شاید این سوال در ذهن بسیاری از علاقه مندان به محور مقاومت شکل گرفته باشد که چرا سیستم‌های پیشرفته روسیه که در خاک سوریه مستقر هستند، به اقدام نیروی هوایی آمریکا و پیش‌تر، تجاوزات رژیم صهیونیستی به آسمان سوریه پاسخ ندادند؟

سرویس جهان مشرق - خبر بسیار تلخ، غم انگیز و خشمگین کننده بود: 180 سرباز سوری در حمله هوایی جنگنده های آمریکایی در دیرالزور شهید و زخمی شدند.

چرا S-400های روسی شلیک نکردند؟ 

آمریکا بلاخره مستقیما زهر خود را به دولت سوریه ریخت. علی رغم «اشتباهی» خواندن و «اظهار تاسف» مقامات آمریکایی درباره این رویداد، تقریبا هیچ ناظر آگاهی نبود که نداند که چه اندازه این حمله، پیرو فتنه انگیزی چند روز قبل تر صهیونیست ها در سوریه، عامدانه و برنامه ریزی شده بود.

شاید اوباما قصد دارد در آخرین ماه های حضورش در قدرت، آخرین تلاش های خود را برای سرنگونی دولت سوریه انجام دهد تا آن را به عنوان آخرین «دستاورد» خود در سیاست خارجی، در ویترین «افتخارات» خود جای دهد.

درباره جوانب و ابعاد این اقدام ناجوانمردانه و جنایتکارانه آمریکا بحث های زیادی می توان مطرح کرد، اما شاید این سوال در ذهن بسیاری از علاقه مندان به محور مقاومت شکل گرفته باشد که چرا سیستم های پیشرفته دفاع هوایی روسیه که در خاک سوریه مستقر هستند، به این اقدام نیروی هوایی آمریکا، و پیش تر، تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به آسمان سوریه پاسخ ندادند؟

چرا S-400های روسی شلیک نکردند؟ 

قطعا پاسخ قطعی و دقیق به این سوال، نیازمند دانستن کنه افکار رهبران کرملین و جزییات طرح های پیدا و پنهان آن ها در سوریه به طور خاص و در منطقه و عرصه بین‌المللی به طور عام است.

چرا S-400های روسی شلیک نکردند؟ 

اما با بررسی شرایط و زمینه های حضور و نقش آفرینی روسیه در ورای مرزهایش، شاید بتوان پاسخ هایی به این پرسش داد.

در این نوشتار، با طرح چند سوال اساسی، سعی در علت یابی عدم واکنش روسیه به تجاوزات آمریکا و اسراییل به خاک و آسمان سوریه داریم:

  • آیا روسیه توان واکنش را دارد؟
  • آیا روسیه اراده‌ لازم برای واکنش را دارد؟
  • چه انتظاراتی می توان از روسیه داشت؟

توان روسیه

روسیه و آمریکا از پس از پایان جنگ جهانی و شروع دوران جنگ سرد، راهبرد های نظامی متفاوتی داشته اند. در جریان جنگ سرد، آمریکا برای اعمال قدرت در آب های دور از مرزهای سرزمینی خود، متکی به ناوهای هواپیمابر بود و این راهبرد هنوز هم ادامه دارد. اما از آن سو، روسیه، از دوران اتحاد شوروی، این فرودگاه های متحرک دریایی را هدف نسبتا آسانی برای هواپیماهای دورپرواز مستقر در ساحل و موشک های کروز ضد کشتی می دانست.

 چرا S-400های روسی شلیک نکردند؟

در صورت در گرفتن جنگ متعارف مستقیم بین روسیه و آمریکا (منظور جنگ غیرهسته ای است) بمب افکن های راهبردی روسیه، Tu-95 M Backfire می توانند به سرعت و به راحتی از پایگاه هایی در عمق گستره پهناور روسیه برخیزند، موشک های قدرتمند کروز را از فاصله ای ایمن شلیک و ناوهای هواپیمابر آمریکایی را هدف قرار دهند.

به قول برخی کارشناسان نظامی روس، خلبانان این بمب افکن ها می توانند بی درنگ به خانه بر گردند و در حالی که قهوه داغ خود را مزمزه می کنند، اخبار تلفات آمریکایی ها را از CNN تماشا کنند! در ضمن در چنین جنگی، حتما نیاز به نابودی کامل یک ناو هواپیمابر نیست، کافی است که آن اندازه خسارت به آن وارد شود که برای چند ماه از مدار عملیاتی خارج شود، و خب در این دوران قرار نیست جنگ در این سطح، تا چند ماه به طول بیانجامد.

چرا S-400های روسی شلیک نکردند؟ 

منطق روسی بسیار ساده و البته عقلانی است: ساخت هر ناو هواپیمابر با سوخت اتمی آمریکا، حدود 1 میلیارد دلار هزینه برمی دارد. هر موشک کروز ضد کشتی به طور میانگین، حدود 1 میلیون دلار هزینه دارد. با پول ساخت یک هواپیمابر می توان 1000 موشک قدرتمند کروز تهیه کرد. کافی است تنها در یک مقابله، از 1000 موشک تنها درصدی از آن ها به هدف بنشینند، آن گاه ماموریت انجام گرفته است. بگذریم از این که موشک های کروز روسی به لحاظ دقت فوق العاده، شهرتی عالمگیر دارند و روز به روز با توسعه سیستم های الکترونیک هدایتی، دقیق تر هم می شوند.

روس ها آن چنان به دقت موشک های خود اطمینان دارند که یک بک فایر Tu-22M روسی تنها یک موشک Roduga Kh-22 مجهز به کلاهک هسته ای حمله می کند. به گفته کارشناسان نظامی، بیل سوئیتمن و بیل گانستون، این موشک ها را می توان طوری برنامه ریزی کرد که درست از پنجره پنتاگون وارد ساختمان آن شود! تازه باید خاطرنشان کرد که Kh-22 ساخت دوران اتحاد شوروی است.

چرا S-400های روسی شلیک نکردند؟ 
Tu-22M Backfire

راهبرد آمریکا برای مقابله با موشک های کروز روسیه، تنها پروژه ساخت «F-35» بوده که تا امروز حدود «1 تریلیون دلار» هزینه داشته است. شرکت لاکهید مارتین، سازنده اف35 مدعی است که این جنگنده ها از چنان سیستم های الکترونیک فوق پیشرفته ای برخوردارند که می‌توانند هر چیزی را که به سوی آن ها می آید «jamming» کنند(ایجاد اختلال سیستمی و انحراف در پرتابه ها از طریق امواج الکترونیک).

 چرا S-400های روسی شلیک نکردند؟

F-35

با این حال روسیه یک ابزار قدرتمند ضد هواپیما در اختیار دارد که برتری هوایی آمریکا را(حتی اف-35) را به چالش می کشد: S-400 Triumf

S-400

سامان دفاع هوایی اس400، یک سامانه نسبتا ارزان قیمت (در قیاس با صنعت فوق‌سرمایه‌بر ساخت جنگنده های پیشرفته) با قیمت حدودا 500 میلیون دلاری است که پیشرفته ترین سامانه دفاع هوایی جهان، با فاصله ای معنادار از همتای آمریکایی خود، سامانه ضد موشک «پاتریوت»، محسوب می شود.

چرا S-400های روسی شلیک نکردند؟ 

برد شناسایی این سامانه 600 کیلومتر و برد موثر شلیک آن 400 کیلومتر است. سرعت شلیک آن به حداکثر 17000 کیلومتر در ساعت (بیشتر از سرعت هر هواپیمای جنگنده ای) می رسد. هر گردان اس400 شامل 8 لانچر پرتاب، یک مرکز کنترل، رادار و 16 موشک ذخیره است.

برد حیرت آور موشک ها، سرعت و دقت خیره کننده و سیستم های هدایت الکترونیک آن، نقطه عطفی در میدان های نبرد هوایی است که به راحتی می تواند موضع پدافندی را به موضع آفندی تغییر دهد. به دلیل همین قابلیت ها، مسکو تا سال ها در برابر وسوسه فروش نسل قدیمی تر این سامانه، یعنی اس 300 به متحدانش، مقاومت کرد. برای مثال، اگر یک سامانه اس300، با قابلیت هایی بسیار کم تر از اس 400، در دمشق استقرار یابد، می تواند یک جنگنده اسراییلی را بر فراز مرکز تل آویو هدف قرار دهد، بی آن که خلبان فرصت هیچ عکس العملی داشته باشد.

بی دلیل نبود که رژیم صهیونیستی هر چه در توان داشت انجام داد تا چنین سامانه ای از سوی مسکو به ایران انتقال نیابد.

این توضیحات اجمالی داده شد، تا روشن شود که روسیه در صورت اراده و خواست خود، حریف دست و پا بسته ای مقابل ایالات متحده نیست و رجزخوانی های پوتین در برابر زیاده خواهی ها و توسعه طلبی های ناتو، ریشه در شماری واقعیات ملموس و عینی از این سنخ دارد.

خواست روسیه

تردیدی نیست که روسیه در جهت منافع ملی خود(مانند هر کشور دیگری) در حال حاضر و شاید برای دست کم میان مدت، با ایران و محور مقاومت هم جهت، هم نظر و متحد است. بسیاری از مشترکات سیاسی و ژئوپلیتیکی و حتی فرهنگی و زمینه هایی مشابه چون ایستادگی بر حق حاکمیت، استقلال سیاسی، هویت ملی و تقابل با هژمونی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی غرب، روسیه و جمهوری اسلامی را هم پیمان کرده است.

اما در عین حال تفاوت های قابل توجهی هم میان روسیه و محور مقاومت، به طور طبیعی و بدیهی وجود دارد. مهم ترین این تفاوت ها، تفاوت نگاه کلان ایدئولوژیک است. در این که نظام جمهوری اسلامی، یک نظام ایدئولوژیک است که ایدئولوژی دینی نقشی اساسی در سیاست داخلی و خارجی آن دارد، تردیدی نیست. اما این که نگاه کلان روسیه به عرصه شطرنج سیاست عالم هم ایدئولوژیک است یا نه، بین کارشناسان و اهل فن در طیف های مختلف فکری در داخل و خارج روسیه اختلافاتی هست. بسیاری از نظر ورزان، نگاه روسیه را یک نگاه کاملا غیرایدئولوژیک و مبتنی بر منفعت و پراگماتیسم می دانند.

اما نگاه های دیگری هم در این زمینه وجود دارد که با توجه به شواهد و قراینی تازه، به ویژه در چند سال اخیر، ردپای ایدئولوژی را در رهبران کرملین، به ویژه شخص آقای پوتین می بینند. به طور اجمالی، این دسته از نظرات معتقدند که ترکیبی از ناسیونالیزم نژاد اسلاو، اوراسیاگرایی، برخی مبانی مسیحیت ارتدوکس شرقی، دیدگاه های مسیانیک (موعودگرایانه) و هزاره گرایانه (Millennialism) در دیدگاه های کلان پوتین و همراهان او دیده می شود. این بحث بحثی جدید، آکادمیک و مفصل است که البته مجال آن در این جا نیست.

اما در نهایت، به فرض وجود این رگه های ایدئولوژیک در ذهنیت رهبران کرملین، جنس آن بسیار متفاوت از ایدئولوژی محور مقاومت است (البته شاید بتوان شباهت هایی هم یافت). یک نکته مسلم در این میان، آن است که جنس تقابل روسیه با غرب به رهبری آمریکا، تماما مبتنی بر ایدئولوژی نیست. برای مثال، دشمنی روسیه با غرب، زمانی که در راس اتحاد شوروی قرار داشت، کاملا ایدئولوژیک و در غالب مفهوم خیر و شر بود. چون تقابل روسیه سوسیالیت و آمریکای کاپیتالیست، رسما نبرد ایدئولوژی کمونیزم شرقی با لیبرال سرمایه داری غرب بود و در این بین، دو طرف از نابودی کامل یکدیگر هم ابایی نداشتند.

اما رقابت (البته رو به خصومت) روسیه کنونی با آمریکا، دست کم در حال حاضر و در این مرحله، از این جنس نیست. پس نمی توان انتظار داشت که دیدگاه مسکو به اسراییل از جنس دیدگاه محور مقاومت باشد. بخش بزرگی از جمعیت سرزمین های اشغالی را یهودیان روس تبار تشکیل می دهند. جدای از روابط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی روسیه و رژیم صهیونیستی، بین این دو دولت رابطه ای عادی و نرمال وجود دارد. روسیه، رژیم صهیونیستی را به رسمیت می شناسد و روابط کامل سیاسی با آن دارد.

این طبیعی است، چرا که دید کلان مسکو با دید یک کشور انقلابی مسلمان شیعه متفاوت است.

البته حتی خود این امر هم نسبی است. وقتی به رابطه یک کشور مثلا مسلمان عرب و مدعی رهبری جهان اسلام، با دشمن درجه یک دنیای اسلام، یعنی اسراییل، نگاه می کنیم (از لحاظ ضربه هایی که سعودی ها مستقیم و غیرمستقیم به اسلام و مسلمین وارد می کنند)، آن گاه رابطه مسکو با تل آویو رابطه ای معمول و حتی در بسیاری موارد منتقدانه است.

در سپتامبر 2015، بنیامین نتانیاهو بعد از دیدار با ولادیمیر پوتین در مسکو، گفت که با کرملین بر سر مکانیزمی برای جلوگیری از مواجهه نظامی بین روسیه و اسراییل به توافق رسیده است:

"هدف من جلوگیری از سوءتفاهم میان نیروهای اسراییلی و نیروهای روسی بود. ما مکانیزمی برای جلوگیری از چنین سوءتفاهماتی ایجاد کرده ایم. این برای امنیت اسراییل حیاتی است. من توضیح دادم که سیاست ما به شیوه های مختلف تلاش برای مسدود کردن انتقال مرگبار سلاح از ارتش سوریه به حزب الله است- عملی که در واقع تحت نظارت ایران انجام می گیرد."

چرا S-400های روسی شلیک نکردند؟ 

نتانیاهو ادعا کرد که " در روسیه این آمادگی وجود داشت که تضمین شود که روسیه هر طرحی هم که در سوریه داشته باشد، قطعا شریک اقدامات افراطی ایران علیه ما نخواهد بود"

البته روزنامه صهیونیستی «تایمز آو اسراییل» که این خبر را پوشش داده بود، از قول نتانیاهو، پاسخ پوتین را هم نقل کرد که گفته بود: " درباره سوریه، ما می دانیم که ارتش سوریهئ(برخلاف ادعای شما) در وضعیتی است که قادر به گشایش جبهه جدید(علیه اسراییل) نیست. هدف اصلی ما، حفظ دولت سوریه است. با این حال، من نگرانی شما را درک می کنم."

اگر بخواهیم این موضوع را به طور خلاصه و مجمل جمع بندی کنیم، روسیه بر علیه جنگنده های اسراییلی بر فراز سوریه، یا نیروهای زمینی آن وارد عمل نمی شود، مگر این که تهدید مستقیمی از جانب آن ها متوجه نیروهای روسی باشد. البته باید انصاف داشت که روسیه، تا این جا به تعهدات خود به دولت سوریه مبنی بر پوشش هوایی و مستشاری نظامی در مقابله با گروه داعش و سایر گروه های تروریستی به خوبی عمل کرده است. اصولا وجود روسیه با لحاظ وزن سنگین ژئوپلیتیک و توان چشمگیر نظامی و تاثیرگذاری بالای سیاسی در عرصه بین الملل، وزنه ای جدی برای محور مقاومت در عرصه سوریه بوده است. حضور یا عدم حضور روسیه در کنار محور مقاومت، هر کدام تغییرات جدی در عرصه معادلات نظامی و سیاسی در سوریه ایجاد می کند.

چرا S-400های روسی شلیک نکردند؟ 

تحت قوانین بین المللی، سوری ها این حق را دارند که هر جنگنده آمریکایی، فرانسوی، آلمانی، ترکیه ای و اسراییلی را که در آسمان آن ظاهر می شود، در جهت حفظ حاکمیت ملی خود سرنگون کند و این کشورها قانونا نمی توانند هیچ ادعایی درباره حق دفاع از خود در این زمینه را داشته باشند. علاوه بر این، از آن جا که نیروی نظامی روسیه با دعوت رسمی دولت قانونی سوریه در خاک این کشور عملیات انجام می دهد، روسیه حق دارد که هر تهدید نظامی علیه «نیروهای خود» را پاسخ دهد. البته اگر در چارچوب توافقات فیمابین دولتین روسیه و سوریه، عملیات نظامی روسیه در خاک سوریه، شامل مقابله با نیروهایی غیر از گروه های تروریستی، از جمله نیروهای متجاوز خارجی هم شود، بر اساس حق حاکمیت ملی دولت سوریه، آن گاه نیروهای روسیه می توانند جنگنده های متجاوز خارجی را هم در سوریه هدف قرار دهند. اما این که دایره شمول همکاری نظامی مسکو و دمشق از مقابله با گروه های تروریستی فراتر رود و قدرت های خارجی را هم در بر بگیرد، کار چندان ساده ای نیست و نیازمند لحاظ کردن بسیاری فاکتورهای سیاسی، نظامی، راهبردی و بین المللی و توجه به موازنه قوا در گستره جهانی  از سوی رهبران کرملین است.

اما فارغ از این ملاحظات قانونی و فرمالیته، احتمال رودررویی نظامی روسیه با ایالات متحده در سوریه چه اندازه است؟

لرزه ها، روی گسل سوریه

اگر برای تقابل فزاینده فعلی میان روسیه و غرب در صحنه بین الملی چند نقطه داغ (hotspot ) یا گسل در نظر بگیریم، قطعا سوریه یکی از آن هاست. نقاط دیگر شرق اوکراین، کریمه، دریای بالتیک و کل گستره شرق اروپاست که همگی مرزهای شرقی ناتو محسوب می شوند.

آمریکا و روسیه هر دو روی یک کشور، یعنی سوریه، کارزار هوایی خود را دنبال می کنند. دو طرف به طور رسمی اهداف مشترک دارند: نابودی یا دست کم مهار گروه های تروریستی؛ اما درباره این که کدام گروه تروریستی است، یا کم تر تروریستی است و کدام گروه باید بماند و کدام نابود شود، اختلاف نظر جدی دارند. از آن مهم تر، دو طرف بر سر رفتن یا نرفتن بشار اسد اختلاف دارند.

از سوی دیگر، هر دوی آن ها سابقه ای طولانی از مواجهه دارند که تقریبا از پایان جنگ دوم جهانی به این سو (به جز مقطع ده ساله حکومت بوریس یلتسین غربگرا) ادامه داشته است. به اضافه این که یک بدبینی عمیق بین واشینگتن و مسکو از قدیم وجود داشته و دارد. بستر سوء محاسبه و سوء تفاهم هم در میدان نبرد به شدت پیچیده و پربازیگر سوریه هم به شدت فراهم است.

همه این ها، شرایط را برای ایجاد یک درگیری هوایی در آینده ای نه چندان دور مهیا می کند، به ویژه وقتی رقابت های ژئوپلیتیک جدی روسیه و ناتو در شرق اروپاف اوکراین، قفقاز و کریمه را هم لحاظ کنیم.

در صورت ادامه وضع موجود در سوریه، تنها سه سناریو قابل تصور است:

1- یا یکی از این دو قدرت، جنگنده های خود را از سوریه بیرون می کشد و ادامه کار را به دیگری می سپارد.

2- یا جنگنده های هر دو طرف تحت مدیریت یکی از طرفین قرار می گیرد.

3- یا درگیری نظامی خونبار دیر یا زود به وقوع خواهد پیوست.

اختلال در یک حسگر یا یک رایانه، یک خلبان خسته و عصبی، یک اشتباه محاسبه و....می تواند ناخواسته کلید یک درگیری مستقیم بین نیروهای روسیه و آمریکایی ها را بفشارد.

در 16 ژوئن امسال، در مرز اردن، نیروی هوایی روسیه، با وجود هشدار فرماندهان آمریکایی، یک پایگاه شورشیان مسلح تحت حمایت آمریکا را هدف قرار داد. پنتاگون این اقدام روسیه را تحریک آمیزترین اقدام روسیه از زمان شروع کارزار هوایی آن در سوریه خواند.

در این رویداد، جنگنده های سوخو 24 روسی ابتدا پایگاه شورشیان را در هم کوبیدند و صحنه را ترک کردند. بعد جنگنده اف/ای-18 آمریکایی به صحنه اعزام شد. وقتی این جنگنده آمریکایی برای سوخت گیری با تانکر هوایی از صحنه رویداد فاصله گرفت، یکی از جنگنده های سوخوی24 دوباره به صحنه بازگشت و بقیه شورشیان را بمباران کرد.

این یک نمونه از پتانسیل بالای تنش بین دو قدرت در سوریه بود که در نهایت موجب ایجاد یک خط ارتباطی موسوم به «ایمنی پرواز» بین نیروی هوایی دو کشور شد. (اکتبر گذشته)

نکته قابل تامل این که، در اواسط ژوئن 2016، اخبار نامه 51 دیپلمات آمریکایی به اوباما در مطبوعات این کشور منتشر شد که در آن ضمن انتقاد شدید به سیاست دولت اوباما در سوریه، از او خواسته شده بود که مستقیما مواضع دولت اسد را با بمب و موشک مورد هدف قرار دهد تا سرنگونی او را تسهیل کند.

«ولادیمیر واسیلیف»، پژوهشگر ارشد «موسسه آمریکا و کانادا»، معتقد است که جدی ترین نتیجه ای که نامه ها و تحرکات این چنینی در واشینگتن در پی دارد، تشدید احتمال جنگ بین آمریکا و روسیه است. این کارشناس، در مصاحبه با روزنامه «پراودا» گفت:

" همین که آمریکا شروع به زدن نیروهای اسد کند، اوضاع ظرف چند هفته و حتی چند روز، وخیم می شود و این یکی از اهدافی است که واشینگتن به دلایل مختلف، به ویژه اهداف انتخاباتی، دنبال می کند. هدف اصلی، سرنگونی دولت اسد و ارایه یک «دستاورد» دیگر از دموکراسی آمریکایی به رای دهندگان است."

واسیلیف افزود که به عقیده او، نامه مذکور کاملا جعلی و به فرموده «مقامات بالا»، به ویژه جان کری، سر هم شده بود تا زمینه سازی روانی برای اقدام نظامی آمریکا را در سوریه کلید بزند.

اما با همه این اوصاف، تبعات درگیری مستقیم نظامی روسیه و آمریکا، آن اندازه سنگین و پردامنه است، که قطعا هر دو طرف، پیش از هر اقدام آغازکننده جنگ، همه سناریوها و فاکتورها را لحاظ خواهند کرد. اگر روسیه، در رویدادی مشابه رویداد تراژیک و خونبار حمله به نیروهای سوری توسط جنگنده های آمریکایی، کلیدهای شلیک اس400 را بفشارد، جبهه ای که گشوده می شود، احتمالا محدود به سوریه نمی ماند. حتی اگر این احتمال کوچک باشد (که اصلا کوچک نیست)، قدرت نظامی مانند روسیه که در جبهه های مختلف با غرب در حالت شبه جنگ سرد قرار دارد، باید فاکتورهای متعددی را برای شلیک به جنگنده های آمریکایی تجزیه، تحلیل و نتیجه گیری کند.

پس بسیار محتمل (و قابل درک) است که روسیه تا زمانی که نیروهای خودش مستقیما مورد تهدید واقع نشوند، در برابر تجاوزات آمریکا و شرکایش، خویشتن داری نشان دهد و به طرح موضوع در شورای امنیت و واکنش‌های دیپلماتیک اما شدید، بسنده کند.


منابع:

http://nationalinterest.org/feature/how-long-before-us-russian-jets-clash-over-syria-16725?page=2

http://www.pravdareport.com/russia/politics/23-06-2016/134812-russia_usa-0/

http://www.thedailybeast.com/articles/2016/06/19/u-s-and-russian-jets-clash-over-syria.html

https://fightersweep.com/3414/how-scary-is-the-russian-s-400-sam-system/

https://sputniknews.com/military/20160614/1041287832/russia-s400-s500-invisibility.html

http://in.rbth.com/blogs/2015/03/11/how_russias_s-400_makes_the_f-35_obsolete_41895

http://nationalinterest.org/blog/the-buzz/the-us-military-isnt-ready-war-russia-or-china-17728

https://www.washingtonpost.com/news/monkey-cage/wp/2016/06/24/51-u-s-diplomats-disagreed-with-the-u-s-policy-on-syria-theyre-not-the-first-to-dissent-on-humanitarian-grounds/

http://www.defensetech.org/2015/10/08/strike-highlights-russias-advances-in-cruise-missile-technology/

http://hollowverse.com/vladimir-putin/

http://www.worldaffairsjournal.org/article/mind-games-alexander-dugin-and-russia%E2%80%99s-war-ideas

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 119
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 36
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 5
    تحلیل منطقی و درستیست
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    4 1
    در این سال ها که پدافند خود یک نیروی مستقل شد از انواع رادارهای برد و فاز مختلف رونمایی شد که آخرینش باور 373 بود اگر این ها رو ما داریم بصورت بومی می سازیم چرا در سوریه مستقر نمی کنیم ؟؟؟؟ پدافند سوریه با امثال اس 200 ابدا حریف زورداری مقابل جنگنده های مدرن امروزی نیست هر آن ممکنه نیروهای ایرانی عراقی سوری افغانی و لبنانی زیر آتش جنگنده ها بروند همان طور که سردار رشید اسلام الله دادی شهید شد ، راهبرد چیه ؟؟؟ بشینیم نگاه کنیم ؟؟؟ وایسیم برا فاجعه بعدی ؟؟؟؟
  • علیرضا ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    4 0
    سامانه موشکی که برای کشور میزان مفید نباشد چه فایده ای دارد . آقای پوتین چرا پدر داعش که یهود است را نمی بینید ؟ داعشی های زخمی در تل آویو و سرزمینهای اشغالی فلسطین مداوا می شوند . اصلا چیزی به نام داعش مسلمان وجود ندارد . جنگ ؛ جنگ آزادی و ظلم است . جنگ ؛ جنگ خیر و شر است . جنگ اسلام و یهود است
  • مهدی59 ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    5 1
    سیاست " پدر و مادر " نداره ...
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    9 8
    اینکه در جنگ متعارف روسیه آمریکا رو میزنه واقعا جکه! آرزو بر جوانن عیب نیست. 7 تای روسیه هم نمیتونه با آمریکا که ابرقدرت و سرور دنیاست در بیفته.
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    5 3
    کاملا شرق زدگی و شیفتگی عالم شرق در افکار شما موج میزند چه خوب به شعار نه شرقی، نه غربی امام ره پایبند هستید !!!
  • امیر ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    6 0
    روسیه نمیاد منافع خودش رو با زدن جنگده های آمریکایی به خطر بندازه؛تا همین جا هم برای امتیاز گیری از غرب به مقاومت کمک کرد
  • ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    8 0
    بله اقایون فکر میکنند پوتین به خاطر اسد با اوباما درگیر میشه؟ سخت در اشتباهید. روسیه هم به خاطر منافعش توی سوریه مونده تا سهمی داشته باشه. متاسفم واسه اون شرق زدهایی که سنگ روسیه را به سینه می زنند.
  • علی ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 2
    تحلیل جالب و تامل برانگیزی بود ...
  • آرش کمانگیر ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 0
    به نام خدا . سلام . به استناد آنچه در این مقاله ذکر شده است و با احتمال صحت آن ، بهترین گزینه برای روسیه که از یک سو مستقیما با آمریکا و رژیم متجاوز صهیونیستی درگیر نشود و از دیگر سو جلوی ترکتازی جنگنده های متجاوز به خاک سوریه را بگیرد و شکاریهای مهاجم را سرکوب کند این است که پدافند هوایی فرسوده سوریه را با سامانه های پرقدرت اس-۳۰۰ و تعداد بیشتری سامانه پانتسیر تقویت کند و سامانه های اس-۲۰۰ آن را بهینه نماید تا این کشور خود بتواند متجاوزان را سرکوب نماید . اقدام آتی سوریه هم در سرنگون کردن هواپیماهای متجاوز موافق قوانین و مقررات بین المللی خواهد بود لذا نمیتواند مثلا در سازمان ملل متحد مستمسک آمریکا و رژیم صهیونیستی برای فشار وارد کردن به حکومت سوریه از طریق صدور قطعنامه و غیره قرار گیرد . اگر هم اینگونه شود با وتو روسیه و چین مواجه شده و اقدامات دشمنان سوریه عقیم خواهد ماند .
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    2 1
    انشاالله به جون هم بندازتشون خدا.... به حق علی.... بابا انتظار فرج سخته... الهم عجل لولیک الفرج
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 1
    انشاالله به جون هم بندازتشون خدا.... به حق علی.... بابا انتظار فرج سخته... الهم عجل لولیک الفرج
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    4 2
    عملکرد سیستمهای روسی در برابر امریکایی رو قبلا در جنگ یوگوسلاوی مشاهده کردیم لازم به خیالبافی و تحلیلبافی نیست.
  • ایرانی ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    هیجان آخرالزمانی پیدا کردیم... البته نه از نوع مخملباف... خخخ..
  • scorpion ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    3 1
    منکه هرگز به روسها اعتماد نداشتم منتها امریکا از همه بی اعتماد تر و پست تر هست با تشکر
  • دکتر گاوچرون از کومور ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    9 1
    اوووووه کشتی خودتو برای توجیه روسیه. کامل خوندمش. لحن نوشتار رو ببینید تو رو خدا. ده بار گفت کاملا طبیعیست، بدیهیست، منطقیست، قابل درک است. تا جایی که هم پیمانی روسیه و اسرائیل رو هم طبیعی میدونه :)) ببینم تو ایدئولوژی شما روس پرست ها چیزی به نام حق و باطل وجود داره؟ خب از این واژه مندرآوردی طبیعی برای حمایت آمریکا از اسرائیل چرا استفاده نمیکنید؟ با مبنای شما اونم کاملا طبیعیه :) خودت احمقی یا اینکه خودتو به حماقت میزنی؛ کاری ندارم اما مخاطبتو احمق فرض نکن. نه تنها طبیعی نیست و منافقانه اس که کاملا هم باطل و شبیه آمریکاست. روسیه غیر از باطل بودنش که وجه مشترکش با آمریکاست یه قید اضافه ترم داره اونم غیر طبیعی بودنش چون سیاستاش کاملا منافقانه اس. آمریکا دست کم منافق نیست و دشمن حربی محضه. برو پی کارت مشرق. چاپ کن بی هویت. بس کن دیاثت سیاسی - نظامی رو. تو جبهه ات مقاومت نیست. جبهه ات توجیه روسیه اس.
  • ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    این اف ۳۵ چرا اینقدر تیکه تیکه به نظر میاد ، انگار بصورت پازل ساختنش
  • حسین ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 1
    مقاله خوبی بود تقریبا کامل خوندمش برای منم سوال بود که چرا روسیه نمیزنتشون ، افرین به مشرق
  • علی ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 1
    خدا کنه جنگ جهانی 3 هر چه زودتر شروع بشه آمریکا و روسیه با بمب اتم بیفتن به جون هم
  • مهدی ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    5 0
    تمامش تحلیل آب دوغ خیاری برای توجیه خیانت روسها به محور مقاومت بود..... ما باید درک کنیم بعد از این همه سال خون و خونریزی توی خاورمیانه کشور های مسلمان بازیچه ی در دست ابر قدرت های ببین المللی بوده و هستند و این موضوع هم متاسفانه کماکان ادامه پیدا خواهد کرد... رقابت های روسها و غربی ها الان در جنگ های نیابتی در جهان اسلام خودشو نشون داده.... روز به روز هم داره بر حجم ویرانی در دنیای اسلام افزوده میشه از طرفی هم روز به روز مسلمان های بیشتری با ایدئولوژی های دینی آشنا میشن و اتش این اختلافات رو بیشتر میکنن(نمونه اش اونا که میخوان مکه رو فتح کنند اما از نابودی داعش و مسلحین در سوریه عاجزند و از اون طرفم افراط گرایان وهابی که فکر میکنند میتونن به خیال خامشون تمام دنیا رو زیر پرچم خلافت جعلی اسلامی جمع کنند!) هیچ چیز با جنگ درست نمیشود.... عاقبت اعتماد به غرب مشخصه عاقبت اعتماد ب شرق هم همینطور فقط این وسط مردم مسلمون بازیچه ی قدرت طلبی حکامشون شدند.... خوندن اخبار و تحلیل های آبدوغ خیاری سایت مشرق نا خود آگاه ذهنمو داره میبره به اون سخنرانی معروف نخست وزیر اسبق اسرائیل که یه خبرنگار خارجی ازش میپرسه نظر شما در باره ی جنگ بین ایران و عراق چیه؟ جواب میده میگه من برای هر دو طرف آرزوی پیروزی میکنم..... الان کشور های مسلمان شدند هیزم اتش قدرت طلبی غربی ها اتفاقا غربی ها میخواهند این موازنه ی شکننده ی قدرت رو در منطقه بیشتر حفظ کنند تا در عین رقابت کشور های مسلمان و پرتی حواس مردمشون به مسائل پوچ واندیشه های مذهبی و ایدئولوژی های توخالی بیشتر منطقه رو در شرایطی که هسته ی قدرتی درش وجود نداره بالا بکشن..... ما مجبور به انجام اتحاد با برادران اهل سنت و حکومت هاشون و از بین بردن اختلافات هستیم..... همین
  • ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    2 1
    قصه تخیلی بی مزه ای بود روسیه پوتین مثل شما بیشعورها نیست که تا تقی به توقی می خورد موشک هایتان را به رخ دنیا می کشید و یابو برتان می دارد که کل دنیا را با همین موشک ها فتح می کنید روسها تحت هیچ شرایطی با امریکاییها درگیر نمی شوند نه به این دلیل که زورشان نمی رسد بلکه به این دلیل که پولشان نمی رسد و دلایل دیگر که بعید است بتوانید بفهمید!
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 1
    جای پدافند ما خالیه اونجا
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    2 1
    از مشرق انتظار نميرفت چنين مقالهء شلم شوربايي را سرهم بندي و درج نمايد ! مگر اينكه بخواهد به نحوي عدم استفاده ء روسها از S400 وسرنگون نكردن جنگنده هاي امريكايي را توجيه نمايد ! سخن راندن از عدم وجه اشتراك روسيه با محور مقاومت وامدن روسيه به سوريه براي سر كوبي تكفيريها است وبس وكاري به حاميان وشارژ كننده هاي اين مزدوران ندارد ! سخن معقولي نيست ، نقل قول نتانياهو كه در ديدار با پوتين به اين توافق رسيده اند كه : كار دو طرف جنگ با هم نكشد ! چيزي جز بلوف نتانياهو و يا موافقت پوتين با پيشنهاد نتانياهو ، يك جواب سركاري بوده است ! روسيهء با ان اقتدار نظامي اسرائيل را رقمي حساب نميكند كه نياز مند يك توافق براي عدم جنگ طرفين باشد ! روسيهء امروز ،بخش وسيعي از سرزمين شوروي سابق را از دست داده وهر كدام از اين كشورهاي جديد التأسيس واقع در پيرامون روسيه چه بخش اروپائي وچه بخش اسيائي با ترفند ها امريكا وبلوك غرب (اعضاي ناتو ) ميتواند يك اوكراين جديد وبهانهء جديد باشند ! در روسيهء جديد نه پوليت بورويي هست ونه انديشكده واتاق فكر واز دولت روسيه بجز لاوروف اهل فكر معتنابهي وجود ندارد وپوتين مطلق العنان است ! ( در خصوص تحويل S300 هركدام از مقامات نظامي اعم از وزير دفاع وديگران هركدام حرفي خاص ميزدند ! واقعيت در مورد روسيه اين است ًكه استراتژيست هاي مستقل و دور انديشي ندارد ويا ترس ناشي از استبداد حكومت سوسياليستي از ذهنشان خارج نشده است ! ) روسها عليرغم تسليحات فوق پيشرفته شان باز هم دچار ترس هستند ! وان دورانديشي سياسي نظامي را ندارند تا دوستان وهم پيمان هايي در نقاط مختلف واستراتژيك جهان دست و پاكنند ! عقبهء هم پيمان ها ي خرج تراش زمان شوروي كه منجربه فروپاشي شوروي گرديد بدنشان را ميلرزاند ! روسها اگر دور انديش بودند ايران را بر همهء اعراب ترجيح ميدادند و تكنولوژي سلاحهاي پيشرفته را در اخيتار ايران شجاع وپي رو ولايت فقيه قرار ميداند ويك حامي واقعي پيدا ميكردند ونيز سوريهء با بشار اسد وعراق همراه و همسو با ايران ويمن با مردم شجاع و وقع در منطقهء بسيار راهبردي باب المندب بر هند و چين ترجيح ميدادند !
  • ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    3 0
    حمله ناو روسی با موشکهای هدایت شونده به مقر فرماندهی تروریستها که افسران آمریکائی اسرائیلی سعودی و قطری و ترک در آن حضور داشتند در کحای این تحلیل جا می گیرد؟
  • حمید ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    3 2
    یک کلام : کسی جرئت درگیری نظامی با آمریکا را ندارد.
  • حمید ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    2 2
    یک کلام : کسی جرئت درگیری نظامی با آمریکا را ندارد.
  • حمید ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 2
    این بمباران هشدار هوشمندانه آمریکا بود که ارتش اسد پایبند آتش بس باشد
  • ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 0
    روسیه هم خدا را میخواد هم خرما را
  • ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    2 1
    همشون تخم و ترکشون یکیه
  • ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    3 2
    تنها ابر قدرت جهان امریکاست و هیچ نیروی توان مقابله با اون رو نداره .... مابقی حرف ها شعار تو خالی هست و بس
  • مهندس نفت در حال خروج از ایران ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    2 0
    با تشکر از مشرق باید گفت روس ها در جریان رقابت انرژی با ایران در پشت پرده کاملا هماهنگ با غرب عمل کردن در واقع امریکایها ایران رو با چماق از بازار انرژی خارج کردن و روسها با هویج به چین و هند و اروپا اشغال کردن! در همین تحریم نفتی ایران روسها در کنار عربستان و عراق عملا جای ایران رو در بازار هند و چین و اروپا گرفتن الان بالاتر از عربستان با بیش از 10 میلیون بشکه نفت تولید کننده اول نفت در جهان خارج از اوپک هستن و عامل اصلی سقوط قیمت نفت در این چند سال اخیر در کنار عربستان و عراق و ونزوئلا که خلا ایران رو پر کردن حتی یک میلیون بشکه بیشتر بیش از ظرفیت بازار تولید کردن به بهانه نفت شنی که نه تنها ورشکست نشد بلکه هنوز هم داره تولید می کنه امیدوار تر از نفت 20 دلاری! ولی ایران به خاطر مسائل سیاسی مثل برجام و حمایت از ایران در موضوع هسته ای که بیشتر به نفع خود روسیه بود که همسایه جنوبی اون که روی هاب انرژی و ترانزیت دنیا نشسته در کنار آب های گرم جهانی اتمی نشه و البته نیاز ایران به رای اون در شورای امنیت حداقل در 8 سال آینده در بخش گازی روسیه عملا ایران رو در بخش صادرات گاز به قرار دادهای مثل صادرات گاز به اروپا و اخیرا به ترکیه و بخصوص قرار داد 400 میلیارد دلاری اخیر برای صادرات به چین و هند ایران رو عملا از بازار گاز دنیا حذف کرد!! در حالی که بزرگترین دارنده گاز جهان ایران هست! که الان ایران باید گازش رو بفروشه به روسیه چون تحریم ها لغو نشده و این هم پشت پرده به نفع روسیه هست تحریم های ظاهرا غربی علیه ایران!! برادران و خواهران گرامی نگاهی به کشورهای خاورمیانه که دستاوریز غرب یا شرق شدن مثل لیبی کوبا عراق یمن و الآن سوریه و حتی تا حدی ترکیه و عربستان نشون میده که حکومت ها هر چه قدر بیشتر به فکر افزایش قدرت از درون کشور باشن و بالا بردن سطح ملی گرایی مردم بقا و امنیت و آینده بهتری دارن تا بالا بردن سطح خود باختگی و غرب و شرق زدگی افراطی بین مردم و تبدیل شدن اون کشورها به میدان جنگ تجاری سیاسی نظامی و فرهنگی قدرت های شرق و غرب و ارسال نیروی کار رایگان به اروپا در دنیای سرمایه داری امروز که بر اساس رقابت هست هر کی زرنگتر بود هر کی بی رحمت تر بود هر کی اول تونست امریکا کانادا و استرالیا رو کشف کنه وتمام بومی های اون رو نسل کشی کنه مثل ساکسون های انگلیسی هر سه کشور برای اون نژاده ... چون اصل بر اساس رقابت هست اینکه با فکرهای سنتی جهان سومی عموما شرقی و دینی فکر کنیم ملت یا کشورهای دنیا منافع دیگران رو بر منافع خود اولیت قرار میدن یا زمانی که می تونن خیانت کنن برای دلار و منافع بیشتر به خاطر ارزش ها و رافعت اسلامی یا جوانمردی ایرانی این کار رو نمی کنن کاملا اشتباه هست امریکا و روسیه تقریبا هر زمانی که لازم بود و باید می فروختن متحدین خود رو فروختن.. ... روسها بعد از داستان اوکراین به خاورمیانه نیامدن که برای رضای خدا ماهی بگیرن این کشور آمد که با دادن امتیازات سنگینی از جیب کشورهای خاورمیانه بار خودشون رو در قضیه اوکراین و محاصره روسیه توسط ناتو ببنه من خودم حدس می ز زنم چین هم به زودی به خاورمیانه بیاد تا سر قضیه دریای جنوبی و تنش های شرق آسیا و استرالیا از غرب و امریکا امتیاز گیری کنه در نهایت نمی خوام بگم روسیه یا چین از امریکا یا اسراییل و اعراب بدتر هستن که قطعا نیستن چون غربی ها دنبال تجزیه قومیت و خودمختاری کردن خاورمیانه با هدف برتری اسراییل بر کل منطقه هستن ولی فقط میگم که بزرگترین خریدار جنگنده و بمب افکن بعد از انقلاب ایران از روسیه صدام حسین بود که زمانی توسط خود روسیه با غرب معامله شد!!...
  • محمد ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 1
    خداییش روس ها آدمای غیرقابل اعتمادی هستند. هر جور حساب میکنم باز نمیشه بهشون اعتماد کرد. این سامانه ی s400 هم انگاری فقط روی کاغذ قویه. تا حالا که بخاری ازش پا نشده!
  • ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 0
    این سوال فقط یک جواب داره سگ زرد برادر شغاله
  • moji ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    2 0
    خاک به سرش روسیه واقعاً ترسویی
  • ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    2 0
    به نظر میاد دلارهای زیاد عربستان در جیب روسیه کر خودش را کرده و روسیه را تا حدودی سرد کرده
  • پرویز ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    3 0
    چقدر از این شاخه به آن شاخه پریدید برای پاسخ به سوالی که جوابش تنها چند کلمه بود ، روسیه پدافند اس - ۴۰۰ را تنها برای دفاع از پایگاهی که هواپیماهای روسی و پرسنل مربوطه ستقر هستند وارد سوریه کرده و نه برای دفاع از مرزهای هوائی سوریه
  • ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 1
    اين يعني اتحاد با امريكا بهتر از اتحاد با روسيه هستش چون لا اقل امريكا از متحدان خودش دفاع ميكنه ولي روسيه چيزي به جز امتياز گيري را در سر نداره
  • بهادر بروكسل ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    مرسي واقعا عالى و قانع كننده و شديدا منطقى بود مرسى مشرق
  • یوسف بهلولی ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    با سلام متاسفانه حماقتهای کاخ سفید و ادامه سیاستهای تحت فشار صهیونیسم برای لابی در انتخابات بزودی آمریکا را در سوریه دچار سردر گمی و در نهایت اقدام نابخردانه میکند که البته باید دید آیا مقامات کرملین توان مدیریت اینگونه اقدامات را دارند یا خود نیز به شدت گرفتن آن دامن میزنند.
  • ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    خوب بود
  • علی ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 0
    این گزارش بیان یک واقعیت است .اما در کنار آن یک انفعال در مقابل عملکرد روسیه را نشان می دهد
  • صداقت ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 0
    به همین خیال باشید، روسیه هرگز با آمریکا درگیر نمی شود.
  • ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    خیلی گزارش جامع و خوبی بود. با تشکر از مشرق بابت گزارشهای خوب نظامی
  • حسین ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    تحلیل خوبی بود .. ممنون وارد شدن روسیه در نبرد سوریه فرصتی عالی برای جبهه مقاومت است ...
  • مومنی ثانی ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 1
    چرا خودمونو گول میزنیم؟ اس 400های روسیه مستقر نشدن فقط یه نمایش بود.روسیه همه رو فریب داد
  • ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 0
    کاملا منطقی و بجا مورد تحلیل قرار گرفته است. پتانسیل ایجاد جنگ جهانی سوم بالقوه وجود دارد مخصوصا طی چند سال اخیر و پس از 11 سپتامبر پارامترهای ایجاد جنگ جهانی سوم بشدت تقویت شده است
  • امیر ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    3 0
    به نظر میاد برای بعضی از ما مسلمانان یه جورایی آقای پوتین قابل اتکا تر از امام زمان شده!!! باید حواسمون کاملا جمع باشه که روسیه اگه منافعش تامین نشه خیلی راحت پشت مونو خالی می کنه یا اینکه با رفتن پوتین نفر بعدی غرب گرا باشه... اونوقته که باز بعضیا میان دس به دامن امام زمان میشن... روسیه خوبه ولی تا زمانی که اهدافش با ما در یک راستا قرار داره ... حواسمون باشه...
  • ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    2 0
    روسیه به دنبال منفع خودشه ، مجبور نیست خودش رو با آمریکا و اسرائیل درگیر کند .
  • نادر ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    شايد هم اس سيصدهايكه به ايران دادن در موقع حمله به ايران از كار بي افتد ونتواند كاري بكند
  • محسن ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    اگر سوریه رو بدن دست کره شمالی 2 هفته ای آزاد میکنه. 3-4 تا بمب اتم میزنه کار تموم میشه چون تعارف نداره.روسیه هم سر سوریه با اونهایی که داره میجنگه تعارف میکنه 2 بار خودش میزنه بعد میگه کی به کیه 1 بار هم شما بزنید.s400 هم بیشتر حالت تبلیغی پیدا کرده .داعش که هواپیما نداره پس این همه تجهیزات دفاعی رو برای چه منظوری آورده.یعنی نمیدونه فقط آمریکا و اسراییل پرواز میکنن مثلا اومد به در بگه که دیوار بشنوه ولی گوشی برای شنیدن وجود نداره.این قصه حالا حالا ها ادامه دارد.....
  • ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    یک مشت چرندیات
  • آزاد ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    با نگاهی کوتاه به تاریخ روسیه متوجه میشویم که کرملین تنها وتنها به منافع خود فکر می کند و بس و با نگاهی به تاریخ روابط ایران و روسیه چیزی جز خنجر خوردن ایران از پشت دیده نمی شود.
  • مانترا ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 0
    معمولا در نیمه دوم قرن بیستم ودر اوج جنگ سرد جنگهای منطقه ای متعددی که در قاره های مختلف به وقوع پیوست بهترین فرصت برای تست سلاحهای جدید بود واین هم یکی از بهترین فرصتها برای روسیه برای ازمایش سامانه های جدید خود میباشد وبه احتمال زیاد این سامانه s400 هنوز تحت مدیریت پرسنل کم اموزش سوریه ای نیست وزیر نظر خود روسها ست بسیاری از پاسخها در مورد علت در گیر نشدن روسها در متن همین نوشتار خودتان بود ولی میتوان فرضیه دیگری را هم مطرح کرد وان تبلیغات زیاد در مورد عملکرد سامانه های روسی است شاید در ان حدی که گفته میشود نباشند وهشداری برای ایران که همه راههای نفوذ به سیستم s300 را بررسی وببینند ایا روسها همه چیز در مورد این موشکها را به ایران گفته اند؟
  • مانترا ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    معمولا در نیمه دوم قرن بیستم ودر اوج جنگ سرد جنگهای منطقه ای متعددی که در قاره های مختلف به وقوع پیوست بهترین فرصت برای تست سلاحهای جدید بود واین هم یکی از بهترین فرصتها برای روسیه برای ازمایش سامانه های جدید خود میباشد وبه احتمال زیاد این سامانه s400 هنوز تحت مدیریت پرسنل کم اموزش سوریه ای نیست وزیر نظر خود روسها ست بسیاری از پاسخها در مورد علت در گیر نشدن روسها در متن همین نوشتار خودتان بود ولی میتوان فرضیه دیگری را هم مطرح کرد وان تبلیغات زیاد در مورد عملکرد سامانه های روسی است شاید در ان حدی که گفته میشود نباشند وهشداری برای ایران که همه راههای نفوذ به سیستم s300 را بررسی وببینند ایا روسها همه چیز در مورد این موشکها را به ایران گفته اند؟
  • ناشناس ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 0
    این قدر از توان روسیه تعریف نکنید همچین خبری هم نیست. در ثانی آمریکا از پیشرفته ارین و کم هزینه ترین سیستم دفاع هوایی برخوردار است که به ضورت لیززی کار می کند. درضمن جنگنده های آمریکایی قدرت فریب اس 400 و هر موشک دیگر را دارند. روسها اونقدر احمق نیستند که در یک نیرد واقعی اس 400 را به چالش بکشند.
  • ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 0
    روسیه هم نون به نرخ روز خوره
  • ناشناس آذری ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    این مقاله و متن، نشان از قدرت بیان، فکر و نوشتار و توان بالای محقق و نویسنده ی آن دارد. جای تقدیر و تشکر دارد.
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    این تحلیل کاملاً درسته و دقیق هست
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 0
    روسیه هیچ وقت علیه اسرائیل اقدامی نمی کند چون پیمان مخفی همکاری دارند
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    خیلی عالی توضیح داده بودید بله واکنش روسیه کاملا منطقی بوده....
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    رجزخوانی های پوتین در برابر زیاده خواهی ها و توسعه طلبی های ناتو، ریشه در شماری واقعیات ملموس و عینی از این سنخ دارد... قابل توجه بعضی ها
  • زینب ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 0
    بیشتر شبیه به یک مقاله تبلیغاتی برای توان نظامی روسیه بود
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    به نظر من حضور ابرقدرتها در سوریه به نفع مقاومت نیست چه امریکا باشه چه روسیه چون اونا دنبال منافع خودشون هستند و احتمال اینکه در اینده سوریه رو مثل المان به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کنند و غارت کنند زیاده
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    بسیار تحلیل جامع و همه جانبه بود از سایت مشرق ممنونم
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 1
    روسيه هيچگاه شريك و دوست قابل اعتمادي نبوده و نيست و هميشه در اخرين لحظه و موقعيت حساس خيلي راحت معامله مي كند و پايبند هيچ اصولي نيست اين را بارهها ثابت كرده هميشه امريكا و غرب از روسيه و چين قابل اعتماد تر بوده اند
  • محمود ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    اونوقت نقش ایران این وسط چیه بایدبه کی اعتمادکنه ارتش سوریه بیچاره شده گوشت قربانی به هوای اینکه اس 400دارن میرن جلوبعدامریکامیزنه لت وپارشون میکنه
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    رجزخوانی های پوتین در برابر زیاده خواهی ها و توسعه طلبی های ناتو، ریشه در شماری واقعیات ملموس و عینی از این سنخ دارد... قابل توجه بعضی ها
  • علی ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    واقعیت اینه که روسها نه دلشان برای سوریه سوخته است و نه برای ایران.آنها هم از ایران هم از سوریه به عنوان برگهایی برای پیشبرد اهداف خودشان استفاده میکنند.مسلماً این حمایتهای ظاهری ، تا زمانی ادامه خواهد داشت که این دو برگ کارایی خود را داشته باشند ، در غیر اینصورت و در صورت لزوم ، این دو برگ را مچاله خواهند کرد.
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 1
    چون اس 400 توان ره گیری پرنده های آمریکایی اسراییلی را ندارد
  • سرباز وطن ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    روسیه اگه وارد کارزار سوریه نشده بود ایران به تنهایی نمی تونست دولت سوریه رو حفظ کنه چون غربیها و اعراب و ترکیه با تمام توان از همه لحاظ چه مالی چه نظامی دارن تروریستها رو تامین میکنن, تا الانم با کمک روسیه و پشتیبانی این کشور بوده که سوریه تونسته خیلی از زمینهای اشغال شده رو پس بگیره تا الانم روسها خیلی به محور مقاومت کمک کردن حالا برای منافع خودشونم بوده باشه به هر حال به مقاومت کمک کرده و ما نباید و نمی تونیم توقع زیادی از روسیه داشته باشیم, مسلما هر کشوری حتی ایرانم در سوریه دنبال منافع خودشه , این نظریاتی هم که در بالا خوندم بیشتر این غرب زده های خود فروخته برای بزک کردن امریکا و غرب بود . ممنون از نویسنده مطلب که خیلی واقع گرایانه و منطقی تحلیل کردن. درود بر مقاومت جاوید ایران پاینده رهبر
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    تحلیل بسیار منطقی و درستی بود
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    تحلیل فوق العاده منطقی و بجا..
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    فقط خوبه که روسیه مثل آمریکا نوکر اسرائیل نیست
  • ایرانی ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    ایران درک کند هیچ موقع نباید به غرب و شرق اعتماد کند..؟
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 1
    خیلی ... تشریف دارید آخه... سرور و آقای دنیا فقط حجه بن الحسن العسگری( عجل الله تعال فرجه الشریف) است ولاغیر... برو دهنتو آب بکش و استغفار کن... انشا الله در آینده ای نه چندان دور خواهی دید که کاخ سفید زیر چکمه های یاران موعود خواهد بود...
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    2 0
    ما در مکتب علی(ع) یاد گرفته ایم که سر خون مردم معامله نکنیم حتی اگر سوری باشند سنی و شیعه و مسیحی و ... روس ها این رو می فهمند؟ چرا زمام امور از دست ما در رفت که روسیه منافع پرست وارد معرکه بشه و این طور کار پیچیده بشه. هر جا که روسیه مداحله کرد و حرف ایران و حزب الله رو گوش نداد نتیجش ریخته شدن خون ملت مطلوم شد.
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 0
    منافقانه تر از امریکا وجود نداره
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    ظاهرا دریچه های محفظه های سلاح و اونواع دیگر سیستمهای سوخترسانی و و ... هست و اینکه در حین پرواز اگه باز میشند تا اونجا که ممکنهآینه عمل نکنند و امواج راداری را پخش کنند (ترکیبی از لوزی های به هم پیوسته است)
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    خود امریکاییها هم اندازه تو وطن پرست و متعصب نیستند.
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    ابرقدرت خیالی شما توان حمله به کره شمالی رو هم نداره! فقط به کشورهای ضعیفی مثل افغانستان عراق یا لیبی حمله می کنه که توسط احمق هایی مثل تو خلع سلاح شده و بس
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    داخل ارتش عربی سوریه از هر 2 نفر یکی خائن و مزدور هست مغز خر خوردیم تکنولوژی کشور رو لو بدیم!! نا امنی کشورهای همسایه فقط چک کردن توان ایران هست
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    ایران آرکیو آمریکا رو زد روسیه نمی تونه!
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    دمت گرم فقط لطف رنگ پرچمت رو عوض کن نگن نفوذیی
  • محمد ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    با سلام باور کنید نظر دوستان از متن جالبتره من بیشتر نظر دوستان رو میخونم.خسته نباشید نظر همتون جالبه و قشنگ بعضی از نظرها هم فوق العاده است که از متن پخته تر است
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    نفاق سر تا پای آمریکا را فرا گرفته
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    خب مشکل شما که سرورت آمریکاست جهل هست مثل اکثر جاهلان دیگه مدل حرف زدن یه بچه نفهم وگرنه کسی که فقط کمی آگاه به مسائل نظامی در سطح کلان و استراتژیک باشه میدونه که روسیه و همپیمانان عمدش مثل چین و ایران هم اکنون به نقطه غیر قابل بازگشت از نظر توان دفاعی و تهاجمی در برابر ناتو و غرب رسیدن سوای اینکه اساسا شکست نظامی روسیه در طول تاریخ هرگز اتفاق نیفتاده و صرفا یه توهم بچه گانه هستش
  • عاقل ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    همه این قضایا یک نکته باریک تر از مو را به ما می گویید و آن هم تکیه توان و قدرت درونی خودت داشته باش به هیچ بیگانه ای اعتماد نکن ولی بهره بر داری کن ، فریب برجامی را دیگر نخورید.
  • شاهد ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    در دنیای سیاست نباید به کسانی که دین ندارند و آزاده هم نیستند اعتماد کرد. چه شرق چه غرب .
  • aras ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    امروز بیانیه روسیه منتشر شد هر کسی از هر کشوری به ارتش سوریه حمله کنه مستقیما مورد اصابت S-400 قرار میگیره هیچ قید و بندی اضافه نکرده در مورد سامانه های دفاعی سوریه که دوستمون گفته چرا ایرانیشو استفاده نمیکنیم تو سوریه خوب اون جنگنده اسرائیلی رو مگه با s-200 بهینه سازی شده ایرانی مورد هدف قرار ندادیم؟ اونم بغل گوش صهیونیستها
  • عباس ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    شما لطف کن برو همون اخبار بی بی سی جانتو گوش کن که مغزتو شستشو داده خخخخ
  • ناشناس ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    امریکا اگر ابر قدرت بود !! به کره شمالی حمله می کرد که بمب هیدروژنی آزمایش کرد کره شمالی ثابت کرد که امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند .
  • ایران جاوید ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 0
    باسلام خدمت همه ی دوستانی که مقاله رو مطالعه کردند و تحلیل های خودشون رو ارائه کردند یک نکته ای رو میخواستم عرض کنم و اینکه چرا ما نگاه راهبردی به قضیه سوریه نداریم؟ یک مرتبه می خواهیم با مطرح کردن هیجان آخرالزمانی یک نتیجه ای بگیریم ، یک مرتبه از دفاع حزب الله صحبت می کنیم و یا حمایت از بشار اسد و گاهی دفاع از منافع ملی / همان طور که رهبری هم بارها اشاره کردند توافق امروز در جهان ، یک بده بستان است و بیشتر یک معامله است / ما باید خودمان را آماده کنیم برای گزینه های بیشتر و بهتر / اگه به قول دوستان ، روسیه که الان منافعش بیشتر در گرو محور مقاومته بخواد با دلارهای سعودی یا روابط پنهان با اسرائیل یا دوری از جنگ با آمریکا ، محور مقاومت رو ترک کنه ، از همین الگو پیروی کرده . در هرحالی هر کسی سبک سنگین می کنه که منافعش در تهاجمه یا تدافع . ما هم باید این نگاه را داشته باشیم . نه اینکه در مقابل غرب یا شرق نگاه منفعلانه یا بعضا افراطی . همگی از خلف وعده قدرتهای غربی مثل آمریکا و بریتانیا و خنجر از پشت زدن روسیه و شوروی آگاهیم . پس بهتره در بازی متهم کردن هم به طرفداری از آمریکا یا روسیه نیفتیم . آگاهانه با رصد تمامی مسائل تصمیمی رو اتخاذ کنیم یا تحلیلی رو ارائه بدیم که به نفع کشور مون باشه و تمامی گزینه ها رو لحاظ کنیم . مثلا بدترین گزینه اینه که اگر ما مجبور به ترک سوریه بشیم باید چه امتیازهایی رو به غرب و یا به همین روسیه بدیم . این نگاه راهبردی ، می تونه قدرت تحلیل و تصمیم گیری های ما رو بهبود ببخشه
  • ناشناس ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    این حمله باعث اعلام پایان آتش بس از طرف سوریه شد.
  • کامران ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    امام خمینی(ره):امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
  • ناشناس ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    یدالله فوق ایدیهم تنها ابر قدرت جهان خداوند است ولاغیر .
  • ناشناس ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    امریکا می خواست متحد خودش دولت ترکیه را با کودتا برکنار نماید !
  • ناشناس ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    هفته قبل یک جنگنده و یک پهباد اسرائیل توسط سامانه اس 200 سوریه ساقط شدند .
  • ناشناس ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    برجام ثابت کرد که اعتماد به امریکا و غرب فرصت سوزی است .
  • قل مراد ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    کره شمالی حکم گنج رو داره برای آمریکا مگه مغز خر خورده !!!کره شمالی بازار فروش اسلحه آمریکا به کره و ژاپن رو همیشه گرم نگه میداره و اونها رو وابسته به آمریکا میکنه
  • ناشناس ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    آسمان سوریه را در اختیار نیروهای نظامی ایران قرار دهند تا امنیت آن برقرار گردد
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    زنده باد پوتین .
  • امیر ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    اون سه حالتی که تصور شده بود رو قبول ندارم... در کل این گزارش حرف خاصی برای زدن نداشت... من فکر میکنم آمریکا و روسیه خیلی دنبال تقابل نظامی با هم نیستن چون هر گونه تنش بین دو ابرقدرت شرق و غرب چیزی نیست که مطابق میلشون باشه و چیزی هم نیست که براحتی شروع بشه و براحتی بشه جمعش کرد...منافعشون هم چنین تقابلی رو ایجاب نمیکنه... از طرفی هم کفه ترازوی هیچکدوم اونقدر سنگین تر نیست که دیگری رو از سر راه برداره... پس در سوریه به هم که میرسن میرن تو کار دیپلماسی و به دیگران که میرسن چنگ و دندون نشون میدن!
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    سلام . دقیقا این نظر درسته و متاسفانه نیروی هوایی خیلی ضعیفی داریم . چون باید بریم منت روسیه بکشیم تا دوتا عملیات انجام بده . دوم اینکه استفاده از پاگیاه هوایی نوژه خوب بود .
  • وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِين ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    سوریه جنگ زده و ناآرام یعنی تضمین وابستگی گازی اروپا به مسکو روس ها فقط هوای منافع خودشون رو دارن تا مبادا گاز باکو به اروپا برسه حتی گاز تهران
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 0
    جواب خیلی واضح و مشخص است: روسیه و آمریکا و اسرائیل در مورد سوریه به توافق های پشت پرده رسیده اند و طبق آن پیش می روند! حتی یک کودک هم متوجه میشه که روسیه هیچ وقت هواپیما های اسرائیل و آمریکا را نمی زند! ابر قدرت هیچ وقت از روی سادگی به ابر قدرت دیگه حمله نمی کند!
  • علی ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 0
    روسها به هیچ وجه قابل اطمینان نیستند تاریخ نشان داده روسها همیشه شرکای استراتژیک خود را دیر یا زود فروخته اند حالا خواهید دید چگونه به کشور ما ضربه خواهند زد
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 0
    اتحاد با ابرقدرت ها جز ضرر چیزی نداره بهتره خود ایران ابرقدرت بشه
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    غرب در خاورمیانه کارنامه افتضاحی داره بدتر از روسیه و چین!
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    مچاله نمی کنن می فروشن
  • ناشناس ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 1
    روسیه از امریکا و غرب قابل اعتماد تر است .
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    به عنوان یک کارشناس از من بشنو: قدرت ساخت و گسترش چنین سامانه هایی وجود دارد اما باید بودجه باشد امید وارم منظورم را فهمیده باشید هر موشک اس 300 یک ملیون دلار قیمتش است و دولت فعلا می گوید پول ندارد
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    چون کسی به روسیه حمله نکرده وتنها کشوری ک داره خود روسیس.. هیچکس قابل اعتمادنیس اما حداقل بهتر ازامریکایاهستن
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 1
    عزیزم همه ابرقدرتها دنبال منافع شخصی هستن ما در برجام دیدیم که امریکا چگونه مارا سرکارگزاشت
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 0
    مستقر شدند اما فط برای دفاع از پایگاه روسیه و نیروهای روسی مستقر دراونجا
  • ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    ببخشید اشتباه چاپیه میخواسته بگه شرور دنیا تایپ کرده سرور دنیا!!!
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    مشرق اگه فحش خوردن دوست داری چرا فقط کامنتهای مرا فیلتر میکنی ؟ ! چرا به این یابو که ادعای دکتری هم داره اینقدر میدان میدی ؟ حتماً این کامنت مرا هم می خواهی فیلتر کنی نه ؟
  • پسر تاریخی ایران ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    و اونوقت کوچولویی مثل تو هم تو تختخوابت آرام لالا بکنی نه ؟
  • مهگانه ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    مشرق اگه راست میگی جوابی به سئوال این بنده خدا بده
  • مهگانه ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    آفرین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس