کد خبر 641037
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸

بینندگان برنامه‌های معارفی سیما مدت‌هاست که «این شب‌ها» را به عنوان برنامه‌ای شاخص و صاحب‌نام در این حوزه می‌شناسند.

به گزارش مشرق، برنامه‌ای که در سال گذشته مهمان شبکه یک سیما بود و با موضوعات متفاوت و حضور کارشناسان، از این شبکه به روی آنتن می‌رفت. اجرای صادقانه علی درستکار و ارتباط بی‌واسطه او با مخاطبان در کنار موضوعات مختلف مطرح شده در برنامه از نقاط قوت اصلی این شب‌ها شناخته می‌شد. حالا این برنامه دوباره و این بار با بهانه شب‌های ماه محرم روانه آنتن شده است. برنامه‌ای که به گفته تهیه‌کننده‌اش می‌کوشد بر همان روال و ساختار پیشین به پیش رفته و به لحاظ ساختاری و محتوایی تغییر چندانی نداشته باشد.

این شب‌ها در طول شب‌های ماه محرم و به مدت 12 شب از ساعت 23 و 15 دقیقه از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

از شور تا شعور

یونس قاسمی یکی از دو تهیه‌کننده این شب‌هاست که در کنار مجید نادری تهیه این برنامه را عهده‌دار شده است.

وی در تعریف ضوابط و مختصات این شب‌ها در سری جدید پخش آن به جام‌جم می‌گوید: ما در طول پخش سری‌های قبلی این شب‌ها، به ساختار مشخصی برای برنامه دست یافتیم و نتیجه‌ گرفتیم اکنون مخاطبان هم این ساختار را بیشتر می‌پسندند و از آن رضایت دارند. لذا ضوابط و ساختار برنامه کاملا برایمان مشخص شده است. این شب‌ها برنامه‌ای شبانه و گفت‌وگومحور است و تمام وزن برنامه‌ها روی همین گفت‌وگوها قرار دارد. همچنین جنس گفت‌وگوها کاملا تبیینی بوده و بخصوص اکنون که در فضای ماه محرم قرار داریم، تلاشمان بر این است که بر محور شعور عاشورا حرکت کنیم و موضوعاتی را مورد بحث قرار بدهیم که در زندگی امروز مخاطبان کاربرد عینی داشته باشد. البته به لحاظ ظاهری تغییراتی داشته‌ایم و برای مثال دکور برنامه متفاوت شده است. همچنین آیتم جدیدی با نام «فتح خون» را هم داریم که در ابتدای برنامه پخش می‌شود و فرازهایی از کتاب فتح خون شهید آوینی توسط حسین محمودیان روایت می‌شود. در واقع این بخش فرمی مقتل‌گونه دارد و مناسب پخش در شب‌های دهه اول محرم است.

بر محور وفا

«پایبندی به عهد و پیمان» محور و موضوعی است که برای این 12 قسمت برنامه در نظر گرفته شده و قرار است کارشناسان حول همین موضوع به گفت‌وگو بپردازند.

قاسمی در توضیح چگونگی انتخاب این موضوع می‌افزاید: ما این بار برای موضوع قول و وفای به آن اهمیتی ویژه قائل شده‌ایم؛ چرا که این قضیه در واقعه عاشورا هم به شکلی ویژه دیده می‌شود و ما روایتی از عهد و بی‌عهدی کوفیان در طول تاریخ می‌بینیم که ادامه داشته است. تهیه‌کننده برنامه‌های آفتاب شرقی و این شب‌ها ادامه می‌دهد: کارشناسان برنامه از طیف‌های مختلفی انتخاب شده‌اند و هر کدام در حوزه‌های گوناگون صاحب تخصص هستند. برای مثال دوشنبه شب حجت‌الاسلام سیدکاظم طباطبایی مهمان برنامه بودند که تسلطشان بر تاریخ اسلام بود و در سه شب بعدی محسن اسماعیلی مبحث عهد و عهدشکنی را از منظر حقوقی بررسی می‌کنند.

تبیین سیره سیدالشهدا

علی درستکار در تعریف اجرای دوباره این شب‌ها می‌گوید: اجرایم خیلی تغییری نکرده و بر همان اصول و بر پایه گفت‌وگومداری برنامه به پیش می‌روم. در خصوص تغییرات برنامه در سری جدید هم این طور می‌دانم که موضوع آن، حول محور قول ثابت به پیش می‌رود. در قرآن آیه‌ای با این مضمون داریم که خداوند ایمان آورندگان را با قول ثابت امتحان می‌کند. این آیه دو جور معنا شده و دو تعبیر دارد که یکی بر سر ایمان ایستادن بندگان و دیگری تثبیت از سوی خداوند است. ما هم در طول این شب‌ها بر اساس همین موضوع و بررسی آن بر سیره سیدالشهدا به پیش خواهیم رفت و البته در کنار آن خرده موضوعات وابسته‌ای را هم داریم برای مثال این‌که مفهوم قول یا تثبیت چیست و موضوعاتی از این دست.

درستکار همچنین در خصوص ضوابط اجرای خود و تاثیر مطالعات فردی‌اش بر پیشبرد بهتر موضوعات برنامه معتقد است: در طول این مدت‌ها به تفاهمی با سازندگان برنامه رسیده‌ایم و دوستان با اعتماد بالایشان به من این اجازه را داده‌اند که خودم هم در جریان بحث‌ها وارد شوم. البته تاثیر تحصیلاتم را هم در این زمینه وارد می‌دانم. من در رشته معارف اسلامی و ارتباطات درس خوانده‌ام و از این بابت خوشحالم که می‌توانم در حوزه‌ای مرتبط با رشته‌ام کار کنم. به عبارت بهتر به نحوی در سر جای خودم ایستاده‌ام و این برایم ارزنده است.


منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس