در پیام‌های تسلیت جناح راست رژیم صهیونیستی به مناسبت مرگ «شیمون پرز»، بر نقش وی به عنوان کنار زننده هر فرصت صلحی با فلسطینی‌ها تأکید شده است.

به گزارش مشرق، برعکس تصوری که جهان تلاش می‌کند از «شیمون پرز» نهمین رئیس رژیم صهیونیستی ارائه دهد، اطلاعیه‌های تسلیت راستگراهای اسرائیلی برای مرگ وی، به مثابه یادآوری نقش او در پایان دادن به هر فرصت واقعی برای حل و فصل منازعه با فلسطینی‌ها بود.

در پیام تسلیتی که شورای شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری صادر کرده ، آمده است پرز به عنوان وزیر جنگ در سال 1974 همان کسی است که به جنبش افراطی و دینی «گوش ایمونیم» اجازه داد برای اولین بار از 1967 شهرک‌های صهیونیستی در مناطق مختلف کرانه باختری بسازد.

در ادامه این پیام تاکید شده: پرز اقدامات نخست‌وزیر پیش از خودش یعنی «اسحاق رابین» و وزرای بسیار دیگری را به چالش کشید کسانی که بر ساخت شهرک‌های صهیونیستی اعتراض کرده بودند. پرز بر آغاز یک طرح شهرک سازی در اسرائیل اصرار داشت.

در همین راستا «الیه الداد» از رهبران شهرک‌نشینان در کرانه باختری ، شیمون پرز را «پدر پروژه شهرک‌سازی» در کرانه باختری نامید.

روزنامه «معاریو» در مقاله‌ای که چاپ کرده ، به نقل از الداد نوشت: این برای پرز روشن شده بود شهرک هایی که بر ساخت آنها در نیمه دهه هفتاد اصرار داشت مانع اجرایی شدن طرح «دولت فلسطینی» که بعدها آن را تایید کرد، می‌شوند.

از سوی دیگر «اوری آریل» وزیر کشاورزی و شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی و رهبر حزب «خانه یهودی» نیز اعلام کرد: شور و اشتیاق پرز برای شهرک‌سازی به حدی رسیده بود که وی در 1976 طرح تبدیل شهرک «نیتساریم» (در جنوب غزه ) به یک شهر را تایید کرد.

وی در یک گفت‌وگوی رادیویی گفت: پرز حتی نامی برای این شهر ارائه داد؛ این نام «غزه علیا» به تبعیت از نام شهرک «ناصره علیا» در اطراف شهر ناصره بود.

بر اساس این گزارش، علیرغم ادعاهای پرز که خود را «کبوتر صلح» معرفی می‌کرد وی در میان رهبران اسرائیلی از بیشترین فشار نظامی علیه فلسطینی‌ها و عرب‌ها استفاده کرد.

«میخائیل بار زوهر» در کتابی که درباره شیمون پرز نوشته ، آورده است: وی از بارزترین سیاستمدارانی بود که به آغاز جنگ‌های 56 و 67 اصرار داشت و تمامی حملات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در داخل و خارج را تایید می‌کرد.

پرز بامداد روز چهارشنبه در بیمارستان مرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس