پژو خواهان ساخت مدل‌هایی است که 6 سال از آغاز تولید آن می‌گذرد و دارای فیس لیفتی قدیمی هستند و مسلما به سرنوشت کیا سراتو سایپا دچار خواهند شد.

سرویس اقتصاد مشرق - پس از امضای برجام در تیر 94، مسئولان خودروسازی ایران خبر از مذاکرات گسترده با خودروسازان اروپایی چون بنز، فولکس واگن آلمان و فیات ایتالیا برای مشارکت با آنها می دادند و اعلام میکردند، مذاکره با فرانسوی ها را بعلت عدم پایبند بودن به تعهداتشان در زمان تحریم در اولویت آخر قرار خواهند داد و سهم کمی از بازار ایران در اختیار پژو - سیتروئن قرار خواهد گرفت؛ ولی پس از حدود یکسال از امضای برجام مشخص شد، در اختیار قرار گرفتن بی چون و چرای تمام بازار ایران به خودروساز درجه سوم فرانسوی در دستور کار دولت تدبیر و امید است تا شائبه نفوذ دلالان سازمان یافته در صنعت خودروسازی کشور تقویت گردد.

مرداد سال گذشته هاشم یکه زارع مدیرعامل ایرانخودرودر مصاحبه خبری اظهار داشت:

«اخیرا مذاکرات خوبی با بنز داشتیم و این شرکت تصمیم گرفته به صورت تمام قد وارد بازار ایران شود.

شرکت فولگس واگن مذاکراتی با ایران خودرو داشته است. از نظر ما فولگس واگن یکی از گزینه‌های مناسب برای شراکت با ایران خودرو است.»

وی همچنین در زمستان سال گذشته اعلام کرد فیات به‌عنوان شریک جدید شرکت ایران خودرو انتخاب و مذاکرات با این خودروساز ایتالیایی به‌زودی آغاز خواهد شد. پس از این اظهار، اعلام شد ایران خودرو و فیات گفت‌و‌گوهای خود را با هم علنی کرده و پس از مدتی نه چندان طولانی، تفاهم‌نامه‌ای میان آنها منعقد می شود، ولی اوضاع به شکلی پیش رفت که گمانه ها برای انجام نشدن مذاکره‌ای میان این دو شرکت تقویت گردید تا اینکه در سفر هیات سیاسی- اقتصادی ایتالیا به ایران،مسوولان فیات در جمع آنها حضور پیدا نکردند و مشخص شود از همان ابتدا مذاکره ای شکل نگرفته بود.

اما پس از آب و تاب افتادن توافق هسته ای، تنها پژو - سیتروئن و رنو دو خودروساز درجه سه جهانی بودند که بازگشتش به ایران (آن هم نه با شیوه ای که تضمین کننده منافع کشور باشد) عملی شد و فعال ترین کارخانه سایپا ( که تولید کننده 30 درصد ظرفیت تولید این شرکت با ساخت دو برند داخلی تیبا و ساینا بوده) بصورت سهامی در اختیار سیتروئن فرانسوی قرار گرفت تا پلتفرم پژو در این کارخانه به تولید برسد و بخش بزرگی از بازار فروش ایرانخودرو تقدیم رنو شد تا سر این خوردوساز فرانسوی نیز بی کلاه نماند.

پژویی که بناست مدل 301 ، C4 air cross و C6 خود را در این کارخانه مونتاژ کند. سیصد و یکی که تنها تفاوت آن با رانا و 206 صندوق دار قیمت دو برابری آن است و علیرغم ظاهر نسبتا جذاب و کلاس بندی سدان (صندوق دار) خود عملا از نظر مشخصات فنی و عملکرد، با خودروهای روز دنیا فاصله بسیاری دارد.
 
چرا طرف همه قراردادهای کلان صنعت خودرو فرانسوی هستند؟ / برجام خودرویی با واگذاری سایپا و ایرانخودرو به پژو و رنو 

تصاحب 50 درصدی سایپا کاشان نه بصورت سرمایه گذاری مستقیم خارجی FDI، بلکه بصورت خرید سهام بوده است که معمولا این شیوه خرید در زمان ورشکستگی کارخانه هدف برای تصاحب با حداقل قیمت دارایی آن مورد استفاده قرار می گیرد. در روش واگذاری سایپا کاشان به فرانسوی ها خبری از سرمایه گذاری جدید و توسعه ظرفیت تولید و افزایش اشتغال زایی نخواهد بود، بلکه یکی از بهترین خطوط تولید فعال کشور در راستای خدمات فراوان فرانسوی ها برای نقش مثبتی که در برجام با مخالفت های خود علیه منافع مردم ایران برداشتند به آن ها واگذار شد تا هشداری باشد به نفوذ فرانسوی ها در صنعت خودروسازی ایران. البته مشخص نیست که چند درصد از ارزش واقعی سایپا کاشان در قرارداد با پژو – سیتروئن لحاظ شده و این مبلغ به چه صورت پرداخت خواهد شد؟ نقداً پرداخت خواهد شد یا فرانسوی ها نقشه های فنی را به اسم دانش فنی و به عنوان آورده خود در شرکت مشترک به طرف ایرانی غالب می کند تا با عنوان جعلی انتقال تکنولوژی به قرارداد مذکور مشروعیت بخشند.

قرارداد همکاری مشترک دو شرکت سایپا و سیتروئن با حضور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت توسط مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودرو‌سازی سایپا، سید‌محمدعلی سیدابریشمی رئیس هیات‌مدیره گروه خودرو‌سازی سایپا و ژان کریستف‌کمار عضو هیات‌مدیره سیتروئن و الیور بورجس دبیرکل سیتروئن به امضا رسید.

آورده شرکت سایپا 50 درصد سهام سایپا کاشان است و به این ترتیب 50 درصد سهام شرکت سایپا کاشان به قیمت کارشناسی رسمی جمهوری اسلامی ایران به شرکت سیتروئن واگذار شد.

معلوم نیست فروش خطوط تولید فعلی و دارایی‌های سایپا کاشان به خارجی‌ها چه دردی از صنعت خودرو ایران دوا می‌کند؟ در حالیکه ظرفیت تولید سایپا و ایران خودرو هر دو در اختیار این شرکت فرانسوی قرار می گیرد، رقابت در بازار خودرو چه معنایی پیدا خواهد کرد؟ این فرانسوی ها هستند که در این قرارداد برد خواهند کرد. رویگردانی مردم از پژو در ایران خودرو منجر به افزایش فروش سیتروئن در سایپا و بالعکس خواهد شد. در هر صورت این شرکت فرانسوی سود خواهد کرد و این داستان با خارج کردن محصولات این مشارکت از شمول قیمت گذاری شورای رقابت، مسیر را برای بالا بردن قیمت خودروهای این شرکت در بازار و سود چند برابری پژو و خالی کردن جیب مردم هموار می کند.

از منظری دیگر وقتی قرار بر انتقال تکنولوژی در این قرارداد نیست، چه ارزش افزوده ای این واگذاری سهام خواهد داشت؟ هرچند به زعم مسئولان سایپا بند انتقال تکنولوژی در قرارداد اعلام شده، لیکن انتقال تکنولوژی در بستر مرکز طراحی و تحقیق و توسعه R&D میسر خواهد شد و وقتی چنین مرکزی قرار بر احداث آن نیست، این بند نیز صرفا ظاهری بوده و هیچگاه اجرایی نخواهد گردید. همچنین قرار است خودروهای سیتروئن با پلتفورم پژو در سایپا کاشان تولید شود. چه ارزش افزوده جدیدی از منظر انتقال تکنولوژی وجود خواهد داشت؛ وقتی همین پلتفورم سال هاست که در ایران خودرو تولید می شوند؟

پژو خواهان ساخت مدل هایی از خودرو در ایران است که در زمان ساخت آن در ایران، 6 سال از آغاز تولید آن می گذرد و دارای فیس لیفتی قدیمی هستند و مسلما به سرنوشت کیا سراتو سایپا دچار خواهند شد. کیا سراتوی مونتاژی که اگر وام های ارزان قیمت نبود، بعلت فیس لیفت قدیمی خواهانی در بازار نداشت. از سویی این خودروها هم اکنون توان و ظرفیت رقابت برای صادرات را در منطقه ندارند و عرصه را به خودروهای ژاپنی و آلمانی و کره ای واگذار کرده اند. با این وصف انتظار اجرایی شدن امکان صادرات 30 درصد خودروهای تولیدی این مشارکت نافرجام خواهد بود.

این قرارداد نه تنها ارزش افزوده جدیدی نخواهد داشت بلکه بهترین و مدرن ترین خط تولید سایپا که امکان تولید بر پایه طراحی ایرانی در آن فراهم بوده به سیتروئنی که خود بعلت ورشکستگی 40 سال قبل توسط پژو خریداری شده واگذار می شود تا شاهد انحصار کامل بازار تولید خودرو از سوی فرانسوی ها و به فراموش سپردن توانایی طراحی و ساخت خودرو را در دو سال آینده باشیم. این واگذاری در حالی به بهانه بهبود وضع مالی سایپا شکل گرفته که امکان نقد شدن سهام چند هزار میلیارد تومانی سایپا در شرکت های زیر مجموعه آن فراهم بوده است.

پژو 301 نیز در سال 2013 بر روی پلت‌فرم Pf1 تولید شد. اما نکته قابل توجه آنکه این خودرو در حال حاضر در کشورهای اروپای غربی عرضه نمی‌شود و بازار هدف آن کشورهای در حال رشد واقع در اروپای شرقی، روسیه و غرب آسیا است. هر چند همه محصولات پژو بر روی یک پلت‌فرم ساخته و تولید شده‌اند اما محصولات منتخب سیتروئن برای تولید در سایپا کاشان از میان پلت‌فرمهای مختلف شرکت پژو -سیتروئن انتخاب شده‌اند.

براین اساس سیتروئن C4 air cross بر روی پلت ‌فرم Pf2 و در سال 2012 تولید شده است. اما نکته مهم آن است که این پلت ‌فرم نیز در سال 2001 تولید شده است. آخرین خودرو نیز سیتروئن C6 است که بر روی پلت‌فرم PF3 ساخته شده است که این پلت‌فرم نیز متعلق به سال 2001 است. از آنجا که کارشناسان عمر یک پلت‌فرم را بین 10 تا 15 سال می‌دانند؛ به طوری که عمر پلت‌فرم‌های اروپایی 15 سال و آسیایی 10 سال عنوان می‌شود؛ براین اساس می‌توان گفت پلت‌فرم خودروهای نامبرده قدیمی به حساب می‌آید. موضوع مهم دیگری که کارشناسان بر آن تاکید دارند این است که داخلی‌سازی این خودروها در ایران نیز بر طول عمر این خودروها می افزاید، بنابراین نمی‌توان گفت که دانش و تکنولوژی به صنعت خودروی ایران منتقل می‌شود.
 
چرا طرف همه قراردادهای کلان صنعت خودرو فرانسوی هستند؟/ خودروهای از رده خارج رنو و پژو در راه ایران 

البته این داستان صرفا شامل سایپا و پژو-سیتروئن نمی شود.

مسئولان دولتی طی روزهای گذشته در سفر به فرانسه مقدمات حضور بیشتر رنو در بازار خودرو ایران را فراهم کردند و در جدیدترین توافق‌نامه که با حضور نعمت‌زاده، وزیر صنعت به امضا رسید، قرار است رنو 2 محصول قدیمی خود را در کشورمان تولید کند. به این ترتیب در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، توافق برای تولید محصولات از رده خارج فرانسوی‌های بدعهد نمی‌تواند دستاورد قابل قبولی در آثار اقتصادی پسابرجام به حساب آید.

«سیمبل» و «داستر جدید» به عنوان محصولات جدید رنو در کارخانه‌ای که قرار است با مشارکت رنو و سازمان گسترش ایجاد شود، به تولید خواهند رسید.

سیمبل در سال 1999 در فرانسه به تولید رسیده و در واقع 17 سال از عمرش می‌گذرد، داستر نیز حدود 7 سال پیش در دنیا به تولید رسیده و حال قرار است این دو محصول از رده خارج راهی بازار ایران شوند و از این به بعد در بازار پرعطش ایران برای فرانسوی‌ها درآمدزایی کنند.

طبق این توافق‌نامه، در فاز اول تولید سالانه 150 هزار دستگاه خودرو رنو و در فاز دوم نیز افزایش این رقم به 300 هزار دستگاه خودرو در نظر گرفته شده است.

در مجموع با احتساب تولید ال 90 و ساندرو، میزان تولید رنو در ایران به 500 هزار دستگاه در سال خواهد رسید.

با این وصف، دولت تدبیر و امید باید پاسخگو باشد که چرا طرف همه قراردادهای کلان صنعت خودرو فرانسوی هستند؟ چرا بازار بکر ایران تنها به خودروسازان فرانسوی واگذار شده است؟

به نظر می رسد باز هم پای لابی و افرادی که از این شراکت با فرانسوی ها سود می برند در میان است. افرادی که با محرمانه سازی قرارداد با پژو – سیتروئن بدنبال پنهان کاری برای رسیدن به منافع شخصی خود هستند. افرادی که مذاکره با بنز و فیات را تنها برای خالی نبودن عریضه مطرح کردند تا موضوع طبیعی جلوه کند. در یک قرارداد خودرویی چه بند محرمانه ای می تواند وجود داشته باشد؟ محرمانه سازی صرفا در مسیر منافع دلالان سازمان یافته برای معامله با فرانسوی های بد عهد است. فرانسوی هایی که حتی ورود جدیدشان به ایران همراه با سرمایه گذاری مستقیم نیست تا تضمینی برای عدم تکرار بد عهدی در اختیار ایرانیان قرار نگیرد.

ورود سازمان بازرسی کل کشور به این واگذاری پر حاشیه که خلاف منویات رهبر انقلاب و اقتصاد مقاومیست الزامی به نظر می رسد تا با شفاف شدن مذاکرات با خارجی ها و قرارداد مذکور، مانع از ضررهای غیر قابل جبران کشور در این زمینه شد و خط بطلانی بر برجام خودرویی کشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    گل گفتی واقعا چرا
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    1 0
    امام خامنه ای روحی فداه توصیه فرموده اند که خودروسازان در قراردادهای خارجی فناوری ساخت ان خودرو ها را هم اخذ کنند و اگر نکنند این خلاف عقل و خلاف اقتصاد مقاومتی است
  • علی یانگ ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 1
    فرانسه تا می تونست تو مذاکرات سنگ انداری کرد و قلدری می کرد الان هم تا می تونن بهش امتیاز میدن .به نظرم ذلت واقعی یعنی این
  • ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    آخه چون فرانسوی ها دندونامونو شمردن اونا هم فهمیدن میشه بخور بخور کرد ول بکن صنعت خودرو سازی نیست کجا از ایران بهتر .این همه کشور وشرکت تودنیا آلمان هست ایتالیا هست اگه بورکینافاسو یا گینه بیسایو کارخانه خودرو داشت ایران حتما باهاش قرارداد میبست .
  • سیدجعفر کاظمی ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    لطفا اول صبحی صحبت از دلالان نکنید که در جامعه اسلامی دلال معنی ندارد !!
  • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    ای بابا دست رو دلمون نذارید که خونِ خونه. انگار مسئولا قسم خوردن به جز ماشین وارداتی اونم با هزاران تعرفه خاص، ماشین روز نبینیم! آخه مشکل شرکت های آلمانی یا ژاپنی (که جزء 10 خودروساز برتر دنیاست) چیه که باهاشون قرار داد نمی بندن؟ واقعا علامت سوال بزرگیه برام.
  • ح ر ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    بی تقوایی همجا هست
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    1 0
    متاسفانه حرف های عوامانه سالهاست که ذهن ایرانی ها را مغشوش می کند. اول این که نگارنده شرکت فیات را بهتر از پژو و سیتروئن محسوب کرده است. اصولا در اروپا، صنعت بعد از آلمان، انگلیس و سوئد که رده های اول هستند، به فرانسوی ها می رسد و ایتالیایی ها و غیره در رده سوم هستند. نگارنده اطلاع ندارد که محصولات آلمانی کاملا گران قیمت و لوکس هستند و برندهایی مثل فولکس هم همان رده پژو و سیتروئن را دارند. نگارنده اصلا صحبتی در مورد واردات خودروهای چینی نکرده است که از دولت قبلی شروع شد و با سود خوبی که داشت، همچنان ادامه دارد و البته مردم باید بدانند چینی ها دارند تکنولوژی از رده خارج اروپا و ژاپن را با برند خود تولید می کنند و آن را به عنوان ماشین روز به ایران می فروشند. مردم باید بدانند که سطح زندگی ایرانی مانند کشورهای عربی و اروپای غربی نیست که ماشین لوکس سوار شود و طبقه متوسط ایران در نهایت در سطح اروپای شرقی و ترکیه است و بنابراین فعلا فکر خرید ماشین های پیشرفته و جدید را از سر بیرون کند. از سوی دیگر توان قطعه سازی شرکت های داخلی در حدی نیست که قطعات روز دنیا را به صورت بومی تولید کنند چرا که حداقل از نظر تامین مواد اولیه به مشکل خواهند خورد. بنابراین فعلا کشور ما چاره ای ندارد جز با برندهایی مثل پژو و رنو و در نهایت فیات و فولکس که در همین حد هستند کنار بیاید.
  • محمود ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 1
    لعنت به این پژوبیاد انقدبه ایران خودرو فشاروارد کردن تاجنسشون رو قالب کردن چه جای بهتر از اینجا میتونن ماشینهاشون رو چندبرابر قیمت به مردم بیچاره بدن هیچکس هم که دلش نمیسوزه
  • اکبر ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    عالی بود
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 1
    نتیجه 30 سال انحصار و شراکت با فرانسه: 1.کشته و زخمی شدن هزاران هموطن حتی بیش از جنگ تحمیلی. 2. هزینه میلیاردها تومانی بابت هزینه های فوتی و جرحی. 3. بیزاری مردم از مصرف سایر تولیدات داخلی به سبب دلزدگی از آشغالهای مونتاژی خودرو. 4. سوخت و اصراف منابع انسانی و طبیعی به نرخ امروز به سبب تولید خودروهای بنجل و تاریخ مصرف گذشته. 5. هدر رفت سوخت گران در موتورهای قدیمی تولید و وارداتی. 6. پرداخت چند ده حق مونتاژ به فرانسه بابت خودروهای مونتاژی. 7.....
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    1 0
    خوب فرانسه مهد علم و ادب و تمدن و دروازه رنسانس و تجدید حیات علمی و ادبی اروپاست به همین دلیل طرف قراردادهای کلان صنعت خودرو در ایران فرانسوی ها هستند!
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    1 0
    تاسف براي ايران خودرو و سايپا كه به جاي اينكه محصولاتي همچون بنز و بي ام دبليو و ائودي وارد كنند ،محصولاتي خريدند كه جاي تاسف و خجالت براي انها دارد،حداقل از پژو محصولات به روزش رو ميخريديد
  • حميد ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 1
    قطعا فرانسوي ها در باتلاق خودرويي جديد كشور گير خواهد كرد چون شرايط الان با قبلا زمين تا اسمون فرق كرده مردم ديگه بيدار و هوشيار هستن
  • مرتضیsk ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 1
    فرانسه هرچقدر تونست تو مذاکرات فتح الفتوحات سنگ اندازی کرد ولی بجاش باج و دستمزدشو گرفت ! _ لطفاً ازین مطالب چیزی ننویسید که یا ناشکری می کنید ، یا موردخشم و تهاجم ظریف قرار خواهید گرفت
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 1
    دوست عزیز ایران چاره ای نداشته چون این موضوع هم جزو ضمیمه های برجام بوده یعنی امتیازی بوده که ایران به فرانسه داده است
  • حسن ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    1 0
    پژو های جدید قبول است چون از پراید بهتر هستند .
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    خوب فرانسه مهد علم و ادب و تمدن و دروازه رنسانس و تجدید حیات علمی و ادبی اروپاست به همین دلیل طرف قراردادهای کلان صنعت خودرو در ایران فرانسوی ها هستند!
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    بروید به جهنم بزدلان ترسو بی شناسنامه بی سواد
  • سرلینک ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    1 0
    میای تست تصادف نشون میدی که چی؟ اصن تست تصادف پراید رو دیدی؟ اصن تست تصادف زانتیا با اون همه ابهتش رو دیدی؟ درضمن همینطوری مشرق حرف نزن اول تحقیق کن بعد... پژو 301 یه ماشینه که واسه بازارایی طراحی شده که قدرت خرید ندارن دوستانی هم که میگن چرا بی ام دبلیو یا بنز یا آئودی مونتاژ نمیکنیم باس در جوابشون بگم مونتاژ کننده ای که داره پژو 405 واس دهه هشتاد رو مونتاژ میکنه باس با کم شروع کنه نمیشه راه صد ساله رو یه شبه رفت باس زیرسازی در صنعت خودرو شکل بگیره با همین ها باس شروع کنیم تجربه کسب کنیم بعد با بزرگترا قرار داد مونتاژ میبندیم و بعد از همه اینا و تجربه هایی که کسب کردیم میتونیم یه خودرو "بسازیم" نمیشه که خط مونتاژی که تا همین دیروز داشت پژو 405 و پراید مونتاژ میکرد یهو از فردا بنز و بی ام دبلیو مونتاژ کنه یا حتی تولید کنه!! بعد مشرق گفتی سیبمل 13 سال پیش!! یا داستر هفت سال پیش!!! فک کردی همه مث ایران خودرو و سایپا هستن که پراید مثلا از همون 20 سال پیش تا حالا همین هست... نه عزیز من اونا هر چن سال یه بار یه نسل جدید ارائه میدن
  • قرارداد سری ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    به این نتیجه رسیدم که در موضوع خودرو همه چیز به مردم و حتی مسئولان گفته نمی شود حتما ایران زیر یک قرارداد سری و احتمالا قدیمی است که مجبور است به فرانسوی ها باج بدهد والا عقل سالم حکم می کند که اگر هم با فرانسوی ها قرار داد بستی مثلا 20 درصد بازارتو بده و نه 100 درصد !!! چرا که فرانسه یک کشور استعماری ضد ایران و ایرانی ، ضد فرهنگ و اسلام و تمدن ایرانی و دشمن درجه یک و اعلا مقاومت در منقطس ، تاریخ گواهی می ده که فرانسوی ها حتی 1 روز را برای شرارت مقابل ایران از دست ندادن چه قبل انقلاب چه بعد انقلاب اینو همه می دونن ، در همین موضوع خودرو و وابستگی و در اختیار گذاشتن کل بازار ، دقیقا یک بار از همین فرانسه چوب بدی خوردیم و 5 سال شوک تحمل کردیم اما با این تاریخچه قشنگ فرانسوی !!!! باز 100 درصد بازار در اختیار این ها گذاشتیم ، لطفا مردم و مسئولان را از قرارداد سری آگاه کنید چرا که روزی برملا خواهد شد و روسیاهیش براتون باقی می مونه . ما برای تولید خودروی ملی می تونیم با ژاپن ، کره ، آلمان و ایتالیا همکاری کنیم و اگر این ها نشد می تونیم با برزیل ، چین و هند تبادل تکنولوژی داشته باشیم و محصول مشترک بدیم بیرون ، همه کار می شود کرد اما از قبل از انقلاب ، فرانسه را سفت بغل کردیم چرا ؟؟؟؟!!!!!!!!!
  • ناشناس ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 1
    خودرو های ژاپنی و کره ای را می توانستیم با همین قیمت تولید و به بازار عرضه کنیم و مردم ایران شایسته بهترین ها هستند نه محصولات از رده خارج فرانسوی !
  • ناشناس ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 1
    خودروهای از رده خارج اروپا را به قیمت گزاف به مردم ایران قالب می کنند عجب تدبیری ! عجب امیدی !
  • ناشناس ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    از مسئولانی که توان متخصصان و صنعتگران داخلی را در حد پخت قورمه سبزی و آبگوشت بزباش می دانند انتظاری بیش از این نبود که خودروهای از رده خارج را به کشور وارد نمایند !
  • ناشناس ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    1 0
    فرانسه کشوری است که خون های آلوده را به ایران صادر کرد و نشریات آن به پیامبر رحمت و مهربانی توهین و بی حرمتی کردند و در جنگ تحمیلی هم تمام قد از صدام حمایت کرد و در مذاکرات هسته ای هم اخلال ایجاد می کرد و حالا مزد زحماتش را گرفت !
  • ناشناس ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    1 0
    امریکا و فرانسه و انگلیس محور شرارت هستند و به محض اینکه تروریست ها در سوریه سرکوب می شوند و در تنگنا قرار می گیرند اینها تقاضای تشکیل جلسه در شورای امنیت را می دهند !
  • ناشناس ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    1 0
    پراید هم در دولت هاشمی رفسنجانی پدرخوانده این دولت به مردم ایران تحمیل شد و باعث کشته شدن هزاران تن از هموطنان عزیزمون شد.
  • حسین ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 1
    یکی‌ از معاونین سابق وزارت صنایع که اسمش را نمیاریم و زمانش هم نمیگم چون غیر قابل انتشار می‌شه! این عزیز اومده ماموریت بود اروپا و میگفت که مهمترین بازار پژو و بعضی دیگر شرکتهای فرانسوی ایران هست و اصلا در مورد عقد قرارداد و شروع تجارت با فرانسویها مساله خیلی‌ بغرنج هست. اونطور که من فهمیدم یک عده پای پژو را باز کردند چون تنها خودروساز اروپایی‌ بود که حاضر شد خارج از ضوابط با یک سری افراد کار کنه و به اصطلاح اینها هم تو بازی باشن! یعنی‌ به خاطر منفعت یک عده ، مردم باید یکی‌ از ضعیفترین خودروهای دنیا را استفاده کنند ، اگر تمام ایرانی‌ تولیدمیشد مثل پیکان می‌گفتیم تولید خودمون هست سوار میشیم ولی‌ این که دیگه سودش مال فرانسویها هست و هنوز هم ذره‌ای تکنولوژی به ما انتقال ندادند.
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    چین خوب ! مثل دولت قبلی !
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    1 0
    برید ماشین چینی بخرید شماها
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    1 0
    اینها چینی پرست هستند
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    پیشنهاد شما چیه مشرق؟
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 1
    مگه شرکتهای های دیگر امده اند که ما قبول نکرده ایم و وقتی وزیر المانی اومد و دیدارهاش لغو شد ، توقع دارید که قرارداد امضا کند
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    ماشین چینی مثل دولت قبل
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    وقتی مجلس درصد گمرک میبره بالا تا ماشیت خارجی قیمت ضرب در ۵ شه از اونطرف پول کلان در اختیار خودرو ساز قرار میده همین میشه دیگه
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    معلومه مشرق تازه یادش اومده برجام اجرایی شده! دلم میخاد سوار شاسی بلند پژو بشم
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 1
    این همه خودروی ایتالیایی خوب هست که میشه با توجه به سیاست های دوستانه تر ایتالیا به سمت ش رفت من نمیدونم فرانسه چه گلی به سرمون زده که دست بردار نیستن...
  • ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    خودروسازی زیر نظر دولت هیچ پیشرفتی نمیکنه و دخالت و سیاست های دولت در زمینه خودروسازی باعث میشه مردم هیچ موقع خودرو به روز نتونند سوار بشند!!!!!!!
  • ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 1
    نه اشغال های فرانسه خوبه که هر سال باید قیمت خود ماشین براش لوازم یدکی بخری من نه چین را تایید می کنم و نه فرانسه را کره هست ژاپن هست یک تویوتا بگذار زیر پات ماشین جدید هاش عمر مفیدشون 5 ساله توی این 5 سال اخ نمی گویند پس نه رنو خوبه که سر همین قضیه ال 90 روی هر ماشین 10 ملیون به ملت تحمیل شد پرونده اش هم در کمیسون اصل 90 مجلس بررسی شد بارها هم در برنامه ثریا به این گزارش پرداخته شد اثبات هم شد اما نمی دونم نتیجه اش چی شد چرا باهاشون برخورد نشد
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    این بعدی که شما فرمودی فکر کنم یک هزار سال دیگه طول بکشه خودروسازی که می خواهد پیشرفت کند یک محصول را دو یا سه سال تولید می کنه و در نسل بعد بکل حودرو تغییر خواهد کرد این خودرو ساز ما از سال 80 داره 206 که مثلا بهترین خودروی ایرانخودروست را تولید می کنه الان چند وقت از سال 80 گذشته تا 30 سال دیگه هم این خودرو تولید می شه می گی نه نگاه کن
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    این یعنی اجرای برجام بازگشت به نقطه ای که هشت سال پیش آنجا بودیم؟!؟!
  • ح م ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    آره درست میگی فقط با پولش 4 تا پراید میشه خرید
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 1
    مشرق جان ایران خوذزو تمام سرمایه و اعتبار و آبروی 15 سال اخیرش را مدیون فرانسه و پژو است دیگه
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    1 0
    بالاخره از بی هیچی که بهتره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس