کد خبر 644543
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸

نبرد آزادسازی موصل صبح روز گذشته در حالی آغاز شد که با توجه به تنگ شدن حلقه محاصره علیه تروریست‌های این گروه در عراق و سوریه، لحظات سختی در انتظار آنان خواهد بود.

 به گزارش مشرق، به نقل از شبکه المیادین، عملیات آزادسازی موصل صبح روز گذشته در حالی آغاز شد که با توجه به تنگ شدن حلقه محاصره علیه تروریست های این گروه در عراق و نیز سوریه، پیش بینی می شود لحظات سختی در انتظار آنان بوده و در موصل ضربه سختی متحمل شوند.

موقعیت جغرافیایی موصل

موصل مرکز استان نینوا و از نظر جمعیتی دومین شهر عراق است زیرا تعداد ساکنان آن بالغ بر دو میلیون نفر است و بافت جمعیتی آن شامل عربها، کُردها و ترکمن ها به اضافه مسیحیان و مسلمانان است اما از سال 2014 به دلیل نبردهای شدید با تروریست ها تعداد زیادی از اهالی موصل خانه و کاشانه خود را ترک کردند.

موصل یکی از مهم ترین شهرهای عراق به شمار می آید که در فاصله 465کیلومتری بغداد قرار داشته و در ارتباط با کشورهای مجاور مانند سوریه و عراق نقش مهمی دارد .

مساحت این شهر 180کیلومتر مربع و ارتفاع آن از سطح دریا 220 متر است.

روز تلخ اهالی موصل

در ژوئن 2014 تروریست های داعش موصل را به اشغال در آوردند و پس از آن خلافت خود به رهبری ابی بکر البغدادی را در آنجا اعلام کردند.

موج گسترده کوچ اهالی موصل

در پی نبردهای دهم ژوئن 2014 بسیاری از اهالی موصل خانه و کاشانه خود را ترک کردند و داعش توانست این شهر و بسیاری از شهرهای استان نینوا به اضافه مراکز مهم و تاسیسات زیربنایی را تحت تسلط خود درآورد که نمونه آن تسلط بر ساختمان استانداری و نیز فرودگاه نینوا و شبکه های تلویزیونی بود.

داعش همچنین با تسلط بر موصل سه هزار زندانی را از زندان های این شهر آزاد و برخی اماکن زیارتی و مرقدها را تخریب کرد که از جمله این اماکن می توان به مسجد حضرت یونس و موزه موصل اشاره کرد.

این روند همچنان ادامه داشت تا اینکه نیروهای ائتلاف بین المللی علیه داعش در آغاز سال 2015 مواضع تحت اشغال داعش را هدف قرار دادند و چند منطقه مهم از جمله تکریت، رمادی و فلوجة را آزاد کردند و پس از آزادی این مناطق در نهایت صبح روز گذشته عملیات مهم و سرنوشت ساز آزادسازی موصل صبح امروز آغاز شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس