برخی مدیران دولت روحانی در حالی فعالیت‌های انتخاباتی دولت اعتدال در چند ماه مانده به انتخابات را تکذیب می‌کنند که واقعیت‌ها گویای چیز دیگریست.

روایتی از تقلّا و تناقضات انتخاباتی دولت اعتدال/ همه متعصب و رادیکال‌اند غیر از روحانیبه گزارش مشرق، «اکبر ترکان» دستیار مشهور و حاشیه‌ساز رئیس‌جمهور روحانی اخیراً طی مصاحبه با روزنامه اعتماد اظهار کرده است:

«برای آقای روحانی زود است که درباره انتخابات ٩٦ فکر کنند چرا که چند ماه بسیار پرکار را در پیش دارد. آقای روحانی در این مدت زمان باقیمانده از عمر دولتش، تاکید و تصریح کرده که حواس مدیران، مسئولان و دست اندرکاران کشور هرگز نباید به سمت انتخابات برود. آقای روحانی تاکید دارد که مسائل کشور و حل مشکلات بسیار مهم تر از حرف و حدیث های انتخاباتی است و مدیران کشور نباید حواس شان به مسائل فرعی پرت شود... بر این اساس نه شخص آقای روحانی و نه همکاران آقای روحانی در دولت، فعلا ذهن‌شان انتخاباتی نیست.»[1]

همزمان با انتشار مصاحبه ترکان در شماره یکشنبه (11 مهر 95) روزنامه اعتماد، گفت‌وگوی سیدرضا صالحی امیری، معاون رئیس‌جمهور روحانی و رئیس سازمان اسناد هم در روزنامه اصلاح‌طلب آرمان امروز منتشر شد.

با این تفاوت که صحبت‌های صالحی امیری بر خلاف اظهارات اکبر ترکان، مزاج انتخاباتی تندی داشت.

او در پاسخ به این سؤال آرمان امروز که «شما رادیکالیسم را در مقابل جریان اعتدال می‌دانید، امکان دارد این جریان کاندیدایی در مقابل آقای روحانی در سال 96 داشته باشد؟» گفته است:

«دغدغه اصلی مخالفان دولت نداشتن رقیب جدی در تراز آقای روحانی است. آقای روحانی در تراز ملت ایران ظاهر شده‌اند و جریانات مقابل آقای روحانی فاقد کاندیدا در تراز ملت ایران هستند. لذا رفتارهای آنها حاکی از عصبیت سیاسی است تا عقلانیت سیاسی.»

این مدیر دولتی سپس مصاحبه را به یک تریبون مستقیم تبدیل کرده و می‌افزاید: اتاق فکر مخالفان دولت، مخاطب این سخن است. هر مقدار در مقابل آقای روحانی از سوی شما کارشکنی صورت بگیرد، مطمئن باشید که به رای آقای روحانی خواهید افزود. به مخالفان آقای روحانی توصیه می‌کنم که به افزایش سرمایه اجتماعی خود مشغول شوند، زیرا چالش اصلی رقبای آقای روحانی نداشتن پایگاه اجتماعی است.[2]

*«پارادوکس»‌ در ستاد انتخاباتی اعتدال/نجفی رئیس ستاد انتخاباتی روحانیست؛ نجفی: خبری از انتصابم ندارم

تناقضِ گفته‌های اکبر ترکان با صحنه واقعیت‌ها و البته با صحبت‌های صالحی امیری، آشکار است.

اما این فقط یک واگن از قطار تناقضات انتخاباتی در دولتی است که از چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری دولت دوازدهم در اردیبهشت 96، وارد فاز انتخاباتی شده اما عنوان می‌کند که به دنبال انتخابات نیست!

از دیگر واگن‌های این قطار می‌توان به جنجال اخیر مربوط به تعیین رئیس ستاد انتخاباتی روحانی اشاره کرد.

چندی قبل بود که «سیدمحمود میرلوحی» از فعالان اصلاح‌طلب و عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان طی گفت‌وگویی اعلام کرد که «محمدعلی نجفی» بعنوان رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در سال 96 تعیین شده است.

همین معنی در مصاحبه عبدالله ناصری، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز با یک خبرگزاری مورد اشاره قرار گرفت.

اما محمدعلی نجفی، چند روز بعد به صحنه آمد و اعلام کرد که اطلاعی از این انتصاب ندارد. [3]

*ماجرای متلک‌پرانی انتخاباتی مشاور اعظم روحانی به چهره‌های کشور

در زیر پوست دولت اعتدال، فعالیت‌های انتخاباتی دیگری نیز در جریان است.

«حسام‌الدین آشنا» مشاور مشهور رئیس‌جمهور روحانی است که گفته می‌شود از چند ماه قبل مشغول سر و شکل دادن به فعالیت‌های انتخاباتی دولت یازدهم است.

او که فعالیت‌های علنی‌اش را گاهی در قالب برخی توییت‌های سیاسی در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهد، چندماه قبل و پس از مطرح شدن زمزمه‌هایی از سوی اصلاح‌طلبان درباره کاندیدا شدن سردار سلیمانی در انتخابات 96 نوشته شده بود:

«بگذاریم حاج قاسم در قله اسطوره‌ای دفاع از حریم و حرم بماند؛ نگذاریم او را چون محسن و باقر به کارزار کلید و گازانبر بکشانند»!

و به این بهانه شاید به زعم خود تلاشی پنهان کرد تا سر رشته اخراج برخی رقبای بالقوه روحانی در انتخابات 96 را به دست رفقا بدهد.

آقای مشاور البته همین چند روز قبل هم کنایه‌ای انتخاباتی به عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق سازمان و سیما زد و طی یک توییت دیگر نوشت:

«یک توصیه دوستانه به آقای مهندس ضرغامی، لطفا به خاطر خودتان 4 سال صبر کنید. دیر نمی‌شود.»

و این در حالی است که هیچکس نمی‌داند بعد از سردار سلیمانی و عزت‌الله ضرغامی که هردو در علن و به تلویح اعلام کرده‌اند بعنوان نامزد، وارد انتخابات نمی‌شوند، نوبت چه کسی است که مخاطب حسام‌الدین آشنا قرار گیرد؟!

*همه رادیکال‌اند غیر از روحانی!/پیش به سوی دوقطبی سازی

در بازار تناقض‌ها و فعالیت‌های انتخاباتی دولت یازدهم البته صحبت‌های عجیب و غریب سمپات‌های دولت را هم نباید نادیده گرفت.

سیدرضا صالحی امیری در گفت‌وگوی خود با روزنامه آرمان، معنای عجیبی را مورد اشاره قرار می‌دهد که می‌توان مصداق ایجاد دوقطبی کاذب باشد.

او درباره روحانی و رقبایش گفته است:

«خلاصه مطلب این است که آقای روحانی رقیب جدی ندارد ولی بهترین رقیب آقای روحانی رادیکال‌ها خواهند بود و ما باید خوشحال باشیم که رقبای آقای روحانی از رادیکال‌ها هستند، زیرا جامعه ایران میل به تعادل، ثبات و آرامش دارد.»[4]

صالحی‌امیری البته از این دست صحبت‌ها زیاد دارد و مثلاً هم اوست که گفته است «در جامعه ایران شکاف وجود دارد»، «روحانی مثل شهید بهشتی مظلوم است» و ...

اما این گزاره مشخص نیست که آیا ستاد دولت قصد دارد صحبت‌های انتخاباتی معاون رئیس‌جمهور مبنی بر رادیکال خواندن تمام نامزدهای غیر از روحانی را تکذیب کند یا اینکه با سکوتی رضایت‌آمیز به آنها نگاه کند.

مقوله‌ای که اگر رخ بدهد حکماً به رخدادهای شومی مثل «دوقطبی‌سازی کاذب» ختم می‌شود که چیزی غیر از آسیب برای مردم، نظام اسلامی و البته برای دولت آینده ندارد. 

***

1_ http://www.maaref.ir/npview.asp?ID=3440470

2_ http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/165314

3_ http://www.maaref.ir/npview.asp?ID=3438189

4_ http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/165314

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس