سلیقه ها رو تغییر داده هر ننه قمری جرات نمی کنه فیلم بسازه این مهمترین دستاورد تلاش این مرد
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    0 0
    مثل اون موقع که از ظریف تعریف کرد و شد اسطوره مغرب
  • م ک ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    2 0
    رسانه های زر و زور و تزویر هم هی دارن میکوبنش!
  • مصطفی ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    2 0
    فراستی یک تنه سینمای ایران رو چند قدم بلند به جلو برده باید قدرش رو بدونن.. من که عاشقشم و نقداشو هر جا باشه پیدا می کنم ..
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    0 1
    مشرق جون فراستى خيلى بد نقد ميكنه نقد بايد منصفانه مودبانه و جامع باشه
  • رضا ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    0 6
    یک سری هستند می گویند فراستی تنها منتقد است. نه تنها منتقد نیست ولی تنهاست از یک جهت ، تنها منتقدی است که حکومت به او رسانه داده و از رسانه غیر شخصی با نظرات شخصی برای سرکوب سینما استفاده می کند. منتقد با سواد مانند گلمکانی طوسی و غیره زیاد است. حتی پیتر برد شاو بزرگترین منتقد دنیا هم به خود اجازه نمی دهد در مورد دی کاپریو بد نظر دهد ولی این آقای نا منتقد می گوید. نظرش تا امامزاده صالح بیشتر آن ور تر نمی رود ولی باز هم می گوید. خنده دار است بودن بی سوادان ریپیت کنی مانند امثال فراستی در قاب رسانه به اصطلاح ملی. سی سال پییش فیلم ساخته شد آمد گفت هیچکاک دیروز فیلم ساخته شد باز هم گفت هیچکاک، آن را همجوری بیان می کند که انکار پسر عموی اوست در حالی که نه تنها از هیچکاک چیزی نمیداند بلکه سوادش در حد همان چند فیلم فارسی تحسین شده است. مانند ربات هی تکرار می کند در مورد همه چیز در نیامد در آمد خواست در بیاید نخواست درآید و تکرار پشت تکرار توهم پشت توهم از یک کافه چی ساده. در مورد فرانسه رفتنش هم یا بورسیه مجانی داشته یا پول زیاد که رفته و فقط گشته. و در آخر این را هم بگویم ما ایرانی ها از مردمانی که داد بزنند خوشمان می آید ولی از آدم های حسابی و آرام نه، مانند بیضایی ها.... امدیوارم نظرم ثبت شود.
  • Roohollah Zohrevand ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    1 0
    دمش فراستی گرم که جرات تواب شدن رو داره. نه مثل کودتاگران جنگ مخملی سبز سال 88
  • رضا ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    3 0
    بی خود نیست که برخی از کارگردانها مثل فرهادی ترس از مواجهه با نقدهای جدی فراستی را دارند... خیلی دید فراستی باز و پخته است...
  • ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    1 0
    فیلم خوب تقریبا نداریم. انگشت شمار هستند. دم فراستی گرم.
  • ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    1 0
    خیلی از فیلمسازها غربزده هستند و فیلم های آشغال می سازند.
  • امیر ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    0 0
    مشکل کشور ما اینه که با همه چی داره جناحی برخورد میشه حتی یه کار تخصصی مثل نقد فیلم و شاهد هستیم که رسانه های یه جناح خاص همین اقای فراستی رو عنصری فحاش و خود فروخته می دونن و رسانه های جناح دیگه ایشونو غول نقد می دونن و کلی تعریف و تمجید و در این بین از منتقدان دیگه که واقعان با سواد هستن اسمی نمیاد و ما اونها رو نمی شناسیم چرا چون به هیچ جناحی وابسته نیستن. بیایید با همه چیز جناحی و سیاسی برخورد نکنیم.
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    1 0
    دوسش داریم، تنها نیستی فراستی
  • علی ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    0 1
    اینکه سینمای بی جان و کم رمق سه سال پیش با نقدهای فراستی اینک در حال فروش و جان گرفتنه به شدت باعث خنده و انبساط خاطر شد .خیلی با نمک بود ، دمت گرم یعنی ۴ سال پیش فراستی نقد نمیکرد و داشت تخمه میفروخت توی سینماها و سه ساله که اومده و شده زوروی سینمای ما . خودتونو انقدر گول نزنید ، تنها دلیل فروش بالای این روزای سینمای ایران تبلیغات در شبکه های ماهواره ایه . بعید میدونم بدون سانسور منتشر کنی و شایدم فقط همین جمله رو منتشر کنی ولی فقط جهت یادگرفتن خودت اینو گفتم در مورد نقدهای فراستی هم باید بگم نقدهای ایشون هم مثل بقیه انسانها در همه کارها قابل نقد هست . نقد ایشون به ابد و یک روز یا فروشنده که بدتر از بد میدونه این فیلمها رو بیشتر عداوته تا نقد . یعنی ابد و یک روز و فروشنده از ۵۰ کیلو آلبالو و سالوادور و نارون و .... بدتره ! عجب نقد منصفانه وکارشناسانه ای ، حتما دلیل فروش بالای سالوادور هم همین حمایت استاد بوده
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    1 0
    برنامه هفت بهروز افخمی ؛ تاثیر خوبی در بازار سینما ی ایران گذاشت که قابل کنمان نیست و هر چند اکثر نتایج و پیامد های این تاثیرها بعدا بروز خواهد کرد؛ مثلا خیلی از دوستانم با برنامه هفت تحریک شدن فیلمی را ببیندند و بعد از ان هم چند بار سینما رفته اند ؛ فراسنی هم نقد می کند و هم نقد می شنود و شاید بودن فراستی؛ و بی رحمیش که در انتها معمولا به خنده و یا تبسمی ختم میشود؛ باعث شود ما مردم ؛ هم نقد شنیدن را یاد بگیریم و انتقاد کننده را حسود یا عیب جو و یا دشمن ترقی نکنیم و فرق نقد کننده با بقیه (ساکت؛ دحسود؛ عیب جو؛ تحقیر کننده ؛ دشمن و..) را بدانیم ؛ البته اگر فراستی را فعلا از برنامه هفت بگیرند (علیرغم برخی موارد) گویا فردوسی پور را از نود گرفته اند ؛ و نتیجه مبهم هست ؛
  • ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    0 2
    وای دمت گرم :)) غول تو خالی مشرق مفت خور
  • ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    0 4
    ایشون اصلا میدونه فیلم چی ؟ :)))
  • حسین ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    1 0
    عاشق این فراستی هستم.خیلی خونسرد
  • حسین ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    1 0
    عاشق این فراستی هستم.خیلی خونسرد
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    4 0
    نقد های فراستی فروش رو بالا نمی بره شعور فیلم دیدن و سواد سینما رو بالا می بره که هر آشغالی رو ماهواره تبلیغ کرد رمه وار نریم ببینیم چون جایزه فلان رو برده
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    0 1
    خوب که چی؟!
  • ناشناس ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    1 0
    خداییش فیلمای سینمای ایران قوی نیست. شاید اگر قوی بود مردم از فیلما در برابر نقدای بد دفاع میکردن. سینماگر ها بیشتر از اینکه از این نقدا بترسن باید به فکر ساخت فیلم جذاب باشن بر فرض که این نقد هم نباشه تغییری در وضعیت رفتن مردم به سینما صورت نمیگیره
  • ابوالفضل ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    1 0
    این حرف کسانی است که حال ندارن خودشون رو اصلاح کنن به منتقد بد و بیراه میگن
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    1 0
    نقد باعث رشده کسی که از نقد دیگران میترسد هیچ وقت هیچ وقت رشد نمیکند .
  • احمد بینا ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    0 0
    خوشم اومد از مشرق عزیز فقط کامنت هایی رو میذاره که با سلیقه اش جور باشه! مهم نیست حرفی که گفته میشه چقدر درست است متاسفم که درد اصلاح امور را ندارین!
  • ناشناس ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    0 0
    فیلم های خوب به فرهنگ (ایرانی اسلامی) و اخلاق خوب در جامعه خیلی میتونه موثر باشه وهم میتونه اخلاق رو از جامعه بگیره و متاسفانه درصد کمی از آثار سینمایی کشورمون کمک حال جامعه و خانواده اند و در مقابل اکثراً باعث نابودی خانواده ها شده اند پس این سینما به جز چند تا حداقلی چیزی نداره که از اون بشه دفاع کرد ممنونم از آقای فراستی دلسوز.
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    4 0
    دقیقا بر عکسه. سینماگران ما با کمال میل از ادبیاتی خیلی بدتر توی فیلمای خوشدون استفاده میکنن. اما فراستی آینه میگذاره جلوشون تا گند و کثافت خودشون رو ببینن. واسه همین تحملش نمیکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس