کد خبر 632838
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۲

سخنگوی دولت، چند روز پس از صدور فتوای تحریم محصولات تراریخته از سوی مراجع، با توهین به منتقدان تاکید کرد: دولت مدافع محصولات تراریخته است.

 به گزارش مشرق، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در اظهارنظری قابل تامل و دقیقا چند روز پس از صدور فتوای حرمت تولید محصولات تراریخته، در حاشیه بازدید از ساختمان جدید پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور اعلام کرد: زمانی بود که برخی افراد به بلندگو به عنوان ابزار شیطان نگاه می  کردند، امروزه نیز برخی افراد به محصولات تراریخته که دارای فواید علمی هستند با چنین دیدی نگاه می کنند. دولت مدافع فعالیت های بیوتکنولوژی و محصولات تراریخته است. اگر برخی افراد ملاحظات زیست محیطی دارند، مباحث خود را مطرح کنند تا موضوع با مذاکره و مفاصحه حل شود. تا زمانی که تولید محصولات تراریخته در کشور پا بگیرد همچنان مخالفت هایی با آن وجود خواهد داشت.

این موضع رسمی از سوی دولت در شرایطی بیان شده است که چند روز بیشتر از انتشار فتوای مراجع عظام تقلید مبنی بر تحریم کشت و تجاری سازی محصولات تراریخته نگذشته است.

بر همین اساس آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به یک استفتاء در مورد محصولات تراریخته فرمودند:«با توجه به اینکه کشورهای زیادی هم‌اکنون آن را تحریم کرده‌اند و بسیاری از اهل خبره آن را مضر می‌دانند، لااقل باید پیش از روشن شدن مطلب از کشت آن خودداری شود و بنا بر احتیاط گذارده شود. همیشه موفق باشید».

 آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین طی روزهای گذشته در جمع تعدادی از دانشمندان و متخصصان درخصوص محصولات دستکاری شده ژنتیکی با انتقاد از «اطلاع‌رسانی ناکافی» درمورد محصولات تغییریافته ژنتیکی تصریح کرد: می‌گویند 38 کشور و از جمله بیست و چند کشور اروپایی ممنوع کرده‌اند؛ یا اینکه بعضی کشورها تولید می‌کنند و خودشان مصرف نمی‌کنند و صادر می‌کنند. ما نمی‌توانیم بی‌تفاوت از کنار این آمار عبور کنیم و این آمارها برای ما مسئولیت‌آور است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به لزوم «بسیج افکار عمومی» در زمینه مواد تراریخته تأکید کردند: اگر افکار عمومی بسیج شود نه دولت و نه هیچ کس دیگری نمی‌تواند مقابلش بایستد.
ایشان با اشاره به «عده‌ای که پول در دستشان است» نسبت به انحراف این جریان هشدار داد و فرمود: این افراد ممکن است نفوذ کنند و جلوی خیلی موارد را بگیرند یا دچار انحراف کنند.

در همین حال، آیت‌الله علوی گرگانی نیز در پاسخ به استفتاء در این خصوص تقریر فرمودند: «تحقیق درمورد محصولات تراریخته و دستکاری شده ژنتیک اشکالی ندارد ولی این محصولات تا از نظر علمی بی‌خطر و ضرر بودن آن اثبات نشده تجاری سازی آنها جایز نیست و باید با دقت فراوان ــ حتی در مورد جزئی ــ مورد استفاده قرار گیرد».

گفتنی است مواد غذایی تراریخته یا دست‌کاری ژنتیکی شده به محصولاتی گفته می‌شود که از انتقال یک یا چند ژن بین دو نوع موجود زنده مختلف به وجود آمده و یک وفاق جهانی بر وجود مضرات ناشناخته این مواد، میان فعالان علم ژنتیک در سراسر دنیا وجود دارد.

به گزارش رجا، محصولات دستکاری شده ژنتیکی تقریباً به روی حدود چهار درصد از کل زمینهای قابل کشت در جهان و با مشارکت کمتر از یک درصد از کل کشاورزان جهان به زیر کشت رفته است؛ در این مدت شواهد و مستندات مبتنی بر مطالعات و پژوهشهای زیادی در زمینه اثرات سوء این محصولات بر محیط زیست و سلامت انسان، دام و محصولات کشاورزی دستکاری شده ژنتیکی صورت گرفته شده است که تا‌کنون منجر به تصمیم 37 دولت در جهان برای عدم کاشت این محصولات و بعضاً در مواردی استفاده محدود از این محصولات در کشور‌شان شده است:

متاسفانه مسئولین دولتی کشورمان به جای جلوگیری از این موارد بدون در نظر گرفتن مخاطرات واردات و کشت این محصولات جلوی منتقدان صف آرایی نموده‌اند تا جایی که برخی دانشمندان مخالف رهاسازی بدون سنجش این محصولات را از مراکز مهم ژنتیکی کشور اخراج نمودند.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • جهان ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    آقای نوبخت لطف کنین جناب آقای پرفسور کرمی را دعوت کنین تا تا با دلایل علمی کاملا روشنت کنه محصولات تراریخته چقدر برای سلامتی مردم مضر است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس