نیروی هوایی آمریکا درحالی شب گذشته مواضع ارتش سوریه در شرق این کشور را مورد حمله قرار دادند که به اعتقاد کارشناسان امر، این حمله پیام‌های متعددی برای طرف‌های درگیر در سوریه داشت.

پیام‌های آمریکا برای دوست و دشمن در پی حمله به مواضع ارتش سوریه /آماده انتشار فوری / آقای غلامیسرویس جهان مشرق - به نظر می رسد، پافشاری روسیه مبنی بر اعلام توافق صورت گرفتن با آمریکا درباره سوریه، به ویژه پس از لغو نشست شورای امنیت جهت تصویب این توافق که کسی از مفاد آن مطلع نبود، واشنگتن را در تنگنا قرار داده است.
 
اگر به پافشاری واشنگتن جهت عدم اعلام بندهای توافق آمریکا – روسیه درباره سوریه توجه کنیم و نگرانی کاخ سفید از درز یافتن بندهای این توافق و اطلاعات مرتبط با آن به بیرون به خصوص از سوی طرف روسی، این فرضیه قوت می گیرد که حمله روز گذشته (شنبه) نیروی هوایی ارتش آمریکا به مواضع ارتش سوریه در استان «دیر الزور» در جنوب سوریه، در این راستا صورت گرفت تا آمریکا پیام های مورد نظر خود را به طرف های مختلف چه دوست و چه دشمن برساند.
 
این باور وجود دارد که آمریکا در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری این کشور توان اتخاذ تصمیمات راهبردی در سطح «اعلام یا ورود به جنگ» را ندارد، بنابراین تناقض و تعارض سیاست ها یا عقب نشینی از برخی راهبردها و تغییر برخی رویکردهای آمریکا در منطقه و به طور خاص در سوریه را باید در این چارچوب ارزیابی کرد.
 
براین اساس اولین هدف آمریکا از حمله روز گذشته به مواضع ارتش سوریه که همانند حملات مشابه دیگر صورت گرفته باید آن را در فهرست خطاهای ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا و نیروی هوایی آمریکا در سوریه و عراق قرار داد، رساندن این پیام به دوستان و دشمنان است که آمریکا در سوریه دست بسته نیست، آنچه موجب عدم تحرک آمریکا در عرصه سوریه شده، تدارک جهت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است. لذا آمریکا آمادگی هرگونه اقدام در سوریه را دارد.
 
از سوی دیگر، واشنگتن درصدد رساندن این پیام به روس ها نیز است که به جنگ روانی و تبلیغاتی خود علیه آمریکا در عرصه سیاسی و میدانی سوریه و موفق جلوه دادن خود در مقابل ضعیف جلوه دادن آمریکا و امتیاز گیری از واشنگتن پایان دهند.
 
افزون بر آن، آمریکا با این حمله به دمشق درباره پیروزی هایی که در ماه های اخیر به خصوص در داریا به دست آورده و اقدام پدافند هوایی این کشور در سرنگونی یک فروند جنگنده و پهپاد اسرائیلی هشدار داده و خاطر نشان می کند، در شرایط مقتضی آمادگی ورود مستقیم به میدان را دارد.
 
پیام‌های آمریکا برای دوست و دشمن در پی حمله به مواضع ارتش سوریه /آماده انتشار فوری / آقای غلامی 
 
از سوی دیگر، آمریکا با این حمله تلاش دارد، ضمن عرض اندام در قبال متحدان و هم پیمانان خود که از اقدام این کشور در عدم افشای بندهای توافق بین این کشور با روسیه انتقاد و واشنگتن را به تبانی با مسکو متهم کرده بودند، پاسخ داده و علاوه بر رد اتهامات و جلب اعتماد آنها، مشوق این کشورها جهت ادامه سیاست های کنونی اشان در مبارزه با آنچه آن را تروریسم می خواند، باشد.
 
اما دستاوردهای این حمله در سطوح مختلف قابل ارزیابی است. عربستان سعودی و ترکیه این اقدام آمریکا را تغییر جدی در رویکرد سیاسی اوباما در بحران سوریه ارزیابی می کنند که تاکنون همواره موضعی دفاعی داشته و روزنه امیدی در دل آنها جهت تحقق اهداف مورد نظرشان در سوریه از جمله ایجاد مناطق حائل در شمال و جنوب این کشور ایجاد کند.
 
همچنین باید توجه داشت، حمله آمریکا به دیر الزور تصادفی نبوده، بلکه روی انتخاب منطقه مورد حمله مطالعه دقیق صورت گرفته و به این جهت شرق سوریه انتخاب شده، چون داعش در این بخش از سوریه بیش از بخش ها و مناطق دیگر این کشور دارای نفوذ و سیطره است.
 
پیام‌های آمریکا برای دوست و دشمن در پی حمله به مواضع ارتش سوریه /آماده انتشار فوری / آقای غلامی 
 
از سوی دیگر، مناطق شرقی سوریه دارای مرزهای مشترک با کشور عراق است که پایگاه اصلی داعش در عراق شمرده می شود و این حمله می تواند، تهدیدی مزدوج برای داعش باشد که آمریکا می تواند، توامان داعش را در عراق و سوریه هدف قرار دهد.
 
در مقابل این حمله پیام خوشایندی برای دیگر گروه های تروریستی فعال در سوریه به ویژه تروریست‌‍‌های مورد حمایت آمریکا دربردارد و می تواند، آنها را به وجود احتمال دخالت مستقیم نظامی آمریکا در سوریه امیدوار کند.
 
نکته قابل تامل در حمله شب گذشته آمریکا به مواضع ارتش سوریه در دیر الزور حمله داعش به این مواضع مستقیما درپی حمله جنگنده های آمریکایی بود. همزمانی حملات آمریکا و داعش احتمال وجود هماهنگی بین دو طرف را تشدید کرده است.
 
چراکه در پی حمله آمریکا به مواضع ارتش سوریه بود که داعش توانست برخی مناطق تحت کنترل نیروهای سوری را اگرچه به صورت موفق و برای مدت زمانی کوتاه تصرف کند.
 
همچنین این همزمانی بار دیگر نشان داد، آمریکایی ها تا چه اندازه توان و قدرت بهره برداری و استفاده ابزاری از گروه های تروریستی در راستای تحقق اهداف مورد نظر را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • محمود ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    حمله شون فقط به خاطر انتقام جنگنده اسرائیلی بود
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    یعنی آمریکا هر غلطی بخواهد انجام می دهد!
  • وحید ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    ارتش سوریه باید یک برنامه ای بریزد تا در وقت مناسب، پاسخ متناسب و کوبنده ای به نیروهای آمریکایی بدهد و انتقام این شهدای عزیز را بگیرد.
  • سرور ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    آمریکا جرآت حضور مستقیم در جنگ سوریه را ندارد فقط برای آبرو داری در بین تروریستها و نوکران منطقه ای مثل عربستان ، اردن ، قطر و غیره زهر چشم از متحدان محور مقاومت است.
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    سوریه شانس اورده انتخابات امریکا نزدیکه ولی بعد از انتخابات احتمال حمله نظامی امریکا به سوریه صدرصد خواهد بود این حمله هشدار به روسیه و سوریه بود,
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    نه تو ونه اربابت آمریکا ممکنه هر جنایتی رو انجام بدید ولی بازم هیچ غلطی نمیتونید بکنید
  • مخلوق خدا ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    شغالهای بدعهد زمین اینجا جای سوسمارها جای ادمخورها جای اجزای بدن فروشها نیست احسنت به حس انسان دوستی و بصیرت ولادمیر
  • یوسف بهلولی ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    با سلام آمریکا فقط هدفش جلب رضایت صهیونیستها جهت حمایت از هیلاری کلینتون در انتخابات پیش روست و این حمله هم بعد از پاسخ پدافند سوریه به حمله جنگنده اسرائیل بود . خواستند بگویند دموکراتها با اسرائیلند و کمک نقدی سی و هشت میلیاردی هم درست به همین اساس است.
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    50 دقیقه جنگنده های آمریکایی نیروهای سوری را زیر آتش گرفته بودند و سامانه اس 400 روسی در این پنجاه دقیقه کجا بود؟
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    به قول خود مشرق موشک ها خطا رفت. من نمی دونم چرا دوستان ایران ( یمن ، غزه و اکنون سوریه ) هر چه هواپیما می زنند لاشه ندارد !!! هنوز یادم مونده که در جنگ غزه هم یک اف 16 اسراییلی ساقط شده بود ! با چی ؟ خدا میدونه !
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    امریکا ارزو داره چنین واکنشی نشون بده
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    شک ندارم یکی از اهداف امریکا این است که سوریه پاسخ دهد . اون موقع هست که دست امریکا برای هر نوع عملیاتی باز میشود. امیدوارم سوریه عقلانی عمل کند. که به نظر می اید همین طور است.
  • علی ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    اگر آمریکا تنبیه نشود باز هم از این کارها خواهد کرد و جواب را باید غیرمستقیم بگیرد تا هم مجوزی برای درگیری مستقیم با ارتش سوریه پیدا نکند و هم بداند این حمله ها برایش گران تمام می شود .
  • مرگ بر آمریکا ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    چرا اینقدر صغری کبری بهم میبافید؟ دلیل حمله آمریکا مثل روز مشخصه! کمی فکر کنید مثل روز واضحه! ارتش سوریه در تدارک بازپس گیری منطقه دیرالزور از دست عربیها(بخونید داعشی ها) بود. و از این فرصت آتش بس جهت ساماندهی نیروهای خود بود تا در یک حمله دیرالزور را مانند حلب در محاصره قرار بدهد شیطان بزرگ بطور دقیق تحرکات نیروها را در منطقه رصد میکنه! به همین دلیل نمیتوانست منتظر شکست سنگین دیگری که از طرف ارتش سوریه به داعش وارد میشد باشد! برای همین پیش دستی کرد و نیروهای سوری را تارومار کرد و با یک عذرخواهی ساده ، قضیه را به نفع خود فیصله داد! اما شیطان بزرگ کورخوانده است انشاالله دست غیب ضربات مهلکی را بر نیروهای آمریکائی (بخونید داعش) وارد کرد و شیطان بزرگ را از این جنایت ، بی نصیب نخواهد گذشت. حتما وعده خداوند حق است. آه مظلومان دامن ظالمان را خواهد گرفت. آمریکا اسرائیل انگلیس فرانسه عربستان اردن ترکیه قطر و دیگر آتش بیاران این معرکه از عملکرد خود بزودی پشیمان خواهند شد.
  • امیر ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    بنظرم ایران هم مستقیما ورود کنه و این جنگ رو تموم کنه بره پی کارش مثل همون کاری که تو عراق کرد
  • saiedeses ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    آمریکا اگه میخواست وارد باتلاق سوریه بشه سه سال پیش به بهانه استفاده سوریه از بمب شیمیایی وارد میشد اون زمان اوباما هنوز چهار سال فرصت برای جنگ و تغییر اوضاع در سوریه زمان داشت . در واقع حمله فعلی آمریکا در راستای پیچیده تر کردن بازی در سوریه و ادامه دار شدن جنگ است تا در موقعیت ها و زمانهای پیش رو بیشترین منافع رو در مقطع های مختلف ببره
  • saiedeses ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    آمریکا و روسیه وارد این جنگ به طور مستقیم نمیشن ما چرا باید بشیم؟
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    هدف هیچی جزء نابود کردن انسانها ازمحل زندگیشان میماندچندصدکیلومتر زمین برای انرژی پاک افتابی برای شرکتهای امریکایی یهودی وسرزمین افتابی عراق سوریه تا30سال اینده نفت کم انرژی مفت
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    هدف هیچی جزء نابود کردن انسانها ازمحل زندگیشان میماندچندصدکیلومتر زمین برای انرژی پاک افتابی برای شرکتهای امریکایی یهودی وسرزمین افتابی عراق سوریه تا30سال اینده نفت کم انرژی مفت
  • مهدب ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    وقتی قلدر باشی همه دنیا در خدمتت باشن همینه مبتازی کسی هم جرات نداره حرفی بهت برنه تنها راه مقابله با این قلدر نه روسیه هست نه هبچ قدرت دیگه ای فقط قدرت اتحاد مسلمانان هست که مانع این جلاد و قاتل میشه جالب ما در خصوص مقابله با این قلدر قاتل متحد نیستیم سنگشو بعضی به سبنه میزنن از مقامات هواپیمای مسافربری میزنه مبگه اشتباه شد نمیدونم چرا روسبه جرات نمبکنه اشتباه کنه همش امریکا اشتباه میکنه. از تفرقه ما مسلمانان سو استفاده میکنه خدا تفرقه افکنان را لعنت و نابودد کنه.
  • مهدی ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    سوریه باید فقط و فقط توسط خود سوری ها آزاد بشه. در غیر اینصورت به درد نمیخوره.
  • سعید حرف حق ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    مرگ بر آمریکای جنایتکار
  • رحمن ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    مگر شما خوابید کری روز قبل اعلام کرد که نیروی هوایی سوریه باید از آسمان سوریه حذف شود و این آخرین فرصت برای عدم تجزیه سوریه است این حمله و حمله اسراییل برای تضعیف ارتش سوریه و تهدید سوریه و کنار کشیدن ارتش سوریه در بازدید از کمکهای خودشان بعنوان کمک مردمی به ارتش داعش است .بیدار شوید ارتش آمریکا را با بمباران پایگاهش باید گوش مالی داد شل نیایید هیچ غلطی نمی تواند انجام دهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس