یک گزارش بین‌المللی ابعاد تازه‌ای از جنایت‌های جنگی آمریکا در عراق و استفاده این کشور از اورانیوم غنی شده برای هدف قرار دادن مواضع غیر زرهی را فاش کرده است.

افشای ابعاد جدید از جنایت های جنگی آمریکا در عراق/ 1116 حمله هوایی با سلاح‌های اورانیومیسرویس جهان مشرق - شبکه اطلاعات متکامل منطقه‌ای با انتشار اسنادی اختصاصی تأکید کرد که جنگنده‌های آمریکایی در زمان اشغال عراق در سال 2003 برای موشک باران "اهداف ساده" در این کشور از اورانیوم غنی شده استفاده می‌کردند. 

این شبکه که مرکزیت آن در نایروبی پایتخت کنیا قرار دارد، توضیح می‌دهد که تاریخ اسناد مذکور به سال 2003 بازمی‌گردد. این اسناد گزارشی در رابطه با نتایج تحلیل نمونه‌های ارائه شده به دانشگاه جورج واشنگتن در سال آغاز اشغالگری آمریکا در عراق است، اما این گزارش تاکنون منتشر نشده بود. مرکز مذکور تأکید می‌کند که این اطلاعات اختصاصی را طی هفته آینده منتشر خواهد کرد.

گزارش های مذکور تأکید دارد که هواپیماهای آمریکایی از نوع A- 10 بالغ بر 1116 حمله هوایی بر ضد اهداف آسان نظیر خودروها و کامیون‌ها و مراکز نظامی انجام دادند که تمامی آنها با سلاح‌های حاوی اورانیوم غنی شده بوده است. این حملات بین ماه مارس و آوریل سال 2003 صورت گرفته است.
 
پیش از این، گزارش‌هایی به دست کارشناسان سازمان‌ غیردولتی در هلند با نام (PAX) و همچنین ائتلاف بین‌المللی منع اشاعه تسلیحات اورانیوم رسیده بود. آن ها امیدوار بودند که اطلاعات جدیدی در رابطه با استفاده آمریکا از سلاح‌های نامش را در جریان اشغالگری عراق منتشر شود.
 
بر کسی پوشیده نیست که اورانیوم غنی شده از سوی آمریکایی‌ها در عراق استفاده شده است، اما ابهامی که باعث وحشت مردم این کشور شده، در مورد مکان استفاده از این سلاح‌های نامتعارف و مقادیر آن است.
 
روزنامه لبنانی السفیر نوشت: با وجود اینکه وجهه این تحولات محرمانه هم چنان کامل نشده است، اما اطلاعات جدید به صورت گسترده برای کارشناسان مفید خواهد بود. براساس این اسناد اورانیوم غنی شده بیش از 300 هزار بار در سال 2003 در عراق استفاده شده است که بیشتر این موارد از سوی نیروهای آمریکایی گزارش شده است.

در سال 1975 نیروهای هوایی آمریکا از سلاح های حاوی اورانیوم غنی شده تنها بر ضد تانک ها و نفربرهای زرهی یا اهداف مشکل دیگر استفاده می‌کردند، در آن زمان آنها استفاده از اورانیوم بر ضد اشخاص در شرایطی غیر از عدم موجود بودن سلاح های دیگر را رد می کردند. اما براساس اسناد جدید بیشتر اهداف هواپیمای A- 10 غیر زرهی بوده و هیچ ‌سلاحی حمل نمی‌کردند.

براساس این اسناد ساختمان‌های هدف قرار گرفته حدود 16.5 درصد از مجموع اهداف این حملات را شامل می‌شود؛ تانک ها حدود 33.2 درصد و اهداف سازمان نظیر خودروها حدود 35.7 این موارد را شامل می شود. نیروهای زمینی 4.2 درصد و نیروهای توپخانه ای نیز 10.4 درصد این اهداف را شکل داده اند.

حملات آمریکایی‌ها با استفاده از سلاح‌های حاوی اورانیوم غنی شده در حالی دنبال می‌شود که برخلاف مین ها و بمبهای خوشه ای و سلاح‌های بیولوژیک و شیمیایی ابهام حقوقی در زمینه عدم مشروعیت استفاده از این سلاح‌ها در درگیری‌ها وجود دارد و معاهده ویژه‌ای در رابطه با سامان‌دهی تولید و استفاده از سلاح‌های دارای اورانیوم  غنی‌شده وجود ندارد.
 افشای ابعاد جدید از جنایت های جنگی آمریکا در عراق/ 1116 حمله هوایی با سلاح‌های اورانیومی

البته ایرین شاک استاد حقوق بشر در دانشگاه‌ها استانفورد و مسئول سابق وزارت خارجه آمریکا با تلاش برای توجیه اقدامات و جنایت های غیر قانونی آمریکا در عراق  توضیح می‌دهد  که براساس قوانین بین‌المللی استفاده از سلاح‌هایی که باعث خسارت‌های طولانی مدت می‌شود، ممنوع است، اما لیست دقیقی از آثار مستقیم و طولانی‌مدت اورانیوم در زندگی انسان یا طبیعت اطراف وجود ندارد.

در گزارش سازمان ملل در سال 2014 ، دولت عراق از نگرانی عمیق خود در قبال آثار مخرب اورانیوم غنی‌شده منتشر شده در اراضی این کشور خبر داده است. سازمان ملل متحد نیز در این گزارش خواستار امضای معاهده منع استفاده و حمل و نقل این تسلیحات شده‌اند و از کشورهایی که از این تسلیحات استفاده کرده‌اند، خواستند تا با مقامات محلی کشورهای هدف اطلاعات کاملی از مکان استفاده از این سلاح‌ها و مقادیر استفاده شده را برای ارزیابی و کنترل آلودگی‌های احتمالی ارائه دهند.
 
بیکا هافستو مسئول تیم سازمان ملل متحد در رابطه با بررسی‌های محیط زیستی در جریان اشغال عراق گفت که استفاده از اورانیوم غنی شده بر ضد ساختمان‌ها و اهداف غیر مسلح در آن زمان بر کسی پوشیده نیست. البته این تیم نتوانسته است مکان دقیق مناطق که در معرض موشک باران از طریق این ماده سمی قرار گرفته‌اند را شناسایی کند. هافتسو درعین‌حال تعدادی از ساختمان‌های بغداد پایتخت عراق را به عنوان مکان‌هایی معرفی کرده است که هدف حمله با موشک‌های حاوی اورانیوم غنی شده قرار گرفته اند.

وی که در حال حاضر نماینده پارلمان فنلاند است، می‌گوید وقتی در عراق در زمینه بررسی موضوع موشک باران با استفاده از اورانیوم غنی شده کار می‌کردیم، ملاحظه کردیم که ارتش‌هایی که از این ماده استفاده می‌کنند، با حمایت گسترده مواجه هستند. نکته قابل توجه در این جهت است که بسیاری از مناطق عراق شاهد اختلالات جسمی در نوزادان تازه متولد شده است که عناصر متخصص عامل اصلی آن را تشعشات اورانیوم یا مواد ممنوعه دیگر می‌دانند.

با پرواز هواپیماهای آمریکایی A- 10 در عراق و سوریه و ادعای آمریکا مبنی بر حمله آنها به مواضع گروه تروریستی داعش بار دیگر موضوع امکان استفاده از اورانیوم غنی شده در این کشورها مطرح شده است، در حالی که آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که از اورانیوم غنی شده در این کشورها استفاده نمی‌کنند، اما آمریکا در استفاده از این مواد سمی هیچ محدودیتی برای خود احساس نمی‌کند.


لازم به توضیح است که اورانیوم غنی شده تشعشعی کمتر از اورانیوم معمولی دارد ، اما مواد شیمیایی مسمومی دارد که در هنگام برخورد مستقیم با جسم، به سلامتی انسان لطمه وارد می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • محمد ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    بنظر شما اين ذرات پرتوزاى باقي مانده با اين گرد و خاكايى كه از طرف عراق مياد ايران همراه نيستن؟؟
  • حامد از اصفهان ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    اورانیوم غنی شده که برای سوخت نیروگاه های هسته ای و بمب های هسته ای کاربرد داره. این مرمی های اورانیومی از اورانیوم ضعیف شده ساخته شدند. (یعنی وقتی عملیات غنی سازی روی اورانیوم انجام میشه دو تا محصول داریم. اورانیوم غنی شده و اورانیوم ضعیف شده)
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    مهمترین وظیفه سازمان ملل جلوگیری از تجاوزگری دولتها به سایر کشورها است که متاسفانه هیپگاه تحقق نیافته است. این سازمان مسخره بیکار آمدترین سازمان بشری است،اگر اصلاح نشود لاجرم باید برچیده شود
  • محمدپور ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    خدامندلعنت ونیست ونابودشان فرمایدتاانسان هاازشرشان راحت شوند
  • ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    خاک بر سر کدخدا و عمله هاش
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    اگر ملل عراق عقل داشته باشند باید با کمک فرزندان بزرگان کشور که تردد دارند و دنبال استاد شدن و کسب فیض و تجارت اند مواد رادیو دارو و اورانیوم و عوامل بیماریزا و دزدی و سایر مواد شیمیایی را ببرند وسط نیویورک و واشنگتن و داخل سد و اب و ارد و غذا بریزند تا میلونها نفر افراد ابرقدرت بیمار و فوت کنند تا دیگر از این کارها نکند و درس عبرتی برایش شود وگرنه با دعا کردن و ناله کاردن و به امید کمک غیبی ماندن و نتیجه حکم دادگاه لاهه ماندن کاری درست نمیشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس