متاسفانه بخش حقوقی خانه موسیقی به‌جای کمک به هنرمندان و حل مشکلات حقوقی آنها تمام تمرکزش را روی بحث شکایت از این و آن گذاشته است.

پیروز ارجمند:دوران مدیریت نوربخش بر خانه موسیقی دوران پر بحرانی بوده است.سرویس فرهنگ و هنر مشرق - هیات مدیره خانه موسیقی در جلسه یک‌شنبه 25 مهرماه با اکثریت آرا، حمیدرضا نوربخش را به‌عنوان مدیرعامل دوره جدید انتخاب کرد.اعضای هیات مدیره خانه موسیقی را آقایان و خانم‌ها داوود گنجه‌ای، سید محمد میر زمانی (رییس هیات مدیره)، تقی ضرابی، هنگامه اخوان، مسعود شعاری، حمیدرضا نوربخش(از اعضای هیات مدیره)، آذر هاشمی (بازرس) و حمیدرضا عاطفی (مدیراجرایی خانه) تشکیل می‌دهند.
 
نوربخش پیش از این هم چند نوبت به‌عنوان مدیرعامل خانه موسیقی فعالیت کرده بود. دور اول تصدی او به این سمت در سال 85 بودکه برنامه‌های خود را هم برای اداره خانه موسیقی اعلام کرد که در مهمترین وعده خود که استقلال مالی خانه موسیقی بود، توفیقی نیافت.

او در دوره دوم تصدی مدیرعاملی بعد از یک ‌ماه و اندی از سمت خود کناره گرفت و دلیل آن را هم کارهای شخصی و کنسرت‌های پیش رو اعلام کرد. بعد از او خانه موسیقی دکتر محمد سریر را به این سمت انتخاب کرد که تا یک‌شنبه عهده‌دار این سمت بود. برخی از فعالان خانه موسیقی معتقد بودند پذیرش یک سمت و انصراف از آن در فاصله کوتاه یک ماه بعد چندان با منطق یک برنامه‌ریزی درازمدت همخوانی ندارد و دلیل استعفای آقای نوربخش هم از سوی این گروه هیچگاه قانع‌کننده تشخیص داده نشد.

لازم به توضیح است که متعاقب انتخاب اعضای هیات مدیره در تیرماه سال جاری برای انتخاب مدیرعامل جدید با توجه به امتناع آقای نوربخش برای قبولی این سمت، هیات مدیره فرصت سه ماهه‌ای را برای بررسی گزینه‌های موجود تعیین کرد و در این مدت برنامه‌ها و سوابق اجرایی چند نفر از کاندیداها مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت مورد قبول هیات مدیره قرار نگرفت.


روشن روان: باید احترام گذاشت

استاد کامبیز روشن‌روان در گفت‌وگو با «صبح نو» ضمن اعلام بی‌خبری از برگزاری انتخابات خانه موسیقی و انتخاب حمیدرضا نوربخش افزودند: خانه موسیقی یک نهاد مدنی واجب و برای پیشبرد اهداف موسیقی خیلی مهم است و در واقع خانه دوم موسیقی‌دانان به حساب می‌آید و می‌تواند در خیلی از این موارد مثمر ثمر باشد. در این سال‌ها نیز فعالیت مثبت زیادی داشته است. خالق موسیقی سریال امیرکبیر ادامه داد: اینکه هیات مدیره مجدد به این نتیجه رسیدند که نوربخش به‌عنوان مدیرعامل انتخاب شود، قطعاً با مطالعه سوابق ایشان و بقیه نامزدها بوده و در نهایت به این نتیجه رسیدند که بودن خود آقای نوربخش مفیدتر است. نوربخش به دلیل سال‌ها حضور به‌عنوان مدیرعامل تجربیات زیادی دارد و دلیل این انتخاب را باید از هیات مدیره سؤال کرد. نوربخش مورد اعتماد کامل هیات مدیره است. باید ما که از بیرون این انتخاب را می‌بینیم به انتخاب هیات مدیره احترام بگذاریم و از آن سمت هم هیات مدیره باید پاسخگوی انتخابش باشد.

ارجمند: انتخاب نوربخش قابل پیش‌بینی بود

 آقای پیروز ارجمند در گفت‌وگو با «صبح نو» با بیان اینکه پس از انتخاب اعضای جدید هیات مدیره و آشنایی با سوابق آنها دور از ذهن نبود که انتخاب نهایی آنها نوربخش باشد و بنده نیز چنین پیش‌بینی‌ای داشتم و در مصاحبه‌هایم نیز این را گفته بودم و این کاملاً بدیهی بود. در شبکه مجازی هم فیلمی منتشر شده بود که بعضی افراد گفته بودند خانه موسیقی درصدد گرفتن رزومه از افراد برای مدیرعاملی خانه موسیقی است.
 
قطعاً این روش معمول و مرسومی برای انتخاب مدیرعامل در ایران نیست. طبیعتاً کسانی هستند که توانایی و صلاحیت مدیریت بر خانه موسیقی را دارند اما هرگز رزومه نخواهند داد. مثلاً در نظر بگیرید که آقایان روشن‌روان، شریفیان یا استاد حسین علیزاده بخواهند رزومه به خانه موسیقی بدهند. حتی وقتی برخی دوستان به بنده هم پیشنهاد دادند که رزومه خودم را ارسال کنم، من نیز این کار را نکردم و اعتقاد دارم خانه موسیقی باید به‌دنبال ما بیاید.

ارجمند درباره عملکرد نوربخش در سال‌های مدیریتش تصریح می‌کند: دوران مدیریت نوربخش بر خانه موسیقی دوران پر بحرانی بوده است. این بحران‌ها می‌تواند عوامل متعدد داخلی و خارجی داشته باشد. من شاید به سیستم مدیریتی ایشان نقد داشته باشم اما بالاخره این روش مدیریتی وی است. نوربخش خیلی اهل تعامل و ارتباط با بدنه فراگیر موسیقی نیست و فقط با خواص محدود موسیقی در ارتباط است و بسیاری از ظرفیت‌های خانه موسیقی براساس اساسنامه نادیده گرفته شده است؛ مانند بحث مسکن و بیمه هنرمندان و تشکیل انجمن‌ها و بسیاری از موارد دیگر... که بنده نقطه ضعف مدیریت ایشان می‌دانم.

البته ایشان در برخی مواقع از موسیقی دفاع کردند که شاید نیمی از صحبت‌ها و دفاعیات ایشان مربوط به استاد شجریان است که با احترام نسبت به شجریان اعتقاد دارم که مشکلات موسیقی بیشتر از ایشان است.
ارجمند در پایان صحبت‌هایش یکی از مشکلات اساسی هنرمندان دنیای موسیقی را بحث حقوقی می‌داند و ادامه می‌دهد: متاسفانه بخش حقوقی خانه موسیقی به‌جای کمک به هنرمندان و حل مشکلات حقوقی آنها تمام تمرکزش را روی بحث شکایت از این و آن گذاشته است.

حکایت یک هیات مدیره دوست داشتنی

هنوز ماه اول تابستان به نیمه نرسیده بود که پس از کش و قوس‌های فراوان صنفی و انتخاباتی مجمع  عمومی عادی سالانه و انتخابات هیات مدیره و بازرس خانه موسیقی با حضور ۵۰ نفر از اعضای مجمع عمومی این نهاد برگزار شد و طی آن حمیدرضا نوربخش با ۴۴ رأی، داوود گنجه‌ای با ۴۲ رأی، مسعود شعاری با ۳۵ رأی، تقی ضرابی با ۳۴ رأی، هنگامه اخوان با ۳۲ رأی، سید محمد میرزمانی با ۳۱ رأی، بهداد بابایی با ۲۸ رأی به‌عنوان اعضای اصلی هیات مدیره، فرمان مرادی عضو علی‌البدل اول، رضا موسوی زاده عضو علی‌البدل دو و آذر هاشمی با ۳۹ رأی بازرس اصلی و پوژنگ پروازی به‌عنوان بازرس علی‌البدل خانه موسیقی به جامعه هنری و رسانه‌ای معرفی شدند.

دو روز مانده بود به پایان تیرماه که از سوی رسانه رسمی خانه موسیقی خبر تشکیل اولین جلسه هیات مدیره جدید خانه موسیقی منتشر و سید محمد میرزمانی آهنگساز، مدرس دانشگاه و مدیرکل اسبق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان رییس هیات مدیره این مجموعه در دوره جدید معرفی شد؛ گزینه‌ای که طی ماه‌های گذشته به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین افراد برای تصدی پست مدیرعاملی خانه نیز مطرح شد اما سرانجام وی اعلام کرد که تمایلی برای پست مدیر عاملی ندارد.

به هر حال در جلسه ۲۸ تیر ماه درباره مسوولیت‌های داخلی هیات مدیره تصمیم‌گیری شد و پس از بحث و رایزنی، سید محمد میرزمانی به‌عنوان رییس هیات مدیره خانه موسیقی، تقی ضرابی به‌عنوان نایب رییس هیات مدیره و بهداد بابایی به‌عنوان دبیر و داوود گنجه‌ای به‌عنوان قائم مقام خانه موسیقی انتخاب شدند. این در حالی بود که در آن جلسه مقرر شد ظرف ۱۰ روز بعد از تشکیل جلسه یعنی در تاریخ چهارشنبه ۶ مرداد هر یک از اعضای هیات مدیره در این مورد ویژه، بررسی‌های داشته و نظرات خود را مطرح و در نهایت نسبت به معرفی و انتخاب مدیر عامل جدید اقدام کنند. این در حالی بود که حمیدرضا نوربخش مدیرعامل فعلی خانه موسیقی و البته سخنگوی جدید این نهاد می‌بایست به‌عنوان «مدیر عامل» همچنان به وظایف خود رسیدگی کند.

البته خبرها حاکی از آن بود که در همان جلسه اعضای هیات مدیره از داوود گنجه‌ای نوازنده و عضو قدیمی هیات مدیره خانه موسیقی خواستند که به‌عنوان مدیرعامل در دوره جدید حضور داشته باشد که وی این پست را نمی‌پذیرد. روز یکشنبه ۱۰ مرداد بود که خبر تشکیل تازه‌ترین جلسه هیات مدیره خانه موسیقی در رسانه‌ها منتشر شد، اما با وجود توافقات جلسه قبلی نه فقط مدیر عامل جدید معرفی نشده بود، بلکه گزینه‌های احتمالی این پست صنفی نیز به طور رسمی در رسانه‌ها مطرح نشده بودند. به هر ترتیب در این جلسه ضمن بررسی مسائل مرتبط با خانه موسیقی و وضعیت موسیقی کشور خبر داده شد که هیات مدیره جدید اعتقاد دارند که حمیدرضا نوربخش به‌عنوان مدیر عامل جدید در این دوره نیز حضور داشته باشد که وی ضمن تقدیر از حسن نظر اعضا از آنها خواسته «با توجه به حساسیت وظیفه مدیرعاملی نهاد خانه موسیقی فعلاً در انتخاب مدیرعامل عجله‌ای نداشته باشند و در فرصتی طولانی‌تر برای انتخاب مدیر عامل جدید اقدام کنند.»
 
مدیر عامل جدید خانه موسیقی در این جلسه نیز معرفی نشد، تا اینکه آنها در همین نشست مقرر کردند «در فرصتی یک ماهه به بررسی برنامه گزینه‌های موجود برای سمت مدیرعاملی این نهاد بپردازد و در جلسه یک ماه آینده (۱۴ شهریور) مدیرعامل جدید معرفی شود.» موضوعی که باز هم شکل جدی به خود پیدا نکرد و مهم‌ترین صنف موسیقی همچنان با مدیر عامل فعلی که تمایلی به حضور در این سمت ندارد، به کار خود ادامه می‌دهد.

در جلسه 14 شهریور اعضای هیات مدیره طبق دستور جلسه قبل از تعطیلات مردادماه به بررسی گزینه‌های تصدی پست مدیرعاملی خانه موسیقی پرداختند و در نهایت با توجه به نزدیک بودن جشن سالانه این نهاد، باز هم به اتفاق آرا از حمیدرضا نوربخش خواستند برای پیشبرد امور اجرایی و مدیریت تا برگزاری جشن در نیمه اول مهر ماه همچنان قبول مسوولیت کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس