معاون وزیر نفت از امضای 52 قرارداد داخلی سازی 10 گروه پرمصرف خبر داد و گفت: طرح بومی سازی ١٠ گروه خانواده کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت به نیمه راه رسید و وزارت نفت برای تعمیم این طرح به ٩٩ گروه کالایی برنامه ریزی کرده است.

به گزارش مشرق، محمدرضا مقدم معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، امروز در همایش تشکیل کمیته های تعیین استانداردهای ١٠ گروه کالایی  که در سالن شهید رجایی شرکت ملی گاز ایران در حال برگزاری است،گفت: از همکارانی که در استقرار سامانه تامین الکترونیکی کالای صنعت نفت تلاش کردند قدردانی می کنم و امیدوارم این کار ماندگار توسعه یابد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری افزود: با توجه به استقرار این سامانه، همه معاملات خرید کالا و تجهیزات به طور شفاف و با سرعت و کیفیت بهتری انجام می شوند.

وی ادامه داد: کارگروه‌های فنی و بازرگانی را در چهار شرکت اصلی وزارت نفت تشکیل داده ایم و حاصل آن تهیه فهرست بلند تامین منابع دستگاه مرکزی وزارت نفت (وندورلیست سازندگان داخلی) بوده است.

مقدم یادآور شد: پس از سال ها فعالیت، این فهرست به طور رسمی اعلام شده است و باید در ادامه، این فهرست از سوی کارگروه های فنی و بازرگانی تکمیل و فضایی شفاف در رابطه با سازندگان داخلی، خارجی و تامین کنندگان ایجاد شود.

وی با اشاره به بررسی بلوغ ساخت و بلوغ فناوری سازندگان داخلی تجهیزات پرمصرف صنعت نفت، گفت: به این ترتیب، وزارت نفت برای نخستین بار موضوع فناوری ساخت را مدنظر قرار داده است.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری ادامه داد: این موضوع جدیدی است که به آن ورود کرده ایم، ما را وادار می کند وارد چند دانش شویم و با وجود این کارگروه‌ها فضای جدید دانشی گشوده می شود.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری افزود: رضایت و مطلوبیت مصرف کننده که در قالب کیفیت عنوان می‌شود حاصل استاندارد است و این استاندارد رضایت مصرف کننده را در پی خواهد داشت.

مقدم با بیان این که موضوع استاندارد؛ فشرده علم، فناوری و تجربه است، تصریح کرد: علم و فناوری سرانجام سبب تولید محصول تجاری می شود.

به گفته وی محصول تجاری حاصل حرکت فرآیندهاست و این محصول و فرآیند هر دو در قالب استاندارد کیفیت‌شان را نشان می دهند.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری گفت: طراحی و مهندسی، پایه اساسی واحدها و تاسیسات صنعتی است که به تولید محصول منجر می شود.

وی ادامه داد: تولید کیفی محصول ممکن نیست مگر این که از دل طراحی و مهندسی بیرون بیاید.

مقدم با بیان این که این دو اصل را نمی توان از یکدیگر جدا کرد، عنوان کرد: حرف آخر را طراحی و مهندسی می زند و استاندارد است که می تواند میان انتخاب کالا هم افزایی به وجود بیاورد؛ بنابراین اگر ما می خواهیم بحث طراحی و ساخت تاسیسات با کمترین زمان انجام شود و اتلاف وقت و سرمایه نداشته باشیم باید به سراغ استاندارد برویم.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با بیان این که استاندارد به ما مسیر را نشان می دهد، تاکید کرد: این بحث شامل همه مراحل مختلف طراحی و مهندسی، انتخاب کالا و نصب و ساختمان و این که چگونه می توانیم زمان را برای اجرای یک پروژه کاهش دهیم، می شود.

به گفته وی، اگر می خواهیم به سطح بالای استاندارد ورود کنیم باید خود را به سطح جهانی برای استفاده از استانداردهای روز دنیا برسانیم.

مقدم گفت: اگر اعتقاد داریم که صنعت نفت باید یک صنعت روزآمد باشد باید استانداردهای آن روزآمد باشد.

وی با بیان این که کیفیت نیز نتیجه تغییر استانداردها است، ادامه داد: کیفیت، هماهنگی اجرای به موقع پروژه ها در قالب نگاه به تجربه ها و بهترین استانداردهایی است که از دل علم و فناوری خارج می شود و روز به روز نیز ارتفا می یابد و روند سریعی طی می کند.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با بیان این که ما تجربه ای به نام IPS داشته ایم، گفت: IPS سعی کرده است به استانداردهای صنعت نفت هویت بدهد و زندگی صنعت نفت با استاندارد است.

وی اعلام کرد: شرکت ملی گاز ایران در حوزه استاندارد نسبت به دیگر بخش های صنعتی فضای سازمان یافته ای فراهم کرده است و سعی شده از این ظرفیت ها استفاده شود.

مقدم با اشاره به فعالیت های وزارت نفت در حوزه ١٠ گروه کالایی گفت: تاکنون ٥٢ قرارداد در این زمینه امضا شده است.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری ادامه داد: فهرستی برای ١٠ گروه کالایی تهیه شده و این تعداد باید به ٩٩ گروه کالا تعمیم داده شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس