رئیس اداره مبارزه با قاچاق آگاهی هرمزگان با افشای جزئیات جدید از کشف ۹ کانتینر قاچاق در بندر رجایی پرسش‌های جدی را در این باره مطرح کرد.

به گزارش مشرق، ناصر توکلی در مورد جزئیات کشف 11 کانتینر کالا در گمرک شهید رجایی هرمزگان که 9 کانتینر آن قاچاق بوده است، اظهار داشت: در اردیبهشت سال جاری دو کانتینر کالای قاچاق از سوی نیروی انتظامی توقیف شد. طی اقدامات اطلاعاتی از طریق سامانه گمرکی و خارج از آن مشخص شد 6 پروانه گمرکی به نام همین فرد شامل 11 کانتینر در گمرک رجایی موجود است،بنابراین این موضوع به مرجع قضایی گزارش دادیم.
 
وی ادامه داد: در جریان رسیدگی به این موضوع متوجه شدیم با توجه به سوء سابقه قبلی فرد مذکور نام شرکت را تغییر داده است تا بتوان از کانال‌های دیگر کالاها را بیرون ببرد.
 
رئیس اداره مبارزه با قاچاق آگاهی استان هرمزگان با بیان اینکه این دو کانتینر همان موقع توقیف و دو نفر نیز بازداشت شده و با قرار وثیقه آزاد شدند، گفت:‌ در ادامه با دستور قضایی امکان بررسی محموله‌های دیگر گمرکی این فرد فراهم شد،کالاها صورت جلسه و به همراه تمامی مستندات (عکسبرداری، پروانه گمرکی، بارنامه) به مرجع قضایی ارسال شد.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه طبق پروانه گمرکی، کالای اظهار شده «درپوش شیشه‌ای» است، بیان داشت: عوارض این کالا 10 درصد بوده اما کالایی که در بازدید از این کانتینرها کشف شد ظروف شیشه‌ای و سرامیکی با عوارض 76 درصد است. عملا کالای اظهار شده با کالاهای موجود مطابقت ندارد. در این راستا قاضی دستور داد که کالاها در تاریخ 30 شهریور در اختیار اداره اموال تملیکی قرار گیرد و اکنون این کانتینرها در اختیار نیروی انتظامی است.
 
توکلی با طرح چند سوال و ابهام در خصوص کانتینرها و اظهارات مسئولان گمرک بندرعباس تصریح کرد: گفته می‌شود که این کالاها در اردیبهشت ماه در اختیار گمرک بوده و همان موقع نیز پروانه گمرکی صادر شده است. تاکنون چه اقدامات قانونی برای رسیدگی به این پرونده به مراجع قضایی انجام داده‌اند و کجا اعلام جرم کرده‌اند؟
 
این مقام مسئول یادآور شد: چرا پرونده‌ای که اردیبهشت ماه در جریان قرار گرفته‌ 4 ماه معطل مانده است و اگر برای آنها قاچاق محرز است در رابطه با آن اقدامی صورت ندادند.
 
توکلی با طرح این سوال که اگر گمرک این کانتینرهای قاچاق را متوقف کرده است چرا دو کانتینر آن در تاریخ 25 مردادماه سال جاری از گمرک خارج شده است، ‌بیان داشت: این دو کانتینری که از گمرک خارج شده است نیز قاچاق بوده و مغایرت آن مشخص است. کالایی که بازدید شده و مغایرت آن با اظهارنامه مشخص است چند روز برای پیگیری قضایی آن نیاز است و چرا در این مدت اقدامی صورت نگرفت.
 
رئیس اداره مبارزه با قاچاق آگاهی استان هرمزگان با طرح این سوال که طبق قانون امور گمرکی اگر کالایی بیش از سه ماه در گمرک بماند متروکه اعلام می‌شود، تصریح کرد: چهار ماه زمان تلف شد که بتواند به نحوی قانونی یا غیر قانونی برای آن کاری بکنند اما به محض اینکه نیروی انتظامی ورود پیدا کرد چهار روز بعد به گمرک ایران نامه ارسال کردیم که این کالاها مشکل دارد.
 
به گفته توکلی، گمرک در گزارشی عنوان کرده که این کالاها را به اموال تملیکی تحویل داده است اما این کالاها در اختیار نیروی انتظامی بوده و قبض انبار تملیکی آن نیز در اختیار ما است. چگونه می شود که آنها این کالاها را تحویل داده باشند؟
 
وی با تأکید بر اینکه تمامی مکاتبات، صورتجلسات و مستندات این قاچاق موجود است، عنوان کرد: نباید شرایط به گونه‌ای باشد که از قاچاقچی دفاع کنند و برخی کارشکنی می‌کردند که کالاها تحویل نیروی انتظامی نشود اما پس از حکم جلب برخی افراد با نیروی انتظامی همکاری کردند.
 
رئیس اداره مبارزه با قاچاق آگاهی استان هرمزگان با اشاره به اینکه جریان این پرونده وسیع‌تر بوده و ادامه دارد، گفت:‌ در آینده گزارش‌ها و جزئیات بیشتر این پرونده مطرح خواهد شد.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه 9 کانتینر از 11 کانتینر اکنون در اختیار نیروی انتظامی بوده و قابل مشاهده است، بیان داشت: برخی ارگان‌های دخیل در این موضوع با توضیحاتی که می‌دهند بیشتر اذهان عمومی را تشویش کرده و واقعیت‌ها را بیان نمی‌کنند و حتی از قاچاقچی دفاع می‌شود.
 
توکلی با اشاره به اینکه چرا برای کالاهای قاچاق در گمرک هرمزگان پروانه گمرکی صادر شده است، تأکید کرد: این موضوع جای سوال دارد. چرا اسناد اولیه آن بررسی نشد و ارزیابی صورت نگرفت. باید مسئولان آن را شفاف کنند.
 
وی با اشاره به نامه گمرک مبنی بر بررسی این کانتینرهای قاچاق در تاریخ 19 خرداد 95 تصریح کرد: این نامه را مشاهده کردم در آن ذکر شده بخشی از کالاهای اظهار شده نیز درپوش است در حالیکه هیچ درپوشی در این کالاها وجود ندارد و همچنین ابهام دیگر این بوده که این کانتینرها در محوطه گمرکی باز و خالی شده و اثری از خود کانتینرها نیست. چه کسی پاسخگوی این اقدام غیرقانونی است.
 
رئیس اداره مبارزه با قاچاق آگاهی استان هرمزگان با طرح این سوال که وقتی یک کالایی پروانه گمرکی دارد نمی‌تواند آن را 4 ماه در گمرک نگهداری کرد، افزود: برای خالی نبودن عریضه طی این مدت مکاتباتی انجام می‌شده تا بتوانند به شکلی آنها را خارج کنند که موفق می‌شوند دو کانتینر را در مردادماه از گمرک خارج کنند و برنامه این بوده که دو کانتینر دیگر آن را در مهرماه بیرون ببرند.
 
توکلی با اشاره به همکاری خوب گمرک ایران در رابطه با این پرونده گفت: همان روزی که نیروی انتظامی کارهای مربوط به این پرونده را پیگیری کرد با تطبیق اسناد دریایی و اظهارنامه، گمرک ایران نیز علیه این پرونده اعلام جرم کرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمود ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    چه خبره تو این مملکت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس