جنگنده‌های رژیم آل سعود ساعاتی پیش در حمله به یک مراسم ختم در صنعاء بیش از 700 شهید و مجروح برجای گذاشتند.

سرویس جهان مشرق - عرصه میدانی و تحولات سیاسی و امنیتی یمن به کار زار تناقضات و تضادها تبدیل شده است، روز شنبه درحالی که فرستاده ویژه سازمان ملل در امور بحران یمن از دستیابی به توافق جهت برقراری آتش بس سخن گفت، در اولین ساعات امشب جنگنده‌های سعودی با حمله به مراسم ختمی در صنعا، پایتخت یمن با کشته و زخمی کردن 700 نفر مرتکب خوتبار ترین جنایت از زمان آغاز بحران یمن می شوند.

قطع بودجه نخست وزیر فراری و شبه  نظامیانش
 
گزارش چهارشنبه گذشته روزنامه لبنانی «الاخبار» از جدیدترین تحولات بحران یمن در بردارنده خبرهای بسیار مهمی بود که تاثیری بسزا بر روند بحران این کشور خواهد گذاشت.
 
به نوشته الاخبار ریاض در تصمیمی بسیار مهم اقدام به قطع بودجه مخالفان یمنی وابسته به عربستان معروف به «کنفرانس ریاض» کرد. این بودجه به رهبران مخالفان یمن از جمله «عبدربه منصور هادی»، رئیس جمهوری فراری یمن، نخست وزیر خود خوانده وی، اعضای کابینه‌ اش و دیگر رهبران مخالفان یمنی عضو کنفرانس ریاض تعلق می گرفت و مبالغ آن بیش از 100 هزار ریال سعودی بود.
 
ریاض تنها به قطع این بودجه این مخالفان اکتفا نکرد، بلکه خواستار خروج هرچه سریع تر آنها از خاک عربستان شد و تهدید کرد، در غیر این صورت به عنوان اتباع خارجی غیرقانونی تحت پیگرد پلیس عربستان خواهند بود.
 
این اقدام نشان می‌ دهد، اعضای «کنفرانس ریاض» به باری غیر قابل تحمل بر دوش سعودی ها تبدیل شده اند و ریاض در سریع ترین زمان خواهان خلاصی از آنهاست.
 
عربستان آوریل 2015 برای جلب رضایت و استفاده از پوشش سیاسی آنها جهت توجیه تجاوزش به یمن متحمل رشوه های کلان و وعده های سنگینی همچون تضمین آینده بهتر را به آنها داده بود. حالا آن امتیازات لغو و مقرری ها قطع شده بود.
 
«صلاح الصیادی»، رئیس حزب دموکرات خلق یمن در صفحه شخصی فیس بوکش درباره وضعیت رقت بار رهبران مخالفان یمنی می نویسد: بزرگترین  نگرانی این آقایان بی پولی و از دست دادن منابع مالی نیست، بلکه پیگرد آنها از سوی پلیس عربستان به اتهام اقامت غیر قانونی است که بسیاری از آنها را متواری و از انظار مخفی کرده است.
 
ریاض در ادامه رویگردانی از متحدان یمنی از صدور ویزای کار برای صدها یمنی هوادار ائتلاف سعودی امتناع و کمک های مالی آنها را نیز قطع کرد. پس از آن نوبت به شبه نظامیان وابسته به رئیس جمهوری فراری یمن می رسد که بودجه و کمک های مالی این گروه ها در استان ‌های مأرب، جوف، تعز و بیضاء قطع شد.
 
این تصمیمات تنها چند هفته پس از حمایت عربستان و امارات از طرح انتقال بانک مرکزی یمن از صنعا به عدن و راضی کردن «احمد عبید بن دغر»، نخست وزیر خود خوانده هادی به اقامت در عدن و برگزاری جلسات کابینه اش در این شهر و اداره امور مناطق و استان های تحت تصرف هادی اتخاذ و اجرا شدند و نشان دهنده حجم بحران اقتصادی و مالی است که دامنگیر سعودی ها شده و سیاستگذاری های آنها را تحت الشعاع قرار داده است.
 
700 کشته و زخمی در حمله به صنعا/سعودی ها پشت به متحدان یمنی کردند/انهدام ناو امارات اسرار آل‌ نهیان را برملا کرد/تشکیل دولت نجات ملی/چه مناطقی از عربستان در دست انصارالله است 
جایگاه عدن در نقشه یمن 
 
 
بحران انتقال بانک مرکزی به عدن
هنوز هادی و حلقه پیرامونش ضربه قطع کمک های مالی ریاض را هضم نکرده بودند که دومین ضربه به آنها وارد می شود تا اوضاع را عدن به جهنم واقعی تبدیل شود.
 
پیش از تصمیم ریاض به قطع بودجه و کمک های مالی مخالفان یمنی، عربستان و امارات انتقال بانک مرکزی یمن از صنعا به عدن را با هدف بهبود وضعیت مالی هادی و ایجاد بحران اقتصادی برای انصار الله و نیروهای انقلابی و مردمی یمن تایید می کنند، اجرای طرح بدون ضمانت های مالی و اعتباری عربستان و امارات به جای بهبود اوضاع اقتصادی و مالی عدن آن را با بحران مالی جدیدی مواجه می کند.
 
در این بین پیشنهاد عربستان و امارات در تامین ذخایر مالی و اعتباری مورد نیاز از درآمدها و غنایم حاصل از نبردهای گروه های مسلح فعال در مناطق تحت تصرف هادی که پرداخت حقوق کارمندان و نیروهایش دو ماه به تعویق افتاده بود، با مخالفت این گروه ها  از جمله جنبش جدایی طلب «حراک جنوبی» و قدرت‌های محلی در حضرموت و المهرة و مأرب مواجه و موجب تشدید بیش از پیش بحران و موج جدیدی از اعتراض‌ ها میان کارمندان دولت خودخوانده عدن و ساکنان استان‌ های جنوبی شد.
 
700 کشته و زخمی در حمله به صنعا/سعودی ها پشت به متحدان یمنی کردند/انهدام ناو امارات اسرار آل‌ نهیان را برملا کرد/تشکیل دولت نجات ملی/چه مناطقی از عربستان در دست انصارالله است 
نقشه استان های جنوب یمن 
 
انهدام ناو اماراتی
یکم اکتبر ماه جاری میلادی منابع آگاه در جنبش انصارالله از حمله موشکی یگان موشکی ارتش یمن به یک ناو اماراتی در سواحل شهر «المخا»، در استان تعز (جنوب غربی یمن) خبر دادند.
 
این منابع با اشاره به اینکه این ناو اماراتی در تجاوزات ائتلاف عربی - سعودی به یمن نقش عمده ‌ای ایفا می کرده، افزودند: این شناور جنگی در رده ناوهای سویفت قرار داشت که سرعت بالایی دارند و از قدرت اجرای همزمان چند عملیات مانند شناسایی، انتقال نیرو و مهمات و شناسایی نقاط مینگذاری شده برخوردار هستند.
 
اماراتی ها که از این حمله شوکه شده بودند، ابتدا با ادعای اینکه ناو مذکور دچار حادثه شده، انهدام آن را یک حادثه جلوه دادند، اما انتشار فیلم حمله موشکی ارتش یمن، آنها را مجبور به اعتراف کرد.
 
در این راستا، وزارت خارجه امارات انهدام این ناو را نقض آشکار معاهدات و عرف بین ‌المللی و تهدید آزادی کشتی ‌رانی در «باب ‌المندب» عنوان کرد و مدعی شد، ماموریت این ناو نظامی نبوده، بلکه درصدد انتقال کمک ‌ها و مجروحان بود.
 
700 کشته و زخمی در حمله به صنعا/سعودی ها پشت به متحدان یمنی کردند/انهدام ناو امارات اسرار آل‌ نهیان را برملا کرد/تشکیل دولت نجات ملی/چه مناطقی از عربستان در دست انصارالله است 
 
700 کشته و زخمی در حمله به صنعا/سعودی ها پشت به متحدان یمنی کردند/انهدام ناو امارات اسرار آل‌ نهیان را برملا کرد/تشکیل دولت نجات ملی/چه مناطقی از عربستان در دست انصارالله است 
 انهدام ناو اماراتی
 
 
حقایقی که افشا شدند
انهدام ناو اماراتی درپی خود حقایق نهفته در پس تحرکات امارات در یمن و منطقه را آشکار ساخت، از جمله اینکه مرکز مطالعات راهبردی واشنگتن در گزارشی ضمن اشاره به چشم داشت ابوظبی به کرانه غربی کانال سوئز، دلیل این توجه را اختلافات غیرعلنی آل نهیان و آل سعود و رقابت منطقه ای آنها بیان و خاطرنشان می کند: نگاه کلان ابوظبی به منطقه شاخ آفریقا است.
 
این گزارش با توضیح اینکه عربستان و امارات کشور «جیبوتی» را به پایگاه نظامی و نقطه شروع عملیات تصرف خلیج عدن در یمن تبدیل کرده بودند، افشا می کند: درگیری لفظی فرمانده نیروی هوایی جیبوتی با چند دیپلمات اماراتی اواخر آوریل 2015 به تیرگی روابط دو کشور منتهی شد و با تشدید و ادامه این درگیری‌ ها، جیبوتی را وادار به اخراج نظامیان سعودی و اماراتی می کند تا ائتلاف عربی – سعودی، اریتره را جایگزین جیبوتی کنند.
 
اما صرف نظر از اهداف امارات در شاخ آفریقا و استفاده از آن به عنوان نقطه شروع تجاوزات خود به یمن، امارات در یمن یک هدف اساسی را دنبال می کند که به اعتقاد «عبدو جمیل المخلافی»، کارشناس حوزه یمن در تجزیه این کشور از طریق جدا کردن جنوب از شمال یمن است.
 
این کارشناس سیاسی با اشاره به تصمیم اوایل تابستان سال جاری ابوظبی جهت خروج از یمن که درپی یک سال حضور ناموفق و متحمل شدن خسارات سنگین نظامی و تلفات متعدد انسانی گرفته شده بود،‌ درباره بازگشت مجدد امارات به عرصه میدانی یمن می گوید: بی تردید امارات در ازای بازگشت به میدان جنگ در یمن پیشنهاد چشمگیری دریافت کرده و نتوانسته از آن چشم بپوشد.
 
وی این پیشنهاد چشمگیر را جنوب یمن عنوان و تصریح می کند: پیشنهاد دهنده نه عربستان که امارات را رقیب خود می داند، بلکه آمریکا بوده و بازگشت نیز بدون رایزنی با ریاض صورت گرفته است.
 
آنچه احتمال چنین توافقی را افزایش می دهد، تمرکز امارات بر استان های جنوبی یمن است، موضوعی که «مجتهد»، فعال توئیتری عربستانی هم بر آن تاکید می کند: «ماموریت امارات جدا کردن جنوب یمن از شمال آن است و حملاتی که علیه القاعده و قبایل جنوب یمن از جمله استان حضر موت انجام می دهد، در راستای این هدف است».
 
«محمد عبدالسلام»، سخنگوی انصارالله نیز با اشاره به اینکه‌ امارات طرح کثیفی در یمن اجرا می کند، می گوید: امارات عملیات جدایی جنوب را به وضوح اداره می ‌کند و در راستای این هدف چند جزیره یمن را اشغال کرده است.

سخنگوی انصارالله تمرکز امارات بر جنوب را اینگونه تشریح می کند: امارات دریافته‌، عملیات نظامی در یمن به بن‌ بست رسیده و جنگ در شمال بی ‌فایده است، لذا بدون مشورت با عربستان یک جانبه پایان عملیات نظامی در شمال را اعلام کرد تا روی نقشه جنوب تمرکز کند.
امارات با توسل به سه راهبرد تلاش دارد، به هدف خود برسد:
 
- راهبرد تصفیه‌ و سازش: امارات برخی از گروه‌های مسلح جنوب را تصفیه‌ و کاملا از پیش رو برمی دارد و با برخی دیگر مانند «القاعده» که توان نابودیش را ندارد، از راه سازش وارد شده، تلاش می کند، بخشی از عناصر این گروه را جذب کند.

- ایفای نقش بشردوستانه: با افزایش نقش امدادرسانی و بشردوستانه در چارچوب سازمان های بین المللی مانند هلال احمر  تلاش می کند، نفوذ خود را گسترش دهد.
 
- ایفای نقش خدماتی: ارائه خدمات به ساکنان مختلف جنوب یمن از دیگر راه های گسترش نفوذ امارات در جنوب یمن است.
 
اما مهمترین اقدام امارات در جنوب یمن، ایجاد دو قدرت نظامی متوازن با فرماندهان جداست که هدایت و نظارت بر عملکرد آنها را افسرانی از دستگاه های اطلاعاتی امارات برعهده دارند:
 
- گروه مسلح موسوم به «جیش النخبة الحضرمی» که در استان های حضر موت، شبوه، المهره و سقطری حضور و فعالیت دارد
- گروه مسلح موسوم به «الحزام الامنی» که استان های عدن، ابین، لحج و بخشی از حضر موت را پوشش می دهند
 
700 کشته و زخمی در حمله به صنعا/سعودی ها پشت به متحدان یمنی کردند/انهدام ناو امارات اسرار آل‌ نهیان را برملا کرد/تشکیل دولت نجات ملی/چه مناطقی از عربستان در دست انصارالله است 
 
700 کشته و زخمی در حمله به صنعا/سعودی ها پشت به متحدان یمنی کردند/انهدام ناو امارات اسرار آل‌ نهیان را برملا کرد/تشکیل دولت نجات ملی/چه مناطقی از عربستان در دست انصارالله است 
وضعیت امنیتی در عدن
 
تشکیل دولت نجات ملی
درپی توافق گروه ها و جریان های انقلابی و مردمی یمن جهت تشکیل دولت نجات ملی دوم اکتبر ماه جاری میلادی «صالح الصماد»، رئیس شورای عالی سیاسی یمن طی حکمی «عبدالعزیز بن حتور» را مامور تشکیل دولت نجات ملی کرد.
 
پس از شکست مذاکرات صلح یمن در کویت، جنبش انصار الله یمن اواخر مرداد ماه سال جاری قدرت را در یمن از کمیته انقلاب عالی به شورای عالی سیاسی تبدیل و «صالح الصماد» را به ریاست آن انتخاب کرد.
 
در خصوص تشکیل دولت نجات ملی در یمن باید گفت، جنبش انصار الله هرچند یک جنبش منتسب به حوثی ‌ها و زیدی‌ های یمن است، اما از ابتدای آغاز فعالیت خود همواره بر وحدت و انسجام ملی تأکید کرده است. این گروه تنها به دنبال احقاق حقوق زیدی‌ ها و حوثی ‌ها نیست، بلکه از حقوق همه مردم یمن سخن می گوید.
 
بر پایه این اصل وقتی عدم کارآیی دولت منصور هادی برای انصار الله به اثبات رسید، جهت احقاق حقوق خود وارد میدان شد که به استعفای هادی منجر شد و بحران یمن کلید خورد، اما این هیچ گاه هدف انصار الله نبوده، چون خواهان به خطر افتادن وحدت و یکپارچگی یمن نبود.
 
با فرار هادی به توصیه سعودی موضوع تشکیل دولت نجات ملی از آن زمان و قبل از تجاوز عربستان به یمن به خاطر دیدگاه های ملی حاکم بر جنبش مورد توجه انصار الله قرار گرفت و پیشنهاد تشکیل این دولت به «علی ناصر محمد»، رئیس‌ جمهور اسبق یمن جنوبی هم داده شد، اما تجاوز عربستان مانع تشکیل آن شد.
 
پس‌ از آن ائتلاف جنبش انصار الله و حزب کنگره مردمی یمن اعلام کردند، یکی از اهداف آنها تشکیل ایجاد دولت نجات ملی است و در این راستا در اولین گام شورای عالی یمن را به‌ عنوان دستگاه اجرایی این کشور معرفی کردند.
 
انتقال قدرت از شورای عالی یمن به شورای عالی سیاسی توسط انصار الله در واقع گامی در راستای تشکیل دولت نجات ملی در یمن تلقی می شود. این شورا با مکلف کردن «عبد العزیز صالح بن حبتور» برای تشکیل دولت نجات ملی خط بطلان بر تمام تبلیغات منفی علیه انصار الله کشید که این جنبش را جنبشی فرقه گرا، طایفه‌گرا و جدایی طلب معرفی می کنند.
 
انتخاب شخصی از جنوب یمن که مدتی مقام استانداری عدن را بر عهده داشته، به این معنا است که انصار الله و حزب کنگره مردمی یمن فارغ از نگاه درون‌ حزبی به همه جریان‌ های سیاسی یمن توجه دارند. کما اینکه آنها بارها از جریان‌ های سیاسی یمن جهت مشارکت در تشکیل دولت نجات ملی دعوت به عمل‌ آورده ‌اند و به نظر می رسد، شرایط هم برای اقدام کنونی انصار الله جهت تشکیل دولت نجات ملی مناسب است که گامی بزرگ جهت حفظ وحدت و یکپارچگی یمن خواهد بود.
 
از سوی دیگر، رسانه های یمنی اعلام کردند: پارلمان این کشور از روز هشتم  اکتبر به ریاست «یحیی علی الراعی» فعالیت خود را از سر می ‌گیرد و نمایندگان پارلمان در این جلسه موضوعات و مسائلی که در چارچوب اختیارات پارلمان قرار دارد، را مورد بحث و بررسی قرار می دهند.
 
«صالح الصماد»، رئیس شورای عالی سیاسی یمن از سرگیری فعالیت پارلمان و حمایت از توافق سیاسی حاصل شده در یمن را پیروزی بزرگ خواست ملی و پاسخی به مدعیان دولت قانونی عنوان کرده بود.
 
عربستان سعودی و دولت مستعفی یمن که در ریاض اقامت دارد، به شدت نسبت به ازسرگیری فعالیت پارلمان یمن واکنش نشان داده و نارضایتی و مخالفت خود را اعلام کردند.
 
برقراری مجدد آتش بس در یمن
در چارچوب تحرکات سیاسی در عرصه بین المللی برای حل بحران یمن «اسماعیل ولد الشیخ»، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن روز گذشته برابر با 16 اکتبر ماه جاری از برقراری آتش بس 72 ساعته با قابلیت تمدید در یمن خبر داد.
 
فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن که در عمان به سر می‌ برد، احتمال زیاد ارائه پیش‌ن ویس طرح کامل سازمان ملل برای صلح و ایجاد راه حل برای بحران یمن طی دو هفته آینده خبر داد.
 
در مقابل جنبش انصار الله نیز تاکید کرد که آتش بس پیشنهادی سازمان ملل متحد باید همه عملیات ‌های نظامی ائتلاف عربستان در یمن را متوقف کند،‌ به محاصره هوایی این کشور پایان دهد و زمینه ساز از سر گرفتن پروازهای هوایی به صنعاء، پایتخت یمن شود.
 
جنبش انصارالله یمن درباره طرح پیشنهادی ولد الشیخ را مغایر توافقات حاصل شده عنوان کرد که دو نقص بزرگ عدم جامعیت و عدم فراگیری در آن مشهود است.
 
انصار الله یمن تاکید کرد که توافق آتش بس باید توافقی فراگیر و کامل باشد و سازمان ملل متحد به صورت رسمی آن را به عنوان پیش زمینه‌ ورود به گفت ‌وگوهای مستقیم جهت دستیابی به توافق نهایی ارائه دهد.
 
در آخرین اظهار نظر نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن وی نسبت به امور جاری در یمن ابراز خوش بینی کرد و درباره تاریخ برقراری آتش بس نیز گفت: تاریخ دقیق آتش ‌بس و اجرایی شدن آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
 
کشور عمان از 3 اکتبر جاری میزبان دور جدید مذاکره و گفت وگو بین طرف های درگیر یمن برای دستیابی به راه حلی سیاسی و مسالمت آمیز جهت پایان دادن به تجاوز نظامی عربستان سعودی و متحدانش علیه یمن است.
 
هدف از نشست سران به میزبانی سلطان قابوس امضای توافقنامه ای برای پایان جنگ در یمن براساس توافق کویت با انجام برخی اصلاحات در آن است که در جریان سفرهای دوره ای اسماعیل ولد الشیخ بین ریاض و صنعا و مسقط در روزهای اخیر حاصل شد، عنوان شده است.
 
آنگونه که نقل شده است، این توافق بر آتش بس فوری در جبهه های مختلف یمن و مرزهای مشترک عربستان و یمن،  تشکیل دولت وحدت ملی با نخست وزیری توافقی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در طول 40 روز تاکید می کند.
 
تشدید حملات عربستان به شهرهای ساحلی
اما در عرصه میدانی حملات هوایی و توپخانه ای رژیم سعودی این بار با تمرکز بر شهرهای ساحلی یمن ادامه یافتند. در این راستا رسانه های یمنی اعلام کردند: جنگنده های سعودی طی پنج شنبه گذشته 8 بار به بندر المخا حمله کرده و تنها یدک کش باقی مانده در این بندر را منهدم کردند.
 
بندر الحدیده در جنوب یمن نیز شاهد حملات مشابه جنگنده های سعودی در نقاط مختلف این بندر بود.
 
700 کشته و زخمی در حمله به صنعا/سعودی ها پشت به متحدان یمنی کردند/انهدام ناو امارات اسرار آل‌ نهیان را برملا کرد/تشکیل دولت نجات ملی/چه مناطقی از عربستان در دست انصارالله است 
 
کشته و زخمی شدن 120 مزدور سعودی در مأرب
در استان مأرب نیز حملات موشکی یگان موشکی ارتش یمن ظرف 3 روز اخیر که مواضع و تجمعات مزدوران سعودی در منطقه «صراوح» واقع در استان مأرب را نشانه گرفته بود، موجب کشته و زخمی شدن 120 مزدور سعودی شد.
 
گزارش جدید سازمان ملل از قربانیان جنگ در یمن    
«روبرت کُلویل»، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در کنفرانسی خبری در ژنو گفت: از مارس 2015 تا 30 سپتامبر 2016 میلادی 4 هزار و 14 یمنی قربانی تجاوزات نظامی در این کشور شده و جان خود را از دست داده اند.
 
سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد شمار زخمی های این حملات را در این فاصله زمانی 6 هزار و 949 نفر اعلام کرد.
 
وی تصریح کرد: حملات نظامی ائتلاف عربی - سعودی علیه یمن در دو ماه اوت و سپتامبر گذشته موجب کشته شدن 279 یمنی و زخمی شدن 339 نفر دیگر زخمی شد که اکثر آنها غیر نظامی بودند.
 
مناطق تحت کنترل انصارالله در عربستان
پایگاه خبری «العهد الجدید» در صفحه توئیتر خود جدیدترین نقشه از مناطق تحت کنترل جنبش انصارالله و نیروهای انقلابی و مردمی یمن منتشر و تاکید کرد: نیروهای یمنی و جنبش انصارالله در حال حاضر کنترل 4 منطقه را در خاک عربستان در دست دارند.
 
صاحب این صفحه در پایگاه اجتماعی اینترنتی توئیتر ضمن معرفی خود به عنوان کارشناس عربستانی و از افراد نزدیک به خاندان حاکم بر این کشور اظهار داشت، نیروهای یمنی و جنبش انصارالله هم اکنون مناطق زیر را در خاک عربستان تحت کنترل دارند:
 
- جبل الدود، واقع در جازان
- جبل الدخان، واقع در جازان
- جبل الثار واقع در نجران
- جبل الرهوة، واقع در منطقه الربوعه از توابع عسير
 
العهد الجدید خاطر نشان می کند: این کوه ها دارای موقعیتی راهبردی بوده و مشرف به جازان و نجران هستند و این موضوع به شدن سعودی ها را در تنگنا قرار داده است، چون رهاورد 18 ماه جنگ در یمن را از دست دادن مناطق مرزی راهبردی کشورشان ملاحظه می کنند.
 
حمله موشکی خونین سعودی ها به صنعا
در ادامه حملات هوایی رژیم سعودی علیه مناطق مختلف یمن، بعد از ظهر روز شنبه یک مجلس ختم 2 بار مورد حمله جنگنده های سعودی قرار گرفت.
 
این مجلس ختم متعلق به پدر «جلال الرویشان»، وزیر کشور یمن و مدیر دفتر «علی عبدالله صالح»، رئیس جمهور پیشین این کشور بود که پذیرای جمع کثیری از یمنی ها بود.
 
700 کشته و زخمی در حمله به صنعا/سعودی ها پشت به متحدان یمنی کردند/انهدام ناو امارات اسرار آل‌ نهیان را برملا کرد/تشکیل دولت نجات ملی/چه مناطقی از عربستان در دست انصارالله است 
 
700 کشته و زخمی در حمله به صنعا/سعودی ها پشت به متحدان یمنی کردند/انهدام ناو امارات اسرار آل‌ نهیان را برملا کرد/تشکیل دولت نجات ملی/چه مناطقی از عربستان در دست انصارالله است 
 
700 کشته و زخمی در حمله به صنعا/سعودی ها پشت به متحدان یمنی کردند/انهدام ناو امارات اسرار آل‌ نهیان را برملا کرد/تشکیل دولت نجات ملی/چه مناطقی از عربستان در دست انصارالله است 
 
بر اساس اعلام رسانه های یمنی بیش از 700 یمنی کشته و زخمی شدند، درحالی که گفته می شود، در میان قربانیان این حمله شماری از مسئولان بلند پایه یمنی از جمله «عبد القادر هلال»،  وجود دارد.
 
 تاکنون تعداد دقیق کشته ها مشخص نشده است، «یمن پست»، در گزارشی از این جنایت تعداد کشته ها را بیش از 300 نفر اعلام کرده است، در حالی که شینهوا شمار کشته‌ ها را حداقل 160 نفر اعلام کرده است.
 
وزارت بهداشت یمن و به دنبال آن بیمارستان های صنعا از ساکنان پایتخت خواسته ‌اند، به دلیل شمار بالای قربانیان برای اهدای خون به بیمارستان‌ ها مراجعه کنند.
 
وزارت بهداشت در اولین بازدید از شماری از قربانیان این جنایت اعلام کرد که پیکرهای برخی از این قربانیان در آتش سوخته‌ا و شمار زیادی از زخمی‌ ها نیز با قطع عضو مواجه هستند.
جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این جنایت که به کشته و مجروح شدن ده ‌ها غیر نظامی بیگناه و بی دفاع منجر شد، را به شدت محکوم کرد.
 
{$sepehr_media_1800534_400_300}
 فیلم حادثه صنعا
 
در ادامه جنایت‌های عربستان علیه غیرنظامیان در یمن، جنگنده‌های ائتلاف عربی-سعودی منزل فرزندان «شیخ مجاهد ابو شوارب» از رهبران نظامی و قبیله‌ای یمنی در شهر ذیبین در استان عمران را هدف قرار دادند.
 
این درحالی است که جنگنده های سعودی در راستای حمله به مراسم ختم پدر وزیر کشور یمن، 9 بار خانه شیخ مجاهد را مورد هدف حمله هوایی قرار دادند که در این حمله نیز چندین یمنی کشته و زخمی شدند.
 
700 کشته و زخمی در حمله به صنعا/سعودی ها پشت به متحدان یمنی کردند/انهدام ناو امارات اسرار آل‌ نهیان را برملا کرد/تشکیل دولت نجات ملی/چه مناطقی از عربستان در دست انصارالله است 
 
700 کشته و زخمی در حمله به صنعا/سعودی ها پشت به متحدان یمنی کردند/انهدام ناو امارات اسرار آل‌ نهیان را برملا کرد/تشکیل دولت نجات ملی/چه مناطقی از عربستان در دست انصارالله است 
 
واکنش های منطقه ای نسبت به این انفجار از جمله در میان متحدان رژیم عربستان سعودی قابل توجه بود، به عنوان مثال شبکه تلویزیونی الجزیره قطر و العربیه عربستان سعودی بدون آنکه کوچکترین اشاره ای به این جنایت داشته باشند، تمرکز خود را بر تحولات سوریه گذاشته و به اخبار مربوط به گروه های تروریستی سوریه پرداختند.
 
این دو شبکه ادعا می کنند، رسانه ملت های جهان عرب بوده و صدا و دغدغه مردم علیه حکومت ها را پوشش می دهند، لیکن در مورد تحولات یمن، فلسطین، عربستان و بحرین همواره چشمان خود را بسته اند.
 
اما در این بین واکنش اماراتی ها جالب بود، بعد از انتشار خبر حمله جنگنده های سعودی به صنعا یک پایگاه اماراتی با قطع برنامه خبر خود، ضمن اعلام خبر این حمله مدعی شد، این حادثه در پی حمله انتحاری صورت گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    لعنت بر آمریکا و آل سعود
  • ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    لبیک یا حسین
  • ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    الهم عجل لولیک الفرج
  • ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    این سعودی های حرومزاده گور خودشون رو کندن , تقاص این خونهای به ناحق ریخته شده رو به زودی پس میدن
  • منتظر ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    عجب صبري خدا دارد..
  • صادق ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون آنان كه ظلم و ستم كردند به زودی خواهند دانست كه به چه كیفرگاهی باز می گردند ** خدايا سينه هاى ما را به او شفا بخش، و كينه دلهايمان را به او برطرف كن، .... بارالها ما به درگاه تو شکایت می کنیم از فقدان پیغمبرت و از غیبت امام ما و بسیاری دشمن ما و کمی عدد ما و فتنه های سخت بر ما و غلبه محیط روزگار بر ما پس درود بر محمد و آلش فرست و ما را در همه این امور یاری کن به فتح عاجلی از جانب خود و برطرف ساختن رنج و سختی و نصرت با اقتدار و عزت و سلطنت حقه که تو آشکار گردانی و رحمتی از توجهت که بر همه ما شامل گردد و لباس عافیت که ما را بپوشاند به حق رحمت نامنتهایت ای مهربانترین مهربانان عالم
  • وحید ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    امارات توان ورود و خروج به این بحرانی که ایجاد کرده را ندارد و قطعاً چندسال آینده، دچار بحران شدید اقتصادی و حتّی ورشکستگی خواهد شد؛ امارات و بسیاری از کشورهای عربی، پرند از ساختمان و هتل و مجتمع تجاری یعنی عملاً اقتصادی خدماتی دارند و قطعاً در قبال یک بحران، وضعیتی صدها بار بدتر از وضعِ دیترویت آمریکا را خواهند داشت؛ دیر نخواهد بود که بسیاری از محلات ابوظبی و دبی به شهر ارواح تبدیل شود. امارات نباید با طناب پوسیده ی عربستان به چاه می رفت در مقابل، عمان، هر روز رشد خواهد کرد و جای همه ی آنها را خواهد گرفت.
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    بعضي ها مشكل شعور دارند. راي منفي به اين نظر كه "عجب صبري خدا دارد" يعني چه؟ يعني صبر خدا كم است؟ يعني كشتن آدم ها باعث خوشنودي خدا است و ربطي به پرصبري خدا ندارد؟ يعني خدا عده اي را خلق فرموده تا با كشتن عده ديگري به بهشت بروند و عده اي هم خلق شده اند تا كساني وجود داشته باشند تا گروه اول با كشتن آن ها به بهشت بروند؟ بيخود نيست كه در قرآن مي فرمايد " و من يرغب عن ملت ابراهيم الّا من سفه نفسه؟" بي ديني و دشمني با هرچه نماد ديني است گاهي واقعاً آدم را تا مرز بلاهت محض پايين مي آورد
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    بله آل سعود داره در یمن جنایت میکنه ولی در مورد بمباران های سوریه و روسیه هم بنویسید که دارند مردم بیگناه رو قتل عام میکنند. این چه خبرگزاریه هر خبری رو که دلش بخواد پخش میکنه ؟!!
  • علی ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    اون اشغالی که نخونده منفی میده از همون کرمهای تولید شده توسط سعودی هاست
  • محمد ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    این سوال مطرح است که چرا یمنیها تاسیسات نفتی عربستان رامورد اصابت موشک قرارنمی دهندتا دست کم برای مدتی شاهرگ حیاتی آل سعود تحت فشار قرارگیرد
  • بشير ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    شرم بر جنايتكاران آل سعود ونفرت بر حاميان رژيم خودكامه آل سعود.
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    در حال حاضر کشتی های بسیار بزرگ تجاری نمی توانند در ساحل ایران پهلو بگیرند به اجبار به بندر جبل علی امارات می روند آنجا بار را تخلیه کنند انبارداری و ... صورت پذیرد سپس سوار کشتی های کوچک تر به سمت ایران بیاید !!!!! این روند یعنی گران تر شدن کالا در ایران و سود بسیار بالا بردن اماراتی ها از اهمال و بی عرضگی عده ایی از مدیران ایرانی ، همین پول های ناشی از بی عرضگی ما ، می شود کشتار در یمن ، سوریه و عراق و مدافعین حرمی که شهید شدند ، دقت کردید چرخه بی عرضگی به کجاها می تواند برسد ؟؟؟؟؟ اگر عرضه داشتیم این 3 اقدام را در راستای بهبود پایدار اقتصاد کشورمان و یک خفه شو عملی به اماراتی ها نشان می دادیم : 1 . قشم بندر کاوه در قشم در صورت احداث می تواند تمام کشتی های بزرگ را بی واسطه پذیرش کند . پل خلیج فارس قشم را به سرزمین اصلی متصل می کند یعنی راه آهن و بزرگراه از سرزمین اصلی به بندر کاوه می رسد . پمپ سوخت کشتی ها در قشم که در صورت احداث تمام کشتی ها در همان وسط دریا سوخت دریافت می کنند و دیگر نیازی به رفتن به بنادر اقماری مثل جبل علی امارات را ندارند . قراره این طرح ها طی 200 سال آینده افتتاح شوند !!! 2 . گردشگری و توریسم این همه کشور محصور در خشکی داربم که برای 10 متر دسترسی به آب اون هم غیر آزاد !!!! التماس و حتی جنگ می کند بعد ما این همه ساحل در جنوب داریم شهرستان امارات ما را شکست داده!!! می شود توریسم اسلامی ایرانی را در این پهنه گسترش داد در این حالت عربستان پیزوری هم نمی تواند ما را بازی دهد و صدمه بزند چون دیگر حتی می توانیم شیرهای نفتمان را ببندیم ابزار ضد ما به ابزار قدرت ما تبدیل می شود . 3 . تشویق اول سرمایه گذاران ایرانی و سپس سرمایه گذاران دیگر کشور به خروج از امارات و سرمایه گذاری در ایران با طرح های تشویقی شهرستان امارات ، همونی که 30 سال قدمت داره همونی که تا همین 30 سال پیش گوسفنداشو بار لنج می کرد بیاره قشم بچرن !!!! را خودمان ، این ایران پهناور اسلامی با ریشه در تاریخ و تمدن دنیا ، ایران ابرقدرت منطقه ایی خراب کرده خودمان با اهمال و شلی بودن ، امارات را جوری گستاخ کردیم که دائما جسورتر می شود در حالیکه پتانسیلی ندارد و بخش بزرگش پتانسیل کذایی است که ما به آن ها کادو دادیم . ایران می تواند کلا اقتصاد امارات را منهدم کند شگفتا از این همه اهمال و بی عرضگی .
  • ناشناس ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    مرگ بر امریکا این حملات و جنایات با چراغ سبز امریکا انجام می شود.
  • ناشناس ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    انشالله بزودی موشک های مقاومت بر سر سعودی ها فرود می آیند
  • شیعه ایرانی ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    لعنت به حامیان داخلی و خارجی آمریکا . این امید و حمایت از آمریکا در کشور شیعه نشین مثل ایران باعث گستاخی دشمنان شیعه تو دنیا می شه
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    همین مردم بیگناهی که ازشون دم میزنی کسایی هستند که این آتش را در سوریه روشن کردند و اگر دستشون به تو و امثال تو برسه سرتون را بیخ تا بیخ میبرند. همانطور که سر زنان و کودکان و مردان سوری را می برند. حلب غربی که دست دولت سوریه است بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت دارد و حلب شرقی که دست آدم خوارها است حدود دویست هزار نفر تروریست آدم کش را در خود جا داده. ضمناً جا داره یادی از مظلومین فوعه و کفریا کنیم که کودکان و زنان و مردانشون روزانه توسط همین " مردم بیگناه" ذبح میشوند و حامیان مردم بیگناه برای ادامه این جنایات از ترکیه و آمریکا و قطر و امارات و عربستان لحظه به لحظه برایشان امکانات و تجهیزات ارسال می کنند.
  • Emy313 ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    0 0
    یه نفر به همه منفی داده احتمالا وهابیه ملعونه ، اللهم العن وهابی و سلفی و آل سعود
  • ناشناس ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    0 0
    من فکر کنم خواب بودی خبر نداری از اوضاع

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس