مجموعه «تاریخ شفاهی ایران» خطبه های نماز جمعه تهران به امامت شهید آیت الله بهشتی در ۲۷ آبان سال ۱۳۵۹ را در هشتمین روز از ماه محرم برای پخش در نظر گرفته است.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، در ابتدای خطبه ها که در دانشگاه تهران ایراد شده، شهید بهشتی سخنانش را به صورت گفتگو با امام حسین (ع) آغاز میکند و خطاب به ایشان می گوید: حسین جان وقتی خواستی مردم را دعوت کنی به قیام علیه یزید و یزیدیان، دعوتت این بود که آیا نمی بینید که حق معیار و ملاک عمل مردم و مسئولان نیست؟

حسین جان در همین روزها وقتی در راه و مسیر آنجا که بر پشت مرکب راهوارت چشمانت گرم شده بود و رویای کوتاهی دیدی و سربرداشتی و گفتی انا لله و انا الیه راجعون، فرزند جوان برومندت علی اکبر (ع) پرسید پدرم مطلب چیست؟ گفتی می بینم که همه ما داریم به سوی میدان شهادت خونبار می رویم علی اکبر از شما سوالی کرد و پرسید بابا جان مگر ما در راه حق هستیم فرمودی علی جان بله. آن وقت علی اکبرت آن جمله تاریخی که آموزنده راه جهاد و هنر شهادت به همه جوان ها و غیر جوان ها است بر زبان آورد و گفت: «پدرم اگر ما به راه حق می رویم از مرگ باکی نداریم»

شهید بهشتی در بخش دیگری از این خطبه خطاب به مردم تأکید می کند: شما ای حسینی ها و شما ای زنان زینب گونه امروز دارید به تاریخ نشان می دهید که خون علی اکبر هدر نرفته است. آن روز امام حسین (ع) در آن جامعه ظلمت زده یزیدی فریاد برمی آورد «هل من ناصر ینصرنی» جواب خیلی کم شنید. حسین جان امروز فرزند قهرمانت امام امت هل من ناصر نگفته توده های میلیونی از سراسر ایران و گروه های حماسه آفرین از سراسر جهان او را لبیک می گویند.

«تاریخ شفاهی ایران» دوشنبه ۱۹ مهر ماه ساعت ۱۹ از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و سه شنبه ۲۰ مهر ماه ساعت ۱۲ بازپخش می شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • آزاده ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    1 0
    مرحوم شهید بهشتی هیچگاه حتی یک بار هم امامت جمعه تهران را برعهده نداشتند و شبکه مستند سیما اشتباه کرده . احتمال فراوان این سخنرانی قبل از خطبه های نمازجمعه است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس