فیلم مستند «فرزانه فروتن ایران مدار ما» برای چندمین بار از شبکه مستند سیما پخش شد.

به گزارش مشرق، فیلم مستند «فرزانه فروتن ایران مدار ما» برای چندمین بار از شبکه مستند سیما پخش شد. مستندی درباره ایرج افشار که اگرچه به قول خودش هیچگاه به عضویت تشکیلات فراماسونری درنیامد اما در طول عمر خود، همواره ستایشگر فراماسونرها در نوشته‌ها و مکتوباتش بود و بسیاری مقالات و مطالب درباره آنها نوشت و برخی نوشته‌ها و مقالات آنها را به چاپ رساند.
 
مثل خاطرات ظهیرالدوله، مقالات محمد علی فروغی، نامه‌های ادوارد براون به تقی‌زاده، نامه‌های قزوینی به حسن تقی‌زاده، سخنانی درباره فروغی، یادگارنامه‌های «ابراهیم پور داوود»، مقالات تقی‌زاده، یادداشت‌های قزوینی، یادنامه دکتر پرویز ناتل خانلری و ...

 «فرزانه فروتن ایران مدار ما» فیلمی درباره فراماسون‌ها
افشار در دورانی قائم مقام احسان یار شاطر بهایی در بنگاه ترجمه و نشر کتاب بود که وی با به جیب زدن پول بیت‌المال برای همیشه از کشور خارج شد، اگرچه نامش همواره به عنوان مدیر عامل بنگاه یاد شده ذکر می‌شد. بنگاهی که زیر نظر «بنیاد پهلوی» و «جعفر شریف امامی» اداره می‌شد.

رابطه نزدیک افشار با عناصر معلوم الحالی مانند همایون صنعتی زاده و عبدالرحیم جعفری و ... که در دوران طاغوت در ارتباط با مراکزی مانند موسسه فرانکلین و تشکیلات ماسونی روتاری، سرنخ چاپ و نشر در ایران را به عهده داشتند، باعث شد که پس از مرگ هر یک با چاپ مقالات و مطالب مفصل و تجلیل‌کننده بدون آنکه نقش خائنانه آنها را در نابودی فرهنگ و ادبیات این سرزمین ذکر کند، به ساختن شخصیت‌های تاریخی جعلی از آنها کمک نماید.

ارتباط ایرج افشار با جاسوسان بین‌المللی همچون «آن لمبتون» از جمله نقاط سیاه کارنامه اوست، چنانچه خود افشار در شماره 66 نشریه بخارا ، نامه نگاری‌های خود با لمبتون را تا آخرین ایام زندگی او فاش کرد و تعدادی از آنها را در همان شماره به چاپ رساند.

اما در فیلم مستند «فرزانه فروتن ایران مدار ما» که در بنیاد دائره المعارف آقای موسوی بجنوردی تهیه و ضبط شده، نه تنها به هیچ یک از حقایق فوق اشاره نشده بلکه ایرج افشار که در نهایت ایران‌شناسی در سطح یک مستشرق خارجی یا توریست بود را به حد یک قدیس رسانده و مطرح می‌سازد، آن هم از زبان نویسندگانی که بعضا به پاس فعالیت فرهنگی معارض با فرهنگ اسلام و انقلاب، جوایز نقدی و نشان‌های افتخار و شوالیه از سفارت خانه‌ها و بنیادهای غربی دریافت داشته‌اند مانند ژاله آموزگار و ...

در این فیلم، برخی فعالیت‌ها و مکتوبات ایرج افشار مثلا در تجلیل از عنصر روسیاهی همانند محمد قزوینی که روابط بسیار نزدیکی با عوامل سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و غرب داشت، بزرگنمایی شده و به همین بهانه امثال محمد قزوینی مانند یک فرهیخته در قاب تلویزیون جمهوری اسلامی قرار می‌گیرند!

ساخت و تولید مستند «فرزانه فروتن ایران مدار ما» از مدتها قبل و در مدیریت جدید «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» سازمان سینمایی کلید خورد و گروه سازنده برای تصویربرداری و مصاحبه با عناصر خارج کشور حتی به آمریکا و کالیفرنیا رفتند!!

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس