کارشناس مسائل جهان عرب گفت: آمریکایی‌ها مخصوصاً شخص باراک اوباما تلاش می‌کنند از حمله به سوریه به‌ عنوان یک برگ برنده انتخاباتی برای پیروزی خانم هیلاری کلینتون استفاده کنند.

به گزارش مشرق، «حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسائل جهان عرب در خصوص طرح ناتو برای حمله به مواضع ارتش سوریه و متحدان این کشور، با اشاره به فاز جدید ناتو و آمریکا برای برهم زدن شطرنج نظامی و سیاسی سوریه اظهار داشت: ناتو و آمریکا پس از 5 سال بحران سوریه و شکست گروهک‌های تروریستی در این کشور، فاز جدیدی را برای برهم زدن شطرنج نظامی و سیاسی سوریه در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی دخالت ناتو در سوریه را پرهزینه دانست و یادآور شد: حمله اخیر آمریکا به نیروهای مسلح سوریه در دیرالزور و اشغال شهر جرابلس توسط نیروهای ترکیه نشان می‌دهد که ناتو درصدد دخالت نظامی مستقیم در سوریه برآمده است؛ اما این دخالت بدون بها و هزینه سنگینی نخواهد بود و پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا هدف آمریکا را تغییر ساختار سیاسی منطقه ارزیابی کرد و افزود: سرنگونی قهری دولت بشار اسد و درگیر کردن نیروهای حزب‌الله در سوریه هدف آمریکا از دعوت ناتو برای دخالت مستقیم در این کشور است. هدف واشنگتن به‌صورت موازی هم سرنگونی دولت بشار اسد و هم ضربه زدن به محور مقاومت است. آمریکا هدف خود مبنی بر تغییر ساختار سیاسی منطقه را با کمک رژیم صهیونیستی، عربستان، ترکیه، قطر و سایر هم‌پیمانان خود به‌پیش می‌برد.

وی تلاش واشنگتن برای حمله به سوریه را به‌عنوان یک برگ برنده انتخاباتی کلینتون توصیف کرد و بیان داشت: به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها مخصوصاً شخص باراک اوباما تلاش می‌کنند از حمله به سوریه به‌عنوان یک برگ برنده انتخاباتی برای پیروزی خانم هیلاری کلینتون استفاده کنند. به همین دلیل شرایط در حال حاضر به‌گونه‌ای است که دولت آمریکا، عربستان سعودی و قطر برای دخالت مستقیم در سوریه تلاش می‌کنند.

هانی‌زاده با اشاره به ایجاد بحران جدید در سوریه طی هفته‌های آتی عنوان کرد: عربستان سعودی هزینه حمله مستقیم به سوریه را تقبل کرده است. بر این اساس اوضاع سوریه بیش از گذشته پیچیده‌ شده است و این کشور هفته‌های آتی شاهد بحران جدیدی خواهد بود. ممکن است که نوعی برخورد نظامی نیز میان آمریکا و روسیه پیش آید.

وی در پاسخ به این سؤال که «کاخ سفید حمله نظامی به سوریه را منتفی دانسته؛ اما وزارت خارجه آمریکا از بررسی تمامی گزینه‌ها خبر داده است. آیا بین نهادهای آمریکایی در این زمینه اختلاف‌نظر وجود دارد؟» اظهار داشت: دخالت نظامی آمریکا در سوریه پیامدهایی برای واشنگتن به دنبال خواهد داشت. آمریکایی‌ها بدون پرداختن هزینه سنگینی نمی‌توانند پیروزی آسانی را در سوریه محقق سازند.

کارشناس مسائل جهان عرب اختلاف‌نظر پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا را ناشی از احتمال برخورد فیزیکی آمریکا و روسیه خواند و ادامه داد: پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا اختلاف‌نظرهایی درباره حمله نظامی به سوریه دارند. این اختلاف‌نظرها ناشی از احتمال برخورد فیزیکی آمریکا و روسیه است. اگر چنین برخوردی صورت پذیرد، ممکن است که به یک جنگ فراگیر جهانی منجر شود. واشنگتن در مورد سوریه با احتیاط عمل می‌کند؛ چراکه روس‌ها به‌شدت به دنبال حفظ منافع خود در سوریه هستند. حمله ناتو به سوریه ممکن است که به منافع روسیه ضربه وارد سازد.

وی در پاسخ به این سؤال که «آیا اوباما در واپسین روزهای ریاست جمهوری خود برخلاف سنت روسای جمهور پیشین آمریکا حاضر است که هزینه هنگفتی را برای این کشور به میراث گذارد؟» گفت: ورود مستقیم نظامی آمریکا به سوریه به نفع این کشور نیست؛ اما حزب دموکرات و مخصوصاً اعضای دموکرات کنگره آمریکا بر حمله نظامی اصرار دارند.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا هدف حمله نظامی به سوریه را برای به دست آوردن دستاوردی نظامی توصیف کرد و ادامه داد: حزب دموکرات پافشاری می‌کند که رئیس‌جمهور این کشور مجبور به یک حمله مستقیم نظامی است که دستاوردی نظامی برای آمریکا داشته باشد تا آراء به نفع خانم هیلاری کلینتون تغییر یابد. اگر این حمله نظامی نتیجه‌بخش نباشد، قطعاً به شکست هیلاری کلینتون منجر خواهد شد.

وی واکنش روسیه در مقابل حمله نظامی آمریکا را نیز ممکن دانست و اشاره داشت: تصمیم باراک اوباما به دست آوردن یک پیروزی نظامی ولو گذرا برای تغییر آراء به نفع خانم کلینتون است. به همین دلیل اوضاع در سوریه بسیار پیچیده است. ناتوانی آمریکا برای دست یافتن به یک پیروزی سهل و آسان موجب ترس و وحشت این کشور شده است. این حمله ممکن است که واکنش روسیه را نیز در پی داشته باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس