امام حسین علیه‌السلام: آن كه پيش از رسيدن فرصت و زمان جنگ و آگاه شدن از توانايى جنگى خود به آن مبادرت ورزد، مستحق آن است كه سپاهيان خود را سودى نرساند و خويشتن را نيز به نابودى اندازد.

مشرق- امام حسين عليه السلام : بدانيد كه جنگ، شرّش شتابنده است و طعمش زشت و نفرت انگيز؛ پس، هر كس كه خود را براى آن آماده كند و ساز و برگش را فراهم آورد و پيش از فرا رسيدن هنگامه جنگ، پيكر خود را از زخمهاى آن دردمند نكند، جنگ را برده است؛

اما آن كه پيش از رسيدن فرصت و زمان جنگ و آگاه شدن از توانايى جنگى خود به آن مبادرت ورزد، مستحق آن است كه سپاهيان خود را سودى نرساند و خويشتن را نيز به نابودى اندازد.

 
متن حدیث:


 الإمامُ الحسينُ عليه السلام: ألا إنَّ الحَربَ شَرُّهاذَريعٌ، وطَعْمُها فَظيعٌ، فمَن أخَذَ لَها اُهْبَتَها، و اسْتَعدَّلَها عُدَّتَها، ولَم يألَمْ كُلومَها قَبلَ حُلولِها، فذاكَ صاحِبُها، و مَن عاجَلَها قَبلَ أوانِ فُرْصَتِها، و اسْتِبْصارِ سَعيهِ فيها، فذاكَ قَمِنٌ ألّا يَنْفَعَ قَومَهُ، و أنْ يُهْلِكَ نَفْسَهُ.




«شرح نهج البلاغة؛ 3/186 »

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احسان1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین وعلی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین. السلام علیک و علی الارواح التی حلت بفنائک
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    برداشت غلط از این حدیث نکنید. این حدیث در مورد کسانی است که می توانند با گذشت زمان خود را تجهیز و تقویت کنند و گذشت زمان به نفع آنها و به ضرر دشمنشان است. اما کسی خودش رو به پیری است و سلاحش رو به فرسودگی و امیدی هم برای بهبود و تقویت خود ندارد امروز بجنگند بهتر از فردا است چرا که زمان به ضرر او و به نفع دشمتش است. نمونه چنین کسی ایران در حال حاضر است. بخدا قسم تمام کسانی امروز با هر بهانه ای از جنگ با عربستان فرار می کنند تنها همین احتمال ده درصدی پیروزی را دارند از بین می برند. چرا که دهسال بعد جنگ به طور صد درصد به نفع آل سعود تمام خواهد شد. در واقع بهترین زمان برای ورود به جنگ با آل سعود همان سال 66 بعد از فاجعه کشتار حجاج بود. منتهی مسوولان وقت آن زمان حتی حاضر به ادامه جنگ با عراق هم نبودند چه رسد به جنگ با آل سعود. بعد ازآن آل سعود به طور گسترده بر افزایش تبلیغات جهادی وهابیت و خرید و تجهیز سلاحهای مدرن و افزایش زاد و ولد و تولید نسل جوان اقدام کرد در حالی که ما با کاهش شدید احساسات انقلابی و خستگی و کنار رفتن تدریجی نسل جبهه و جنگ و فرسودگی سلاححها مواجه بودیم و تا دهسال بعد با بحران تغییرات جمعیتی و جمعیتی پیر و ناتوان مواجه هستیم. پس با عرض معذت اگر آقایان منتظرند که دهسال بعد با سعودی بجنگند بدانند که کار ما تمام خواهد شد. تکرار می کنم الان شانس پیروزی 10 درصد است و سال دهسال قبل این شنانس 50 درصد و بیست سال قبل هفتاد درصد بود. عده ای ممکن است خیال کنند من از جنگ خوشم می آید! حال آنکه وقتی بدانیم یک جنگ حتمی در پیش رو داریم که گریزی از آن نیست دیگر بحث دوست داشتن یا دوست نداشتن جنگ مطرح نیست. بلکه بحث این است که باید چه وقت بجنگیم که حداکثر شانس پیروزی را داشته باشیم. کسی که زمان مناسب برای جنگیدن را از دست بدهد خود را تسلیم دشمن کرده است.
  • وحید ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    چرا غلط نوشتی..
  • یک غیر مسلمان ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    امام حسین (ع) خیلی خیلی عزیز هستند. دوستشان دارم
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    حالا مگه جنگ میخواد بشه
  • یک دانشجو ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    الان جنگ کردن اشتباهه. باید کمی حدود چند ماه صبر کنیم. فقط چند ماه
  • شاپرک ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    آفرین. جنگهای بزرگی نزدیکه و باید آماده باشیم. به هرحال منطقه ما در آتش تفرقه انگلیسی گرفتار شده و این آتش ادامه خواهد داشت
  • بنده خدا ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    دوست گرامی مشکل ما ایرانی هم این هست که هر کسی برای خودش از یک چیز تفسیر میکنه و فکر میکنه که حرفش درسته و برای به کرسی نشوندن اون پافشاری میکنه و حتی به جایی میرسه که اگر هم بدونه دیگران که با نظرش مخالف هستند و علت مخالفتشون درست و منطقی هست با این حال حرف خودش را میزنه . انجام هر کاری نیاز به یه سری زمینه چینی ها داره که این کارها داره شکل میگیره و حاکمان عربستان هم به نوبه خودشون دارن به خودشون ضربه وارد میکنن.ما باید گوش به فرمان رهبری باشیم و فرمانهایی که به ما در زمینه های مختلف میدن را به نحو احسن انجام بدیم و با فکر و درایت دولت هایی را انتخاب کنیم که در راستای سیاست های رهبری حرکت کنه تا موفق بشیم وگرنه بی گدار به آب زدن توی هر کاری باعث میشه تو منجلاب فرو بریم و نتونیم به این راحتی از اون بیرون بیاییم.
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    به یک دانشجو همین تسویف و چند ماه چند ماه کردن ما را از سال 66 رساند به اینجا. فکر کردیم بگذار فهد بمیرد! به هم می ریزد! بعد فکر کردیم بگذار عبدالله بمیرد به هم می ریزند! حالا فکر می کنیم سلمان بمیرد به هم می ریزند! نشسته ایم به امید واهی به هم ریختن عربستان که هرگز فرا نخواهد رسید. مردم شبه جزیره عربستان - به جز یمینیها- هرگز اهل شورش و قیام نبوده اند و آل سعود هم خودش یک خانواده یهودی است که ماسونها شاه آن را تعیین می کنند برای اختلافات داخلی بین آنها هرگز جدی نخواهد شد. این ماییم که زمان را از دست دادیم. از همه بدتر اینکه بمب اتم را به عنوان یک عامل بازدارانده از دست دادیم. مهم نیست که واقعا نمی خواستیم آن را بسازیم. مهم این است که آل سعود فکر می کردند ما داریم تقیه می کنیم و واقعا بمب اتمی داریم. برای همین از ما می ترسیدند. اما حالا مشت ما باز شده و ترس آنها هم بکلی ریخته است. در این مدت آل سعود برای تاثیر در انتخاباتهای ایران پول خرج کرد و حسابی اصلاح طلبان را آباد کرد و ما هم خواب بودیم. علمای وهابی رای دادن به موسوی و روحانی را واجب کردند و ما خواب بودیم. باید با لگد دشمن آنهم دشمنی به قساوت و خون آشامی سعودیها بیدار شویم.
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    سایت مشرق ! شما دشمن ترین دشمنان امام حسین (ع) هستید
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    1 0
    ناشناس جان سوئدی ما گوش به فرمان رهبریم هر موقع صلاح بدونن آوار میشیم سرشون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس