کد خبر 633240
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۰

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: برخی از چهره‌های دولت یازدهم به جریان غرب‌گرا قرابت بیشتری داشته و انتخاب آنها برای این کشور بهتر است.

به گزارش مشرق، فؤاد عزیزی اظهار داشت: هم اکنون در تمام حوزه‌ها با آمریکا دارای تنش هستیم و برای این مقابله موضوع باید بتوانیم طراحی‌های طرف مقابل را تشخیص داده و برای آنها برنامه‌ریزی داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: در واقع برنامه‌ریزی اقدامی درست بوده و اقدام نادرست این است که در زمین طرف مقابل بازی داشته باشیم به عبارت دیگر در صورتیکه اتفاقاتی مانند برجام در ارتباط با آمریکا مجددا تکرار شود ما در زمین این کشور بازی کرده‌ایم.
 
کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: در برجام قرار بر این بود که فرمول محدودیت ایران در برابر لغو تحریم‌ها انجام شود و شاهد این هستیم که طرف مقابل علاوه بر اینکه در متن برجام امتیازات زیادی گرفته در اجرا نیز امتیازات زیادی را برای خود برداشته است.
 
ایزدی افزود: این در حالی است که ما در متن برجام امتیازات بسیار کمی داشتیم که در عمل همان‌ها را نیز به دست نیاوردیم و این موضوع همان بازی کردن در زمین حریف بوده که نباید آن را تکرار کرد و اقدام صحیح در این مورد این است که از تجربه برجام درس گرفته و اشتباهات گذشته دوباره انجام نشوند که این مسئله را مسئولان متوجه نشده و همچنان در حال تکرار اشتباه برجام در مسائل دیگری هستند.
 
وی با اشاره به دستگیری عوامل گروهک‌هایی مانند داعش در کشور، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها از سال‌های دور با گروه‌های تروریستی داخل کشور ارتباط داشتند و بدون پرده پوشی هم اقدامات حمایتی خود از برخی گروهک‌های داخلی مانند منافقین در فرانسه انجام داده و اجلاسی داشته‌اند که در آن چهره‌های شاخص سیاسی آمریکایی از هر 2 حزب جمهوریخواه و دموکرات حضور داشتند که این موضوع مصداق حمایت آنها از این گروه است و در واقع یکی از عللی که منافقان توانستند پس از سقوط رژیم صدام فعالیت خود را ادامه دهند حمایت‌هایی بود که این کشور از آنها داشته است.
 
این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: بنابراین باید گفت که اگر آمریکا بتواند همان مشکلاتی که برای عراق و سوریه ایجاد کرده از جمله تجزیه، درگیری، اغتشاش و دیگر مواردی از این دست را برای جمهوری اسلامی ایران نیز ایجاد می‌کند و اگر تا کنون نتوانسته به این هدف خود دست پیدا کند به علت توانمندی و اقتدار کشور ما است.
 
ایزدی با بیان اینکه از روز انتشار نوار صوتی آیت‌آلله منتظری شبکه‌های خبری غربی مانند BBC پوشش بسیار متمرکزی روی آن داشتند، تصریح کرد: این موضوع نشان دهنده این است که دشمنان جمهوری اسلامی ایران اگر در نشر این مطالب دست نداشتند در ترویج آن نقش بسیار مهمی داشتند و بنابراین به طور قطع انتشار و بازتاب گسترده آن در راستای منفعت آمریکا و انگلیس بوده است.
 
وی در پاسخ به این پرسش که پاسخ ندادن بی‌احترامی‌های نامزدهای انتخاباتی آمریکا به ملت ایران با به سخره گرفتن موضوع برجام از طرف مسئولان ایرانی چه تحلیلی داشته و تا چه زمان جور سهل انگاری‌های آنها را باید مقام معظم رهبری بکشند، خاطرنشان کرد: امکان ندارد این سهل‌انگاری‌ها سهوا باشد در واقع ما شاهد هستیم که طرف مقابل به عینه متن برجام را نقض کرده و همه هم متوجه می‌شوند به عنوان مثال با اینکه در متن برجام عینا آمده که نباید در تجارت کشور ایران اختلال ایجاد شود آمریکا قانون تجدید ویزا برای سفرکنندگان به ایران را تصویب کرده که خود به خود مشکلاتی را برای ایجاد ارتباطات بازرگانی با کشور ما ایجاد می‌کند.
 
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: یا اینکه طرف مقابل باید اجازه نقل و انتقال پول را به کشور ما بدهد در حالیکه هم اکنون شاهد این هستیم که این اقدام انجام نمی‌شود و در نتیجه نقض به طور واضح اتفاق افتاده و اینکه دولت نمی‌تواند در این مورد وارد عمل شود به 2 علت است نخست اینکه قبل از تصویب برجام نیز بدعهدی طرف مقابل پیش‌بینی می‌شد و افرادی هم که آن را حدس می‌زدند بر اساس گفته‌های آمریکایی‌ها این گمان را می‌بردند به عنوان مثال وقتی جان کری از الزام آور نبودن برجام به لحاظ حقوقی صحبت می‌کند قطعا مفهوم آن این است که به کنگره این اجازه را می‌دهد که هر رفتاری بخواهد در مقابل این توافق نامه در پیش بگیرد.
 
ایزدی تصریح کرد: مسئولان وزارت خارجه ایران نیز این متن را دیده بودند اما ادعا داشتند که این بیانات تنها مصرف داخلی دارد؛ در واقع اگر مسئولان دولتی وضعیت فعلی را پیش بینی نمی‌کردند باید گفت چرا این اتفاق نیفتاد زیرا دلسوزانی در همان زمان بودند که این موضوعات را گوشزد می‌کردند و اگر هم بدعهدی طرف مقابل را حدس می‌زدند چرا اینقدر توافق هسته‌ای را برجسته کرده و نسبت به وابستگی به این توافق تا این حد اصرار داشتند به گونه‌ای که آب خوردن را هم وابسته به توافق هسته‌ای می‌دانستند.
 
وی با اشاره به گفته رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر هیچ بودن دستاوردهای برجام، تصریح کرد: اگر دولت می‌دانست سرنوشت برجام چه می‌شود به چه علت تا این حد به توافق و استفاده از امتیازات آن اصرار داشتند و به علت اینکه هم اکنون به نتیجه بد اقدامات خود گرفتار شده‌اند نمی‌توانند در حوزه اعلام نقض برجام ورود پیدا نکرده و عکس‌العملی در این زمینه ندارند و در قبال آن سکوت و یا توجیه می‌کنند.
 
کارشناس مسائل بین‌الملل در حوزه آمریکا با بیان اینکه در کشور ما هم اکنون جریانی غرب‌گرا وجود داشته و در حال فعالیت است، اظهار داشت: البته این موضوع به این معنی نیست که تمام افراد کابینه دولت غرب‌گرا هستند و برای آمریکا موضوع استمرار این جریان اهمیت داشته و به همین علت تمام چهره‌ها و رفتارهای سیاسی را رصد می‌کنند قطعا در رصد خود به این نتیجه می‌رسند که برخی از چهره‌های دولت یازدهم به جریان غرب‌گرا قرابت بیشتری داشته و انتخاب آنها برای این کشور بهتر است.
 
ایزدی ادامه داد: منطقی این است که پیش از انتخابات در صحنه اقتصادی کشور تغییر و تحولاتی به ویژه در مورد برجام انجام دهند به عنوان مثال یکی از موارد توافق که تا کنون انجام نمی‌دادند را اجرا کرده و یا برخی از پول‌های بلوکه شده را آزاد کنند  زیرا افرادی که آبروی خود را برای توافقی به نفع آمریکا گذاشته‌اند باید برای ماندن بر سر قدرت مزیت‌هایی داشته باشند.
 
وی تصریح کرد: البته برخی اوقات آمریکایی‌ها منطقی عمل نکرده و نمی‌توان پیش بینی کرد دقیقا چه اتفاقی می‌افتند به ویژه اینکه در این کشور نیز انتخاب در حال انجام شدن بوده و ممکن است برخی از جریانات به همین علت تغییر پیدا کند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس