کد خبر 643226
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵

اوضاع امنیتی افغانستان در ماه های گذشته به شدت وخیم شده است و گروه طالبان با تحرکات جدید در استان های «قندوز» ، «هلمند» ، «ارزگان» ، «فراه» ، «بغلان» ، «فاریاب» و برخی نقاط دیگر بر نگرانی های مردم افزوده اند.

 به گزارش مشرق، نیروهای طالبان در دور تازه ای از تحرکات خود در افغانستان، در بخش هائی از استان های هلمند و ارزگان در جنوب و جنوب غرب این کشور بامداد دوشنبه 12 مهرماه در یک حمله غافلگیرانه، شهر قندوز مرکز استانی به همین نام در شمال شرق افغانستان را پس از یک سال دوباره تصرف کردند و خود را تا نزدیکی مقر استانداری رساندند.

گروه طالبان به جز مقر استانداری و اداره امنیت ملی، پایگاه نیروهای ارتش در بالاحصار و فرودگاه قندوز، تمامی مناطق شهر را به تصرف خود درآوردند و با استفاده از منازل مسکونی مردم و وارد آوردن تلفات به غیرنظامیان، به دفع حمله های نیروهای دولتی پرداختند.

افراد وابسته به گروه طالبان از این طریق توانستند 9 شبانه روز در شهر قندوز در مقابل نیروهای افغان و حملات هوایی نظامیان خارجی مقاومت کنند که براثر این درگیری ها بیش از 50 هزار خانوار در قندوز بی خانمان شدند و به استان های همجوار یا کابل عزیمت کردند و هنوز به خانه های خود بازنگشته اند.

گروه طالبان در این مدت اموال و خودروهای دولتی را تصاحب کرد و گزارش ها حاکی از آن است که ده ها دستگاه خودروی دولتی را در چهار دره قندوز به حراج گذاشتند و با قیمت پائین تر به متقاضیان فروخته اند. اغلب خودروهای دولتی افغانستان به دلیل کوهستانی بودن این کشور تویوتا لنکروز و تویوتای کرولا است.

«محمد معصوت استانکزی» رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان از مردم قندوز به خاطر سقوط این شهر عذرخواهی کرد و «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری این کشور نیز مصلحت اندیشی ها در انتصاب افراد ناتوان را عامل اصلی پیشروی و حضور افراد طالبان در شهر قندوز دانست و وعده داد که مقصران محاکمه و مجازات خواهند شد.

نیروهای طالبان از تابستان گذشته تاکنون حملات متعددی را به استان «هلمند» تدارک دیده اند و در روزهای گذشته برای تصرف شهر «لشکرگاه» مرکز این استان، به این شهر حمله کردند که خسارات و تلفات سنگینی را به نیروهای دولتی وارد کرده اند.

شماری از نمایندگان مردم هلمند در مجلس و شورای استانی گفتند که در درگیری های اخیر این استان، صدها تن از نیروهای دولتی کشته شده اند و یک نماینده مجلس هلمند به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که شمار کشته های نیروهای امنیتی در جنگ 10 روزه هلمند به بیش از 200 تن رسیده است.

گزارش ها همچنین از هلمند حاکی است که تلفاتی به غیرنظامیان این استان وارد آمده و دست کم 45 تن از غیرنظامیان در این درگیری ها، جان خود را از دست داده اند و شماری دیگر زخمی شده اند و برخی از خانواده ها نیز به ناچار راه مهاجرت از شهرستان های هلمند را در پیش گرفته اند.

اینک درگیری ها در هلمند ادامه دارد و طالبان برخی از شهرستان های این استان را در کنترل خود دارند و در روزهای گذشته با حملاتی گسترده تر منطقه «اول» و «دوم» شهر لشکرگاه را تصرف و تلفات سنگینی را به نیروهای دولتی وارد کردند، اما با اعزام نیروی ویژه ارتش و عزیمت نیروهای جدید امریکائی از مناطق دیگر افغانستان به این منطقه، از سقوط لشکرگاه جلوگیری به عمل آمد و برخی رسانه های افغانستان گزارش دادند که فرماندهی جنگ در استان هلمند را نظامیان آمریکایی به عهده گرفته اند.

همچنین گروه طالبان در ابتدای مهر ماه با حمله ای غافلگیرانه وارد شهر «ترینکوت» مرکز استان ارزگان شده و برخی پایگاه های نظامی و دستگاه های دولتی را تصرف و تا ساختمان استانداری پیشروی کردند و بزرگراه قندهار- ارزگان را مسدود ساختند و منابع دولتی گفته اند که این بزرگراه بازگشائی شده است.

دولت افغانستان با فرستادن نیروی کمکی از قندهار و استان های همجوار دیگر ترینکوت را از وجود طالبان پاکسازی کنند، اما وضعیت ارزگان هنوز هم شکننده است و خانواده های زیادی از این استان مهاجرت کرده اند و دولت هفته گذشته مبلغی را برای کمک به آوارگان این استان اختصاص داده است.

حملات طالبان در ارزگان مانند برخی استان های دیگر غافلگیرانه و گسترده بود و دشواری کار نیروهای امنیتی در این استان باعث شد تا براساس آنچه که برخی رسانه های افغان گزارش داده اند بیش از 250 تن از سربازان پلیس هفته گذشته با تمامی سلاح های خود به طالبان تسلیم شوند.

گروه طالبان در روزهای گذشته با جمع آوری نیروهای خود از شهرستان های «خاک سفید»، «بالابلوک»، «بکوا»، «پشت رود» و «گلستان» استان «فراه» به مرکز این استان حمله کردند و گزارش ها حاکی از آن است که توانسته اند تا حومه این شهر پیشروی کنند.

«یونس رسولی» سخنگوی استاندار فراه در گفت وگو با رسانه های محلی تائید کرده که گروه طالبان در «منطقه اول» شهر فراه در جنگ شدید با نیروهای افغان قرار گرفته و پس از انتقادهای شدید از دولت به دلیل پیشروی طالبان در استان فراه، نیروهای کمکی به این استان اعزام شده و با حمایت نظامیان آمریکایی، سرانجام از سقوط فراه جلوگیری به عمل آمد، اما برخی منابع گفته اند که هنوز هم نگرانی ها نسبت به سقوط مرکز استان فراه وجود دارد.

مخالفان مسلح افغانستان در 15 روز گذشته در استان راهبردی «بغلان» هم به پیشروی هائی دست یافته اند و گفته می شود شهر «پلخمری» مرکز این استان با تهدید مواجه است و به گفته مقام های محلی، طالبان با تغییر سریع تاکتیک های خود از نقطه ای به نقطه دیگر متمرکز می شوند و به آن منطقه حمله می کنند.

راکت پرانی به مرکز شهر بغلان هم یکی دیگر از نگرانی های مردم در این استان شده و شماری از آنان مجبور به ترک خانه های خود شده اند. گزارش های رسیده حاکی از آن است که این راکت پرانی در استان پروان در جنوب بغلان نیز 5 تن را زخمی کرده است.

ارتش افغانستان، هفته گذشته برای رساندن کمک به 200 تن از نیروهای پلیس افغانستان که در منطقه «قرغان تپه» از سوی طالبان محاصره شده بودند، دو فروند بالگرد برای این منظور استفاده کرد که در نتیجه شلیک طالبان یک بالگرد ارتش ساقط شد و 7 سرنشین آن کشته شدند.

گزارش های منابع افغان حاکی است که درگیری ها در استان بغلان ادامه دارد و تهدیدها برای سقوط پلخمری کماکان ادامه دارد.

استان «پکتیکا» و «لوگر» در جنوب کابل، پایتخت افغانستان از تهدید گروه طالبان در امان نمانده و افراد طالبان توانستند شهرستان «جانی خیل» استان پکتیکا را تصرف کنند. در این درگیری تلفاتی به دو طرف وارد شده و عملیات برای بیرون راندن طالبان از منطقه ادامه دارد.

گروهک تروریستی داعش نیز که از یک سال پیش در افغانستان ظهور پیدا کرده در تلاش برای ایجاد پایگاه نظامی در افغانستان است و به گفته برخی مقام های افغان در حال جذب نیرو در برخی استان ها، از جمله کابل پایتخت این کشور است.

عناصر این گروهک در روز تاسوعای حسینی به عزاداران سیدالشهدا در زیارتگاه «سخی» در غرب کابل حمله کردند و ده ها تن از سوگواران اباعبدالله الحسین (ع) را به خاک و خون کشیدند و شماری از نمایندگان مجلس، مسئولان امنیتی کابل را در وقوع این فاجعه مقصر دانسته و گفته اند که آنان باید به محاکم قضائی معرفی شوند.

استان «بلخ» واقع در شمال افغانستان نیز روز عاشورا هنگام خروج یک کاروان عزاداری از یک مسجد شاهد انفجار یک مین جاسازی شده قوی بود که دست کم 14 تن کشته و 30 زخمی برجای گذاشت.

اعتماد نداشتن مردم برای بازگشت به خانه های خود در مناطقی که از وجود نیروهای طالبان پاکسازی شده است، نشان می دهد که سایه تهدید از مردم مناطق مختلف به ویژه استان های قندوز، ارزگان و هلمند، دور نشده است.

با این حال، مقامات نظامی در کابل می گویند که اگرچه طالبان بر تحرکات خود افزوده، اما موفق نشده اند به اهداف خود برای استقرار در این مناطق و کنترل آن برای مدت طولانی دست یابند و در چنین شرایطی چشم انداز امنیتی افغانستان چندان روشن به نظر نمی رسد.

«دولت وزیری» سخنگوی وزارت دافع افغانستان و «نجیب دانش» معاون سخنگوی وزارت کشور تاکید کرده اند که هدف طالبان و سایر گروه های تروریستی در این کشور، تنها تصرف سرزمین نیست، بلکه آنان می خواهند در این مناطق استقرار یابند که هرگز موفق به این کار نخواهند شد.

از سوئی دیگر رسانه های افغانستان روز شنبه گزارش دادند که با افزایش حمله مخالفان مسلح در نقاط مختلف کشور رئیس جمهوری روز پنجشنبه گذشته با رهبران سیاسی نشستی برگزار کرده و در تلاش برای شکل گیری اجماع سیاسی برای تحقق صلح در کشور است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس