کد خبر 633899
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۱

پایگاه اینترنتی شبکه خبری بلومبرگ با اشاره به نقش عربستان سعودی در ترویج ایدئولوژی وهابیت، نوشته این کشور دیگر از اعتبار قبلی در کنگره آمریکا برخوردار نیست.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی روز چهارشنبه نوشته عربستان سعودی دیگر از نفوذ سابق در آمریکا برخوردار نیست.
 
به نوشته بلومبرگ، این پیامی است که باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا به عربستان سعودی منتقل کرده است.
 
کنگره آمریکا قرار است در اقدامی که ضربه‌ای سهمگین به عربستان قلمداد می‌شود روز چهارشنبه درباره طرحی رأی‌گیری کند که خواستار ممنوعیت فروش 1.15 میلیارد دلار سلاح آمریکایی به این کشور پادشاهی است. قانونگذاران آمریکایی، به علاوه، هفته بعد تمام تلاششان را برای باطل کردن وتوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و هموار کردن مسیر شکایت قربانیان حادثه 11 سپتامبر سال 2001 از دولت عربستان سعودی به کار خواهند گرفت.
 
باب کورکر گفت: «من مستقیماً این موضوع را به عربستانی‌ها منتقل کرده‌ام که افکار عمومی در کنگره و در آمریکا علیه آنهاست و آنها باید از این موضوع آگاه باشند.»
 
این نماینده ارشد مجلس سنا افزود: «برای اینکه با آنها صادق باشم، این را به آنها می‌گویم و غلبه بر آن، به عهده خودشان است.»
 
کورکر می‌گوید هفته گذشته با عادل الحبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی که در حال لابی‌گری برای جلوگیری از قانون شدن طرح شکایت از عربستان سعودی است، دیدار کرده است.  
 
موضوعاتی که باعث شده نمایندگان هر دو حزب کنگره آمریکا در انتقاد از عربستان متحد شوند اقدامات ریاض در گسترش وهابیت، جنگ یمن و سایر نگرانی‌های حقوق بشری است.  
 
به نوشته بلومبرگ، تمام این رخدادها از زمین تا آسمان با آنچه در هفته‌ها و ماه‌های بعد از 11 سپتامبر سال 2001 به وقوع پیوست، تفاوت دارند. در آن زمان، نمایندگان کنگره و دولت آمریکا تمام قد، از عربستان سعودی حمایت کردند.
 
«دیک داربین»، عضو ارشد مجلس سنا گفت: «این درست است که وقتی ما به نفت آنها وابسته بودیم، نفوذ بیشتری روی ما داشتند. ما هنوز می‌خواهیم آنها را به عنوان متحد خودمان داشته باشیم، ولی با شرایط مناسب.»
 
داربین گفت که اخیراً در دیدار با سفیر عربستان در واشنگتن نگرانی‌هایش را درباره صدور ایدئولوژی وهابیت منتقل کرده است.
 
«این واقعیت که آنها در بحث مذهبشان در حال صدور رادیکال‌ترین گروه افراد هستند، مشکل‌آفرین است.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس