کد خبر 637732
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹

یک جوان 29 ساله دیروز (جمعه) در فرانسه به جرم تشویق به تروریسم از طریق «تلگرام»، به تحمل چهار سال حبس محکوم شد.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، «یوسف» 29 ساله به دلیل آن که یکی از مخاطبانش را از طریق پیام رسان «تلگرام» به ارتکاب اقدام تروریستی و دیگری را به پیوستن به گروه های تروریستی در سوریه ترغیب کرده است، به تحمل چهار سال حبس که دو سال آن تعلیقی است، محکوم شد.

این نخستین بار بود که یک کاربر تلگرام در دادگاهی در پاریس محاکمه شد. متهم که در 25 اوت (4 شهریور) در شهر «مونپولیه» در جنوب فرانسه دستگیر شده بود، در دادگاه اعلام کرد که قصد شوخی و دست انداختن مخاطبان افراطی اش را داشته است.

وکیل متهم، حکم صادر شده را «نامتناسب» و موکل خود را بی خطر خوانده است. متهم این پرونده در تشکیلات اطلاعاتی فرانسه دارای هشدار امنیتی بوده اما هیچ دلیلی برای صدور این هشدار در مورد وی وجود ندارد.

بر پایه این گزارش، متهم از طریق «فیسبوک» با افراد افراط گرا ارتباط ایجاد می کرده و سپس آن ها را برای اشتراک نظرات به گروه تلگرامی خود دعوت می کرده است.

مقامات فرانسوی با اشاره به ترجیح تروریست ها برای استفاده از شبکه تلگرام، بارها انگشت اتهام را به سوی این برنامه پیام رسان که در سال 2013 میلادی توسط روسیه ساخته شد، گرفته اند. این برنامه رمزگذاری ویژه ای برای محرمانه نگاه داشتن پیام ها دارد و بدین ترتیب داشتن یک کد مخصوص برای رمزگشایی پیام ها ضروری است.

گزارش دیگری از خبرگزاری فرانسه از دادگاهی شدن نوجوان 15 ساله ای در فرانسه و صدور قرار بازداشت برای وی حکایت دارد. وی که در کلاش سوم دبیرستان درس می خواند و چهره شناخته شده ای برای تشکیلات امنیتی و اطلاعاتی فرانسه نیست، روز چهارشنبه در «دومون» در 20 کیلومتر شمال پاریس دستگیر شده بود.

وی به تلاش برای اقدام تروریستی و ارتباط با فردی به نام « رشید قسیم» مبلغ فعال گروه تروریستی «داعش» از طریق تلگرام متهم است. قسیم از طریق برنامه پیام رسان تلگرام و از مناطقی چون عراق و سوریه پیام و فراخوان قتل و آدم کشی ارسال می کند.

این نوجوان 15 ساله دیروز در دادگاه به ارتباط با نوجوان 14 ساله ای در منطقه 20 پاریس هم متهم شد که وی نیز با قسیم در ارتباط بوده است.

به گفته کارشناسان تحقیق، راشد قسیم ارتباط کمابیش مستقیم با عاملان اقدام تروریستی قتل یک زوج پلیس در «مانیانویل» (Magnanville) و نیز قتل یک کشیش در «سن اتیین دو روورای» (Saint-Étienne-du-Rouvray) ، داشته است.

در هفته های گذشته چند نوجوان به دلیل ارتباط با قسیم که پلیس فرانسه وی را عامل جذب زنان و نوجوانان به گروه تروریستی داعش شناسایی کرده، زندانی شده اند.

ماه گذشته، «برنار کزنوو» و « توماس دمایزیر» وزیران کشور فرانسه و آلمان از کمیسیون اروپا خواستند تا برای نرم افزارهای ارتباطی رمزگذاری شده و حتی پیام رسان های غیراروپایی چارچوب قانونی مشخصی تعیین کند.

منظور اصلی وزیران کشور فرانسه و آلمان از شبکه های پیام رسان غیراروپایی رمزگذاری شده، شبکه تلگرام است که مورد سوء استفاده تروریست ها برای محرمانه ماندن اطلاعاتشان، قرار گرفته است.

در حملات تروریستی 13 نوامبر 2015(22 آبان 94) پاریس، فرانسه برای نخستین بار در تاریخ خود هدف عملیات انتحاری قرار گرفت. در این حملات که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، 130 نفر جان خود را از دست دادند و بیش از 350 نفر دیگر مجروح شدند.

پس از این حمله تروریستی، در سراسر فرانسه حالت فوق العاده اعلام شد. حالت فوق العاده در فرانسه که تاکنون چند بار دیگر هدف حمله تروریستی گسترده و یا اقدامات تروریستی محدود قرار گرفته تا اوایل سال 2017 میلادی تمدید شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس