با طراحی و ساخت «ذوالفقار» مشخص شد ایران با استفاده از طرح خانواده فاتح 110 به یک مدل مشخص و موفق برای توسعه موشک های بالستیک تاکتیکی دست یافته که اکنون از کلاس کوتاه برد به میان برد جهش پیدا کرده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، روند رو به رشد و گسترش کم و کیفی موشک های بالستیک کشورمان، در دهه اخیر، روندی رو به رشد داشته و هم اکنون خانواده بزرگی از این سلاح های پیشرفته، در اختیار نیروهای مسلح کشورمان قرار دارد.
 
در جریان رژه سراسری نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، بار دیگر یک عضو جدید خانواده موشک های بالستیک ایرانی به نام "ذوالفقار" در رژه بندرعباس شرکت کرد؛ رژه ای که چیزی از مراسم بزرگ تهران نداشت و با همت نیروهای مسلح، بسیار گسترده و با شکوه برگزار شد.
 
بررسی های ظاهری نشان می دهد این سامانه موشکی بالستیک میان برد، شباهت بسیار واضح و مشخصی به موشک های سری فاتح دارند و می توان به احتمال زیاد، این گمانه را مطرح کرد که «ذوالفقار» در حقیقت عضو جدیدی از خانواده فاتح ایرانی است.
 
طبق معمول، اطلاعات زیادی درباره جدیدترین موشک بالستیک ایرانی منتشر نشده است اما با عنایت به مشخصاتی چون برد می توان توضیحاتی درباره آن مطرح کرد اما پیش از آن نگاهی خواهیم داشت به سایر اعضای خانواده پرافتخار فاتح.
 
از فاتح 110 تا خلیج فارس؛ نقطه زن های کوتاه برد ایرانی
 
جمهوری اسلامی ایران از اوایل دهه 1380 شمسی با نسل اول موشک های فاتح 110 صاحب موشکی بالستیک کوتاه بردی با برد حدود 200 کیلومتر شد. در آغاز راه، دقت و جزییات فاتح ایرانی به مانند امروز نبود و در طول سالهای بعد، نسل های مختلفی از این موشک وارد خدمت شدند که هم برد این موشک را به 300 کیلومتر رسانده، هم خطای آن را تقریبا صفر کرده و در سیستم پیشران آن از سوخت پیشرفته تری استفاده شد.

نسل چهارم موشک فاتح 110 در شهریور ماه سال 1391 شمسی رونمایی و پس از حدود صرف یک دهه زمان جمهوری اسلامی ایران صاحب دقیق ترین موشک بالستیک خود شد. تصاویر پخش شده از تست این موشک در همان زمان جای هیچ شک و شبه ای را در نقطه زنی این موشک بر جای نگذاشت. موشک فاتح 110 آنچنان در دقت و قدرت تخریب عمل کرده است که حتی موجبات تحسین کارشناس معروف صهیونیست نیز شده است.
 
موشک ذوالفقار 
موشک فاتح 110
 
یوزی رابین مدیر اسبق دفاع موشکی اسراییل می گوید: "ایرانی ها به خوبی در جریان تحولات در بحث دفاع موشکی، مخصوصا الان که این سامانه ها در منطقه خلیج فارس مستقر شده اند، هستند. آنها، فاتح 110 را برای شکست دادن سامانه های دفاع موشکی ساخته اند."

مدیر اسبق برنامه دفاع موشکی اسراییل در عین حال یادآور شده است: من یک مهندس هستم و به عنوان یک مهندس باید بگویم که ایرانی ها در برنامه فاتح 110 به خوبی کار کرده اند. آنها یک راکت 610 میلی متر را انتخاب کرده و آنرا ارتقاء دادند. آنها به شیوه های گوناگون دقت این موشک را افزایش دادند و در حال حاضر نزدیک به 5 الی 6 مدل از این موشک وجود داشته و سر جنگی 500 کیلویی دارد که می تواند یک بلوک شهری را نابود کند.

رابین اضافه کرده است: "مدل ضد اهداف زمینی این موشک با هدایت اینرسایی و جی پی اس ساخته شده است و یک سلاح نظامی است که برای حمله به شما (آمریکایی ها ) و متحدان و پایگاه های شما در منطقه ساخته شده است."
 
اما متخصصان ایرانی به موشک های زمین به زمین اکتفا نکرده و با استفاده از پلتفرم فاتح 110 ، موشک های ضد کشتی و ضد رادار بالستیکی را نیز توسعه دادند. موشک های خلیج فارس، هرمز 1 و هرمز 2 به عنوان سه موشک بالستیک ایرانی در نقش های ضد کشتی و ضد رادار همگی از الگو و ساختار طراحی موشک فاتح 110 استفاده کرده و در بخش سامانه جستجوگر خود از رادارهای آشیانه یاب و یا جستجوگرهای اپتیکی بهره می برند.
 
این موشک ها به همراه خانواده فاتح همگی بر روی شاسی با توان تحرک بالا نصب شده اند که می تواند تحرک بالایی را برای این سامانه تامین کرده و بقاء پذیری آن در میدان نبرد را افزایش دهند.
 
موشک ذوالفقار 
  موشک خلیج فارس
 
موشک خلیج فارس اولین بار در بهمن ماه 1389 شمسی و موشک های سری هرمز در سال 1393 برای اولین بار نمایش عموم در آمدند. در این مدت تصاویر زیادی از تست های این موشک های پخش شده و نقطه خلیج فارس و هرمز را بر علیه اهداف شناور دریایی و سکوهای رادار اثبات کرد.
 
موشک ذوالفقار 
موشکهای هرمز 1 و 2 بر روی پرتابگر متحرک
 
این چند موشک نیز بردی در حدود 300 کیلومتر و سرجنگی در حدود 600 الی 650 کیلوگرم دارند. سرعت این موشک ها نیز در حدود 4 الی 5 برابر سرعت است.
 
تا قبل از معرفی ذوالفقار، موشک فاتح 313 جدیدترین عضو خانواده فاتح بود. اطلاعاتی درباره وزن سرجنگی، سرعت و یا نوع دقیق سامانه به کار رفته در بخش هدایت این موشک منتشر نشده است اما آنچه که تا به امروز در تمامی اعضای این خانواده موشکی به اثبات رسیده است دقت بالا و به نوعی خطای صفر است که به البته توسط مسئولین نیز به این قابلیت نقطه زنی در فاتح 313 نیز اشاره شد.
 
 موشک ذوالفقار
موشک فاتح 313

در کنار استفاده از «سوخت جامد ترکیبی» نکته مهم اعلام شده درباره موشک فاتح 313، برد 500 کیلومتری این موشک بود و با نگاهی به اندازه ظاهری موشک فاتح 313 متوجه می شویم که تفاوت آنچنانی در طول و یا قطر این موشک نسبت به سایر اعضای خانواده فاتح 110 رخ نداده است، پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که از یک سیستم پیشران جدید در همان اندازه های قبلی اما با توان تولید نیروی بیشتر در این موشک استفاده شده است که به کمک آن برد این موشک نسبت به مدل های قبلی با افزایش 200 کیلومتری به حدود 500 کیلومتر رسیده است.
 
ذوالفقار؛ شبیه به فاتح313 با تکنولوژی جدیدتر

موشک ذوالفقار که در جریان رژه نیروهای مسلح رونمایی شد بر اساس اعلام فرمانده نیروی هوا فضای سپاه چیزی در حدود 750 کیلومتر برد دارد.
 
به صورت ظاهری و با نگاه به تصاویر این موشک می توان این گونه گفت که تغییر خیلی چشمگیری در ظاهر این موشک به نسبت فاتح 313 ایجاد نشده است و به طور معمول، برای افزایش برد یک موشک به نسبت نمونه های قبلی - در حالی که اندازه و شکل ظاهری آن تغییر خاصی نکرده - به دو صورت می توان عمل کرد.
 
موشک ذوالفقار 
موشک ذوالفقار
 
یکی از گزینه ها آن است که باید سر جنگی سبک تری بر روی آن نصب شود، یا اینکه بایستی از سیستم سوخت یا پیشران جدیدی برای این موشک استفاده کرد. به نظر می رسد صرف کم کردن سر جنگی، چنین توانمندی را به یک موشک نخواهد داد که از بردی در حدود 300 کیلومتر در نمونه های فاتح 110، به بردی در حدود 750 کیلومتر برسد لذا، قطعا باید گزینه دستیابی عملیاتی نیروهای مسلح کشورمان به سیستم پیشرانه و سوختی که با همان ابعاد موشک های گذشته، می تواند بردی در حدود 2 برابر را فراهم کند، یک اتفاق خاص و مهم است.
 
سر جنگی بارانی برای خانواده فاتح
 
نصب کلاهک باراتی روی موشک جدید ایران نیز اتفاقی مهم و قابل توجه است. این کلاهک دربردارنده ریزبمب های پرتاب شونده به بالا پس از اصابت به هدف است و با فرود آمدن در محوطه ای نسبتاً گسترده که ممکن است پیش از پرتاب با توجه به شرایط هدف قابل تنظیم هم باشد، سطح مورد نظر را مورد اصابت قرار می دهد.
 
این گونه از کلاهک ها یا سرهای جنگی موشک، اساساً برای انهدام هدف واحد طراحی نشده بلکه برای آسیب رسانی به محوطه ای شامل اهداف پراکنده و پخش شده مورد استفاده قرار می گیرند مثلاً یک پادگان نظامی که خودروهایی با زره سبک در آن قرار دارند یا یک فرودگاه که در آن بالگردها و هواپیماها در توقفگاه های روباز یا زیر سایه بانی ساده مستقر هستند و یا یک شناور غول پیکر ...

این محموله های انفجاری پس از اصابت کلاهک موشک به زمین به سمت بالا پرتاب شده و با قرار گرفتن در قوس نزولی تا فاصله چند ده تا چند صد متری از نقطه اصابت آن را تحت پوشش قرار می دهند. این مهمات فرعی البته تا حدودی قابلیت نفوذ نیز دارند و از اینرو برای آسیب زدن به هواگردها که اساساً از پوشش زرهی برخوردار نیستند، سلاح مفیدی محسوب می شوند.
 
«ذوالفقار» اولین موشک «میان‌برد اما نقطه‌زن» سپاه/ سوخت و ساز بالستیک‌های ایرانی متحول شد +عکس 
نمایه گرافیکی از نحوه عملکرد کلاهک بارانی

اما در مجموع باید گفت توانایی های یک کلاهک بارانی برای آسیب رساندن و انهدام اهداف بخصوصی کاملاً بر نوع خوشه ای برتری داشته و اضافه شدن آن به فهرست تسلیحات کشورمان، انعطاف پذیری یگانهای موشکی نیروهای مسلح را در ضربه زدن به اهداف متنوع افزایش می دهد. البته اطلاعات بیشتری درباره وزن سر جنگی، سیستم هدایت و یا سرعت این موشک منتشر نشده است.
 
با طراحی و ساخت این موشک مشخص شده است که جمهوری اسلامی ایران با استفاده از طرح خانواده فاتح 110 به یک مدل مشخص و موفق برای توسعه موشک های بالستیک تاکتیکی دست یافته که اکنون از کلاس کوتاه برد به میان برد (بر اساس تقسیم بندی برد موشک های ایرانی) جهش یافته است.
 
با این اوصاف، می توان تصور کرد که افتتاح خط تولید موشک های ذوالفقار در روزهای آینده، نوید این را خواهد داد که خانواده پر افتخار فاتح، اکنون به نقشه راهی مطمئن برای توسعه برنامه موشکی کشورمان تبدیل شده و یادگاری ارزشمند شهید طهرانی مقدم، نمادی مهم برای اقتدار دفاعی کشورمان محسوب می شود که در عرض چند سال، از برد 200 به 750 کیلومتر رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    7 1
    سپاه گفتمان سکولاریسم را به چالش کشیده است. سکولارها در قدیم میگفتند کشورهای جهان سومی (البته به قول خودشان!!) اگر میخواهند پیشرفت کنند یا باید مارکسیست بشوند و یا لیبرال!لکن با وقوع انقلاب اسلامی در ایران پاسداران سبزپوش اسلام مثال نقض این ادعای دروغین شدند و ثابت کردند یک کشور اسلامی میتواند با حفظ فرهنگ خود و سکولار نشدن پیشرفت کند
  • ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    6 0
    درود و سپاس ما منتظر ساخت موشکهای 5 و 15 هزار کیلومتری هستیم.
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    2 0
    جتما specific impulse موتور بیشتر شده. البته استفاده از فیبر کربن در بدنه هم میتونه باعث افزایش برد بشه. کلا اقزایش برد با توجه به ابعاد کوچک کار بسیار بسیار ارزشمند و مقیدی از نظر نظامی است. البته سرعت هنوز به سرعت اسکندر نمیرسه. ولی اونجا هم میرسند انشالله. دلم میخواست سچیل را با کلاهک عماد ببینم که نشد. درود بر سردار رشید و شهید اسلام حسن طهزانی مقدم.
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    5 0
    چرا با این ذوالفقارها داعش را نمیزنیم؟ یا حیدر کرار زند نقش بزودی بر پرچم سبز عربستان سعودی
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    این حرفای شما چه ربطی به موضوع گزارش داره؟
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 2
    موشک 5هزار و 15هزار کیلومتری فقط بدرد سوارکردن کلاهک هسته ای میخوره ما منتظر هواپیما و جنگنده هستیم
  • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    2 0
    این موشک فقط باید خرج صهیونیست ها شود ولا غیر
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 1
    به نظر من موشک های بالای 2000 کیلومتر تناسبی با منطق و کارکرد متناسب با ایدوئولوژی کشورمون نداره ، یعنی : برای مثال یک موشک به قول شما 15هزار کیلومتری با یک دنیا هزینه و فناوری ، "فقط" با داشتن کلاهک هسته ای توجیح پذیره ، و اون همه مسافت رو طی میکنه تا حداقل یک محدوده شهری یا گسترده نظامی رو "یکجا" نابود کنه .....اما ، از اونجایی که جمهوری اسلامی ، سلاح اتمی رو ممنوع مطلق میدونه، پس ما تنها می تونیم تا 2000 و نهایتا 2500 کموشک تولید و استفاده کنیم ، پس فقط از کلاهک های متعارف اجازه استفاده داریم... القضه ، دخل باید به خرج بخوره .... این یک منطقه اینجا نمیشه گفت ،هدف و هیچ کجای دنیا(هیچ کجا...) ، موشک های قاره پیما با کلاهک های متعارف نمی سازند ، یا شیمیایی(ایجاد فاجعه ای در سطح اتمی) یا اتمی( نیاز به توضیح نیست) و یا زیستی میکروبی ....
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    چندتا احتمال ممکنه: 1-استفاده از زیرسیستم های هوشمندتر (و در نتیجه سبکتر و کوچکتر) 2-بکارگیری فیبر کربن(با توجه به رونمایی از خط تولید چند سال پیش)
  • سردار ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    عاشق این تحلیلاتم مشرق آفرین
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    1 0
    سپاه چندین سال است که موشک 12000کیلومتری ساخته است
  • سردار ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    3 0
    خدا رحمتت کنه سردار طهرانی مقدم تو چه نعمتی بودی واسه این مملکت
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    چرا تو رزمایشها جای سجیل چند وقتیه خالیه.. نکنه اونوریا راست میگن و ما هنوز تو عملیاتی کردنش مشکل داریم... با این اوصاف با توجه به تجربه عماد و فاتح احتمال زیاد نسل جدید سجیل برد و دقت بالاتری دارنذ و منطقا کلاهکهای سنگینتری میتونن حمل کنن
  • scorpion ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    1 0
    ایشالله موشک با برد بیش از 4 هزار کیلومتر و نمیریم و ببینیم قاهر313 هم رونمایی شده مثلا مشرق تیتر بزنه رونمایی از جنگنده نسل 5 تماما بومی قاهر313
  • ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    1 0
    يك سرو گردن بالاتر از اسكندر روسى
  • آرش کمانگیر ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    1 0
    به نام خدا . سلام . با توجه به برد ۷۵۰ کیلومتری موشک ذوالفقار ، در صورت استقرار این موشک مثلا در جزیره فارسی ، بسیاری از اهداف احتمالی دشمن در منطقه خلیج فارس در دایره عملیاتی آن قرار میگیرد و دیگر نیازی به استفاده از موشکهای بزرگتر و طبعا گران قیمت تر خانواده موشکهای شهاب یا سجیل برای انهدام آنها نیست . همزمانی عید غدیر خم و رونمایی موشکی که نام شمشیر مولایمان را بر خود دارد اتفاق بسیار مبارکی است که پیامی قدرتمند برای دشمنان منطقه ای و بین المللی ایران اسلامی با خود دارد . امید است تعقل جایگزین ستیزه جویی غیر معقول آنان شود تا نیازی به بیرون کشیدن این شمشیر پر قدرت از نیامش نباشد .
  • ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    1 0
    عکسی که گذاشتین مربوط به کلاهک خوشه ایه!!
  • ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    2 0
    در اصل سوختی که شهید تهرانی مقدم در پروژه ماهواره بر قائم ساخت رو عملا داخل هر موشک سوخت جامدی که ریختن بردن اون دو برابر شد فاتح بردش از 200 کیلومتر الان رشیده به 750 کیلومتر!! البته سبک سازی بدنه هم موثر هست ولی نه اینقدر!!.....حساب کنید برد سجیل الآن چقدر هست! خدا اون شهید رو بیامرزه و انشاالله ماهواره بر قائم نیز روزی تست شود و کشور از شر التماس به چین و روسیه و غرب برای داشتن ماهواره های چند تنی نظامی و تجاری راحت شود....آمین!..
  • محسن ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    1 0
    سلام مشرق. دوستان عزیز یقین داشته باشید کشورمون موشکهایی با برد km 5.000 رو در تولید انبوه زیاد ذخیره کرده و در صورتی ک جنگ بشه ازشون استفاده میشه، این اطمینان رو بهتون میدم ک ایران نمی ایسته زمانی ک بهش حمله بشه و اونوقت تاااااازه بخواد بفکر تولید برد بیشتر باشه. حضرت آقا بارها فرمودن ک هیچکش توان جمهوری اسلامی رو نمی داند.جای دیگر فرمودند ک پاسخ جمهوری اسلامی بسیار محکم و دندان شکن خواهد بود. مهمتر تز همه اینکه حضرت اقا فرمودند منافع امریکا در هر جای دنیا ک باشد صدمه خواهد دید. با این صحبتها ایا هنوزم شک دارید ک ایران روی برد km2.000 ک در سال 1379 بهش دست یافته ایستاده و هنوز بعد بیش از 16 سال هیچگونه ترقی نکرده !!!!!!!!! انشالا موقع نابودی جزیره دیه گو گارسیا از موشکهای km5.000 رونمایی می کنیم
  • محسن ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    خانواده فاتح110 رو که امروز به برد 750 رسیده(ذوالفقار) رو با موشک قیام 800 km مقایسه کنین و متوجه میشین که چقدر در ابعاد و اندازه تغییر و تفاوت ایجاد شده. دقیقا داریم طوری موشک میسازیم ک از دست سامانه های پدافندی موشکی دشمنان در دهه آینده بگریزن و ب هدف اثابت کنن. احسنت ب دانشمندان موشکی
  • مسعود ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    رژه امسال خيلي بد بود حتي تانك كرار هم نبود توش
  • شهروند تهرانی ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    خیلی خوشحالم از این موشک های خوب و پیشرفته که برادران عزیز که مردان واقعی کشورم هستند تولید می کنند
  • فرید ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    سردار حاجی زاده در مصاحبه ای که بعد از رزمایش اسفند ماه سال 94 انجام شد گفتند که: کلاهکی با قابلیت هدایت تا پایان مسیر برای موشک قیام در این رزمایش ازمایش شد که الحمد الله این موش نیز نقطه زن شد. پس موشک قیام اولین موشک میان برد نقطه زن ایران هست
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    تو متن نوشتید "سرعت این موشک ها نیز در حدود 4 الی 5 برابر سرعت است."سرعت چی؟!اصلاح کنید خبرتون رو
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    1 0
    اگر تفکر حاکم بر سپاه در سایر بخش های ایران حاکم بود وضعیت الان قاعدتا خیلی فرق داشت.
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    این خاتم 5 و 7 چی بود که گفتن رونمای شد ولی جایی خبری ازش نیست
  • پسری از خطه ی آذربایجان ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 1
    پس تفاوت زیادی با اسکندر روسی نداره
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 1
    نقطه زنی با سرعت بالا به درد میخوره مثل اسکندر روسیه که برای زدن رادارها ازش استفاده میکنه . فکر کنم ژیروسکوپ داخل فاتح همین ماژول mpu 6050 باشه که فروشگاهها قطعات الکترونیک میفروشند.
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 1
    نقطه زنی با سرعت بالا به درد میخوره مثل اسکندر روسیه که برای زدن رادارها ازش استفاده میکنه . فکر کنم ژیروسکوپ داخل فاتح همین ژیروسکوپهای هواپیماهای تجاری هستند که سرعتشون پائینه تا بیاد مسیر را پیدا بکنه رادار تشخیصش داده.
  • امیر ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 1
    از لحاظ تاکتیکی و مشخصات اعلام شده بسیار شبیه به موشک های اسکندر روسی هستش توسعه یک جانبه موشکی علی رغم مزیتی که ایجاد کرده بیش از این روش پا فشاری بشه تبدیل به نقطه ضعف میشه اونطور که در صنایع موشکی هزینه کردیم و پیشرفت در هیچ زمینه ای پیشرفت و سرمایه گذاری نداشتیم واین بده توسعه باید یک پارچه و همه جانبه باشه سایر ادوات نظامی ایران که بدنه ی اصلی ارتش ایرانو تشکیل میدن برای نیم قرن پیشن از جمله هواپیماها تانکها سلاح های سازمانی سبک و نیمه سنگین به امید روزی که جنگنده بالگرد نفربر تانک و... به پیشرفتگی و توانمندی موشکهامون داشته باشیم و این موضوع لازمش سرمایه گذاری و تحقیقات گسترده در تمامی زمینه هاست
  • صهبا ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    موشک چرا در سطح بالا دستی نباید در خصوص پاسخگویی در جواب موشک قدرت نمایی داشته باشد؟
  • میلیتاریست ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    اقای شاهمردای دلیلی هم برای حرفت داری
  • میلیتاریست ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    هرکی گفته حرف مفت گفته سپاه چندین ساله که از خط تولید موشک سجیل رفع شده در ضمن رژه امسال هم حضور داشت ولی شما متوجه حضورش نبوی فیلمو یه بار دیگه نگاه کن متوجه میشی مگه فیلم شهر موشکی رو ندیدی توی اولین فیلم تمام اون موشک ها سجیل هستند
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    سرعت صوت
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    تو دیگه از کدوم کشوری؟؟؟؟
  • میلیتاریست ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    باید این موشک خلیج فارس رو در زیردریایی قرار دهند تا در فواصل دور هم در خارج از دریای عمان ناو هواپیما بر را بترکونند
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    کلاهک بارانی خوببگید خوشه ای دیگه همون بمبی که تو سازمان ملل ممنوعه !
  • محمد حسین ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    همچین میگی انگار ناو هواپیمابر و ناوشکن زامولت و موشک amg 152 و اف 22 و اف 35 و لئوپارد 2 و ......ساختیم-------باید قبول کنیم فقط موشکامون خوبن چون بقیه چیزامون کپی تسلیحات 40 سال پیشه و میتونی از کسی که تو دفاع مقدس بوده بپرسی کلاش 35 سال پیش ساخت یوگوسلاوی بهتره یا کلاش ساخت ایران همین پارسال.
  • محمد حسین ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    1 موشک هزینش یک هزارم یک بمب مارک 84 و فاب هست.......یکی از برتری های جنگنده همینه.
  • یوسف بهلولی ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    2 0
    با سلام با دستور و امر جدید امام خامنه ای مبنی بر اینکه ما بجز سلاح شیمیایی و هسته ای در ساخت هیچ سلاح دیگری محدودیت نداریم حالا با این نگرش و دکترین جدید شک نکنید آماده رونمایی از موشکهای دقیق تر و با برد بیشتر خواهیم بود . این برد بیشتر به احتمال قوی باید قاره پیما باشد چون دیگر دوران بزن و در رو تمام شده و پای آنها هر جای دنیا باشند گیر است و این کلید واژه نشان از برد و توانمندی موشکهای ایرانی است . اما بنا بر مصلحت تا حالا رونمایی نمیشد که ان شا الله با هر اظهار نظر بی خردانه طرف مقابل پله به پله رونمایی میشوند و این پروسه از بعد از برجام شروع شده . چون طرف مقابل با امضای برجام دندان طمع را برای برنامه دفاعی ما تیز کرده . که اگر در پوزش نزنیم آنوقت دچار شر بدی میشویم و این دیگر رئاکتور صلح آمیز نیست و از دست دادن سلاح همان و نابودی وطن همان و در این شک و تردید به هیچ وجه نداشته باشید . و در مقابل آن بشدت موضع بگیرید.
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    فک کنم دیروز تو رژه بودش!!
  • قوچْعَلی ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    1 0
    روسها در ساخت موشک اسکندر چیکار کردن که اینقدر این موشک مهلک و سریعه که هیچ سامانه ای قادر به کشف و تشخیصش نیست زمانی که حمله میکنه به سمت هدف ؟ دستخوش دانشمندان عرصه موشکی ما به یاری خداوند مدل بعدی با همین ابعاد دارای این مشخصات باشه: برد: ۱۰۰۰ هزار کیلومتر وزن کلاهک انفجاری مجهز به نسل جدید مواد شدید الانفجار: ۱/۲تن یا ۱۲۰۰کیلوگرم خطای هدف گیری: حداکثر یک وجب از تَرک پیشونی دشمن بعداز طی هزار کیلومتر! سرعت: ۱۵ماخ با استفاده از فلز گرافیت و فیبر کربن در بدنه و نازل موشک
  • ضد مغز متفکر ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    ماشالا حزب الله
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    توسعه موشک در راستای سیاست دفاع غیر متقارن بسیار هم کار درستی است. مسئله این نیست که با سرمایه گذاری در موشک جای دیگه سرمایه گذاری نشده مسئله اینکه جای دیکه امکان سرمایه گذاری نبوده. مثلا همین الان کی حاظر میشه به ما جنگنده بقروشه؟؟
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    تهرانی ها کلا برای این مملکت نعمت اند
  • شناس ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    اینا همش از DF-21 چینی کپی شدن باز دم چین گرم
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    چند سال پیش روزنامه خبر جنوب مصاحبه ای با سردار حاجی زاده کرد و او چنین خبری داد
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    با کلاهک چند تنی
  • هادی ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    یعنی چون تونستن مثل نمونه خارجی بسازن اهمیتش کم میشه؟؟!!
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    فقط خواستی یه چیزی بگی ها!!!...اون یه موشک دیگه هست این یه موشک دیگه
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    ماهواره بر سوخت جامد ما نیاز داریم که بسیار ارزانقیمت تر از سوخت مایع هست
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    امیر جان ایران دنبال جنگ های کلاسیک فرسایسشی نیست برای همین رفته سراغ موشک
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    یه ابتکاری هم برای نسل جدید ناوهای جنگی دشمن کنید. موشکی که از بالا به شیوه ی بالستیک به ناوهای که به شکل هرمی ساخته شده اند روبه رو می شوند، در برخورد دو مقطع مثلثی و انحنادار موشک و ناو، ضریب اصابت موشک کمتر میشوند.
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    از فلز اورانیوم برای سرجنگی فاتح استفاده کنیم، که کامل بدنه ی ناو بر اثر نفوذ شکافته بشه.
  • ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    دقیقا همینطوره اندازه کوچکتر=رادارگریزی بیشتر در برد زیاد
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    محمد حسین جان توجه کن اولا این سلاح هایی که آشکار میشوند تنها 5 درصد از سلاح های ما است و مابقی مخفی است برای روز جنگ مقدس،ثانیا بر فرض که سخنت درست باشد ما با هیمن سلاح هایی که داریم دل دشمنان اسلام را وحشتکده کرده ایم
  • قوچْعَلی ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    در زمینه ادوات زرهی و هواپیمای جنگنده تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم طراحی و تحقیقات برای ساخت هواپیمای جنگنده خیلی پول و بودجه میخواد که فعلاً از توان ما خارج هست و باید منتظر باشیم ببینیم کی می تونیم سوخو۳۰ بخریم اما این را دیگه میتونیم که در زمینه تولید تانکهایی مثل تانک تی نود ام اس روسی اقدام کنیم و دست به کار شویم تا تولید انبوه برسونیم با توجه به مرزهای زمینی بسیار پهناور ایران حدافل باید ده الی بیست هزار تانک قابل وپیروز میدان در مواجهه با دشمن، با دانش صفر تاصد در داخل کشور به تولید انبوه برسونیم تا یکی یکی نیازهامون را برطرف کنیم و مرحله به مرحله جلو بریم
  • حسین ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    موشک ذوالفقار هیچ شباهتی به DF-21چین ندارد. اول بررسی بکن بعد اظهار نظر کن
  • محمد حسین ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    باز حرف مفت زدی.....دقت DF 21 مثل اینه یا بردش یا حجم کلاهکش؟
  • ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    بابا یه فکری هم برای نیروی هوایی کنید کم کم دیگه اگزوز میگا داره میوفته این پروژه شفق قاهر چی شد بابا با این موتور اوج شفق دو موتوره را میتوانیم عملیاتی کنیم از این میگای 23وجی7 چینی که بهتره که حداقل نسل چهارمه همینطور قاهر بابا یا علی دیگه دارن این دو تا می پوسن
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    ایش نه ان شاء الله
  • محمد ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    محمد حسن آمریکا با بوجه نظامی نجومی با نام زاموالت دکوری با فلان و فلانش هنوز داره با ایران کشتی میگه و نتانسته زمین بزنه مگر به وسیله نفوذ در داخل
  • ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    یک سوال: آیا نمیشه این موشک را بر روی هواپیما نصب کرد و از فاصله نزدیکتر و در ارتفاع بالاتر به سمت هدف شلیک کرد؟؟
  • محمد مهدی ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    حضرت آقا حرفی نمیزنن که انجام نشده باشه .احتمالا این یه چراغ سبز برا رونماییه
  • محمد مهدی ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    برا این منظور ما اژدر حوت رو داریم
  • محمد مهدی ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    حرف شما درست امما بستگی داره موشک با کلاهک متعارف کجا بخوره ..اگه تو ایران یا ژاپن بخوره مردمش مصممم تر ممیشن پس چاره ای جز استفاده از کلاهک هسته ای نیست ولی شما فکر کن بخوره تو اسرائیل ظرف یه ماه اسرائیل کلا تعطیل میشه
  • ناشناس ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    بجای واژه سر جنگی بارانی از واژه سر جنگی تگرگی استفاده کنید.زیرا موشک های ما همچون تگرگ بر سر دشمن فرود می آیند
  • حسین ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    به نظر میرسه با آمدن این موشک عرصه بر دیگر موشک های میان برد ایرانی تنگ شود (البته اگر سرجنگی مشابه یا قیمت مشابه داشته باشند)---- دقت موشک بسیار بالاست حتی از اسکندر هم بالاتراست
  • حسین ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 0
    ما چنین هواگردی نداریم
  • حسین ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 0
    به نظرت موشک سوخت جامد تک مرحله ای با چنین قابیتی می شود؟؟؟خیر الاکه چند مرحله ای باشد که نمونه آن را داریم"سجیل2گ
  • حسین ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 0
    اژدر حوت چنین بردی ندارد ولی هیچ چیز از ارزش هایش کم نمی کند و اژدر منحصر به فردی است ولی اصلا فکر نکنم اژدری با این برد داشته باشیم
  • حسین ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 0
    برد و دقت بیشتر در عوض کلاهک سبکتر وسرعت کمتر
  • حسین ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 0
    توان تولید رو داریم چون توانایی ساخت موشک سوخت جامد چند مرحله ای رو بدست آوردیم ولی اینکه آیا ساخته ایم را نمی شود همینطور گفت
  • حسین ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 0
    در برخی موارد آره و در برخی موارد نه
  • حسین ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 0
    به شدت باهات موافقم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس